Pengikut

30 Julai 2020

Hari Raya Aidiladha 2020 Norma Baharu

Assalamualaikum dan Selamat Hari Raya Aidiladha


Hari Raya Aidiladha 2020 Norma Baharu


.اَللهُ أَكْبَرُ اللهُ أَكْبَرُ اللهُ أَكْبَرُ،
 لآ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَاللهُ أَكْبَرُ،
 اَللهُ أَكْبَرُ وَالِلَّهِ الْحَمْدُ.

 اَللهُ أَكْبَرُ، اَللهُ أَكْبَرُ،
 اَللهُ أَكْبَرُ،
 اَللهُ أَكْبَرُ كَبِيْرًا وَالْحَمْدُ لِلَّهِ كَثِيْرًا
 وَسُبْحَانَ اللَّهِ بُكْرَةً وَأَصِيْلاً،
 لآ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَلاَ نَعْبُدُ إِلاَّ إِيَّاهُ مُخْلِصِيْنَ لَهُ الدِّيْنَ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُوْنَ،
 لآ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ صَدَقَ وَعْدَهُ وَنَصَرَ عَبْدَهُ وَأَعَزَّ جُنْدَهُ وَهَزَمَ اْلأَحْزَابَ وَحْدَهُ،
 لآ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَاللهُ أَكْبَرُ، اَللهُ أَكْبَرُ وَالِلَّهِ الْحَمْدُ.
Indah langit kerana awan,
Indah laut kerana kebiruan,
Indah Aidilfitri kerana kemaafan,
Indah Aidiladha kerana pengorbanan.

Dengan ingatan tulus ikhlas, disusun sepuluh jari  memohon ampun dan maaf tersalah laku, terkasar bahasa...

ADAB DAN SUNNAH NABI SAW


Daripada Jubair bin Nufair r.a berkata bahawa jika para sahabat r.hum bertemu dengan Hari Eid (Aidilfitri atau Aidiladha), mereka saling mengucapkan,

“Taqabbalallahu minna wa minka (Semoga Allah menerima amalku dan amal kalian).”

Daripada Wathilah bin Al-Aqsa r.a berkata ketika beliau bertemu Rasulullah s.a.w pada Hari Raya beliau mengucapkan,

"Taqabbalallahu minna wa minka",

Dan baginda menjawab,

“Taqabbalallahu minna wa minka.”

[Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim]

🌟Selamat Menyambut Hari Raya Aidiladha




Nilai senyum pada hati

Assalamualaikum dan salam sejahtera 


Nilai senyum pada hati


Senyum sebagai sedekah dalam masa yang sama senyum juga mampu menutup hati yang gundah.  Senyum ada banyak jenis, antaranya senyum sumbing, senyum kambing, senyum kelat dan macam2 lagi senyum yang boleh diaplikasikan.



Ada apa dengan senyum

Hikmah Senyum
SENYUM itu indah dan
memperindah wajah, karena
wajah yang tersenyum
mencerminkan perasaan yang
tenang.


SENYUM itu ibadah yang paling
mudah dilakukan, tetapi mampu
menyempurnakan kemuliaan
akhlak.



SENYUM itu adalah kecantikan yang lahir dari hati dan jiwa ,
anugerah yang bisa
menenangkan perasaan,
menyejukkan dan menentramkan
hati yang gelisah


Tersenyumlah
setidaknya kau mengerti
hidup bukan untuk dikeluhkan
namun untuk diperjuangkan demi meraih kebaikan..



29 Julai 2020

Apa lagi pesanan Abah untuk hari ini

Assalamualaikum dan selamat sejahtera



Apa lagi pesanan Abah untuk hari ini


Kemunculan yang sentiasa ditunggu dalam debar bahkan penuh pengharapan.




Pengumuman Lanjutan Moratorium dan Bantuan Bank Bersasar
29 Julai 2020, 3.00 petang

Semoga kemunculan Abah pada petang ini membawa khabar gembira untuk semua.

Menunggu dalam debar... Apa lagi pesanan Abah untuk hari ini

Wordless Wednesday | Jaga Kesihatan Mental

Assalamualaikum dan selamat sejahtera



Wordless Wednesday | Jaga Kesihatan Mental





😊

28 Julai 2020

Ibadah yang sangat luar biasa andai kita mampu mengerjakannya

Assalamualaikum dan selamat sejahtera



Ibadah yang sangat luar biasa andai kita mampu mengerjakannya


Puasa sunah Tarwiyah dan Arafah sangat dianjurkan bagi umat muslim sedunia, agar kita dapat turut merasakan nikmatnya seperti yang dirasakan oleh para jama’ah haji. Namun, bagi jamaah haji sendiri haram hukumnya untuk berpuasa di hari Arafah 9 Dzulhijjah.

Adapun yang dimaksud dengan puasa Arafah adalah (Mengetahui) puasa yang dilaksanakan pada hari Arafah yakni pada tanggal 9 Dzulhijjah yaitu hari pada saat jama’ah haji melakukan wukuf dipadang Arafah.

Dan Puasa Tarwiyah adalah (Merenung atau berpikir) puasa yang dilaksanakan pada hari tarwiyah yakni 8 Dzulhijjah, hari sebelum hari wukuf.





KEUTAMAAN PUASA TARWIYAH DAN AROFAH


Adapun keutamaan puasa sunah Tarwiyah (8 Dzulhijjah) dan Arofah (9 Dzulhijjah) bagi orang yang tidak melaksanakan ibadah haji berdasarkan beberapa hadist Nabi Muhammad SAW adalah:

1. Barang siapa yang menjalankan Puasa Tarwiyah akan dihapus dosa satu tahun yang lalu yang telah terlewati.

2. Sedangkan yang berpuasa di hari Arofah akan dihapus dosa dua tahun (1 tahun yang lalu dan 1 tahun yang akan datang)

3. Dan yang melaksanakan dua puasa ini akan dianugrahi oleh Allah SWT dengan 10 macam kemuliaan, yaitu:

  1. Allah akan memberi keberkahan pada kehidupannya.
  2. Allah akan menambah harta.
  3. Allah akan menjamin kehidupan rumah tangganya.
  4. Allah akan membersihkan dirinya dari segala dosa dan kesalahan yang telah lalu.
  5. Allah akan melipat gandakan amal dan ibadahnya.
  6. Allah akan memudahkan kematiannya.
  7. Allah akan menerangi kuburnya selama di alam Barzah.
  8. Allah akan memberatkan timbangan amal baiknya di Padang Mahsyar.
  9. Allah akan menyelamatkannya dari kejatuhan kedudukan di dunia ini.
  10. Allah akan menaikkan martabatnya di sisi Allah SWT.

Alangkah banyak keberkahan dan kebahagiaan yang Allah berikan bagi orang yang menjalankan puasa Tarwiyah dan Arofah. Semoga kita termasuk di dalamnya.

NIAT


Do'a Niat Puasa Tarwiyah

ﻧﻮﻳﺖ ﺻﻮﻡ ﺗﺮﻭﻳﻪ ﺳﻨﺔ ﻟﻠﻪ ﺗﻌﺎﻟﻰ

NAWAITU SAUMA TARWIYAH SUNNATAN LILLAHI TA’ALAH
“Saya niat puasa Tarwiyah, sunnah karena Allah ta’ala”


Do'a Niat Puasa Arafah

ﻧﻮﻳﺖ ﺻﻮﻡ ﻋﺮﻓﺔ ﺳﻨﺔ ﻟﻠﻪ ﺗﻌﺎﻟﻰ
              
NAWAITU SAUMA ARAFAH SUNNATAN LILLAHI TA’ALAH
“Saya niat puasa Arofah , sunnah karena Allah ta’ala”



Sumber: Petikan utama dari Lensa Islam dan lain-lain


 IBADAH YANG SANGAT LUAR BIASA ANDAI KITA MAMPU MENGERJAKANNYA

27 Julai 2020

Topeng muka kain buat sendiri

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Topeng muka kain buat sendiri



Minggu lepas, 22 Julai 2020 hari Rabu bermulanya sesi persekolahan bagi sekolah rendah untuk pelajar darjah 1, 2, 3 dan 4.  Seminggu sebelumnya bermula sesi sekolah untuk pelajar sekolah menengah.  Amat terasa sungguh sesi yang agak kelam kabut, manakan tidak hampir 3 bulan anak-anal berehat panjang di rumah.  Yang anehnya, ibu pula yang terasa gusar dan gelisah bila sesi persekolah bermula.  Perasaan anak-anak?  Nampak seperti gembira, mungkin diluaran sahaja dan tidak menampakkan dalamannya.  Masing-masing ada perasaan dan kebimbangan tersendiri.  Tiada siapa yang dapat menggambarkan dengan terang dan jelas.

Tidak mengapa.  Layankan sahaja perasaan masing-masing.  Kerana kehidupan mesti diteruskan dalam apa jua keadaan dan situasi.  Yang penting kita patuhi tatacara operasi standard (standard operating procedure - SOP) yang telah ditetapkan oleh pihak berwajib.

Hendak dijadikan cerita, topeng muka untuk anak sekolah menengah telah dibelikan terlebih dahulu.  Ada topeng muka pakai buang dan juga topeng muka kain.  Terlupa pula anak-anak yang bersekolah rendah belum disediakan lagi. Saiz topeng muka untuk anak-anak bersekolah rendah tidak sama dengan topeng muka orang dewasa, malahan tidak banyak pilihan pula.  Maka ibu pun dengan gigihnya menguatkan semangat untuk menjahit sendiri topeng muka untuk anak-anak sekolah rendah.  


Topeng muka kain
Topeng muka kain buat sendiri

Alhamdulillah, berjaya juga menyiapkan 4 set topeng muka jahit sendiri.  Ada 2 jenis, sangkut di telinga untuk anak lelaki dan tali keliling untuk anak perempuan kerana memakai tudung.  

Telah dipesan kepada anak-anak cara memakai dan setiap kali pulang sekolah mesti basuh.  Pesan juga cara membuka dan menyimpan.  Disediakan juga topeng tambahan berserta beg plastik untuk menyimpan topeng sekiranya topeng yang dipakai ini kotor.

Banyak juga SOP yang mesti dipatuhi.  Semoga anak-anak dapat hadam dengan norma baharu ini.

#kitajagakita

Selamat sudah Topeng muka kain buat sendiri.

Bermulanya pada hari Isnin

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Bermulanya pada hari Isnin




Bismillah
Semoga Allah membimbing setiap langkah
sehingga apapun yang aku lakukan menjadi berkah
dan apapun yang aku usahakan berbuah indah.


Kerana sebahagian daripada kita bekerja dengan rasminya Bermulanya pada hari Isnin.


24 Julai 2020

Giveaway..Mylife...Alhamdulillah

Assalamualaikum dan selamat sejahtera 





Giveaway..Mylife...Alhamdulillah


Penyertaan saat akhir, sebab baru tau.... masih ada masa berbaki beberapa jam lagi.
Terima kasih kepada rakan blogger Hadiah Bintang Jatuh  
yang telah memperkenalkan giveaway ini.

Dengan gemibiranya akak pun terjebak juga untuk join giveaway ini.
Sebagai tanda sokongan kepada rakan blogger Jari Boloq
Jom selusuri apa yang ada sebalik Giveaway..Mylife...Alhamdulillah


Giveaway..Mylife...Alhamdulillah


Tak sabar juga tunggu keputusan giveaway, katanya nak umum malam ni.  Ada rezeki ada lah yer.

Apa-apa pun akak gembira join giveaway ini kerana dapat kenal ramai lagi blogger baru.

Terima kasih kerana kongsi masa untuk Giveaway..Mylife...Alhamdulillah.

.

Saat sukar menghadapi ujian

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Saat sukar menghadapi ujian


Saat sukar menghadapi ujian.. lafazkanlah..

“Robbish rohli sodri wayasirli amri wahlul uqdatamilisaani yafqahu qauli..” 
ertinya, "Ya Robbi, lapangkanlah dadaku, mudahkan urusanku ya Rabb, dan lepaskanlah kekakuan dalam lidahku.."

Semoga Allah permudahkan urusan kita, didunia dan diakhirat.


Allah ciptakan kita ni sebenarnya untuk hidup tenang-tenang buat ibadah,
bawa bekal ke alam akhirat tau.
Tapi sebaliknya jadi pada ramai dari kita sekarang.
Lebih fokus kepada mencari dunia dan dapat penat.

Hidup dengan ikut aturan Allah, kita live effortlessly.

Kalau nak di analogikan, bayangkan sungai yang mengalir dari atas ke bawah.

Kalau kita nak turun ikut arus dari atas ke bawah, 
sangat mudah alirannya kan. Licin je senang sangat.

Tapi kalau kita ni nak naik dari bawah sungai ke atas,
struggle payah kan nak naik?

Begitulah, kalau kita nak hidup ikut arus (jalan Allah),
hidup ini sangat mudah sebenarnya.

Yang menjadikan susah bila kita lawan arus tu dengan langgar perintah Allah 
dan ambil lewa suruhanNya.

Hidup kita ini bila kita melawan arus,
dengan kata mudahnya kita melanggar sunnatullah.
Semuanya akan jadi seumpama debu-debu berterbangan.
.
.
Demi Allah, tiada seorang pun yang berbaik sangka kepada Allah,
melainkan pasti akan memberikan kepadanya apa yang ia sangkakan.

Sebab, semua kebaikan itu ada dalam genggaman Allah.

Apabila Allah sudah memberi husnudzonNya,
bererti Allah akan memberi apa yang disangkakannya itu.
-Abdullah bin Mas'd


Semoga bermanfaat.  Sama-sama muhasabah diri, Saat sukar menghadapi ujian.


23 Julai 2020

Tengok orang dan tengok diri sendiri

Assalamualaikum dan selamat sejahtera



Tengok orang dan tengok diri sendiri





Jangan hitung orang berapa kali
menyakiti dan meninggalkan kamu,
tetapi hitunglah
berapa kali kamu menyakiti Allah
dan Dia tidak pernah
meninggalkan kami
-Petani Dakwah-


Kita suka tengok orang,
namun susahnya kita tengok diri kita sendiri.
Bayanglah jika Allah dah tak mahu tengok wajah kita,
tak mahu lagi pedulikan doa kita
dan tak kisah lagi kita nak jadi apa.

Bayanglah.
Mulai hari ini mari perhati diri kita sendiri.
Mari, Bismillah.


Muhasabah diri sendiri... Tengok orang dan tengok diri sendiri

💚💚

22 Julai 2020

Tahap ujian mengikut rezeki pemiliknya

Assalamualaikum dan Selamat sejahtera.


Tahap ujian mengikut rezeki pemiliknya



Kita sering kali membandingkan ujian yang kita terima dengan ujian orang lain, sehingga kita terlupa hikmah ujian.


Sekarang sama-sama kita cari di mana yang terkait dengan diri kita  berdasarkan petikan dibawah

🌹Lelaki yang wajahnya hensem, Allah uji dengan dikelilingi perempuan yang mahu menggodanya.

🌹Perempuan yang mukanya cantik, Allah uji dengan rasa mahu sentiasa kelihatan cantik.

🌹Perempuan yang badannya langsing, Allah uji dengan rasa mahu pakai baju ikut bentuk badan.

🌹Orang yang ada ilmu, Allah uji dengan rasa mahu acah tahu semua perkara sehingga abaikan pandangan lain. 

🌹Orang yang  kuat agama, Allah uji dengan rasa dirinya saja yang betul sampai boleh menghukum orang sesuka hati.

🌹Orang yang kaya dan banyak harta, Allah uji dengan sifat tamak, kedekut dan tak mahu bersedekah kerana takut hartanya berkurangan sedangkan harta dan kekayaannya itu cuma pinjaman.

🌹Orang yang merasa hidupnya susah, Allah uji dengan pelbagai persoalan menafikan kewujudan Allah.

🌹Orang yang senang pula Allah uji dengan rasa ujub, kerana dia rasa dia bijak dapat mengaturkan segalanya.

🌹Orang yang sakit, Allah uji dengan rasa putus asa dengan hidup sendiri.

🌹Orang yang banyak masalah, Allah uji dengan rasa banyak mengeluh, sedih dan kecewa berterusan.
🌹Orang yang sedang berhijrah, Allah uji dengan pelbagai godaan ke arah gaya hidupnya yang dulu.

🌹Orang yang sudah lama berhijrah, Allah uji dengan rasa kosong dalam hati.

🌹Orang yang belum berhijrah, Allah uji dengan sifat suka bertangguh dan merasakan mati itu lambat lagi. 


Maka, tiada siapa pun akan terlepas dari ujian Allah.


Semuanya datang dalam pelbagai bentuk dan waktu yang berbeza-beza. Yang membezakan kita antara satu sama lain di sisi Allah ialah sejauh mana ikhlasnya kita dan kesungguhan kita menjalani hidup berlandaskan syariat. 

Sentiasa ingat dan insaf bahawa:

🌹Setiap pilihan yang kita ambil adalah ujian.

🌹Setiap tindakan yang kita buat adalah ujian.

🌹Setiap perkara yang terfikir juga adalah ujian.

🌹Setiap pencapaian yang Allah beri juga satu ujian.

🌹Setiap pujian juga adalah ujian.

🌹Setiap kejian juga adalah ujian.


Kesimpulannya, setiap apa yang Allah benarkan untuk berlaku adalah ujian untuk manusia.  Untuk melihat tahap keimanan seseorang sama ada ujian itu mendekatkan atau menjauhkan kita dari Allah. Letaknya pada diri kita sendiri. Tepuk dada tanya iman.

Semoga bermanfaat.  Tahap ujian mengikut rezeki pemiliknya

Wordless Wednesday | Salam Zulhijjah 1441

Assalamualaikum dan salam sejahtera 


Wordless Wednesday | Salam Zulhijjah 1441



7 tips kurangkan sikap bertangguh

Assalamualaikum dan selamat sejahtera




7 tips kurangkan sikap bertangguh




Kenapa kita suka bertangguh satu-satu kerja? Sebabnya, Matlamat kita tak jelas!

Untuk mengatasi sikap bertangguh, kita perlu lakukan sesuatu supaya sikat itu tidak mengganggu masa depan kita.  Memang sukar untuk tukar sikap kita, tetapi kita perlu berusaha untuk mengubah kepada sesuatu yang lebih baik.

Mari kita sama-sama hati tips untuk mengatasi sikap bertangguh.  Tak dapat buat semua jangan tinggal semua.  Sekurang-kurangnya ada sesuatu dari tips berikut yang mampu kita lakukan.


1) Pilih apa yang kita nak dalam kehidupan.   Contoh : Buatlah sasaran yang jelas seperti apa yang kita nak capai dalam tempoh 6 bulan, 1 tahun, 3 tahun, 5 tahun dan seterusnya.


2) Tulis atas kertas! Jangan biarkan dalam otak.  Bila ditulis, kita akan baca dan nampak setiap masa.  Sebaiknya tulis dengan terang dan tampal di lokasi yang senang kita nampak.


3) Tetapkan tarikh untuk capai matlamat.  Tarikh biar terang,


4) Senaraikan tindakan-tindakan untuk capai matlamat yang ingin kita capai.


5) Susun tindakan itu mengikut keutamaan.


6) Buat tindakan serta merta!


7) Jangan buat benda lain selain dari apa yang kita nak buat


Sebab, ini adalah salah satu tindakan yang akan bantu kita untuk capai apa yang kita nak.  Bila sudah buat semua senarai ini jangan hilangkan, baca dan tengok setiap hari, lagi bagus tampal dekat dinding pintu bilik kita, bila keluar kita nampak barulah kita sentiasa ingat dan akan masuk dalam minda bawah sedar kita.


Semoga bermanfaat ! 😍  7 TIPS KURANGKAN SIKAP BERTANGGUH 

21 Julai 2020

Jom tukar link blog


Assalamualaikum dan selamat sejahtera 


Jom tukar link blog





Marilah kita meriahkan blog rakan baru.
Klik banner di atas untuk turut serta.


Terima kasih.  Jom tukar link blog.


Akhirnya Kempen CPC Nuffnang Kembali Aktif

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Akhirnya Kempen CPC Nuffnang Kembali Aktif


Kempen CPC (Cost-per-click) adalah faedah yang dapat dinikmati oleh setiap nuffnanger.  Sama ada blog tentang teknologi atau tentang makanan, iklan CPC akan aktif selagi ada pembaca klik pada iklan berkenaan.


Syukur.  Gembira dan terharu, setelah sekian lama meninggalkan blog dan kembali semula dengan wajah baru serta nama baru hampir sebulan lepas, kini iklan nuffnang bersinar semula.  Mungkin kerana lama sangat menyepi... iklan nuffnang pun lambat timbul.  Kini kembali semula setelah blog ini semakin aktif menghasilkan karya.  Yang penting ada pembaca dan dapat faedah dari setiap entri.



Terima kasih kepada nuffnang atas CPC Campaign yang wujudkan di sini.  Disebabkan nama blog telah bertukar maka saya harus buat akaun baru.  Walaupun begitu hasilnya agak memuaskan.

LHDN


Terima kasih juga kepada rakan blogger atas bantuan dan teguran serta semua yang sudi singgah, walaupun sekadar lalu... tetapi turut menyumbang kepada trafik.


Akhirnya Kempen CPC Nuffnang Kembali Aktif.

My Little Fella's

Assalamualaikum dan selamat sejahtera 


My Little Fella's



My Little Fella's, itulah nama entri ini.  Sempena nama blog rakan blogger.    Blog comel semestinya secomel pemiliknya.  Dah lama follow tapi tak ingat bila... sebab tak der rekod.

Kali ni berjumpa lagi... dan teruskan berkarya.

My Little Fella's
My Little Fella's


Rakan2 sekelian jom klik banner join segmen bloglist rakan blogger.

Mudah sangat.  Terima kasi My Little Fella's


.

Doa pagi Selasa

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Doa pagi Selasa




Ya Allah
Bantulah kami mengingatiMu,
bersyukur kepadaMu dan
beribadah dengan baik kepadaMu.
Pimpinlah kami ke jalan
yang diredhaiMu.
Murahkan rezeki kami dan
perbaikilah akhlak kami.
Ampunkanlah dosa-dosa kami,
ibubapa kami, sahabat-sahabat kami
dan peliharalah kami 
dari siksa neraka.
Aamiin

20 Julai 2020

Balik Kampung Tanpa Gambar

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Balik Kampung Tanpa Gambar


Alhamdulillah, syukur tidak terhingga kerana masih diberi peluang untuk meneruskan hidup pada hari ini.  Semoga dikurniakan kesihatan yang baik buat kita sekeluarga.




#sajanakjadicerita atau #sajanakbagitau hari Ahad semalam berkesempatan balik kampong setelah hampir 5 bulan tak balik lantaran PKP dan seribu jenis alasan lagi.  Balik kampung suami di Lekir.  Yang ada di sana hanya rumah pusaka.

Kami balik pun tak lama, sekadar berjumpa dengan makcik dan melihat sekitar rumah yang lama ditinggalkan.  Terasa sungguh sayu bila rumah ini lama tidak dijenguk.

Lagi terasa sayu apabila tidak sempat merakam hatta sekeping gambar pun ketika berada di sana.  Nak kata sibuk tak juga, anak-anak dah besar... masing-masing sementara menunggu opah balik melayan mainan yang dibawa, sebelum tu mereka meninjau kawasan sekitar rumah... dah penuh semak ada juga sedikit kawasan yang telah ditebas mungkin awal tadi sebelum ketibaan kami.  Inas melawat anak pokok nangka yang ditanam entah berapa lama tak ingat pulak.  Umi pula menyapu dalam rumah rasa tak selesa juga walaupun tak duduk lama tetapi pantang nampak habuk atas lantai.  Anak lelaki yang sorang tu dok sibuk melayan gajet... rasa nak ambil simpan.  Tapi tak salah dia pun, di rumah tu dah tiada tv, radio pun radio lama.  Tiada siapa yang nak dia layan.  Kalau ada arwah atok mungkin juga dia layan atok bersembang, paling tidak tengok atok mengaji.

Sejurus opah balik dari mengajar, baru lah kami berkumpul makan tembikai dan pisang goreng yang dibeli di Batu 7.  Tempat biasa.  Bersembang pun tak banyak... berkisar PKP dan kondisi rumah.  Selesai makan kami pun beransur... meninggalkan opah yang sendirian selepas ini akan terus ke 'pondok' meneruskan aktivitinya di sana bersama sahabat2 pondok.  Kami tak pernah sampai lagi ke pondok opah.  Di sana opah ada ramai kawan, dapatlah melepaskan kesunyiannya.

Kami pulang ke sarang.  Dalam perjalanan pulang seperti biasa mesti singgah di Pekan Lumut.  Hasrat hati nak ke Teluk Batik... sesak pulak jalannya, masa ada keramaian saja nampaknya.  Di Pekan Lumut kenderaan dan orang ramai pun tak kurang juga banyaknya.  Tak berhenti... lalu saja.  Nak singgah makan tak berani dalam suasana yang tak berapa stabil, orang pula ramai.

Balik makan jua di tempat biasa yang lebih selesa.

Sayang sungguh tiada cerita bergambar kerana Balik Kampung Tanpa Gambar

.

19 Julai 2020

Kejujuran adalah perhiasan jiwa

Assalamualaikum dan salam sejahtera


Kejujuran adalah perhiasan jiwa




۞ اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ 
      وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ ۞

"Bukti kejujuran amalan seseorang itu bukan sahaja pada penampilannya,
tetapi jelas pada akhlaknya dan pergaulannya. 
Dan bukti tidak jujur amalannya itu adalah tidak kelihatan pada akhlaknya, 
bahkan yang jelas adalah sebaliknya"

-Al-Habib Ali Bin Abdurrahman Al-Jufri Hafizhahullah-

Terima kasih kerana Kejujuran adalah perhiasan jiwa.

.

17 Julai 2020

Teruskanlah berbuat kebaikan

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Teruskanlah berbuat kebaikan


Dah masuk hari Jumaat.  Setiap kali Jumaat kita pasti akan teringat dengan bacaan Yassin pada malam tadi dan pada siang hari Jumaat baca Surah Al-Kahfi serta banyakkan sedekah.  Ya, kita sewajarnya sentiasa berbuat baik sepanjang hidup tanpa menunggu hari-hari yang tertentu.




Teruskanlan berbat kebaikan kerana Allah Maha Mengetahui


Firman Allah S.W.T (Surah An-Nisaa' ayat 27)
Maksudnya:  Dan (ingatlah) apa jua kebaikan yang kamu lakukan (kepada mereka), 
maka sesungguhnya Allah sentiasa mengetahui.


Terima kasih dan Tersukanlah berbuat kebaikan.


.

Bila emosi tidak stabil

Assalamualaikum dan selamat sejahtera



Bila emosi tidak stabil


Wahai sekalian orang-orang yang beriman! Mintalah pertolongan (untuk menghadapi susah payah dalam menyempurnakan sesuatu perintah Tuhan) dengan bersabar dan dengan (mengerjakan) sembahyang; kerana sesungguhnya Allah menyertai (menolong) orang-orang yang sabar
(Al-Baqarah 2:153)


Emosi Tidak Stabil
Emosi Tidak Stabil.  Sumber Gambar


Beremosi tidak stabil, Jangan lebih dari satu waktu solat. 
Cepat-cepat memaafkan, beristighfar, bertaubat, sedekah, Zakat, berdoa, solat.
Kadangkala Allah hadirkan hujan yang lebat, 
kerana nak hadiahkan pelangi yang sangat indah buat kita.

Hadapilah dengan sedekah, sabar dan solat. 
Allah lebih tahu. Rujuk Allah sentiasa. 
Allah tahu apa yang kamu rasa, Allah sentiasa menanti permohonan dan rintihan mu.
Pada sepertiga malam. Itu sahaja lah waktu berurusan 'Rasmi' untuk doa kepada Allah.
Bertuah Allah beri izin bertemuNya di waktu tahajud.
Doa semasa tahajud tiada hijabnya, InsyaAllah Allah makbul. 

Sentiasa bersyukur atas nikmat yang Allah berikan pada kita.

Terima kasih.  Sama kita hadapi dengan tabah Bila emosi tidak stabil.


.

16 Julai 2020

PKPP : Task Force Operasi Pematuhan SOP PKPP

Assalamualaikum dan Selamat sejahtera 


PKPP : Task Force Operasi Pematuhan SOP PKPP


Sidang Media Khas: Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP) (16 Julai 2020)

PKPP : TASK FORCE OPERASI PEMATUHAN SOP PKPP
PKPP : TASK FORCE OPERASI PEMATUHAN SOP PKPP


1. Task Force Operasi Pematuhan


- 14,301 anggota telah membuat 67,938 pemeriksaan bagi memantau dan menguatkuasa pematuhan SOP PKPP

-  3,950 pasar raya, 5,494 restoran serta 1,453 penjaja, 1,347 kilang, dan 2,035 pasar awam/tani telah diperiksa. Turut diperiksa, 3,849 tempat ibadah serta 1,493 tempat riadah

- PDRM menahan 68 individu atas kesalahan ingkar PKPP. 14 daripadanya direman & 54 dikenakan kompaun

- Antara kesalahan ingkar arahan PKP termasuk aktiviti dalam pub/kelab malam (28) & aktiviti melibatkan kehadiran orang ramai yg menyukarkan penjarakan sosial (40)
- Kerajaan berharap rakyat dapat menjadi mata dan telinga pihak berkuasa untuk melaporkan tindakan yg melanggar SOP


2. Kawalan Sempadan Negara


- Dari 1 Mei sehingga 15 Julai 2020, seramai 1,623 PATI, 526 tekong dan 110 penyeludup telah ditahan menerusi Operasi Benteng. Juga ditahan 59 bot/kapal serta 161 kenderaan

- Semalam, PDRM telah membuat 67 Sekatan Jalan Raya Operasi Benteng dan memeriksa 39,183 kenderaan bagi mengekang kemasukan PATI terutamanya di lorong-lorong tikus

- PDRM telah berjaya menahan 1 warganegara asing di Sekatan Jalan Raya Operasi Benteng atas kesalahan imigresen


3. Operasi Sanitasi Awam COVID-19


- Sejak 30 Mac 2020, KPKT telah melakukan 9,250 operasi sanitasi merangkumi 134 zon
- Semalam, sebanyak 15 operasi sanitasi meliputi 14 Zon di 6 buah negeri termasuk Sabah (7), Melaka (3) dan Terengganu (2)

- Operasi Sanitasi ini melibatkan 42 anggota Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) serta 140 anggota pihak berkuasa tempatan (PBT) dan agensi-agensi lain. 5 jentera JBPM turut digunakan dalam proses sanitasi.


4. Kuarantin Wajib


- Dari 10 Jun sehingga 15 Julai 2020, seramai 18,778 orang telah pulang ke tanah air melalui KLIA. 18,705 daripadanya telah diperintahkan untuk menjalani home quarantine & 73 orang lagi telah dibawa ke hospital

- Pada 15 Julai 2020, sebanyak 624 rakyat Malaysia telah pulang melalui KLIA & KLIA2 dari Hong Kong, Indonesia, Qatar, Singapura, UAE, Brunei & Thailand.
- Kesemua 624 individu telah diperintah untuk menjalani proses kuarantin wajib di kediaman mereka (home quarantine)


5. Pekerja Asing di Malaysia 


- Pekerja warganegara asing yang mempunyai permit & berada di Msia dibenarkan untuk kembali berkerja apabila sektor mereka beroperasi semula
- Kebenaran ini tertakluk kepada syarat mereka perlu menjalani ujian saringan COVID-19 sebelum kembali berkerja


6. Penghidangan Makanan


- Kerajaan ambil maklum bahawa masih terdapat premis-premis makanan yang menghidangkan makanan secara buffet tanpa pramusaji ataupun penyediaan sarung tangan pakai buang (disposable gloves) bagi mengambilan makanan

- Ini tidak mematuhi SOP yang ditetapkan dan pengusaha premis makanan perlu memastikan adanya pramusaji ataupun sarung tangan pakai buang (disposable gloves) bagi kegunaan pelanggan, sekiranya menghidang makanan secara buffet.


7. Aplikasi MySejahtera


- Sehingga hari ini, seramai 6.2 juta pengguna telah memuat turun dan mengaktifkan aplikasi MySejahtera. 254,833 premis perniagaan juga telah mendaftar dengan aplikasi MySejahtera

- Walaubagaimanapun, masih terdapat premis perniagaan yg tidak menyediakan QR Code MySejahtera & hanya menyediakan QR Code aplikasi yg dibangunkan pihak lain. Kerajaan menggesa pengusaha perniagaan untuk mendaftar dgn aplikasi MySejahtera bagi memudahkan usaha membendung COVID-19


8. Peruntukan hand sanitizer di sekolah


- Pihak sekolah perlu sediakan kemudahan hand sanitizer dgn peruntukan sekolah & Kementerian Pendidikan juga telah menyalurkan peruntukan ke sekolah bagi membolehkan hand sanitizer & topeng penutup muka disediakan kepada guru & murid-murid.

Sumber:  Majlis Keselamatan Negara 


#kitajagakita
#kitamestimenang

PKPP : Task Force Operasi Pematuhan SOP PKPP

.

10 Jenis- jenis Rezeki Daripada Allah SWT

Assalamualaikum dan selamat sejahtera




10 Jenis- jenis Rezeki Daripada Allah SWT


Dipanjangkan semula jenis-jenis rezeki untuk kita fahami.  Selalu orang kata "rezeki jangan ditolak musuh jangan dicari".  Inilah dianya antara rezeki-rezeki yang kita tidak harus menolaknya.  Namun harus kita ingat sesuatu itu rezeki atau musuh tidak datang dengan sendiri jika kita tidak mencarinya.  Apa-apapun jom kita hayati apa itu 10 rezeki yang telah dijamin oleh Allah untuk kita.




1.Rezeki Yang Telah Dijamin.

Firman Allah SWT maksudnya, "Tidak ada satu makhluk melatapun yang bergerak di atas bumi ini yang tidak dijamin Allah rezekinya" (Surah Hud (11) ayat 6)


2. Rezeki Kerana Usaha.

Firman Allah SWT maksudnya, "Tidaklah manusia mendapatkan apa-apa kecuali apa yang dikerjakannya" (Surah an- Najm (53) ayat 39)


3. Rezeki Kerana Bersyukur.

Firman Allah SWT yang bermaksud:  "Sesungguhnya jika kamu bersyukur pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu" (Surah Ibrahim (14) ayat 7)


4. Rezeki Yang Tak Disangka-Sangka.

Firman Allah SWT yang bermaksud, "Barangsiapa yang bertakwa kepada Allah nescaya Dia akan menjadikan baginya jalan keluar dan memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangkanya"
(Surah At Thalaq (65) ayat 2)


5. Rezeki Kerana Istighfar.

Firman Allah SWT yang bermaksud, "Beristighfarlah kepada Tuhanmu, sesungguhnya Dia adalah Maha Pengampun, pasti Dia akan mengirimkan hujan kepadamu dengan lebat, dan memperbanyak harta” (Surah al- Jinn (71)  ayat 10-11)


6. Rezeki Kerana Berkahwin.

Firman Allah SWT yang bermaksud, "Dan nikahkanlah orang-orang yang masih membujang di antara kamu, dan juga orang-orang yang layak dari hamba sahayamu baik laki-laki dan perempuan. Jika mereka miskin, maka Allah akan memberikan kemampuan kepada mereka dengan kurnia-Nya.” (Surah an-Nur (24) ayat 32)


7. Rezeki Kerana Anak.

Firman Allah SWT maksudnya, "Dan janganlah kamu membunuh anak-anakmu kerana takut miskin. Kamilah yang akan menanggung rezeki mereka dan juga (rezeki) bagimu.” (Surah al-Isra' (17) ayat 31)


8. Rezeki Kerana Sedekah.

Firman Allah SWT maksudnya, "Siapakah yang mahu memberi pinjaman kepada Allah, pinjaman yang baik (infak & sedekah), maka Allah akan melipat gandakan pembayaran kepadanya dengan lipatan yang banyak" (Surah Al Baqarah (2) ayat 245)


9. Rezeki Kerana Keberkatan Berpagi-Pagian.

Waktu yang berkah adalah waktu yang penuh kebaikan. Waktu pagi telah dido’akan khusus oleh Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam sebagai waktu yang berkah.

Dari sahabat Shokhr Al Ghomidiy, Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

اللَّهُمَّ بَارِكْ لأُمَّتِى فِى بُكُورِهَا

“Ya Allah, berkahilah umatku di waktu paginya.”


Apabila Nabi shallallahu mengirim pasukan tentera, baginda shallallahu ‘alaihi wa sallam mengirimnya pada pagi hari. Sahabat Shokhr sendiri (yang meriwayatkan hadits ini, pen) adalah seorang ahli perniagaan. Dia biasa membawa barang dagangannya ketika pagi hari. Kerana hal itu dia menjadi kaya dan banyak harta.


Abu Daud mengatakan bahwa dia adalah Shokhr bin Wada’ah.

(HR. Abu Daud no. 2606. Hadits ini disahihkan oleh Syaikh Al Albani dalam Shohih wa Dho’if Sunan Abi Daud)


10. Rezeki Kerana Menjalinkan Silaturrahim

Rasulullah SAW bersabda: “Barangsiapa yang ingin dimurahkan rezeki dan dipanjangkan umur, maka hendaklah ia menghubungkan silaturrahim” (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)."


Kesemua rezeki adalah datangnya daripada Allah SWT, dikurniakan- Nya di jalan yang tiada disangka- sangka kepada hamba- hambaNya yang beriman dan bertakwa.


Carilah rezeki kurniaan Allah dengan berusaha  berdoa dan bertawakal sesungguhnya Dia tidak akan menghampakan permohonan kalian semua.


Terima kasih keran membaca dan memahami 10 Jenis- jenis Rezeki Daripada Allah SWT


.

15 Julai 2020

11 Julai 2020

Melihat yang besar

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


MELIHAT YANG BESAR       


Tak ada masalah yang terlalu besar untuk diselesaikan. Yang ada adalah hanya kemahuan yang kecil dan keimanan yang lemah lagi rapuh.





Setiap masalah yang hadir, Allah sudah tentukan kita mampu atasinya. Cuma keyakinan(baca keimanan) kita sahaja menentukan pilihan(decision) nak hadapinya dengan GEMBIRA atau DUKACITA. 
.
Karana sebesar apapun masalah kita tu,
Laa tahzan, innallaha ma 'ana..
Jangan sedih, Allah bersama kita semua.



Sepotong ayat untuk buah fikiran bersama :

"Jika kamu berbuat kebaikan, (maka faedah) kebaikan yang kamu lakukan adalah untuk diri kamu, dan jika kamu berbuat kejahatan, maka (kesannya yang buruk) berbalik kepada diri kamu juga." (Surah Al-Israa', Ayat 7)

Semoga bermanfaat untuk kita semua.

Terima kasih kerana Melihat yang besar.

.

10 Julai 2020

Biarlah Rahsia kita saja yang tahu

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Biarlah Rahsia kita saja yang tahu



HANYA ALLAH DAN DIRI KITA SAHAJA TAHU APA AIB KITA.. 





Sesungguhnya Allah tidak sekali-kali menganiaya (seseorang) sekalipun seberat zarah (debu). Dan kalaulah (amal yang seberat zarrah) itu amal kebajikan, nescaya akan menggandakannya dan akan memberi, dari sisiNya, pahala yang amat besar.
(An-Nisaa - 40)


Maka sesiapa berbuat kebajikan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya)!
(Al-Zalzalah - 7)


Dan sesiapa berbuat kejahatan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya)!
(Al-Zalzalah - 8)

💝💝💝💝💝


Terima kasih.  Biarlah Rahsia kita saja yang tahu

.

9 Julai 2020

Tukar Prop Untuk Nampak Cantik

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Tukar prop untuk nampak cantik



Minggu lepas yang dah berapa kali lepas terfikir nak tukar prop untuk letak bahan masakan.  Nak tukar prop sebab nak bagi nampak cantik dan berseri bila post dalam instagram atau blog.  Macam kelakar juga lah tapi tiada siapa pun kesah apa yang Sis buat.  Sebab semasa Sis di dapur tiada siapa boleh ganggu dan usik.  Masa di dapur adalah 'me time'. 😍

Selama ini pun tiada siapa di rumah yang pernah tegur prop Sis.   Tak pasti kenapa mereka tak berani tegur atau sebab malas nak tegur.  Tegur tidak puji pun tidak. Sedih?  Tidak lah... banyak masa kat dapur bercakap sendiri (dalam hati) dengan pinggan mangkuk dan periuk belanga.  Sesekali bila masa kdengan Encik Suami barulah Sis bercakap.


Prop masakan
Prop masakan

Ini Prop Masakan yang sis maksudkan.  Selalu guna pinggan bulat Tupperware warna merah kali ni tukar kepada pinggan bujur melamine... kalau tak silap hadiah kahwin 25 tahun lepas. Lama juga tak digunakan, daripada tersimpan dalam gerobok tanpa diusik baik kita jadikan prop masakan.




Dan, inilah hasilnya.  Senang nak longgok bahan yang banyak-banyak tu dalam satu tempat.  Tak perlu guna banyak bekas.  Sesuai untuk bahan kering saja, Sis terlupa nak letak santan kotak.

Nak tahu bahan ni untuk masak apa?  
Sis sedang susun cerita dan masa yang sesuai.
Tunggu ya

Sehingga itu terima kasih atas kesudian singgah dan tinggalkan jejak di sini, Tukar Prop Untuk Nampak Cantik.

.


8 Julai 2020

Halangan dan masalah diatasi dengan berdoa

Assalamualaikum dan selamat sejahtera



Halangan dan masalah diatasi dengan berdoa


Hampir sahaja kehilangan arah, Alhamdulillah dikurniakan kekuatan untuk melakarkan sesuatu di blog ini setelah beberapa tersepi tanpa sengaja.  Kekuatan ini datang setelah adanya masa senggang yang secebis untuk berkongsi rasa dengan pembaca blog ini.

Kehidupan yang penuh ranjau ini, kita tidak terkecuali berdepan dengan halangan serta masalah yang kadangkala boleh melemahkan keyakinan dan kesungguhan. Kita rasa hilang punca, kita rasa kosong serta pedoman hidup lebih-lebih lagi bila saat kehilangan pekerjaan.


Ucapan ketika sedih
Ucapan ketika sedih


Sering kali juga kita dinasihatkan sebelum memulakan sesuatu urusan seperti berdepan dengan bos, proses temu duga atau apa sahaja yang berkaitan dengan pekerjaan, moleklah kiranya kita memohon doa agar dipermudahkan segala urusan yang dikehendaki. 

Kita digalakkan meminta apa sahaja kepada Allah dengan bahasa yang mudah. Walaubagaimanapun kita perlu menunjukkan kesungguhan melalui usaha mencari ayat doa yang sesuai memenuhi kehendak hajat.


Serangkai Doa Nabi Musa Untuk Kebaikan Pekerjaan Dan Jodoh

"Rabbi, inni lima anzalta ilayya min khairin faqir."

Ertinya:
“Ya Tuhanku, sungguh aku sangat memerlukan sesuatu kebaikan yang Engkau turunkan kepadaku.”

Doa ini sangat ringkas tetapi padat dan mendalam maknanya.
Amalkanlah membaca doa ini sebanyak mungkin.
Yang menarik lagi, doa ini tidak tertumpu kepada rezeki semata-mata, 
ia juga untuk individu dipertemukan dengan jodoh yang baik-baik.


Mari kita sama-sama amalkan Doa Nabi Musa ini.. Surah Al-Qisas (Ayat 24), 
walau pendek namun memiliki manfaat yang sangat besar. 
Sesungguhnya Allah adalah tempat kita semua bergantung. 


Mengapa perlu meminta-minta kepada manusia 
sedangkan kita ada Allah Yang Maha Berkuasa sebagai tempat mengadu. 
Berdoalah dengan penuh perhatian, tawakal dan yakin kepada Allah.


Selamat Beramal!


Dan satu lagi dengarlah berkali-kali wahai sahabat..

Pasti hati yang selama ini keras akan mengalir air Mata 
akhirnya bilamana ia sedar siapa diri yang sebenar...

Itulah diri kita yang penuh kefakiran..
TIADA APA-APA.


Terima kasih krana sudi membaca entri Halangan dan masalah diatasi dengan berdoa.

💝

5 Julai 2020

5 amalan akhlak untuk kelancaran rezeki

Assalamualaikum dan selamat sejahtera




5 amalan akhlak untuk kelancaran rezeki


Tanpa disedari amalan kita turut mempengaruhi kelancaran rezeki.   Terutamanya berkaitan dengan akhlak kita. Agak sukar untuk kita perhatikan dengan mata kasar kerana amalan yang kita lakukan itu dengan sendiri mempengaruhi rezeki tanpa kita sedar.  Apa yang kita beri itu yang kita dapat. 


5 AMALAN AKHLAK UNTUK KELANCARAN REZEKI
5 AMALAN AKHLAK UNTUK KELANCARAN REZEKI


Berikut adalah perkongsian menarik yang dipetik dari facebook Projek Bahtera.


5 kebiasaan sederhana.Namun jika dilakukan secara konsisten. Ini akan melancarkan rezeki sehari-hari.

1.  Berikanlah makan kepada makhluk Allah. Entah itu manusia atau binatang. Entah banyak atau sedikit.

Seperti jamu makan tengahari selepas solat Jumaat seperti yang dipraktikkan secara rutin LibatSama & LibatRasa dengan Projek Bahtera.

2.  Jika kalian suami, buat isteri tersenyum meski sekali di hari itu. Jika engkau isteri, minta redha suamimu di pagi hari dan sebelum tidur setiap hari secara konsisten.


3.  Ringankan 1 urusan orang lain.  Meski itu hanya sekadar, mengambilkan barang orang lain yang terjatuh.


4.  Solatlah di awal waktu. Dan lengkapi dengan sunat sebelum/sesudahnya.

5.  Jangan bermuka masam tatkala di hadapan orang lain.


Jom kita suburkan harta dengan sedekah. Dengan bersedekah kita tidak akan menjadi miskin malah rezeki akan dilipatgandakan sebanyak 700 kali ganda.

Surah 2 ayat 261, Allah JAMIN ROI (Return Of Investment) atau keuntungan sebanyak 700 kali ganda (70,000%)

Tiada lembaga kewangan di dunia ini yang mampu memberi jaminan keuntungan atau ROI hingga 70,000%, kecuali Lembaga Kewangan Yang Maha Kaya. Ini namanya ILMU PELABURAN LANGIT.

Semoga bermanfaat untuk kita semua.

Selawat dan Salam ke atas Rasulullah saw.

Semoga bermanfaat untuk semua.

Jom belajar lebih mendalam lagi tentang Rahsia Magnet Rezeki dalam kehidupan ke Channel Telegram ini!  https://t.me/RahsiaAmalan100Hari

#shareuntukbaikihati


Terima kasih kerana membaca 5 amalan akhlak untuk kelancaran rezeki.


4 Julai 2020

Menang Segmen 24 Jam Bloglist #37 Blog Mialiana

Assalamualaikum dan selamat sejahtera



Menang Segmen 24 Jam Bloglist #37 Blog Mialiana


Melalui penyertaan dalam Segmen 24 Jam Bloglist #37 di Blog Mialiana.com di SINI, blog salatulzarida telah tersenarai sebagai peserta pertama.  Buat pertama kami rasanya, blog ini tersenarai sebagai peserta pertama untuk segmen 24 jam bloglist Mialiana.



Menang Segmen 24 Jam Bloglist #37 Blog Mialiana

Pemenang Segmen 24 Jam Bloglist #37 Blog Mialiana


Alhamdulillah, blog salatulzarida telah terpilih sebagai salah satu daripada 10 blog.  Senarai pemenang diumumkan di SINI.  Untuk itu, blog ini akan berada dalam bloglist mialiana.com sepanjang bulan Julai, Ogos dan September 2020.  Satu penghargaan dan permulaan yang baik bagi blog salatulzarida setelah sekian lama menyepi dari alam blog.

Terima kepada rakan blogger Mialiana.com atas penganjuran segmen 24 jam Bloglist.  Tahniah juga kepada semua rakan blogger yang menyertai terutama kepada yang turut terpilih sebagai pemenang.


Terima kasih kepada semua yang membaca entri ini, Menang Segmen 24 Jam Bloglist #37 Blog Mialiana.

3 Julai 2020

Menunjuki Kebaikan

Assalamualaikum dan selamat sejahtera



Menunjuki Kebaikan


Menunjuki Kebaikan



Dari Abu Hurairah Radhiyallahu anhu , bahwa Rasûlullâh Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Barangsiapa mengajak (manusia) kepada petunjuk(kebaikan), maka baginya pahala seperti pahala orang yang mengikutinya tanpa mengurangi pahala mereka sedikit pun. Dan barangsiapa mengajak (manusia) kepada kesesatan maka ia mendapatkan dosa seperti dosa-dosa orang yang mengikutinya, tanpa mengurangi dosa mereka sedikit pun.”


Ambillah ibrah(pengajaran) dari kisah burung kecil yang membawa air dalam paruh kecil untuk memadam api yang membakar Nabi Ibrahim. Allah tak lihat berapa banyak yang boleh kita sumbangkan, tapi Allah nak tengok apa usaha yang kita dah buat. Hasilnya bukan manusia yang tentukan, semuanya kembali kepada Allah taala jua.

Semoga mendapat manfaat.  Terima kasih kerana Menunjuki Kebaikan.


💖

1 Julai 2020

Giveaway by ejulz & mamapipie

Assalamualaikum dan selamat sejahtera




Giveaway by ejulz & mamapipie


Giveaway pertama dan entri ke-2 untuk bulan Julai.  Best join giveaway ni... boleh jadi pembakar semangat.  Sebab melalui giveaway kita akan dapat ramai kenalan baru.

Kali ni akak join Giveaway by ejulz & mamapipie.  Rakan blogger yang dikenali di alam maya.  Semoga ada kesempatan dapatlah berjumpa.  


Giveaway by ejulz & mamapipie
Giveaway by ejulz & mamapipie

Klik banner di atas untuk turut serta dan memeriahkan Giveaway by ejulz & mamapipie.


💛

Wordless Wednesday | Jata Negara Malaysia Tanah Air Tercinta

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Wordless Wednesday | Jata Negara Malaysia Tanah Air Tercinta



Jata Negara Malaysia
Jata Negara Malaysia


💓
Powered By Blogger