Pengikut

31 Mac 2021

Wordles Wednesday | 12 hari menjelang Ramadan

Assalamualaikum dan selamat sejahtera




Wordles Wednesday |  12 hari menjelang Ramadan

 




Wordles Wednesday |  12 hari menjelang Ramadan




Terima kasih kerana sudi bersabar dengan entri ini, Wordless Wednesday |  12 hari menjelang Ramadan


30 Mac 2021

Segmen 24 Jam Bloglist #40 MiaLiana.com

Assalamualaikum dan selamat sejahtera

Pencarian bloglist bagi bulan April, Mei dan Jun 2021 di MiaLiana.com bermula pada 11.00 pagi 30/3/2021 sehingga 11.00 pagi 31/3/2021. Semua blogger dijemput join.

Syarat-syaratnya :
  1. Follow blog MiaLiana.com / Like Fanpage MiaLiana.com / Follow Instagram @mialiana (mana-mana yang ada)
  2. Buat entri bertajuk Segmen 24 Jam Bloglist #40 MiaLiana.com
  3. Copy coding yang telah disediakan dan paste kan ke dalam ruangan HTML dan Publish entri.
  4. Tinggalkan URL entri anda ke dalam ruangan komen INI

10 blog yang bertuah akan dipilih secara manual dan kepada yang terpilih nanti diminta agar memasukkan blog MiaLiana.com ke dalam bloglist mereka juga. Keputusan pemenang akan diumumkan pada 31 Mac 2021.

** jom support Mia Liana....

Tuah ayam nampak di kaki

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Tuah ayam nampak di kaki


Tak taulah apa kaitan tajuk posting ni dengan situasi semasa.  Apa yang penting semua orang perlu tahu bahawa rezeki setiap orang itu ada dengan cara yang berbeza dan tidak sama.

Begitu juga tuahnya ayam yang dikatakan terletak di kaki.  Kenapa dikatakan tuah ayam ada dikaki?  Kerana pada zaman dahulu ayam jantan yang mempunyai taji yang tajam dan panjang biasanya jadi juara kampung.

Mana kita nak jumpa dah ayam jantan sekarang kerana sebahagian besar dari kita dimomokkan dengan ayam daging yang rata-rata kita dapat sudahpun siap disembelih dan dibersihkan.  Ayam jantan ini hanya masih ada di kampung-kampung.  Yang mana anak kita pun jarang nampak.  yang biasa nampak dalam TV.

Apa pun itulah hakikatnya yang kita harus tahu... bahawa tuah setiap dari kita tetap ada tetapi dalam cara dan kaedah yang berbeza dan kita tidak boleh nak samakan dengan tuah orang lain.





"Bangunkan ikhlas didalam hati
Ajarkan hati, mengingat mati
Kasihan belas, diri sendiri 
Berbekal mati,  sebelum mati"


"Tuah ayam nampak dikaki
Tuah manusia siapa yang tahu
Banyakkan diam zikir dihati 
Biar bertuah akhir hayatmu"

"Orang yang CERDIK (yang berakal) adalah orang yang mempersiapkan diri nya dan beramal untuk hari setelah kematian, Sedang kan orang yang lemah (imannya) adalah orang yang jiwanya mengikuti  hawa nafsunya dan berangan angan kepada Allah SWT (bahawa Allah akan mengampuni nya).  (Hadis  Riwayat Tarmizi)


Semoga ada yan bermanfaat buat semua.  Terima kasih kerana sudi singgah dan baca entri ini  Tuah ayam nampak di kaki.


29 Mac 2021

Nisfu Syaaban | 14 hari menjelang Ramadhan

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Nisfu Syaaban |  14 hari menjelang Ramadhan



Alhamdulillah, hari ni 15 Syaaban 1442.  Malam tadi merupakan malam Nisfu Syaaban yang penuh dengan keberkatan.  

Semoga kita dikurniakan kesihatan yang baik untuk menempuh bulan Ramadan.


14 hari menjelang Ramadhan
14 hari menjelang Ramadhan


14 hari lagi menjelang Ramadhan.  Ada bermacam-macam rasa kan masa nie... dan hanya kita yang mampu mentafsirkan apa yang kita rasa.  Perasaan tak sabar nak berjumpa Ramadhan dan berhadapan dengan segala kemungkinan.

Seperti biasa juga setiap kali Ramadhan tiba kita akan mengharapkan Ramadhan ini adalah Ramadhan yang terbaik buat kita.


Sekian adanya, terima kasih atas perhatian yang diberikan.



  

28 Mac 2021

Salam Nisfu Syaaban

Assalamualaikum dan salam Nisfu Syaaban


Salam Nisfu Syaaban


Malam ni malam NISFU SYAABAN

Dari Muaz bin Jabal RA dari Nabi SAW baginda bersabda:

Allah mendatangi makhlukNya pada malam Nisfu Syaaban. Dia mengampuni makhluk kecuali orang musyrik (berbuat syirik) dan yang bermusuhan. (HR Tobrani No: 16639) Status: Hadis Sahih

Bulan Syaaban memiliki kelebihan tersendiri dimana merupakan bulan yang Rasulullah SAW paling banyak berpuasa sunat di dalamnya.

Nisfu Sya'ban
Nisfu Sya'ban


Malam Nisfu Syaaban juga terdapat kelebihan dan keutamaan bagi mereka yang beribadat dengan diberikan keampunan kecuali kepada mereka yang syirik dan bermusuhan sesama mereka.

Digalakkan kita memperbanyakkan ibadat dan memohon keampunan kerana  Nabi SAW bersabda:

Dari 'Aisyah RA dia berkata,
Pada suatu malam saya kehilangan Rasulullah SAW, lalu saya keluar, ternyata saya dapati baginda sedang berada di Baqi',

Baginda bersabda:
"Apakah kamu takut akan dizalimi oleh Allah dan Rasul-Nya?"

Saya berkata, wahai Rasulullah, saya mengira tuan mendatangi sebahagian isteri-isterimu,

Baginda bersabda:
"Sesungguhnya Allah ta'ala turun ke langit dunia pada malam pertengahan bulan Syaaban, lalu mengampuni manusia lebih banyak dari sejumlah bulu kambing." (HR Tirmizi No:670)

Ibnu Rajab mengatakan, berkaitan dengan malam nisfu Syaaban, para tabi’in penduduk Syam, seperti Khalid bin Ma'dan, Mak-hul, Luqman bin Amir, dan beberapa tabi'in lainnya memuliakannya dan bersungguh-sungguh dalam beribadah di malam itu. (Lathaiful Ma'arif, hlm. 247)

Ulama bersetuju tidak ada jenis ibadat yang dikhususkan pada malam tersebut seperti tidak ada solat Nisfu Syaaban 100 rakaat, doa-doa khusus atau bacaan-bacaan khusus.

Marilah kita merebut peluang memperbanyakkan ibadat dengan solat sunat, zikir, membaca al-Quran, selawat, doa dan memohon keampunan setiap waktu dan masa.

sumber: @quotephotovideo 

#page87of365
#Ahad
#14Syaaban1442
#28Mac2021
#15harimenjelangRamadhan
#Sysfelconsultant
#sysfelmasuktv

27 Mac 2021

Tamak pahala

Assalamualaikum dan selamat sejahtera.



Tamak Pahala



Sentiasa berlumba ke arah kebaikan.  Kerana itu lebih baik.  Kita tak banyak bekal untuk dibawa ke sana. Namun kita  wajib ada hasrat untuk berbuat baik dan merebut peluang pahala.  


Tidak ada pahala bagi orang yang berbuat baik dengan menaati Rabbnya kecuali Allah membalasnya dengan pahala yang baik. (Tafsir Al-Mukhtashar)

Sumber: @quotephotovideo

#27Mac2021
#13Syaaban1442
#tamakpahala



25 Mac 2021

Berdua menikmati kopi mesin

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Berdua menikmati kopi mesin


Ya kami berdua penggemar kopi.  Sangat suka minum kopi.  Tak der langsung risau atau takut gigi hitam atau kulit hitam.  Akak ni dah memang sedia gelap takder la hitam macam kopi tapi dah biasa bergelap macam nie.  Kawan saya pula orangnya putih melepak, rasanya ak terjejas kot kulitnya hanya dengan minum kopi.

Nikmatnya minum kopi.  Kopi pahit?  Kita ni dah biasa minum ubat.  Tambah masa dalam pantang bersalin, setiap hari tu, selama 40 hari atau kurang sikit 30 hari minum ubat jamu yang pahit melekit.  Rasanya macam dah lali dengan rasa pahit kopi... hanya kita tak tahan bila dilukai dan dikecewakan.... betul2 pahit rasanya lebih pahit dari hempedu.  Tak taulah macam mana rasa hempedu, orang kata hempedu tu pahit.  Takderlah kita nak rasa sebab bukan kopi. hehehe



Mocha 


Latte


Biscoff




Kami berdua

Kami minum kopi di laman usahawan.  Di situ terletaknya kafe KopiMesin.  Banyak jenis kopi.  Setiap hari boleh cuba lain-lain jenis kopi.  Satu hari sat jenis kopi.  Tapi tak dapat kot pergi setiap hari... urusan kerja banyak yang meninggu.

Sesekali dapat keluar minum bersama.  Bukan selalu.  Lazimnya minum di pantri ofis dikelilingi 4 dinding.  Masing-masing punya masa.  Jarang dapat keluar besama.

Pengalaman minum di KopiMesin amatlah mengembirakan.


Terima kasih kepada yang sudi singgah baca entri ini  Berdua menikmati kopi mesin.











Zikir hari Khamis

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Zikir hari Khamis
 


Salam Khamis Semua.  

Jom kita mulakan hari kita dengan Zikir.


Zikir hari Khamis



Semoga hari kita diberkati & dirahmati Allah dan semoga dipermudahkan segala urusan yang baik.

Dan semoga setiap yang membaca mendapat pahala dan manfaat.


Terima kasih kerana sudi singgah baca dan komen Zikir hari Khamis.




24 Mac 2021

Jom borong pahala banyak-banyak

Assalamualaikum dan selamat sejahtera



Jom borong pahala banyak-banyak


Kita suka sangat bila dapat peluang memborong.  Tambah lagi bila banyak modal di tangan.... rasa tak sabar nak habis semua kan?  Hahaha korang la tu erkk. 

Tapi kali ni akak nak ajak korang memborong pahala.  Borong yang ni korang pasti boleh buat, tak perlukan modal yang banyak... hanya sekadarnya yang ada.  Kalau lagi banyak modal korang ada lagi banyak korang dapat borong.  Dan yang pasti boronglah banyak mana pun ... ia tak kan habis.  Tinggal lagi korang mampu dengan tak mampu atau rajin ke idokkk.

Jom la kita tengok apa yang boleh diborong dan tak habis-habis.


Jom borong pahala


1⃣. Membaca Surah Al-Ikhlas


Di dalam masa satu minit, kita boleh membaca sekitar 10 kali Surah Al-Ikhlas.  Ia adalah surah yang cukup mudah untuk dihafal dan ia adalah surah yang cukup popular untuk dibaca di dalam sholat apabila kita mengejar masa.

Rasulullah ﷺ bersabda: "Siapa yang membaca qul huwallahu ahad sampai akhir (Surah Al-Ikhlas) sebanyak sepuluh kali, maka akan dibangunkan baginya rumah di syurga." (Hadis Riwayat Ahmad)

Jadikan membaca surah al-Ikhlas sebagai amalan mengisi masa terluang, Insyallah kita akan memperolehi rumah di Syurga!


2⃣. Bersolawat Kepada Rasulullah ﷺ


Kita memang dianjurkan untuk sentiasa berselawat kepada baginda Rasulullah kerana bagi setiap selawat, Tuhan akan memberi 10 kali salam kepada kita.  Salam di sini bermaksud dirahmati kehidupan kita, dipermudahkan urusan kerja dan sebagainya.

"Barangsiapa yang bersolawat ke atasku sekali, niscaya Allah akan turunkan rahmat ke atasnya 10 kali ganda". (Hadis Riwayat Muslim)

Di dalam masa satu minit, kita boleh bersolawat melebihi dari 30 kali atau jika kita melafazkan selawat pendek ia boleh mencecah sehingga 100 kali.


3⃣. Beristighfar Memohon Keampunan


Setiap kali kita beristighfar, Tuhan akan memberikan kegembiraan, kelapangan dan memberi rezeki dari arah yang kita tidak sangka.
 
Seperti sebuah hadis baginda Nabi Muhammad ﷺ:  "Barangsiapa yang senantiasa beristighfar, maka Allah akan memberikan kegembiraan dari setiap kesedihannya, kelapangan bagi setiap kesempitannya dan memberi rezeki dari arah yang tidak disangka-sangka." (Hadis Riwayat Abu Daud, Ibnu Majah dan Ahmad)

Di dalam satu minit, kita boleh beristighfar sekitar 30 kali dengan penuh penghayatan atau sekadar menggunakan lafaz pendek “astaghfirullah hal adzim”, boleh dilafazkan sekitar 100 kali.


4⃣. Bertanya Khabar Keluarga


Dengan wujudnya perbagai kemudahan seperti media sosial pada hari ini, kita hanya perlukan satu minit untuk bertanyakan khabar ahli keluarga yang terdekat. Dengan satu pesanan SMS atau WA sahaja sudah boleh mengetahui keadaan ahli keluarga tersayang.

Itu juga sudah dikira sebagai menghubungkan silaturahim.

Sabda Nabi Muhammad ﷺ: "Barangsiapa yang suka diluaskan rezekinya dan ditangguhkan kematiannya, hendaklah ia menyambung silaturahim." (Hadis Riwayat Bukhari)


5⃣. Lafaz Tasbih


Dua kalimah yang ringan di mulut, tetapi berat di timbangan, serta disukai oleh Allah Yang Maha Pengasih yaitu: "Subhanallah wa bihamdihi, subhanallah hil adzim." (Hadis Riwayat Muslim)

Dalam masa satu minit, kita boleh melafazkan tasbih ini sekitar 40-50 kali.


6⃣. Akui Semua Kejadian Adalah Kehendak Tuhan


Ayat kalimat ini sangat ringkas tetapi mempunyai manfaat yang luar biasa.  Kita biasanya melafazkan ayat ini ketika mendengar guruh yang kuat di langit.

Tetapi Nabi Muhammad juga ada bersabda ﷺ:  "Wahai ‘Abdullah bin Qois, katakanlah ‘laa hawla wa laa quwwata illa billah’, kerana ia merupakan simpanan pahala berharga di syurga." (Hadis Riwayat Bukhari)

Bayangkan dengan lafaz mudah ini, ia boleh menjadi satu simpanan pahala yang berharga di syurga. Di dalam satu minit, kita boleh melafazkan kalimat ini sekitar 30 kali.


7⃣. Mendoakan Orang Lain


Dalam satu minit kita boleh berdoa untuk sesiapa sahaja, Insya Allah Tuhan juga akan memberikan doa yang sama buat kita.

Rasulullah bersabda ﷺ :  "Barangsiapa yang mendoakan mukmin lelaki ataupun perempuan, niscaya Allah akan memberi pahala kebaikan dari setiap mukmin lelaki dan perempuan yang didoakannya. (Hadis Riwayat al-Thabarani)


8⃣. Sebarkan Kebaikan


Di zaman dunia di hujung jari ini, cukup mudah untuk kita sebarkan kebaikan.  Setiap kebaikan yang kita panjangkan kepada orang lain, mereka akan mendapat manfaatnya.  Jika orang lain mempraktikkan apa sahaja kebaikan tersebut, kita juga akan mendapat pahalanya.


Jadi, marilah kita semua memborong pahala untuk bekalan di sana nanti.


Terima kasih kerana sudi membaca Jom borong pahala banyak-banyak.


Wordless Wednesday | Lembah Harau, Lima Puluh Kota, Payakumbuh

Assalamualaikum dan selamat sejahtera

 


Wordless Wednesday


Lembah Harau, Lima Puluh Kota, Payakumbuh
Lembah Harau, Lima Puluh Kota, Payakumbuh, Indonesia

Credit: Indonesia_geographic
@PhotoliciousWorld


23 Mac 2021

Hari yang baik tetapi mood tidak berapa bagus

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Hari yang baik tetapi mood tidak berapa bagus


Pada dasarnya setiap hari adalah hari yang terbaik buat kita semua.  Bermula dari kita bangun pagi dimulakan dengan doa bangun tidur hinggalah apa yang kita lakukan seterusnya.

Dalam melalui setiap langkah dan detik-deik itu, kadang-kadang ada sesuatu yang mengganggu perjalanan hidup kita dan seterusnya mengganggu emosi kita.  Tetapi tidak perkara semasa tetapi apa yang berlaku kelmarin atau semalam turut mempengaruhi hidup kita hari ini.




Apapun yang berlaku dalam sepanjang hari ini.... laluinya dengan tenang dan banyakkan bersabar.

Hidup mesti diteruskan dengan cara yang terbaik.  Cuba atasi rasa yang tidak enak itu dengan baik.  Emosi kita hanya kita yang rasa dan kita yang tahu tak perlu dicanangkan kepada seluruh alam.

Kita ini insan bijak maka bijaklah dalam menjaga emosi.


Terima kasih atas kesudian mengikuti posting ini  Hari yang baik tetapi mood tidak berapa bagus.

Bimbingan dalam setiap langkah

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Bimbingan dalam setiap langkah


Setiap hari dalam setiap langkah bahkan dalam setiap nafas kita perlukan bimbingan.  Bimbingan agar kita terus berbakit kepadaNya dan sentiasa berbuat baik di atas muka bumi.
 




Sentiasa majukan permohonan kepada Allah agar kita sentiasa berada dalam bimbinganNya.


Terima kasih kerana sudi singgah sini.



22 Mac 2021

Jadual Seminar BA243 Sesi Mac - Ogos 2021

Assalamualaikum dan selamat sejahtera

Jadual Seminar BA243 Sesi Mac - Ogos 2021


Alhamdulillah, jadual yang ditunggu dah tiba.  Jadual ini disebut jadual seminar bukan jadual kuliah.  kenapa disebut begitu jangan tanya lah... sebab tak tahu pun sebabnya.  Asalkan jadual dah keluar cukup, kita boleh masukkan dalam kalendar sebagai keutamaan.  Keutamaan selain keluarga.  Apa pun keluarga/anak-anak sudah sedia maklum dan faham (agaknya la) .


Kod Kursus


Kod Kursus
Kod Kursus

Kod kursus yang ditawarkan pada semester ini (20212) adalah:  

1. FIN420 - Financial Management
2. MKT420 - Principles And Practice Of Marketing
3. OPM530 - Introduction To Operations Management
4. ELC501 - English For Critical Academic Reading

Semester 2?  Ya akak baru masuk semester ke dua.  Dulu pernah ambil 1 semester tetapi terhenti separuh jalan atas sebab-sebab yang sukar dinyatakan.  Biarkan akak ajer yang simpan sebab dan alasan itu.  



Jadual Seminar


Jadual Seminar BA243
Jadual Seminar BA243


Sama seperti semester lepas, seminar diadakan pada setiap hari Sabtu.  3 kod diadakan sebanyak 5 kali perjumpaan manakala 1 lagi kod diadakan sebanyak 7 kali.

Dijangka pada semester ini juga kelas masih secara atas talian.  Maka bertabahlah kita semua.  Semoga dapat peruntukan data percuma lagi untuk semester ini.  Semester lepas dah dapat dengan terma pelajar baru (semester 1).  Jika dipanjangkan untuk semester seterusnya... Alhamdulillah.


Pelajar Separuh Masa UiTM Cawangan Perak



Jadi, nak maklumkan juga jadual di atas adalah untuk pelajar separuh masa (ePJJ) di UiTM Cawangan Perak sahaja.  Lain kampus lain susunan jadualnya, hanya format 'table' saja yang sama.


Jadual dah ada boleh lah kita masukkan dalam kalendar.  Nampak macam penuh setiap minggu.  In shaa Allah dimudahkan urusan yang baik dan perjalanan akademik ini mendapat rahmat dariNya.


Terima kasih semua atas sokongan.





Hari ini lebih baik dari kelmarin

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Hari ini lebih baik dari kelmarin


Tanpa kita sedar, hari ini sudahpun 8 Syaaban 1442, beberapa hari lagi Ramadan bakal menjelma.  Semoga Allah selamatkan kita pada bulan Syaaban ini dan sampaikan kan kita ke bulan Ramadan dalam keadaan sihat wal afiat.

Jadikanlah 'kelmarinmu' sejarah menjadi pelajaran, 'Hari ini' adalah berkah dan lakukanlah yang terbaik untuk 'Esokmu' yang masih misteri.




Mensyukuri hari ini mengikhlaskan hari kemarin dan menjadi lebih balik lagi untuk hari esok.
Semoga Ramadan ini lebih baik dari sebelumnya.


Terima kasih.






21 Mac 2021

Doa pada hari Ahad

Assalamualaikum dan selamat sejahtera  |  Doa pada hari Ahad



Setiap hari kita berdoa dan tidak khusus pada hari tertentu sahaja.  Doa ini dititipkan untuk tenungan kita bersama.


Doa pada hari Ahad

Bismillahirrahmanirrahim

Semoga Allah permudahkan segala urusan kita 
dan Allah limpahkan kita semua dengan keselamatan, 
kesihatan yang baik, rezeki yang berkat lagi halal, 
kegembiraan, kebahagiaan, berita-berita baik yang tak diduga 
dan yang dinanti-nantikan selama ini, diampunkan segala dosa, 
diterima segala amalan, diselesaikan segala masalah, 
diangkat segala bebanan hidup, dimakbulkan segala doa yang baik
dan diteguhkan iman dan ketakwaan kepada Allah.

Aamiin Ya Rabbal Alamin.



Terima kasih atas perhatian semua. Semoga bermanfaat. 

20 Mac 2021

Kita tidak berlumba

Assalamualaikum dan selamat sejahtera  |  Kita tidak berlumba






Kita tidak berlumba dengan sesiapa pun dalam hidup ini.
Semua orang ada rezeki masing-masing yang dah Allah tetapkan.
Kalau orang lain itu dapat lebih dari kita,
Jangan dengki sebab lebihnya rezeki dia, tak akan kacau sedikit pun rezeki kita.



Terima kasih atas perhatian yang diberikan.

19 Mac 2021

Tips sederhana menjaga kesihatan

Assalamualaikum dan selamat sejahtera  |  Tips sederhana menjaga kesihatan


Jaga kesihatan amat penting untuk kehidupan yang bahagia.  Dengan kesihatan yang baik kit mampu 
melakukan banyak perkara yang berfaedah untuk diri sendiri dan juga untuk alam sekitar.




T͟I͟P͟S͟ S͟E͟D͟E͟R͟H͟A͟N͟A͟   

1. J͟i͟k͟a͟ a͟n͟d͟a͟ m͟e͟r͟a͟w͟a͟t͟ j͟a͟n͟t͟u͟n͟g͟, h͟i͟n͟d͟a͟r͟i͟ k͟e͟l͟e͟b͟i͟h͟a͟n͟ g͟a͟r͟a͟m͟.

2. J͟i͟k͟a͟ a͟n͟d͟a͟ m͟e͟r͟a͟w͟a͟t͟ h͟a͟t͟i͟, h͟i͟n͟d͟a͟r͟i͟ m͟a͟k͟a͟n͟a͟n͟ b͟e͟r͟l͟e͟m͟a͟k͟.

3. J͟i͟k͟a͟ a͟n͟d͟a͟ m͟e͟r͟a͟w͟a͟t͟ p͟e͟r͟u͟t͟, h͟i͟n͟d͟a͟r͟i͟ m͟a͟k͟a͟n͟a͟n͟ d͟i͟n͟g͟i͟n͟.

4. J͟i͟k͟a͟ A͟n͟d͟a͟ m͟e͟r͟a͟w͟a͟t͟ u͟s͟u͟s͟, g͟a͟n͟t͟i͟ j͟u͟n͟k͟ f͟o͟o͟d͟ d͟e͟n͟g͟a͟n͟ s͟a͟y͟u͟r͟a͟n͟

5. J͟i͟k͟a͟ a͟n͟d͟a͟ m͟e͟r͟a͟w͟a͟t͟ p͟a͟n͟k͟r͟e͟a͟s͟, h͟i͟n͟d͟a͟r͟i͟ m͟a͟k͟a͟n͟ k͟e͟n͟y͟a͟n͟g͟.

6. J͟i͟k͟a͟ a͟n͟d͟a͟ m͟e͟r͟a͟w͟a͟t͟ G͟i͟n͟j͟a͟l͟, m͟i͟n͟u͟m͟l͟a͟h͟ b͟a͟n͟y͟a͟k͟ a͟i͟r͟ d͟i͟ s͟i͟a͟n͟g͟ h͟a͟r͟i͟, m͟i͟n͟u͟m͟ l͟e͟b͟i͟h͟ s͟e͟d͟i͟k͟i͟t͟ a͟i͟r͟ d͟i͟ m͟a͟l͟a͟m͟ h͟a͟r͟i͟, k͟o͟s͟o͟n͟g͟k͟a͟n͟ k͟a͟n͟d͟u͟n͟g͟ k͟e͟m͟i͟h͟ a͟n͟d͟a͟ s͟e͟b͟e͟l͟u͟m͟ t͟i͟d͟u͟r͟.

7. J͟i͟k͟a͟ a͟n͟d͟a͟ m͟e͟r͟a͟w͟a͟t͟ O͟t͟a͟k͟, t͟i͟d͟u͟r͟l͟a͟h͟ s͟e͟l͟a͟m͟a͟ d͟e͟l͟a͟p͟a͟n͟ j͟a͟m͟.

8. J͟i͟k͟a͟ a͟n͟d͟a͟ m͟e͟r͟a͟w͟a͟t͟ j͟i͟w͟a͟, m͟i͟l͟i͟k͟i͟ h͟u͟b͟u͟n͟g͟a͟n͟ y͟a͟n͟g͟ I͟n͟t͟i͟m͟ d͟e͟n͟g͟a͟n͟ S͟a͟n͟g͟ P͟e͟n͟c͟i͟p͟t͟a͟, A͟l͟l͟a͟h͟ Y͟a͟n͟g͟ M͟a͟h͟a͟ K͟u͟a͟s͟a͟.


H͟i͟d͟u͟p͟ i͟t͟u͟ s͟e͟d͟e͟r͟h͟a͟n͟a͟, y͟a͟n͟g͟ r͟u͟m͟i͟t͟ i͟t͟u͟ p͟i͟k͟i͟r͟a͟n͟ k͟i͟t͟a͟.

H͟i͟d͟u͟p͟ i͟t͟u͟ m͟u͟r͟a͟h͟, y͟a͟n͟g͟ m͟a͟h͟a͟l͟ i͟t͟u͟ g͟e͟n͟g͟s͟i͟ k͟i͟t͟a͟.

M͟a͟r͟i͟l͟a͟h͟ k͟i͟t͟a͟ m͟e͟n͟j͟a͟d͟i͟ o͟r͟a͟n͟g͟ y͟a͟n͟g͟ p͟a͟n͟d͟a͟i͟ b͟e͟r͟s͟y͟u͟k͟u͟r͟.


Terima kasih kerana sudi membaca tips yang saya kongsikan.  Semoga tips ini berfaedah kepada semua.

.💝

MASJID AL-AQSA AKAN KEMBALI BEBAS?

Assalamualaikum dan selamat Jumaat |  MASJID AL-AQSA AKAN KEMBALI BEBAS?



Masjid al-Aqsa ialah masjid ketiga terpenting dalam Islam. Nama masjid ini dirakam dalam al-Quran ketika Allah SWT menceritakan peristiwa Israk Nabi Muhammad SAW dari Makkah ke al-Quds. Al-Aqsa juga pernah dijadikan kiblat pertama umat Baginda sebelum ditukar ke Kaabah. Masjid ini juga menjadi tumpuan nabi terdahulu sebagai destinasi hijrah dan dakwah mereka. (sumber)


Masjid Al-Aqsa akan kembali bebas

💫Pada waktu malam, beginilah keindahan Masjid Al-Aqsa.  Walaupun hampir setiap hari dikotori oleh penduduk haram Isr.ael, masjid ini tetap dipertahankan oleh umat Islam.  Melihat kepada seni pembinaannya, keseluruhannya menggambarkan identiti dan corak keislaman.

💫Masjid Al-Aqsa ini istimewa.  Istimewanya kerana ia disebutkan di dalam Al-Quran, Ini dirakamkan dalam al-Quran:

“Maha suci Allah SWT yang menjalankan hamba-Nya (Nabi Muhammad SAW) pada malam hari dari Masjidil Haram (di Makkah) ke Masjid al- Aqsa (di Baitulmaqdis) yang diberkati sekelilingnya, bagi menunjukkan bukti kebesaran Allah SWT, sesungguhnya Allah SWT Maha Mendengar lagi Maha Melihat.” (Al-Isra’: 1)


💫Sejak penjajahan rasmi negara haram Isr.ael bermula pada tahun 1948, pada ketika itu jugalah umat Islam di Palestin telah mula merancang untuk mendapatkan semula hak mereka. Meskipun ramai yang terkorban akibat penindasan Zio.nis Isr.ael, warga Palestin tidak pernah berhenti berjuang.


❓Adakah Masjid A-Aqsa akan kembali bebas?


💫Ya, Masjid Al-Aqsa akan bebas sekiranya seluruh umat Islam tidak berhenti untuk berjuang.

======================

✅ Ingin BERINFAQ secara BERTERUSAN RM1 sehari (RM30 sebulan) untuk pembebasan Palestin tanpa bersusah-payah tercari-cari no. akaun Aman Palestin ?

Jom SERTAI pemotongan automatik dari akaun bank dengan mengisi borang di link 👇🏼:

🔹 Bank selain Malayan Banking Berhad (Direct Debit) : https://forms.gle/4FDF6aE6sXr8kKhs8

🔸 Malayan Banking Berhad (Autodebit) : https://form.jotform.com/203408482102445

#AmanPalestin
#Alaqsawillbefree
#15tahunAP
#BangkitBerjuangBersama

Terima kasih kerana sudi membaca entri ini.

18 Mac 2021

Inspirational Quotes

Assalamualaikum dan selamat sejahtera |  Inspirational Quotes




Sometimes the people around you won’t understand your journey. 
They don’t need to, it’s not for them.

—————————


sumber


“You will never reach your destination 
if you stop and throw stones at every dog that barks.”
 - Winston Churchill


Thank you for your attention. 

17 Mac 2021

Wordless Wednesday | Roti Canai Banjir

Assalamualaikum dan selamat sejahtera |  Roti Canai Banjir





Roti Canai Banjir



Terima kasih atas perhatian yang diberikan.

16 Mac 2021

SAMPAI BILA NAK BERI ALASAN

Assalamualaikum dan selamat sejahtera |  Sampai bila bila nak beri alasan.


Kerana kita manusia normal yang sentiasa berfikir maka akan sentiasa ada saja alasan untuk setiap kejadian.
Kerana kita dibesarkan dengan pelbagai alasan.
Pepatah Melayu juga ada menyebut "Hendak seribu daya, tak hendak seribu alasan".
Maka dengan ini menunjukkan alasan itu sesuatu yang positif atau negatif terletak kepada situasi yang dihadapi.
Kerana kita tiak mungkin berada dalam situasi yang sama dengan semua orang.
Kekuatan dan kelebihan kita juga tidak sama dengan orang lain, begitu juga kelemahan dan kekurangan diri bukanlah alasan yang terbaik untuk mencipta alasan tidak boleh.


Kekuatan manusia


Apa kaitannya pula dengan alasan?
Kerana kekuatan hati dan akal meletakkan kita ditempat kita sekarang.
Mencipta alasan atas kekuatan hati dan minda bukan kerana hendak menolak tanpa sebab.


Kekuatan manusia itu pada hatinya.  Dan hati manusia itu milik Allah.
Bilamana ada Allah di dalam hatinya, maka kuatlah hatinya.


Terima kasih atas bacaan dan perhatian yang diberikan.


15 Mac 2021

NABILA RAZALI feat. MK K-Clique - PELUANG KEDUA

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Lirik lagu PELUANG KEDUA



Sepi
Menghukum diri kembali
Untuk mengalirkan air mata
Tanpa henti
Lagi
Sepi
Menghasut diri kembali
Untuk memikirkan tentang kita
Tanpa henti
Lagi
Dan tiada
Salah darimu mengingatkanku
Bila 'ku tak sempurna
Engkau bisikkan 'ku yang paling sempurna
Di matamu hanya aku
Maaf, andai kau terluka
Maaf, 'ku tak sengaja
Tanpa sedar
Sakitimu
Sesalku
Maaf, kerna aku pun terluka
Pintaku hanya
Peluang kedua
Rasa cinta
Darimu
Dan tiada
Salah darimu mengingatkanku
Bila 'ku tak sempurna
Engkau bisikkan 'ku yang paling sempurna
Di matamu hanya aku
Dan andai terbuka hatimu
'Ku di sini menunggu dan terus menunggu
Dirimu
Kembalilah, sayang
Kepadaku
Maaf, andai kau terluka
Maaf, 'ku tak sengaja
Tanpa sedar
Sakitimu
Sesalku
Maaf, kerna aku pun terluka
Pintaku hanya
Peluang kedua
Rasa cinta
Darimu
Rasa cinta
Rasa cinta
Darimu

Sumber: Musixmatch



Siapa pun yang terluka... segalanya telah berlaku dan anggap itu sebagai sebahagian langkah untuk ke langkah seterusnya.  Tiada siapa yang punya peluang yang sama.  Peluang untuk merasai apa yang kita rasa.

Sangat suka lagu ini.

11 Mac 2021

Giveaway SUKA-SUKA by anakomak6

Assalamualaikum dan selamat sejahtera |  Giveaway SUKA-SUKA by anakomak6.

Lagi lagi join giveaway. 
Akak suka join giveaway nie, selain dari support kepada rakan blogger dapat juga tambah kenalan blogger baru.  

Kali ini akak join Giveaway SUKA-SUKA by anakomak6.  Mudah jer nak join giveaway nie.


Giveaway SUKA-SUKA by anakomak6

Yang penting klik banner atas nie dan follow jer syarat yang simple.

Giveaway ini dijangka tamat pda 20 Mac 2021.

Jom support rakan blogger.  Terima kasih.



Mouthgasm Crunchy Giveaway by Atiqah

Assalamualaikum dan selamat sejahtera |  Mouthgasm Crunchy Giveaway by Atiqah


Akak join giveaway ni pula.  Giveaway pertama katanya, bersempena dengan pembukaan blog baru. 

Mouthgasm Crunchy Giveaway by Atiqah

Jom la korang join sama.  Klik banner di atas untuk join.
Mana tau rezeki, boleh dapat Mouthgasm crunchy.

Tarikh tutup penyertaan 31 Mac 2021.

Terima kasih.

Israk Mikraj Perjalanan Agung

Assalamualaikum dan selamat sejahtera |  Setiap hari yang datang adalah hari yang berharga.   Semoga kita senantiasa berada dalam rahmat, taufik dan hidayah Nya.

Maha Suci Allah yang telah menjalankan hambaNya (Muhammad) pada malam hari dari Masjid Al-Haraam (di Makkah) ke Masjid Al-Aqsa (di Palestin), yang Kami berkati sekelilingnya, untuk memperlihatkan kepadanya tanda-tanda (kekuasaan dan kebesaran) Kami. Sesungguhnya Allah jualah yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui.  [Surat Al-Isra' 1]


Pengajaran dari ayat di atas:
1. Allah sendiri yang memperjalankan hambaNya di malam hari dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa yang diberkati sekelilingnya.
2. Tujuan Israk dan Mikraj adalah untuk Allah perlihatkan pada hambaNya tanda-tanda kekuasaanNya.
3. Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui. 


Peristiwa Israk Mikraj


Israk dan Mikraj

Peristiwa Israk dan Mikraj adalah kiasan proses perjalanan menjadi hamba Allah yang benar (ubudiyah).  Seorang yang hendak menuju Allah (menjadi hamba Nya yang benar) wajib melalui israk dan mikraj dalam hidupnya.

Israk ialah proses menyuci nafsu dari ammarah, lawwamah, mulhamah, mutmainnah dan seterusnya mencapai makam nafsu kamilah.

Proses penyucian ini memerlukan Jibrail dan Buraq; iaitu pembimbing dan amal soleh. Penyucian mesti meliputi jasmani ( syariat ) dan rohani ( hakikat) sebagaimana RasuluLLah s.a.w diisrak dan mikrajkan dengan roh dan jasad menurut pendapat yang paling muktamad di sisi ulama'.

Sebagaimana perjalanan Israk dan mikraj bermula di Masjidil Haram maka begitu juga perjalanan rohani bermula dengan diri jasmani yang mana kiblatnya ialah hati. Diri jasmani perlu menyuci dari dosa-dosa zahir dengan taubat nasuha. Begitu juga dengan hati, wajib disucikan sifat-sifat hati yang tercela seperti ujub, riya', takbur, hasad dan selainnya.

Sebelum diperjalankan oleh Allah, Nabi didatangi Jibrail dan beberapa malaikat lalu dibelah dada dan disucikan serta diisi dengan nur dan hikmah. Justeru seorang salik yang ingin menuju Allah juga wajib "membelah dadanya" dengan melucutkan segala pakaian kebesarannya di hadapan murabbinya untuk diisi dengan nur dan hikmah tersebut.

Semoga bermanfaat. 
#nasihatkehidupan
Powered By Blogger