Memaparkan catatan dengan label Jiran Tetangga. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label Jiran Tetangga. Papar semua catatan

13 Oktober 2015

Kenapa Berbuat Baik Kepada Jiran

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Kenapa Berbuat Baik Kepada Jiran 


Semua orang pun ada jiran dan tahu siapa itu jiran.  Tetapi sejauh manakah kita berbuat baik dengan jiran kita.  Sungguhlah beruntung sesiapa yang mendapat jiran bertimbangrasa dan mengambil berat. Lagi beruntung lah kita seandainya kita sendiri menjadi jiran yang baik kepada jiran kita.


Bunga hiasan
Bunga hiasan sebagai penyeri entri

Demi Allah, tidaklah seseorang beriman. Demi Allah, tidaklah seseorang beriman. Demi Allah, tidaklah seseorang beriman. Yaitu seseorang yang mana tetangganya tidak merasa aman dengan segala keburukannya.  (HR Bukhari)

In shaa Allah, kita sentiasa berbuat baik dengan jiran kita.

6 Mac 2014

Perlukah ada rasa terkilan atau simpati

Assalamualaikum dan selamat sejahtera



Contoh gambar hiasan dari koleksi peribadi

Perlukah ada rasa terkilan?  Satu persoalan yang mungkin sukar untuk dijawab pada masa sekarang kerana kita tidak tahu situasi yang sebenar.

17 Februari 2014

Tiga kali peringatan

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Gambar hiasan.


Demi Allah, tidaklah seseorang beriman. Demi Allah, tidaklah seseorang beriman. Demi Allah, tidaklah seseorang beriman. Yaitu seseorang yang mana tetangganya tidak merasa aman dengan segala keburukannya.

(HR Bukhari)


suka duka pentas dunia


$$$

30 September 2013

Tentang cinta dan tetangga lagi

Assalamualaikum dan selamat sejahtera



Corak ke-50 bertajuk kesinambungan kufi.  Corak hiasan


Apabila kalian senang Allah ta'ala dan Rasul-Nya mencintai kalian, maka tunaikanlah amanah kalian, dan benarlah jika berbicara, dan bertetanggalah dengan baik kepada tetangga kalian.
(HR Imam Suyuthi)



20 September 2013

Jiran Tetangga

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


No comment?

Jangan pula tak nak tinggalkan komen kat blog ni.  Yang sebenarnya aye sendiri tak berapa nak ada idea nak tulis apa mengenai semangat kejiranan.  

Yang penting sekali kita hendaklah sentiasa berbuat baik dengan jiran tetangga.  Jangan sampai jiran terasa hati atau marah dengan sikap dan tindakan kita.  

So... luangkan masa untuk berkenalan dengan jiran tetangga 

:D


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Demi Allah, tidaklah seseorang beriman. Demi Allah, tidaklah seseorang beriman. Demi Allah, tidaklah seseorang beriman. Yaitu seseorang yang mana tetangganya tidak merasa aman dengan segala keburukannya.
(HR Bukhari)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Sekian.
Rumahku Syurgaku


19 September 2013

Kepentingan hidup berjiran

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Gambar lima (5) biji batu ini adalah untuk hiasan


Barang siapa yang beriman kepada Allah dan hari akhir, maka janganlah dia menyakiti tetangganya.
(HR Bukhari)



8 Jun 2013

Hari Sabtu hari untuk memenuhi undangan dan jemputan

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Hari ini Sabtu merupakan minggu terakhir bagi cuti sekolah.

Maka dengan sendirinya secara tidak langsung hari ini banyaklah majlis keramaian seperti kenduri kahwin dan pertunangan.

Sebagai wakil keluarga, encik suami mendapat banyak undangan dan dari tempat yang berbeza.  Banyaknya jemputan sehingga sukar untuk membuat pilihan hendak ke mana satu.  Akhirnya pilihan dibuat dan tempat yang dihadiri adalah di Sungai Galah, Tanjung Tualang.

Tempat pertama yang dihadiri adalah majlis Perkahwinan adik kepada Atan Kaloi.  Nama pengantin lupa pula nak tanya cuma kenal gitu-gitu jer.  Bergambar pun tak sempat...segan pula.

Tempat kedua adalah rumah Makcik An.  Majlis Pertunangan anak bongsunya, Tina.  Terlewat sikit sampai. Namun nasi dan lauk pauk masih banyak... makan lagi untuk tidak menghampakan tuan rumah.  Bakal menantu Makcik An berasal dari Filipina... sama sama deme kena belajor bahasa baru...

Sesekali ke Sungai Galah mendatangkan satu perasaan gembira yang sukar digambarkan kerana dapat berjumpa dengan jiran-jiran lama yang mesra seperti ahli keluarga sendiri.  Terutama bila jumpa Kak Intan dan Che Pah...

Sekian lah cerita hari ini yang tidak bergambar.


14 Februari 2013

Jangan pernah menyakiti sesiapa pun

As salam,


Jangan sesekali menyakiti hati orang lain
Paling utama jagalah hati ayah dan ibu
Siapalah kita tanpa ayah dan ibu



gambar hiasan


Barang siapa yang beriman kepada Allah dan hari akhir, maka janganlah dia menyakiti tetangganya.
(HR Bukhari)









7 Disember 2012

Lesung batu sambal belacan

As salam,



Lesung batu di atas papan
Simpan bersama sekaki payung
Tumbuk sambal biar bersopan
Jangan sampai riuh sekampung


5 Oktober 2012

Pengalaman bersama jiran dan tong sampah?

As salam



Entah apalah yang bermain
di minda dan perasaan kala ini
hingga rasa tidak tenang sekali

Semenjak beberapa hari dan mungkin juga dah dua atau tiga bulan, tetapi baru perasan dalam dua tiga hari.  Kehidupan berjiran dirasakan seperti tidak mengembirakan lagi. 


Adakah kerana pembawa budak atau kerana jiran yang meragam... bukan suami dan anak-anak jer yang meragam bila isteri hamil... huhuhu...


gambar hiasan saja.  kalau nak komen boleh saja.  Silakan!


Dan, cerita tong sampah pula... memang tak boleh masuk langsung.  Masih terasa hati, tetapi jadikan itu semua sebagai terapi diri dan carilah kekuatan peribadi... Janganlah bersedih. 



La Tahzan!

11 September 2012

Mengembirakan atau mengecewakan

As salam
Apakah yang mampu mengembirakan kita? 
Walaupun sebenarnya kita sendiri tidak tahu dan kurang pasti apa yang mampu mengembirakan kita.  Tidak sepertinya apa yang kita suka itu mampu dilaksanakan oleh orang lain.  Dan... sebenarnya kita sendiri tidak tahu apa sebenarnya mampu mengembirakan orang lain.
Dan penting juga tidak menganggu kerja-kerja orang lain dan tidak perlu lah menceritakan semua kerja yang kita buat kepada orang lain hanya semata-mata untuk menerangkan bahawa kita sebenarnya buat kerja dan kita juga banyak kerja.... Hehehehe.... kantoi lah tu...
Sebagai jiran juga kadang-kadang kita terperangkap antara hendak menjaga hati atau hati kita yang terluka... harus sedar hati kita yang terluka akan ada pengubatnya tetapi hati jiran yang terluka ... mampukah kita ketahui dan ubatinya? Tidakkan.
Jadi... sentiasalah berlapang dada dengan setiap apa juga kejadian dan masalah yang ditimbulkan oleh jiran.  Adalah penting untuk kita menjaga hati dan hak jiran kita.  Gembirakan mereka juga satu kebaikan.
Setelah ibadah yang wajib, amal yang paling dicintai Allah adalah menggembirakan Muslim lainnya.
(HR Tabarani)
'suka duka pentas dunia'
~

11 September 2011

Pendapatan Terumpuk | Al kisah Rumah Terbuka

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,


Baru pulang dari rumah terbuka jiran tetangga.  Jam 12.00 malam?
Tidak lah... jam 9.30 malam jer... itupun balik cepat sebab bawa anak-anak, kalau tak bawa lagi cepat balik kot...
Rumah terbuka di siang hari dah pasti terlepas sebab kojer yeop!!!

Esok punya rumah terbuka Datuk Rafidah Aziz di Kuala Kangsar tak dapat pergi, rumah terbuka di ADUN Parit pun tak dapat juga nak pergi. Deme buat siang jam 11.00 pagi sampai 2.00 petang.  Mana nak buatnya 'awak' kojer sampei jam 3.00 petang.  Kalau2 ada Rumah Terbuka tengah malam buleh teman pergi... udah siang... tak mandang la jawabnye...

Apa ke jadahnya pula nuleh rupe ini? Haish... tergeliat jari nak naipnye... inikan pule nak mbaca... udah le dulu... nak cerite pasai pendapatan terumpuk pulak yer..

Hei kome tau ke apa tu Pendapatan Terumpuk?

ha... ini teman salin bulat-bulat dari Nuffnang,
Pendapatan terumpuk merupakan pendapatan yang dijana daripada kempen mCPM yang sedang berjalan di dalam blog anda. Jumlah pendapatan ini hanya akan digabung bersama jumlah pendapatan semasa anda selepas kempen mCPM tersebut tamat.


Maknanya meh tengok gambor nie
 Maknanya jumlah yang terkumpul semasa kempen Mamil Gold SS dan Celcom Channel X Thematic sedang berjalan tak masuk lagi dalam Pendapatan Meter.  Bila kempen-kempen untuk Pendapatan Terumpuk dah tamat baru la masuk jumlahnya. Berapa Ratus? Jangan tanya berapa ratus, ada setengah boleh sampai ribu riban...macam Redmummy.com atau Cikepal.blogspot ...  tapi blog aye idak la sampai banyak tu... Gamaknya deme tak nak berkempen sangat kat blog aye nie... sebab tak glamor.  Maklumlah bukan Top Blogger pun...
 Entah lah nak buat macam mana lagi... yang pastinya kena rajin le kemaskini blog ni.  Kalau dapat update sampai 20 kali sehari...???? BOleh!!! Sapa kat tak boleh antara rajin dengan malas jer...

babab.net