30 Jun 2020

SEGMEN BLOGLIST 2020 BLOG SHIDA | www.duniashida.com

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


SEGMEN BLOGLIST 2020 BLOG SHIDA | www.duniashida.com

Segmen Bloglist 2020 Blog Shida
Segmen Bloglist 2020 Blog Shida


Akak suka Blog Shida kerana paparannya ringkas dan mudah difahami.
Susunan pun menarik.

Nak join Segmen Bloglist 2020 Blog Shida, jom klik banner di atas.

Terima kasih yer semua atas sokongan.  Jom klik ramai2 banner di atas.

💙

Hargai Peluang | Zikir Hari Selasa

Assalamualaikum dan selamat sejahtera



Hargai Peluang | Zikir Hari Selasa


Zikir Hari Selasa


HARGAI PELUANG

Semua orang ada PELUANG,
Ambil segera jangan DIBUANG.

Ada PELUANG jangan TERLEPAS,
PELUANG pergi tinggallah HAMPAS.

PELUANG berada DIMANA-MANA,
Gunakanlah PELUANG dengan BIJAKSANA.

Dulu disebut PELUANG KEEMASAN,
Jangan sampai ditimpa KECEMASAN.

Rebutlah PELUANG semasa ADA,
Tak guna menyesal sesudah TIADA.

PELUANG itu satu KESEMPATAN,
Murah REZEKI sumber PENDAPATAN.

PELUANG datang dari SINI SANA,
REZEKI muncul tanpa RENCANA.

PELUANG mungkin dilain TEMPAT,
Ada REZEKI InshaAllah DAPAT.

Jika sungguh nak cari PELUANG,
Jangan takut untuk BERJUANG.

Jika tidak diberi PELUANG,
Cuba lagi ada masa TERLUANG.

PELUANG hadir pada LAIN MASA,
TABAHKAN HATI jangan PUTUS ASA.

HARGAIlah PELUANG yang ALLAH BERI,
PELUANG HIDUP SEBELUM MATI.

#quotephotovideo
#woocipz

29 Jun 2020

Giveaway by A Secret Journey

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Giveaway by A Secret Journey


Sebahagian daripada keseronokan berblogging adalah bila dapat peluang berkenalan dengan rakan blogger baru, biarpun hanya di alam maya.  Terasa seperti dekat di hati, manakan tidak skrin komputer depan mata saja.... bahkan lagi dekat bila dengan telefon tangan.

Kita kenali lebih dekat rakan blogger penganjur Giveaway by A Secret Journey

Giveaway by A Secret Journey
Giveaway by A Secret Journey

Klik banner di atas untuk maklumat giveaway dan kenali pemilik Giveaway by A Secret Journey.

Terima kasih.  Jom sokong rakan blogger.

😍

Kata-kata semangat | Maafkan orang

Assalamualaikum dan selamat sejahtera



Kata-kata semangat | Maafkan orang





Semakin banyak
kita maafkan orang,
semakin tenang hati.
Dendam hanya akan 
melahirkan penyesalan.

#woocipz


Tips elak dari menjadi manusia yang dibenci

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Tips elak dari menjadi manusia yang dibenci


Dalam kehidupan seharian ada ketika kita akan lalui fasa di mana terasa diri dibenci, lalu kita mencari punca tetapi tidak juga dijumpai.  Kerana pengetahuan kita terhad dan kita juga sebenarnya tidak tahu apa yang dibenci.  Namun cara yang terbaik untuk menilai semula mengenai diri kita yang sering ras dibenci adalah dengan cara muhasabah diri dan ikhlaskan diri.





Manusia Yang Dibenci Allah


عَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا قَالَتْ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَبْغَضُ الرِّجَالِ إِلَى اللَّهِ الْأَلَدُّ الْخَصِمُ

Daripada Aisyah RA, ia mengatakan; Rasulullah SAW bersabda:

"Manusia yang paling dibenci Allah adalah yang keras kepala dan suka membantah (suka bermusuh)"

(HR Bukhari No: 6651) | Status: Hadis Sahih


Pengajaran:

1.  Keras kepala adalah sifat yang beriringan dengan sifat sombong, bongkak, takbur dan ego. Kesemua sifat-sifat mazmumah ini amat dibenci oleh Allah SWT dan merupakan sifat Iblis.

2.  Iblis menjadi kufur akibat dari sifat keras kepala dan sombong dengan merasakan dia lebih baik dari orang lain.

عَنْ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ لَا يَدْخُلُ الْجَنَّةَ مَنْ كَانَ فِي قَلْبِهِ مِثْقَالُ ذَرَّةٍ مِنْ كِبْرٍ

Daripada Abdullah RA,  Nabi SAW bersabda:

"Tidak akan masuk syurga orang yang di dalam hatinya terdapat sebesar biji sawi dari kesombongan."

(HR Muslim No: 133) | Status: Hadis Sahih

3.  Orang yang suka membantah adalah mereka yang suka bertengkar dan suka menegakkan pendapatnya sendiri walaupun salah. Ia akan menjadikannya seorang yang angkuh dan sombong. Baginya dia sahaja yang betul dan orang lain semuanya salah. Dia sukar untuk berbincang dengan cara baik kerana dia menganggap pendapat orang lain rendah dan pendapatnya sahaja yang baik dan perlu diutamakan. Akhirnya mewujudkan ketidak sefahaman dan permusuhan.

Marilah kita menjauhi sifat keras kepala dan suka membantah. Bukalah minda kita untuk menerima teguran dan nasihat. Allah memberikan kepada kita akal untuk berfikir. Jika ada pandangan dan fakta yang lebih baik maka terimalah dengan berlapang dada. Jangan sekali-kali berkeras dan sombong dengan apa yang kita milik.

Ya Allah lembutkanlah hati kami untuk menerima yang hak dan kebenaran. Jauhilah kami dari sifat keras kepala dan suka bermusuh.

•══◎◎♡◎◎══•

 رَبِّ اغْفِرْ لِيْ وَلِوَالِدَيَّ وَارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِيْ صَغِيْرًا 

Ya Allah, ampunilah aku dan kedua orang tuaku, serta berilah rahmat kepada kedua-duanya, sebagaimana mereka mendidikku pada waktu kecil. Aamiin. 



Semoga bermanfaat.
💞

26 Jun 2020

Kelebihan memperbanyak mengucapkan zikir Laa Hawla wa Laa Quwwata illa Billaah

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Kelebihan memperbanyak mengucapkan zikir Laa Hawla wa Laa Quwwata illa Billaah



لاَ هَوْلَ وَلاَ قُوَّتَ اِلاَّبِاللّهِ

La haula wa la quwwata illa billah (Tiada daya dan tiada kekuatan kecuali dengan pertolongan Allah semata-mata)




Manfaat dan kelebihan memperbanyak mengucapkan zikir Laa Hawla wa Laa Quwwata illa Billaah :

1️⃣ Sebagai simpanan kekayaan yg berlimpah di syurga .

2️⃣ Penawar bagi segala penyakit dan penderitaan seperti rasa bimbang .

3️⃣ Pencegah bahaya, dan bahaya yg paling rendah adalah bahaya kemiskinan .



Salam Jumaat 💚

25 Jun 2020

Segmen 24 Jam Bloglist #37 Mialiana.com

Assalamualaikum dan selamat sejahtera







Pencarian bloglist bagi bulan Julai, Ogos dan September 2020 di Mialiana.com bermula pada 8.00 pagi 25/6/2020 sehingga 8.00 pagi 26/6/2020. Semua blogger dijemput join.

Syarat-syaratnya :
  1. Follow blog Mialiana.com / Like Fanpage Mialiana.com / Follow Instagram @mialiana (mana-mana yang ada)
  2. Buat entri bertajuk Segmen 24 Jam Bloglist #37 Mialiana.com
  3. Copy coding yang telah disediakan dan paste kan ke dalam ruangan HTML dan Publish entri.
  4. Tinggalkan URL entri anda ke dalam ruangan komen INI


10 blog yang bertuah akan dipilih secara manual dan kepada yang terpilih nanti diminta agar memasukkan blog Mialiana.com ke dalam bloglist mereka juga. Keputusan pemenang akan diumumkan pada 30 Jun 2020.


** jom support Mia Liana....


24 Jun 2020

Jom submit doa | Selamat kembali ke sekolah

Assalamualaikum dan selamat sejahtera



Jom submit doa | Selamat kembali ke sekolah 


SEMPENA PEMBUKAAN SEMULA SEKOLAH, 24 JUN 2020 & SEBAGAI AMALAN SEHARIAN, INSYAALLAH



1. Doa Keluar Rumah:

بِسْم اللَّهِ توكَّلْتُ عَلَى اللَّهِ، وَلا حوْلَ وَلا قُوةَ إلاَّ بِاللَّهِ
"Dengan nama Allah, aku bertawakkal kepada Allah. Tiada daya dan kekuatan melainkan dengan pertolongan Allah jua.""


2. Doa Dipermudahkan Urusan:

اللَّهُمَّ لا سَهْلَ إِلاَّ ما جَعَلْتَهُ سَهْلاً، وأنْتَ تَجْعَلُ الحَزْنَ إذَا شِئْتَ سَهْلاً
Ya Allah! Tiada kemudahan kecuali apa yang Engkau jadikannya sebagai kemudahan. Dan Engkaulah yang menjadikan perkara yang sukar itu jika Kamu kehendaki dengan kemudahan."


3. Doa Perlindungan (Dibaca pagi & petang):

أَعُوذُ بِكَلِمَاتِ اللهِ التَّامَّاتِ مِنْ شَرِّ مَا خَلَقَ
"Aku berlindung dengan kalimah Allah yang sempurna daripada segala keburukan yang diciptakan"

بِسْمِ اللَّهِ الَّذِي لَا يَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ شَيْءٌ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي السَّمَاءِ، وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ
"Dengan nama Allah yang dengan nama-Nya, tidak ada satu pun yang dapat memberi kemudharatan di bumi mahupun di langit, Dia-lah Yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui”


4. Doa Keselamatan & Kesejahteraan:

اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ الْعَافِيَةَ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ
"Ya Allah aku memohon kepada-Mu keselamatan di dunia dan akhirat."

5. Doa Perlindungan Dari Wabak:

اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنَ البَرَصِ، وَالْجُنُونِ، وَالْجُذَامِ، وَمِنْ سَيِّئِ الْأَسْقَامِ
"Ya Allah aku berlindung dengan-Mu daripada penyakit sopak, gila, kusta dan penyakit-penyakit yang buruk."

....

Sumber:  Group Whatsapp.  Terima kasi kepada empunya posting.


.

23 Jun 2020

Semoga dipermudahkan urusan dunia

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Semoga dipermudahkan urusan dunia





Ya Allah
Permudahkanlah urusan duniawi 
dan ukhrawi kami

Jadikanlah kami semua orang yang beriman,
taat dengan suruhanMu
dan jauh dari segala laranganMu.

Kurniakan kami kekuatan
dan istiqomah meningkatkan ibadah
sepanjang hayat kami


Aamiin Ya Rabbal Aalamiin

.

22 Jun 2020

9 tanda yang menunjukkan anda kekurangan Vitamin C

Assalamualaikum dan selamat sejahtera




9 tanda yang menunjukkan anda kekurangan Vitamin C


Tidak pasti kenapa banyak sangat kesan lebam, antaranya di kaki.  Seringkali kesan lebam dikaitkan dengan kesan gigitan pelesit atau benda-benda mistik.

Selain dari kesan lebam, ada antara kita yang rasa cepat letih dan tidak bersemangat, rambut selalu gugur dan masa gosok gigi pun selalu berdarah. Semua itu bukan kerana santau tetapi sebenarnya tanda kurang Vitamin C.







9 amaran amaran awal kekurangan Vitamin C



1. Gusi bengkak dan mudah berdarah

Bila tak cukup vitamin C, gusi mudah bengkak, meradang, dan berdarah.

Vitamin C rendah dikaitkan juga dengan periodontitis, penyakit yang membawa kepada jangkitan gusi dan kerosakan yang boleh sebabkan kehilangan gigi.


2. Rambut gugur, hujung rambut kering dan berpecah

Tahap vitamin C yang kurang jadikan akar rambut tak dapat beri faedah sebanyak yang diperlukan, menjadikan rambut kering dengan hujung berpecah.

Vitamin C membantu pertumbuhan rambut yang lebih cepat dan bantu tubuh menyerap lebih banyak khasiat.

Bila kurang vitamin C akibatnya lambat rambut nak tumbuh dan rambut pun senang gugur.


3. Hidung berdarah

Hidung berdarah juga dikenali sebagai epistaxis, salah satu daripada gejala skurvi, atau keadaan yang menonjolkan kekurangan asid askorbik dalam badan.


4. Kulit kemerahan kering dan kasar

Kulit kering, kasar, dan merah adalah kerana tak ada asid askorbik yang cukup dalam sistem tubuh.

Tubuh perlukan vitamin C untuk mensintesiskan kolagen kulit, jadi kulit tetap nampak kemerahan.

Kurang Vitamin C juga membawa kepada perkembangan keadaan kulit yang disebut keratosis pilaris. 

Akan ada patch kasar atau benjolan kecil yang muncul di paha, punggung, lengan atas, dan pipi.


5. Anggota badan mudah lebam

Kerana kapilari lemah tanpa vitamin C, mungkin mengakibatkan lebam segera. 

Bukan dihisap atau digigit pelesit ok?


6. Parut lambat sembuh

Luka ambat sembuh kerana tak cukup Vitamin C yang membantu tisu penghubung mengikat dengan luka. 

Vitamin C berperanan penting dalam pembaikan tisu dan juga boleh mencegah jangkitan luka.


7. Sendi bengkak 

Perkara biasa bagi yang alami arthritis rheumatoid ialah sendi yang membengkak dengan rasa sakit serta radang. 

Orang yang ada paras vitamin C yang rendah berisiko sebanyak tiga kali ganda untuk alami sendi bengkak.


8. Mudah batuk dan selesema

Vitamin C bantu pengeluaran sel darah putih yang menyerang virus dan bakteria juga up antioksidan yang melindungi sel-sel dari jangkitan. 

Bila badan rendah Vitamin C, mudah diserang selesema biasa, sebab badan lemah terhadap virus selesema atau jangkitan tekak.


9. Rasa sentiasa penat dan lemah

Ada kajian berasingan dibuat terhadap pesakit hospital dan pelajar sekolah menengah yang alami kegelisahan, menunjukkan bahawa mood mereka jadi lebih positif sebanyak 34 peratus selepas  mengambil makanan tambahan atau suplemen Vitamin C.

Sumber:  Magical C Pure


Magical C Pure
Magical C Pure

Magical C Pure mengandungi vitamin C tulen yan diformulasikan dari stevia dan berries, mempunyai pelbagai fungsi yang ajaib untuk semua golongan bermula dari usia remaja se awal 12 tahun.

Amalkan MAGICAL C PURE 
Supplement 100% PURE Vitamin C
dari ekstrak BUAH BERRIES 
Vitamin C semata-mata tiada sebarang campuran merbahaya 
keberkesanannya terbukti dengan banyaknya testimoni yang berjaya 

#MAGICALCPURE supplement terbaik untuk kesihatan dan kecantikan


Terima kasih.  Semoga bermanfaat.

Doa banyak-banyak

Assalamualaikum dan selamat sejahtera




Doa banyak-banyak





Doa banyak-banyak.
Hati manusia Allah yang pegang.
Kuasa doa itu hebat.
Tertunai atau tidak,
itu hak Allah.
Yang penting
kita yakin dan kita dah usaha.

...
sumber:  t.me/agama_mu
.

OMBAKBERGIGI Mencari Bloglist Baru

Assalamualaikum dan selamat sejahtera




OMBAKBERGIGI Mencari Bloglist Baru



Masih belum terlewat untuk turut serta dalam sesi pencarian bloglist baru oleh rakan blogger OMBBARBERGIGI.


OMBAKBERGIGI mencari bloglist baru

Klik banner di atas untuk turut serta dalam pencarian bloglist baru oleh OMBAKBERGIGI.

Terima kasih kerana memberi peluang.



.

21 Jun 2020

[Selamat Hari Bapa] Setelah ada anak lelaki dan anak perempuan

Assalamualaikum dan selamat sejahtera




Setelah ada anak lelaki dan anak perempuan


Alhamdulillah, anak sulung saya Allah beri seorang lelaki
Jujur saya akui
Setelah sekian lama mengharap dan berdoa
Masa yang berlalu dirasakan terlalu lama
hampir saja rasa kosong
namun masih juga mengharap dan segera sedar sepenuhnya
kerana doa dan harapan itu pemilik makbulnya ada Allah



Masa pertama kali mengetahui dalam rahim ini ada penghuni
Sungguh tidak percaya namun yakin doa itu telah dimakbulkan
Lantas segera mengharap agar penghuni itu seorang lelaki 
yang kelak merupakan anak soleh dan penjaga maruah keluarga dan agama
Besar sungguh pengharapan
Hari-hari yang berlalu itulah pengharapan yang dipanjatkan

Setelah lahirnya insan suci itu
Terasa sungguh semangat seorang ibu
Cabaran yang dilalui diharungi dengan sabar
Kerana itulah pengharapan dan doa yang sering dialunkan dahulu

Mak sentiasa pesan,
Ada anak jangan ambil mudah
Jangan buat tak endah
Tanggungjawab nya berat
Tugasnya tak kurang besar
Jaga anak baik-baik didik elok-elok

Tidak berapa lama
adik perempuannya pula menyusul
Terasa sungguh luar biasa
Ada anak lelaki dan perempuan
Sudah lengkapkah hidup berumahtangga

Mak berpesan lagi,
Ada anak perempuan jaga elok-elok
perempuan tak sama dengan anak lelaki
Tanggungjawabnya juga berat
lebih berat lagi dari jaga anak lelaki

Bila ada anak perempuan
Anak perempuan jangan dibeli pakaian seksi
Biarpuan ketika kecil harus diajar berpakaian murni
Bukanlah mahu diajar anak bertudung litup
Tapi cukup mengajar anak berpakaian sopan
Ajari mereka pakaian sopan tidak terdedah sana sini
Tidak ketat menonjol
Ajarkan mereka erti malu
Ajari mereka menikmati zaman kanak kanak dengan jiwa murni
bila dewasa mereka mudah mengerti

Bila ada anak perempuan
Didik dengan elok dengan jiwa suci
Usah dibiar tidur sana sini
Ajari mereka tidur setempat di dalam bilik
Biar selamat dari angkara
Bahayanya ada dimana mana
Jangan percaya kepada sesiapa

Bila ada anak perempuan
Sentiasa temani mereka
Santuni mereka dengan elok
Biar kita susah hari ini
Dari menangis dikemudian hari

Bila ada anak perempuan
Ajarkan mereka tentang harga diri
Ajar mereka untuk sayang diri sendiri
Kerena diri mereka sangat berharga

Bila ada anak perempuan
terangkan kepada mereka urusan wanita
biar berperingkat ikut usia
biar mula dari awal
Usah malu untuk memberi ilmu
Bimbang mereka cari di tempat salah

Bila ada anak perempuan
Pilihlah rakan untuk mereka
Kenali siapa kawan mereka
Rakan yang baik atau pemusnah
Biar rakan bawa ke syurga bukan bawa ke neraka
Mampukah kita
In shaa Allah, semoga dipermudahkan Allah

Bila ada anak perempuan
Selalu lah diperiksa bilik dan beg mereka
Apa yang dikongsi apa yang ditulis
Ambil tahu kerana kita peduli

Bila tiba saatnya mereka bakal hidup berjauhan
Sentiasa ingatkan mereka
Jagalah diri baik baik
Jagalah maruah diri
Jagalah maruah keluarga
Ingat sentiasa pesanan kita

Biarlah orang kata kita kolot
Biarlah orang kata kita syadid

Bila ada anak perempuan
Berdoalah,
Mohon dijaga kehormatan diri mereka
Mohon dijaga keselamatan mereka
Moga moga Allah jaga dan lindung...

.....
Perkongsian semula sempena Hari Bapa 2020

Terima kasih.

.

19 Jun 2020

Mengapa Solat Taubat kena buat selalu

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Mengapa Solat Taubat kena buat selalu



Solat taubat Kena buat selalu sampai hati tu rasa lapang.  Rasa bersih. Pastu rajin nak beribadat. Bila dengar nasihat tu, hati rasa seronok.  Tidak mahu ulang lagi dosa-dosa lama. In shaa ALLAH itulah tanda taubat kita ALLAH dah terima.

Solat ni elok buat waktu malam. Sebelum tidur atau sebelum Subuh. Waktu sunyi malam.


Kaedah Solat Taubat


Bersihkan diri. Ambil wudhu.
Pakai wangi-wangi (bagi lelaki).
Bila dah siap berdiri, Istighfar dulu.. Istighfar pendek.
Baca seberapa banyak kita nak sampai hati tu betul-betul tenang.

Niat. 
أصَلِّي سُنَّةَ التَوبَةِ رَكَعَتَيْنِ لِلهِ تَعالىَ
Ussoli sunnatan taubati rok 'ataini liLLaHi Ta'ala
[Sahaja aku solat sunat taubat 2 rakaat kerana ALLaH Taala]

Baca do'a Iftitah dan al-Fatihah mcm biasa.

Rakaat pertama, baca Sural al-Kafirun (1 kali)
(Kalau belum hafal Surah ni, boleh baca Surah al-Ikhlas)

Rakaat kedua, baca Surah al-Ikhlas (1 kali)
Bila sampai waktu Sujud terakhir sebelum salam, selepas baca bacaan biasa waktu sujud, kita sambung baca do'a Nabi Yunus a.s.

"La ilaha illa anta subhaanaka inniy kuntu minaz dzhoo limiin”
(Bacalah 10 kali atau 20 kali atau 30 kali)

Waktu dahi kita sujud menyentuh bumi.. Kita berada dalam keadaan hina sehina hinanya sebagai hamba memohon keampunan daripada Pencipta kita.. Sujudlah lama-lama..
Lepas tu baru duduk tahiyat akhir, baca tahiyat akhir dan terus bagi salam.

Lepas bagi salam, Istighfar lagi.. boleh baca Istighfar pendek atau yang panjang sikit..

AstaghfiruLLaHhal'adziim /
AstaghfiruLLaHhal‘adziim, alladzi laa ilaha illaa huwal haiyul qoiyuum wa-atubu ilaih.

Baca seberapa banyak yang kita nak.  Baca sampai hati rasa lemah.
Bila rasa dah cukup kita Istighfar, baru do'a.  Bila berdo'a, kita kena betul-betul menyesal dengan dosa-dosa kita.. Mohon ALLaH ampunkan dan terima taubat kita..

Sebagai permulaan, guna do'a sendiri dalam bahasa Melayu.  Luahkan apa yang terbuku dalam hati.  Menangislah.  Merayulah.  Mohon ALLaH ampunkan dosa kita.  Bayangkan kita cuma ada satu saja peluang nak mintak ampun dengan ALLaH.. Bayangkan Malaikat Izrail dah ada kat belakang nak cabut nyawa kita.. Kejap lagi kita mati.. Agak-agaknya apa kita akan mohon pada ALLaH?

Istigfar dan baca doa. Dalam bahasa Melayu pun boleh.

Dah selesai berdo'a, tutup do'a kita tu dengan;

Robbana aatina fid dun-ya hasanah wa fil aakhiroti hasanah waqinaa adza bannar

Kemudian. duduk diam atas sejadah, ambil masa 10 minit, muhasabah diri kita.. Tengok apa yang boleh kita perbaiki lepas ni.

Imam al-Ghazali ada cakap..
Tanda hati kita sudah mula hitam,
[1] bila kita buat dosa, kita tak rasa bersalah.
[2] hilang kemanisan beribadah
[3] hati tak makan nasihat

Kredit: Fb Nasihat Ustaz Kazim Elias

Terima kasih

18 Jun 2020

ZIKIR TERBAIK BILA TERJAGA TENGAH MALAM

Assalamualaikum dan selamat sejahtera




ZIKIR TERBAIK BILA TERJAGA TENGAH MALAM




لا إله إلا اللهُ وَحْدَهُ لا شَرِيْكَ لَهُ،
 لَهُ الْمُلْكُ ولهُ الْحَمْدُ وهُوَ على كُلِّ شَيْءٍ قَدِيْرٌ،
 الحمدُ للهِ، وسبحانَ اللهِ، ولا إله إلا اللهُ، واللهُ أَكْبَرُ،
 ولا حَوْلَ ولا قُوَّةَ إلا بِاللهِ

[Laa ilaha illallah wahdahu laa syarika lah, lahul mulku wa lahul hamdu wa huwa ‘ala kulli syain qodiir. Alhamdulillah wa subhanallah, wa laa ilaha illallah, wallahu akbar, wa laa hawla wa laa quwwata illa billah]





Segala puji bagi Allah Tiada sembahan yang benar kecuali Allah semata dan tiada sekutu bagi-Nya, milik-Nyalah segala kerajaan/kekuasaan dan bagi-Nya segala pujian, dan Dia maha mampu atas segala sesuatu, segala puji bagi Allah, maha suci Allah, tiada sembahan yang benar kecuali Allah, Allah maha besar, serta tiada daya dan kekuatan kecuali dengan (pertolongan) Allah, 


Kemudian baca:

اَللّهُمَّ اغْفِرْ لي
“Ya Allah, ampunilah (dosa-dosa)ku“, 

atau boleh berdoa apa sahaja  maka akan dikabulkan doa, jika kita  berwudhu' dan mendirikan solat maka akan diterima solatnya.



17 Jun 2020

Wordless Wednesday | Starbucks Caramel Latte

Assalamualaikum dan selamat sejahtera



Wordless Wednesday |  Starbucks Caramel Latte







Thank you

SAYYIDUL ISTIGHFAR | PENGHULU ISTIGHFAR

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


SAYYIDUL ISTIGHFAR | PENGHULU ISTIGHFAR




اَللَّهُمَّ أَنْتَ رَبِّيْ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ أَنْتَ، خَلَقْتَنِيْ وَأَنَا عَبْدُكَ،
 وَأَنَا عَلَى عَهْدِكَ وَوَعْدِكَ مَا اسْتَطَعْتُ، أَعُوْذُ بِكَ مِنْ شَرِّ مَا صَنَعْتُ،
 أَبُوْءُ لَكَ بِنِعْمَتِكَ عَلَيَّ، وَأَبُوْءُ بِذَنْبِيْ فَاغْفِرْ لِيْ فَإِنَّهُ لاَ يَغْفِرُ الذُّنُوْبَ إِلاَّ أَنْتَ.


Allahumma anta rabbi 
laa ilaha illa anta...
Kholaqotani wa ana ‘abduka, 
Wa ana ‘ala ‘ahdika, 
Wa wa’dika mastatho’tu...
A’udzubika minn syarri ma shona’tu 
Abu-u laka biniaq’matika ‘alaiyya 
Wa abu-u bidzanbi...
Faghfirliii... 
Faghfirliii... 
Faghfirli fa innahu
Laa yaghfirudz-dzunuuba Illa anta...




Ya Allah Engkau Tuhanku
Tiada Tuhan selain Engkau
Engkau ciptakan aku dan aku hambaMu
Dan aku berada dalam janjimu 
Menurut kemampuanku
Aku berlindung denganMu 
Daripada kejahatan yang kulakukan...
Aku sedari nikmatMu kepadaku 
Dan kusedari akan dosa-dosaku...
Ampuni aku...
Ampuni aku...
Ampuni aku kerna sesungguhnya
Tiada yg dapat mengampunkan dosa 
Kecuali Engkau....


16 Jun 2020

Fenomena Baju Tanpa Gosok | Queeny Raya Haji

Assalamualaikum dan selamat sejahtera



Fenomena Baju Tanpa Gosok |  Queeny Raya Haji


Queeny Raya Haji
Queeny Raya Haji


RENTAS NEGERI DI RAYA HAJI dijangka menjadi lebih menarik dengan adanya set baju kurung tanpa gosok Queeny.  Raya haji ni dah boleh rentas negeri untuk balik kampung.

Sabella pun nak rentas juga raya haji ni... Tapi bukan rentas negeri sebaliknya Sabella nak rentas ke dalam hati uolls dengan keluaran QUEENY RAYA HAJI SET IBU DAN ANAK yang kebabom lawo dan semestinya TAK PERLU GOSOK.. 🤩🤩

Pesanan dari Sabella.. Baju kurung Queeny ni berhantu tau.. 👻👻.  Seperti kebiasaannya, setiap kali baju kurung edisi Queeny dikeluarkan, baru beberapa minit open dah sold out.. 😱😱  Jadi kepada semua penggemar dan pengikut setia Sabella perlu bersedia dengan warna tambahan bagi menggantikan warna pilihan pertama.  

Sabella lovers tak perlu bimbang kerana semua warna dan corak yang dikeluarkan semua nya lawa-lawa dan menawan mata yang memandang 😍😍 Dari mata turun ke hati.


QRH Vintage Flower 
  

QRH Black Dice



QRH Blue Batik



QRH Gray Flower



QRH Royal Blue



QRH Deep Peach



QRH Brown Classic



QRH Light Pink



QRH Maroon



QRH Black Flower



QRH Light Purple
                                   

QUEENY RAYA HAJI


💥 11 CORAK YANG MENARIK (SET IBU DAN ANAK) 
💥  MOSS CREPE MADE IN KOREA
💥 TIDAK PERLU IRON
💥 SEJUK DAN SELESA
💥 KAIN FULL GETAH
💥 SIZE BERMULA XS-5XL
💥 ADD RM5/psg untuk saiz 4XL dan 5XL

❌Harga NORMAL: RM159/PSG (IBU) 
$$$ harga KEBABOM: 
RM79/PASANG (Jimat RM80!)😱

❌Harga NORMAL: RM119/PSG (KIDS) 
$$$ harga KEBABOM: 
RM59/PASANG (Jimat RM60!)😱

💥 Sabella menawarkan FREE POSTAGE bagi pembelian 2 pasang dan ke atas bagi mana-mana baju kurung Queeny Raya Haji.

JADI..... Ayuh bertindak segera... Meh tekan link wasap ni utk order 👇🏽👇🏽



“BENDA TAK PAYAH GOSOK, BUAT APA NAK GOSOK”



#Sabellaxfieramy #EllaSukaSabella #KurungQueeny #QueenyRayaHaji #SetIbudanAnak #BajuTanpaGosok #BendaTakPayahGosokBuatApaGosok #BajuKurungViralTanpaGosok #PrintedMosscrepe #SabellakanRayamu #JagaJarak  #KitaJagaKita 


[Monolog] Jangan pernah lelah baiki diri

Assalamualaikum dan selamat sejahtera



[Monolog] Jangan pernah lelah baiki diri


Jangan pernah lelah untuk memperbaiki diri. Sebab Allah tak pernah lelah memberikan nikmat-nikmatNya



Setiap hamba berhak menjadikan hidupnya lebih baik dari masa kemasa, tak peduli ia mempunyai masa lalu yang seperti apa sebab hidup akan terus berjalan hingga pada saatnya berhenti dengan sebuah kata “Mati”

Maka, sebelum mati menghampiri kita, pandailah untuk menjaga diri kita, terutama hati yang kita miliki sebab hati adalah sumber bagaimana kita akan menjalani hidup dalam menghamba kepada Allah,

Allah  yang telah memberi kita nikmat hidup didunia ini.

Oleh karena itu jangan pernah lelah memperbaiki diri, sebab Allah tidak pernah lelah memberi nikmat-nikmatnya kepada kita, tugas kita hanya yakin bahwa Allah akan selalu menjadikan hidup kita lebih baik saat kita sendiri mampu berusaha untuk terus memperbaiki diri.


Terima kasih kerana tidak pernah lelah kunjungi blog ini.

💕


15 Jun 2020

Salah faham tidak mahu bertanya buat andaian sendiri

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Salah faham tidak mahu bertanya buat andaian sendiri



Salah faham kerana tidak mahu bertanya
Salah faham kerana percaya pada pandangan mata kasar
Salah faham kerana percaya pada cakap-cakap orang
Salah faham kerana tidak mahu bertanya



Sedangkan apa yang kita nampak biarpun dengan mata sendiri belum tentu itulah gambaran sebenar
Apa yang orang cakap tidak semestinya tepat walaupun dengar seperti betul
Apa yang kita tahu hasil dari cakap-cakap orang jarang sekali itulah sebenarnya

Lagi menjadi salah bila apa yang kita faham itu salah dan tidak bertanya
Dan... lagi menjadi kesalahan bila kita percaya dengan perkhabaran yang salah tetapi kita sebarkan.

Tidak pasti jangan sebarkan.
Jangan sampai kita menjadi agen penyebar berita salah.



14 Jun 2020

Bercakap dengan pemenang

Assalamualaikum dan selamat sejahtera

Bercakap dengan pemenang




Bercakap dengan pemenang, hasilnya positif.
Bercakap dengan orang berusaha, hasilnya positif.
Bercakap dengan orang rajin, hasilnya positif.
Bercakap dengan orang yang suka cari penyelesaian, hasilnya positif.

Itu bezanya. Semoga kita juga jadi begitu dan buat orang suka bercakap dengan kita.


Terima kasih.

13 Jun 2020

[ Review] Novel Orang-orang Biasa

Assalamualaikum dan Selamat sejahtera 



[ Review] Novel Orang-orang Biasa



Orang-orang Biasa berkisar tentang sebuah kota kecil yang tenang, tiada sebarang kes jenayah hinggakan pihak polis seolah bingung tidak tahu mahu buat apa.


Tiba-tiba ada 10 orang sekawan yang dahulunya murid paling belakang, sering dihukum  oleh pihak sekolah atas kebodohan masing-masing, merancang untuk merompak bank.

Atas tujuan apa mereka tega bertindak sedemikian?

Bagaimana perancangan manusia yang dahulunya dianggap bodoh mahu merompak bank?  

Mudahkah mereka meloloskan diri dan apa kesudahan rompakan bank?

Semua ini terjawab dalam novel Orang-orang Biasa, karya Andrea Hirata, penulis International Bestseller Laskar Pelangi.



Novel pertama Andrea Hirata


Ternyata dalam novel ini, Andrea bijak dalam merencanakan novel dalam genre kejahatan yang dihiasi dengan jenaka lucu, namun disebalik itu tersirat kata kritikan sosial tentang nasib kaum marginal.

Novel pertama Andrea Hirata dalam edisi Malaysia diterjemahkan oleh Jejak Tarbiah kini dibuka untuk pesanan dari 15 – 30 Jun 2020.


 Untuk tempahan dan pertanyaan:

Telegram : @qausar.thebooknivore 📚




Selamat membaca ☺


11 Jun 2020

PERINGATAN KEPADA DIRI YANG LUPA TERMASUKLAH SAYA

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera


 PERINGATAN KEPADA DIRI YANG LUPA TERMASUKLAH SAYA

Bacalah pesanan in dengan mata dan hati

*Jahat atau baik kita..
*solat jangan ditinggalkan
*Solat bukan sebab kita baik
*Solat sebab perintah Allah
*Solat kita adalah lambang kehidupan kita...

*Solat lah ...Kerana Allah menjanjikan Rahmat, kebahagiaan, keberkatan hidup & rezeki...

*NABI saw tidak kagum dgn pangkat & kekayaan manusia.
*Jika tidak, sudah pasti gunung yg hendak ditukarkan kpd emas tidak ditolak oleh BAGINDA...

*Orang bekerja seronok kalau dapat bonus. Itu masa hidup....

*Kalau dah mati...
*Dapat anak tak tinggal solat itu bonus..
*Dapat anak yg pandai Al Quran itu bonus...
*Sedekah masa hidup itu bonus...
*Ilmu yg di kongsi itu bonus...

*Sehebat mana pun kita...kita tetap akan mati....
*Sehina mana pun kita...kita tetap akan mati...
*Takut mcm mana pun dengan mati...tetap akan mati...
*Berani mcm mana pun ...tetap akan mati
*Sayang Macam mana pun kita dengan Kehidupan Ini...tetap akan mati...
*Hakikat hidup di dunia Ini adalah kematian di akhirnya....
*Mati itu pasti...
*Sakaratul maut itu pasti...
*Alam barzakh itu pasti...
*Ingat mati ...
*Renungkan Saat sendirian setelah mati. Lenyaplah sangkaan buruk kepada sesiapa pun....
*Kita tak bawa segunung harta setelah mati.*
*Kita tak bawa sijil tertinggi yg kita Ada.  Kita hanya mengharap Rahmat Allah Tuhan sekelian alam.....

*Teruslah melangkah, selama engkau di jalan yang baik

*Meski terkadang kebaikan tidak sentiasa dihargai

*Jangan menjelaskan tentang dirimu kepada siapa pun
*kerna yang menyukaimu tidak perlu tahu tentang semua kebaikan yang kamu lakukan

*Dan yang membencimu tidak percaya tentang kebaikan yang masih ada pada dirimu*

*Hidup bukan tentang siapa yang terbaik
  *tapi tentang siapa yang mahu berbuat baik dan sentiasa memperbaiki diri

*Hari ini dan semalam adalah hari yang berbeza

*Pintu taubat sentiasa terbuka untuk hamba-hambaNya




*KITA BUKAN SIAPA-SIAPA
  *UNTUK MENILAI SIAPA-SIAPA

*PADA AKHIRNYA SEMUA BERAKHIR  "SAMA...

*SAAT USIA 50- an.... "CANTIK DAN HODOH, SAMA SAJA..". (tak peduli seberapa cantiknya kamu,  di usia itu kedutan, darkspot, kulit kendur, tak boleh lagi terus kamu sembunyikan dengan gincu dan bedakmu...

*SAAT USIA 60-an...  "PENDIDIKAN TINGGI DAN PENDIDIKAN RENDAH, KEDUDUKAN TINGGI DAN KEDUDUKAN RENDAH, SAMA SAJA..". (Setelah semua bersara, tak ada lagi boss atau bawahan..)

*SAAT USIA 70- an... "RUMAH BESAR DAN RUMAH KECIL, SAMA SAJA..".(Tulang sendi, lutut dan kakimu sudah mulai longgar, semakin sulit untuk bergerak.. sekarang kamu cuma perlu ruang kecil untuk di-diami..  )

*SAAT USIA 80- an...(itupun kalau masih hidup)
*(PUNYA DUIT DAN TIDAK PUNYA DUIT, SAMA SAJA.." saat itu duitmu tak lagi boleh membeli steak yang enak lazat, gulai, rendang dan lain2 kerana tubuhmu tak lagi boleh dimasuki banyak makanan, lidahmu sudah tak punya rasa, dan kamu tak berdaya lagi ke-tempat di mana kamu boleh menghabiskan duitmu)

*SAAT USIA 90- an... "TIDUR DAN BANGUN, SAMA SAJA", (kerana setelah bangun, kamu tetap tidak tahu apa yang akan kamu lakukan)

*SAAT AJALMU TIBA.... "KAYA DAN MISKIN,  SAMA SAJA".  Kamu hanya akan di-baluti kain kafan dan dimasukkan ke dalam tanah yang ukurannya sama, orang2 akan menangisi kamu kemudian melupakanmu, kerana mereka akan meneruskan kehidupan yang dipenuhi oleh persoalan hidup masing2

*Oleh kerana itu,  semasa hidup, _jangan terlalu tinggi hati_ atas apa yang kita MILIKI, kerana kita akan berakhir SAMA..   _JANGAN Terlalu Keras mencari duit sampai lupa amal ibadah bekal akhirat nanti_, kerana PADA AKHIRNYA  kamu tak memiliki APA2...

" ...kecuali Amal Kebaikan Dan Ibadah.. 
Yang akan di bawa Di Akhir Cerita... "

Sharing is jariah #jompahala
#simpan di sini sebagai tanda ingatan buat diri sendiri agar sentiasa bersyukur dan berlapang dada 

Pemenang cabutan bertuah 'Segmen Hari Raya by Ummi

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Pemenang cabutan bertuah 'Segmen Hari Raya by Ummi



Alhamdulillah, berkat penyertaan pertama pada tahun 2020.



penerima cabutan bertuah


Terima kasih kepada rakan blogger Ummi selaku penganjur segmen dan juga kepada rakan2 yang mendoakan.

Tahniah juga kepada semua rakan2 peserta yang menyertai segmen ini.



💟

Doa hari ini

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Doa hari ini



Ya Allah
Semoga hari ini segalanya berjalan lancar.
Kabulkanlah segala harapanku,
luaskan pintu rezeki ku
dan berkatilah hari ku dengan rahmat-Mu
Aamiin

sumber:  Sehinggitmedia

💚

10 Jun 2020

Wordless Wednesday #1 : Victoria's Secret Bombshell Perfume

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Wordless Wednesday #1 :  Victoria's Secret Bombshell Perfume

Victoria's secret Bombshell
Victoria's Secret Bombshell Perfume


💗

9 Jun 2020

Monolog: Bertemu dengan sesuatu yang tidak diundang

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Bertemu dengan sesuatu yang tidak diundang


Bertemu dengan sesuatu yang tidak diundang itulah yang dinamakan TAKDIR.  Amat jarang atau mungkin tidak pernah kita merancang untuk berjumpa dengan sesuatu yang tak dijangka itu

Takdir kadang-kadang mempertemukan kita sesuatu yang tidak diundang member apa yang tidak dirancang.  Memaksa kita mengalirkan air mata kesedihan serta membuatkan kita rasa kehilangan.


Gambar hiasan:  koleksi peribadi


Namun takdir juga menerpa kita dengan erti perkenalan.  Menyulam erti kasih sayang, menanam erti persahabatan, menghadiah kemanisan dalam kegembiraan.

Menyemai benih keakraban serta memberi  peluang menilai erti siapa sahabat, siapa kawan dan siapa sekadar kenalan yang mengisi ruang dalam episod kehidupan.

Itulah TAKDIR. Seringkali menjadikan kita insan yang istimewa dan perlu bersedia dengan segala kemungkinnan.

💦

babab.net