Pengikut

27 Januari 2021

26 Januari 2021

Semoga ceria di hari Selasa



Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Tiada kata dapat diucapkan.  Kering sudah idea usang.  Hilang sudah semua rasa jua keinginan.




Semoga ceria dan gembira


Semoga sahabat semua cerita sepanjang hari ini
sehat tubuh badan wal afiat
murah rezeki barokah
gembira selali bahagia
mudah urusan dunia akhirat

In shaa Allah.

Terima kasih sudi menatap blog picisan.

💖


25 Januari 2021

Jangan tinggalkan 4 amalan ini sementara masih hidup


Assalamualaikum dan selamat sejahtera



Duhai jiwa, semoga dikau baik-baik saja.  Kasih umpama pagi yang sentiasa datang menghadiahkan hari buat alam.

Agar jiwa-jiwa yang tadinya sedang lena kini hidup semula untuk berusaha, bekerja dan beribadat kepada ALLAH Yang Maha Agung.


4 amalan
4 amalan


4 amalan sementara masih hidup

1.  Jangan tinggal solat
2.  Jangan tinggal baca al-Quran
4.  Jangan tinggal sedekah
(Istaz Dato' Ismail Kamus)


Putaran alam siang dan malam, suka duka, susah senang dan bahagia atau derita semuanya itu untuk membolehkan jiwa kembali ke dalam rahmat kasih yang Maha Penyayang.

Alhamdulillah.  Segala puji-pujian hanya untukNya.

Terima kasih tidak terhingga atas kesudian menjengok blog ini.  💓

24 Januari 2021

Tiba masanya mencari kumpulan yang membawa kebaikan

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Selama hidup kita semenjak lahir hingga sekarang, sudah tentu banyak perkara yang tleah kita tempuh sama ada suka atau duka.  Ada masanya kita mendapat nasihat dan ada masanya kita mendapat tentangan dan bantahan tak kurang kurang juga ada yang langsung tak ambil tahu tentang kita atau kita yang tidak ambil tahu tentang orang lain.  Namun kita harus sedar kehidupan di dunia ini.. tak ke mana pun dengan ego dan kesombongan.

Di mana pun kita berada, kita masih memerlukan orang lain untuk membantu kita sama-sama ke jalan yang benar iaitu jalan yang diredhai Allah.




Tiba masanya mencari kumpulan yang membawa kebaikan



Bila dah masuk umur 20-40 tahun, sepatutnya kita kena mula mencari Circle yang selalu berbincang tentang :

1. Masa hadapan
2. Akhirat
3. Kasih sayang ALLAH Subhanahu Wa Ta'ala
4. Kerja kerja kebajikan


Ini bukan masanya untuk kita berada di dalam Circle yang suka berbincang tentang :

1. Aib orang lain
2. Hiburan keterlaluan
3. Iri hati sesama sendiri
4. Saling menyalahkan
5. Membuatkan kita jauh dari ALLAH Subhanahu Wa Ta'ala


Mungkin inilah masanya untuk kita mula mencari Circle dan sahabat yang :

1. Kita lihat KEBAIKAN dalam dirinya. 
2. Kita nampak KEBAJIKAN dalam perbuatannya. 
3. Kita rasakan KASIH SAYANG dari dirinya. 
4. Kita saksikan KEIMANAN dalam rutin hariannya. 


Good circles and friends are like stars, you don't always see them but you know they are there. 

Kredit : Taufiq Razif via. quotephotovideo


Terima kasih sangat-sangat kepada awak semua yang sudi singgah tak kiralah tengok saja atau pun baca sepintas lalu.  Semoga ada yang bemanfaat buat kita semua.



23 Januari 2021

Watch Your Thoughts

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Watch Your Thoughts
 



Watch your thoughts,
they become words.
Watch your words,
they become actions.
Watch your actions,
they become habits.
Watch your habits,
they become your character.
Watch your character,
for it becomes your destiny.

credit:  #Lifeenergytools


21 Januari 2021

KELEBIHAN SURAH AL-KAHFI

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Membaca Surah al-Kahfi pada hari Jumaat sangat digalakkan ke atas setiap Muslim tidak kira 10 ayat terawal mahupun 10 ayat terakhir atau sebahagiannya dan lebih baik membaca satu surah lengkap.

Ini kerana surah al-Kahfi dapat menjadi benteng keimanan yang kukuh daripada fitnah dajjal bagi sesiapa yang mengamalkannya.

Maka surah itu memberi harapan baru bagi mereka yang tidak mempunyai harta yang banyak.

Tambahan pula pada akhir zaman ini tentangan terhadap Islam semakin kuat sehingga Rasulullah SAW bersabda:

“Akan sampai satu masa manusia yang mempunyai kesabaran pada agamanya akan menjadi seperti orang yang menggenggam bara api.” (Hadith Riwayat al-Tirmizi)

Sejajar dengan keadaan itu, Allah SWT menurunkan surah al-Kahfi supaya ia dapat menjadi benteng keimanan buat seorang Muslim menerusi model utamanya sendiri iaitu segolongan pemuda yang teguh keimanannya.

Mereka meninggalkan segala harta dunia demi keimanan mereka terhadap Allah SWT dan hari akhirat sehingga ganjaran yang mereka terima berlipat kali ganda.


KELEBIHAN SURAH AL-KAHFI


1. Terhindar dari fitnah Dajjal


Manusia yang membaca Al-Kahfi pada Hari Jumat akan terhindar dari fitnah Dajjal.

Nabi Muhammad SAW bersabda bahawa dengan rajin membaca surat ini pada hari jumaat maka akan terhindar dari fitnah tersebut.

Dari Ibnu Umar radhiyallahu 'anhuma, berkata: Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:

“Siapa yang membaca surat Al-Kahfi pada hari Jumaat, maka akan memancar cahaya dari bawah kakinya sampai ke langit, akan meneranginya kelak pada hari kiamat, dan diampuni dosanya antara dua jumat.” (Hadith Riwayat Abu Bakr bin Mardawaih)


2. Mendapat Cahaya dan Petunjuk dari Allah


Dalam satu hadith dmenyatakan perkara tersebut,

“Siapa yang membaca surat Al-Kahfi, maka jadilah baginya cahaya daripada kepala hingga kakinya dan siapa yang membaca keseluruhannya maka jadilah baginya cahaya antara langit dan bumi.” (Hadith Riwayat Ahmad)

Bahawa surah Al-Kahfi mempunyai keutamaan dan manfaat yang salah satunya adalah mendapatkan cahaya dan petunjuk dari Allah SWT.

Sehingga hidupnya terasa mudah, ringan, dan tidak merasa kebimbangan sedikitpun walau ujian yang datang menghampiri.


3. Mendapat Keampunan Dari Allah SWT


Dalam satu riwayat dari Abu Sa'id al-Khudri RA, Dari Ibnu Umar RA, Rasulullah SAW bersabda :

“Siapa yang membaca surah Al Kahfi pada hari jumaat maka akan terpancar cahaya dari bawah kakinya sampai ke langit, akan meneranginya kelak pada hari kiamat, dan diampunkan dosanya antara dua jumaat.”


4. Bebas Dari Gangguan Syaitan


Pada malam dan hari Jumaat, kita digalakkan membaca surah Al Kahfi kerana salah satu keutamaannya adalah mengelakkan diri kita dari syaitan.

Dalam beberapa riwayat hadith dinyatakan bahawa dengan membaca surah Al Kahfi, maka dengan itu boleh membuatkan syaitan tidak mampu masuk dan menghampiri untuk menggoda kita.

Kita juga boleh terhindar dari segala kesusahan, sihir, segala bentuk keburukan, alam ghaib dan mahupun sesama manusia.

Diriwayatkan dari Ibnu Mardawaih dari Abdullah bin Mughaffal bahawa satu rumah yang dibacakan surat Al Kahfi dan surat Al Baqarah tidak akan dimasuki syaitan sepanjang malam itu.


5. Dipancarkan Cahaya Sejauh Dirinya dan Kaabah


Diriwayatkan dari Sahabat Abu Sa'id al-Khudri bahawa Nabi saw bersabda,

“Barangsiapa membaca yang surat Al Kahfi pada malam jumaat, maka dipancarkan cahaya untuknya sejauh antara dirinya dia dan Baitul 'Atiq (Kaabah).”


6. Dipancarkan Cahaya Di antara Dua Jumaat


Sesiapa yan membaca surah Al Kahfi pada hari Jumaat akan memperoleh pengampunan dosa diantara dua jumaat.

Dalam riwayat lain dari Abu Sa'id al-Khudri RA, Rasulullah SAW bersabda :

“Barangsiapa membaca surah Al Kahfi pada hari jumaat, maka akan dipancarkan cahaya untuknya di antara dua jumaat.” (Hadith Riwayat Al-Hakim : 2 dan Al-Baihaqi : 3)


7. Menerangi di Hari Kiamat


Bahawa ganjaran yang disediakan bagi orang yang membaca surat Al Kahfi pada malam Jumaat atau pada siang harinya akan diberikan cahaya (disinari).

Dan cahaya ini diberikan pada hari kiamat, yang memanjang dari bawah kedua telapak kakinya hingga ke langit.

Dan hal ini menunjukkan panjangnya jarak cahaya yang diberikan kepadanya, sebagaimana firman Allah Ta’ala:

“Pada hari ketika kamu melihat orang mukmin laki-laki dan perempuan, sedang cahaya mereka bersinar di hadapan dan di sebelah kanan mereka.” (Surah Al-Hadid : 12)

Dari Abu Sa’id al-Khudri RA, dari Nabi Muhammad SAW bersabda :

“Barangsiapa membaca surah al-Kahfi pada malam Jumaat, maka dipancarkan cahaya untuknya sejauh antara dirinya dia dan Baitul 'atiq.” (Sunan Ad-Darimi, no. 3273 Juga diriwayatkan al-Nasai dan Al-Hakim serta disahihkan oleh Al-Albani dalam Shahih al-Targhib wa al-Tarhib, no. 736)

Wallahu'alam


SEMOGA BERMANFAAT.

14 Januari 2021

Jamadil Akhir 1442

Assalamualaikum dan selamat sejahtera



Hari ini bermulanya 1 Jamadil Akhir 1442 Hijrah.  Alhamdulillah sampai juga kita ke bulan ini.


Jamadil Akhir 1442




Makanya 88 hari lagi menjelang Ramadhan Insya Allah.  

Rejab
Syaaban
Ramadhan

Semoga kita semua dapat bertemu dengannya lagi.
.

13 Januari 2021

My First Giveaway by Blog Sal

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Teruja sungguh hari ni, dah lah work from home dapat pula macam-macam ilmu online.  Tapi yang paling teruja berpeluang buat entri untuk join giveaway ni.


My First Giveaway by Blog Sal 


My First Giveaway by Blog Sal


Giveaway ini dijangka tamat pada 8 Februari 2021.
Jom join giveaway ringkas ni, dapat tambah kenalan baru.

Terima kasih.

.



 


Wordless Wednesday #22021 | Sysfel C-Berries Limited Edition

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Wordless Wednesday #22021



Cerah Gebu Cantik


Sysfel C-Berries Limited Edition
.

12 Januari 2021

Intipati Pengumuman Khas Darurat 2021 oleh Perdana Menteri Malaysia

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


 

Segalanya telah pernah bermula dahulu... namun perjumpaan kali ini oleh YAB Perdana Menteri Malaysia, Tan Sri Muhyiddin Yassin pada 11 Januari 2021 telah membuahkan hasil yang membawa kepada perkenan oleh Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong supaya Pengisytiharan Proklamasi Darurat dilaksanakan sebagai langkah proaktif untuk membendung gejala wabak COVID-19.  Keputusan ini telah dibuat pada 12 Januari 2021.





Intipati Pengumuman Khas Darurat 2021 oleh Perdana Menteri Malaysia


  • Ordinan Darurat perlu untuk kekang penularan #COVID19 daripada menjadi serius. 
  • Darurat: Kerajaan awam akan terus berfungsi.
  • Proklamasi darurat yang diisytihar bukan satu bentuk rampasan kuasa tentera, perintah berkurung juga tidak dilaksanakan. 
  • Jentera pentadbiran kerajaan Persekutuan dan negeri tidak akan terganggu dengan pengisytiharan proklamasi darurat. 
  • Ordinan Darurat untuk tingkatkan penguatkuasaan keselamatan dan ketenteraman awam. 
  • Aktiviti ekonomi akan terus berfungsi sepanjang tempoh darurat, tertakluk pematuhan SOP. 
  • Bursa Malaysia, Suruhanjaya Sekuriti akan terus main peranan sebagai pemudahcara pasaran 
  • Darurat: Parlimen dan DUN tidak akan bersidang sehingga satu tempoh yang ditetapkan.
  • Plihan Raya Umum, Pilihan Raya Negeri dan Pilihan Raya Kecil tidak akan diadakan sepanjang tempoh darurat.
  • PRU akan diadakan sebaik sahaja Jawatankuasa Bebas memperakukan bahawa #COVID19 telah reda atau pulih sepenuhnya.
  • Semua ahli politik perlu bersolidariti bersama rakyat mencegah #COVID19.
  • Rakyat diminta kekal tenang, berikan kepercayaan kepada kerajaan bendung COVID-19 dengan lebih berkesan.
  • Ordinan perangi sabotaj ekonomi, monopoli dan kenaikan harga barang secara keterlaluan boleh dimasyurkan oleh Agong. 
  • Darurat: Kuasa eksekutif Persekutuan meliputi kuasa perundangan negeri kecuali hukum syarak, undang-undang atau adat negeri di Sabah, Sarawak.
  • Tindakan tegas akan diambil terhadap sesiapa yang cuba ganggu urusan kerajaan tangani #COVID19  dan urus ekonomi negara - PM @MuhyiddinYassin

Semoga dengan perlaksanaan Darurat ini dapat membendung penularan virus covid19 di Malaysia.

#kitajagakita

Hargailah apa yang ada

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Syukurilah walau pun ianya tak seperti yang kita harapkan.  Apa yang kita ada itulah untuk kita bahkan ada juga bakal menjadi milik orang lain.  


Hargailah apa yang ada



Hargailah apa yang ada


Jika sesuatu yang menekan perasaan, lepaskannya dengan mengingati Allah. Berzikir dan renungilah bahawa tiada guna kita meratapi sesuatu yang bukan milik kita.

Allah lebih tahu apa yang terbaik untuk kita.

Alhamdulillah

.



11 Januari 2021

Minggu kedua January 2021

Assalamualaikum dan selamat sejahtera



Minggu kedua Januari 2021
hari baru
semangat baru
target baru





Setiap penyakit pasti ada ubatnya.
Setiap masalah pasti ada jalan penyelesaiannya.
Setiap kesukaran pasti disusuli dengan  kemudahan.
Yang penting jangan putus asa. Sentiasa berusaha. Sesungguhnya rahmat Allah itu luas.


Terima kasih.

 

8 Januari 2021

Giveaway by ejulz & anakdenesor di sini

Assalamualaikum dan selamat sejahtera



Sekali lagi buat posting senang dan mudah.  Tak perlu kerah idea atau ttulis banyak-banyak.


Giveaway by ejulz & anakdenesor 


Giveaway by ejulz & anakdenesor


Giveaway tamat pada 15 Januari 2021.


Terima kasih, baca dan komen. 

.

Zikir Hari Jumaat

Assalamualaikum dan selamat sejahtera



Alhamdulillah Jumaat datang lagi.  Penghulu segala hari yang terkandung dalam barakah yang melimpah.

Ramai dah tau kan banyak fadhilat pada hari Jumaat.  Sekali lagi, jom amalkan Zikir hari Jumaat. Allah swt akan memberi ketenangan hati bagi yang membacanya dan merasa kelazatan zikrullah.


Zikir Hari Jumaat


Zikir Hari Jumaat


Mari amalkan zikir ini 1,000 kali sehari. Nampak macam berat? 
Buatlah 200 kali setiap kali berwirid selepas solat atau ambil masa lapang ... sekejap jer dah habis 1000 kali 'Ya Allah'

Masa yang kita luangkan sikit itulah yang akan selamatkan kita. Insya-Allah.

Selamat beramal.  Terima kasih.

7 Januari 2021

12 TIPS BERHENTI MEMBANDINGKAN DIRI DENGAN ORANG LAIN

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Semoga hari-hari yang kita lalui senantiasa dikelilingi keindahan dan kebaikan.  Hari ini, akak nak share tips kenapa kita perlu berhenti membandingkan diri kita dengan orang lain?  Jawapan mudah adalah kerana kita tidak sama dengan orang lain.  




12 TIPS BERHENTI MEMBANDINGKAN DIRI DENGAN ORANG LAIN

  1. Fikir kenapa anda perlu membandingkan diri anda dengan orang lain?
  2. Adakah cara hidup anda sama dengan cara hidup orang lain? 
  3. Betulkah kehidupan orang lain lebih sempurna daripada anda?
  4. Mungkin hanya daripada luaran sahaja
  5. Setiap orang unik dan berbeza 
  6. Renung... hidup bukan pertandingan, hidup adalah perjalanan
  7. Perjalanan hidup anda tiada kaitan dengan orang lain 
  8. Anda yang menentukan apa yang anda mahu dan ke mana anda mahu pergi 
  9. Gagal itu biasa sebab anda manusia yang tidak sempurna
  10. Yang penting anda bangun dan usaha lagi 
  11. Ingat apa sahaja yang anda lalui pastinya bersesuaian dengan kehidupan anda
  12. Lalui kehidupan anda dengan penuh bersemangat, sabar dan tawakal kepada-Nya.

Sama-sama kita perhatikan diri sendiri, ada tak yang tersangkut pada mana-mana nombor di atas.


Terima kasih. 

6 Januari 2021

Segment Bloglist 2021 Ingintahu & Youthayuju

Assalamualaikum dan selamat sejahtera




Segment Bloglist 2021 Ingintahu & Youthayuju


Alhamdulillah, sekali lagi dapat peluang turut serta dalam penganjuran segmen blog.
Segmen pencarian bloglist tahun 2021.  


Segmen bloglist 2021 Ingintahu & Youthayuju
Segment Bloglist 2021 Ingintahu & Youthayuju


Segmen akan tamat pada 15 Januari 2021.

Jom sama-sama kita raikan rakan blogger.  




Wordless Wednesday #12021

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Wordless Wednesday #12021


Wordless Wednesday
Masa untuk C Berries

#barulahhavehave



3 Januari 2021

Tiadalah yang lebih baik daripada kehidupan yang dipenuhi dengan kemaafan

Assalamualaikum dan salam sejahtera.



Tiadalah yang lebih baik daripada kehidupan yang dipenuhi dengan kemaafan


"KITA BUAT KITA"
"BAIK ATAU BURUK"

Bukanlah kerana hari ini
Indah kita bahagia
Tetapi kerana kita bahagia
Hari ini pun menjadi INDAH. 

Alangkah bahagianya 
Sekiranya degupan jantung,
keluar masuk nafas
kerdipan mata ini 
Setiap gerak anggota kita
Dalam ingatan kepada Allah

Namun

Diri ini tetap lalai dan leka 
Diri ini tetap terpedaya 
Dengan keidahan Dunia 
Diri ini tetap tertipu 
Dengan keinginan Nafsu 
Diri ini tetap terpengaruh 
Dengan ajakan Syaitan 
Alangkah ruginya hidup

Tiada yang lebih baik daripada
Jiwa yang dihidupkan dengan iman.

Tiada yang lebih baik daripada 
hati yang dijinakkan dengan amalan.

Tiada yang lebih baik daripada 
Akal yang disuburkan dengan ilmu

Tiada yang lebih baik daripada 
kebaikan yang disertai dengan keikhlasan.

Tiada yang lebih baik daripada 
kelakuan yang diperindah dengan 
Akhlak yang mulia

Tiadalah yang lebih baik daripada
kehidupan yang dipenuhi dengan
kemaafan, berkasih sayang dan 
saling menghormati sesama kita




Ada satu hadis yang bermaksud
Nabi SAW bersabda:

"Sesiapa yang mati pada masa ia dalam keadaan taatkan Allah, beramal soleh, maka ia dibangkitkan oleh Allah hidup kembali dengan keadaan yang menyukakannya; dan sesiapa yang mati pada masa ia dalam keadaan derhaka kepada Allah, berbuat jahat, maka ia dihidupkan kembali dengan keadaan yang mendukacitakannya,"

Wallahu'Alam


2 Januari 2021

Setiap kali engkau memberi maka engkau akan menerima tanpa meminta sekalipun

Assalamualaikum dan selamat sejahtera.



Setiap kali engkau memberi maka engkau akan menerima tanpa meminta sekalipun


"Setiap kali engkau memperbaiki niatmu, maka Allah akan memperbaiki keadaanmu. Dan setiap kali engkau mengharapkan kebaikan untuk orang lain, engkau akan mendapatkan kebaikan dari arah yang tidak kamu sangka.


Dan saat kita hidup untuk membahagiakan orang lain, Allah akan memberi kita rezeki berupa orang lain yang akan membahagiakan kita.

Maka berusahalah untuk memberi bukan menerima, kerana setiap kali engkau memberi, maka engkau akan menerima tanpa meminta sekalipun!”

Syeikh Salih Awadh Al-Mughamisi, Imam Masjid Quba

Sumber: @quotephotovideo 

1 Januari 2021

Selamat Tahun Baru 2021

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


SELAMAT TAHUN BARU 2021


Pejam celik begitu cepat masa berlalu. Begitu juga dengan usia kita.  Terlalu pantas masa berlalu sehingga bahang 2020 masih lagi belum berakhir.

Walaupun zahirnya tahun berganti dan usia menambahkan angka namun hakikatnya kita sebenarnya semakin menghampiri kepada kematian.

Tiada siapa pun yg akan kekal.  Justeru itu, peringatan ini buat diri ini yang sering leka dengan urusan dunia... jangan sesekali membiarkan diri kita dibuai oleh angan-angan untuk mendapatkan kepuasan hidup dunia semata-mata.

Sesungguhnya angan-angan ingin mencapai kenikmatan dunia secara berlebihan hanyalah khayalan kosong yang menyebabkan kita lupa kepada kehidupan yang abadi di akhirat kelak.

Bahawa saat umur kita menjelang senja kemampuan kita turut terbatas apatah lagi nikmat sihat juga mulai berkurangan dan berbagai penyakit mula datang menjengah.



Selamat Tahun Baru 2021



TAHUN BERGANTI TAHUN TAPI UMUR SEMAKIN BERKURANGAN


Maka tanyakanlah kpd diri kita,  Setiap kali penggantian tahun, kehidupan kita bertambah baik atau sebaliknya? Semakin dekat kah kita dgn Pencipta atau semakin jauh?

BAHAWA SEBAGAIMANA TAHUN BERTAMBAH ANGKANYA BEGITU JUGALAH DENGAN USIA KITA.  KEMATIAN PASTI AKAN TIBA....DAN KITA TIDAK MAMPU UNTUK MENGELAKKANNYA


RENUNG2KANLAH

INGATLAH ALLAH BANYAK-BANYAK

SEMOGA BERMANFAAT 🥰