FOLLOWER

28 Mei 2015

Solat Sunat Istikharah

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Solat Sunat Istikharah

Dah lama sebenarnya tidak laksanakan solat sunat Istikharah.  Bukannya sebab tiada kepentingan tetapi terlupa.  Dalam keadaan tertentu kita selalu juga mengharapkan dapat membuat pilihan yang terbaik untuk diri dan keluarga.  Maka jalan yang terbaik salah satu darinya adalah dengan mengerjakan solat sunat Istikharah.

Solat sunat Istikharah tidak susah mana nak mengerjakannya.  Terpulang kepada kekuatan semangat kita untuk melaksanakannya.  Tidak tahu kena belajar.  Sebaik-baiknya belajar di alam nyata elakkan belajar perkara-perkara agama melalui alam maya.  Belajar di alam nyata lebih jelas berbanding dengan alam maya.  Belajar perkara agama tidak sama dengan belajar buat kek atau biskut.


Imej hiasan

Diantara hikmah didahulukannya pelaksanaan shalat sunnah istikharah sebelum kita memanjatkan doa istikharah adalah karena sebelum kita dapat masuk menghadap seorang raja untuk mengajukan permohonan kita kepadanya secara langsung di dalam istananya, kita harus mengetuk pintu kerajaannya terlebih dulu agar pintu istana raja tersebut terbuka untuk kita sehingga kita dapat masuk ke dalamnya.  (Ibnu Abi Jamrah)

Ada banyak cara penyelesaian.  Kita perlu bijak membuat pilihan dan sampai terperangkap dengan pilihan yang memakan diri.

Berkongsi kebaikan dengan semua. 

3 ulasan:

  1. Thanks for sharing. Tulah, rasanya memang dah lama juga x buat sunat istikharah ni... Insyaallah, Ramadhan bakal menjelma, sama2 lah kita tambah ibadah kita, semoga diterima oleh Allah swt.

    Regards,
    Yana Afi Mohamed

    BalasPadam
  2. dah lama tak buat solat sunat istiharah kak...kunci jam konon nak buat solat sunat pun terbabas.

    BalasPadam

Komen anda tanggungjawab anda. Komen dan pandangan anda amatlah dihargai. Terima kasih atas pandangan yang diberikan.