Memaparkan catatan dengan label Ramadhan. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label Ramadhan. Papar semua catatan

3 Jun 2016

Tips dan Panduan Ibu Menyusu di Bulan Ramadhan

Tips dan Panduan Ibu Menyusu di Bulan Ramadhan


Assalamualaikum dan selamat sejahtera

Tips dan Panduan Ibu Menyusu di Bulan Ramadhan amat berguna buat ibu-ibu yang mempunyai anak kecil yang masih menyusu badan.  Puasa wajib diteruskan dalam apa jua keadaan kecuali dalam keadaan yang darurat dan menganggu kesihatan ibu dan bayi.  Bulan Ramadhan pastinya menjadi bulan yang penuh cabaran buat ibu menyusu terutama ibu yang bekerja di luar rumah.  Mengapa? Pada pandangan YB, ibu menyusu perlu mempunyai tenaga yang cukup untuk bekerja dalam masa yang sama perlu mempunyai simpanan susu yang mencukupi untuk anak kecilnya.  Pandangan ini sekadar pandangan peribadi YB memandangkan YB sendiri tidak mempunyai pengalaman berkenaan.




Jika anda ingin berpuasa sambil menyusu anak di bulan Ramadhan. Anda boleh rujuk tips-tips dibawah.


1. Cukup rehat


Berasa letih ketika berpuasa itu lumrah, apatah lagi jika si ibu baru saja menyusu. Cuba untuk beristirahat sejenak, dengan tidur atau sekadar relaks menenangkan fikiran. Ibu menyusu perlu tahu, semakin kerap payudara dihisap oleh bayi, maka penghasilan susu akan semakin banyak. Jadi, bila ibu rajin menyusu semasa berpuasa, penghasilan susu ibu akan tetap lancar.

2. Pengambilan air 


Jika mampu, minum air masak 2 liter sehari, ditambah dengan jenis cairan lain seperti jus buah, teh manis suam dan susu. Minum segelas susu setiap sahur boleh mengurangkan ancaman anemia bagi ibu hamil dan menyusu. Anemia adalah berkurangnya kadar hemoglobin (Hb) dalam darah. Berbuka puasa dengan minum minuman suam adalah elok untuk ibu menyusu.

3. Mengepam pada waktu malam


Jika anda tiada masa untuk mengepam pada waktu siang? Lakukan lebih aktiviti mengepam pada waktu malam. 






4. Jangan stress jika susu kurang


Anda rasa susu anda berkurang? Jangan risau, teruskan mengepam supaya ada "demand and supply". Sentisa berfikiran positif dan jangan stress. Stress boleh kurangkan penghasilan susu ibu.

5. Pengambilan Milk Booster


Anda boleh cuba menggunakan milk booster seperti Mamom Milk Booster atau Umma Lacto Milk Booster bagi menggalakkan susu badan.



Mamom Milk Booster

Umma Lacto Milk Booster

6. Elakkan Minuman Bikarbonat dan Minuman Berkafein


Ketahuilah bahawa kandungan gula dan kafein boleh mengganggu penghasilan susu ibu jika diambil berlebihan.  Sebaik-baiknya elakkan daripada mengambil minuman berkarbonat atau bergas. Elakkan juga minuman berkafein.  Justeru minuman yang terbaik adalah air kosong, susu atau jus buah termasuklah jus kurma.

7. Amalkan Madu atau VCO


Anda sangat digalakkan untuk memakan madu atau VCO setiap hari sepanjang berpuasa kerana ia merupakan sumber tenaga semula jadi. Selain daripada menambah stamina, ia mampu meningkatkan kadar serapan kalsium dalam tubuh. VCO atau Minyak Kelapa Dara seperti D'Aura juga amat sesuai untuk ibu menyusu.


D'Aura Minyak Kelapa Dara


8. Jangan Abai Sahur


Jangan meninggalkan waktu bersahur. Makanlah makanan yang kaya dengan protein dan apa sahaja makanan berbentuk sup. Kurangkan pengambilan makanan bergoreng dan berminyak kerana ia boleh mengurangkan nutrisi makanan yang diambil.  Di dalam sahur sendiri terdapat banyak keberkatan, justeru dalam kesibukan sebagaimanapun cubalah untuk bersahur walaupun dengan segelas susu atau air masak.

9. Banyakkan Buah Dan Sayur


Makanlah buah dan sayur yang ternyata mengandungi banyak khasiat yang bukan sahaja baik untuk tahap kesihatan anda malah bagus untuk bayi juga.


10. Makan Kurma Ketika Berbuka


Berbukalah dengan memakan kurma terlebih dahulu sekurang-kurangnya tiga biji. Amalan sebegini dapat membekalkan tenaga segera selepas berpuasa sepanjang hari.  Seperti kita semua sedia maklum, kurma mempunyai khasiatnya yang tersendiri selain daripada menggantikan tenaga yang hilang setelah sepanjang hari berpuasa.


Semoga Ramadhan kali ini memberikan penuh makna dan dapat membersihkan hati dan jiwa kita agar dapat meneruskan kehidupan ini untuk bulan-bulan berikutnya.  Ramadhan bukan sekadar meninggalkan makan, minum atau nafsu tetapi perlu diikuti dengan amal ibadah seperti tarawih dan tadarus al-quran.

Ramadhan kareem!


Sekian, terima kasih atas kesudian singgah baca Tips dan Panduan Ibu Menyusu di Bulan Ramadhan



Niat Puasa Ramadhan Harian atau Sebulan

Niat Puasa Ramadhan Harian atau Sebulan



Assalamualaikum dan selamat sejahtera

Niat Puasa Ramadhan Harian atau Sebulan, mana-mana kaedahpun boleh diikut dan dibuat mengikut kemampuan masing-masing.  Setiap orang mempunyai ingatan berbeza.  Masih ingat lagi ketika di zaman sekolah, YB memang ambil untuk niat sebulan terus, sebabnya pernah jadi terlupa niat bila dibuat ikut hari.  Memang gelabah habis, tetapi atas nasihat emak diteruskan juga berpuasa, walaupun hati dah kuat tak bagi puasa.  Cabaran betul masa tu...

Lafaz Niat Puasa Ramadhan
Niat Puasa Ramadhan

Bila dah tahu boleh buat niat sebulan, terus saja hafal buat doa untuk sebulan pada setiap tahun sampai sekarang.  In shaa Allah, semoga sempat sampai dan menghabiskan Ramadhan untuk tahun 1437H.

Pengalaman menjadikan kita dewasa dengan bersama ujian dan cabaran.


Terima kasih.  Semoga mendapat manfaat dari Niat Puasa Ramadhan Harian atau Sebulan.

2 Jun 2016

Jadual Waktu Imsak dan Berbuka Puasa Tahun 1437H Negeri Perak

Jadual Waktu Imsak dan Berbuka Puasa Tahun 1437H Negeri Perak


Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Jadual Waktu Imsak dan Berbuka Puasa Tahun 1437H bagi negeri Perak ini diambil dari portal mysumber.com bersumberkan kepada terbitan rasmi dari Portal Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM).  Jadual ini dikongsikan bersama untuk rujukan sendiri sebagai persediaan menetapkan waktu persiapan untuk bersahur dan berbuka.  Juga untuk rujukan semua yang melalui blog YB.

Jadual ini terbahagi kepada 7 Zon seperti berikut:

Waktu Imsak Buka Puasa 2016 Perak Zon 1
Zon 1:  Tapah, Slim River dan Tanjung Malim

Waktu Imsak Buka Puasa 2016 Perak Zon 2
Zon 2:  Ipoh, Batu Gajah, Kampar, Sg. Siput dan Kuala Kangsar
Waktu Imsak Buka Puasa 2016 Perak Zon 3
Zon 3:  Pengkalan Hulu, Gerik dan Lenggong
Waktu Imsak Buka Puasa 2016 Perak Zon 4
Zon 4:  Temenggor dan Belum

Waktu Imsak Buka Puasa 2016 Perak Zon 5
Zon 5:  Teluk Intan, Bagan Datoh, Kg. Gajah, Seri Iskandar,
Beruas, Parit, Lumut, Sitiawan dan Pulau Pangkor

Waktu Imsak Buka Puasa 2016 Perak Zon 6
Zon 6:  Selama, Taiping, Bagan Serai dan Parit Buntar

Waktu Imsak Buka Puasa 2016 Perak Zon 7
Zon 7:  Bukit Larut


Semoga dengan adanya jadual ini akan memudahkan kita membuat perancangan dan mengawal masa makan bersahur dan berbuka.  Jangan sampai ada yang terlajak waktu pula.  Tetapan masa mesti betul dan tepat.



Sesiapa yang menjemput orang yang berpuasa untuk berbuka, dia akan mendapat pahala sebagaimana pahala orang yang berbpuasa itu tanpa mengurangkan sedikitpun pahala orang yang berpuasa tersebut.  (Imam Tirmizi)


Terima kasih atas kesudian singgah baca entri Jadual Waktu Imsak dan Berbuka Puasa Tahun 1437H. Ramadhan karreem!








15 Julai 2015

Detik akhir Ramadhan

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Detik akhir Ramadhan

Malam ni LAST terawih
Pagi nanti LAST sahur
Esok pulak LAST puasa dan
Maghrib esok LAST berbuka

Harap Ramadhan Tahun Nie
Bukan LAST Untuk Kita Semua


Dalam GURAU ada terkata
Dalam TULISAN terkasar bahasa
Dalam TINDAKAN terguris rasa
Dalam HIDUP ✗ada yg ✗buat dosa

Satu Syawal menjelang tiba
Takbir bergema mengegarkan jiwa
Sekiranya ada salah dan dosa
Ampun dipinta dihari mulia

Ketupat pulut di atas para
Hendak direbus di tepi perigi
Blog ditulis pengganti kad raya
Tanda ingatan di aidil fitri


* 。 • ˚ ˚ ˛ ˚ ˛ •
• ˚Selamat★* 。 • ˚ ˚ ˛ ˚ ˛ •
•。★Hari Raya!★ 。* • ˚。
° 。 ° ˛˚˛ * _Π_*。*˚
˚ ˛ •˛•˚ */__/~\。˚ ˚ ˛
˚ ˛ •˛• ˚ | 田田 |門| ˚

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI
MAAF ZAHIR DAN BATIN

Daripada YangBaik dan keluarga.

Langit bersedih Ramadhan bakal pergi

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Langit bersedih Ramadhan bakal pergi


Ramadhan,
Hadirmu dinanti berjuta ummat
Manfaatmu banyak membawa rahmat
Saban malam penuh rakaat
Mengharap berkat penuh sarat

Ramadhan,
Hadirmu cuma setahun sekali
Bertamu cuma 30 hari
1000 bulan tetap dinanti
Semoga ketemu hajat dipatri

Ramadhan,
Kini hampir penghujung seri
Kami teruja juga bersedih
Apakah bakal hadir lagi
Pada Yang Kuasa kami merintih
Dipanjangkan umur berjumpa lagi

Ramadhan bakal pergi
Langit bersedih sepanjang hari


Nukilan: yangbaik | 15.7.2015 = 28 Ramadhan 1436





13 Julai 2015

Tetamu Ramadhan bakal pergi

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Tetamu Ramadhan bakal pergi


Ramadhan sudah semakin ke penghujung.  Tinggal beberapa hari saja lagi Ramadhan akan pergi meninggalkan kita setelah hampir sebulan singgah bertamu.  Tidak pasti pula bagaimana layanan yang diberikan kepada tetamu yang bernama Ramadhan.  Adakah yang terbaik atau sekadar adanya sahaja.  Dalam kesibukan menghitung hampirnya hari raya yang bakal tiba tidak sedar bahawa Ramadhan hanya datang sekali setahun ini akan pergi.  Tidakkah Ramadhan berkecil hati andainya persiapan hari raya ini seolah mengabaikan kehadirannya di sisi.  Sedangkan tetamu Ramadhan masih jua tidak diberikan layanan yang istimewa, masih ada hati menyambut tetamu Aidilfitri.

Renungkan amalan di bulan Ramadhan
Renungkan amalan di bulan Ramadhan.  Sumber

Dan adakah hampir pasti bahawa tahun hadapan akan berjumpa kembali dengan Ramadhan.  Semoga dipanjangkan umur dan dimurahkan rezeki dari Allah, dapatlah berjumpa lagi dengan Ramadhan.  






8 Julai 2015

7 Julai 2015

Doa 10 malam terakhir Ramadhan

Assalamualaikum dan Ramadhan Kareem


Doa 10 malam terakhir Ramadhan


Memasuki 10 malam terakhir Ramadhan bukan sahaja sesuatu yang dinanti kerana Ramadhan bakal berakhir tetapi sedih kerana Ramadhan bakal pergi.  Entah cukup atau tidak amalan yang dilakukan sepanjang Ramadhan ini.


Doa Malam Lailatul Qadar
Ya Allah, 
sesungguhnya Engkau maha pengampun lagi maha mulia,
yang suka memberi pengampunan,
maka ampunilah kami.



posted from Bloggeroid

4 Julai 2015

3 Julai 2015

Muhasabah Ramadhan

Assalamualaikum dan salam Ramadhan


Muhasabah Ramadhan


Sabda Rasulullah (s.a.w):  "Sekiranya umatku mengetahui kemuliaan dalam bulan Ramadhan, nescaya mereka akan mengharapkan kedatangan Ramadhan itu sepanjang tahun"


Kemuliaan Ramadhan

Mungkin sudah ramai dari kita yang mengetahui akan kemuliaan Ramadhan, termasuk juga penulis blog ini (YangBaik).  Namun kita masih lemah dalam menghayati betapalah mulianya bulan Ramadhan sehingga kita sering alpa dan lalai untuk memberi makna yang baik-baik kepada Ramadhan.  Sewajarnya kita menepikan sengketa, meninggalkan perasaan hasad dan keburukan perilaku kita bagi menghormati kehadiran bulan Ramadhan.

Semoga bermanfaat
posted from Bloggeroid

19 Jun 2015

Segmen: Indahkan Ramadhan bersama Ayuinsyirah

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Segmen: Indahkan Ramadhan bersama Ayuinsyirah

Ramadhan bulan mulia dan penuh barakah.  Untuk itu sepanjang bulan Ramadhan ini seeloknya dipenuhi dengan aktiviti yang baik -baik dan banyakkan ibadah.  Bukan sahaja bulan Ramadhan tetapi bulan yang lain juga.  Hanya kerana keistimewaan bulan Ramadhan ini kita adalah dituntut untuk melipattgandakan kebaikann.


18 Jun 2015

GIVEAWAY RAMADHAN by YANIEYUSUF

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


GIVEAWAY RAMADHAN by YANIEYUSUF




Mutiara kata Ramadhan | Selamat Ramadhan Untuk Kami

Assalamualaikum dan salam Ramadhan Kareem


Mutiara kata Ramadhan


In shaa Allah di ruang yang terhad ini bersempena dengan kemuliaan bulan Ramadhan, YangBaik ambil kesempatan ini untuk berkongsi semula mutiara kata yang berlegar di alam maya termasuk facebook dan instagram atau twitter serta WhatsApp.

Perkongsian ini diharapkan dapat memberi manfaat serta kebaikan kepada semua termasuk juga sebagai #peringatanbuatdirisendiri



Perkongsian pertama adalah petikan kata-kata dari Habib Ali Al-Jufri yang diambil dari Facebook. Maaf kerana YangBaik kurang pasti dari timeline siapa.

Semoga kemuliaan Ramadhan ini berterusan buat kita semua umat Islam.

Sekian.


posted from Bloggeroid

8 Mei 2015

SEGMEN MENJELANG RAMADHAN 2015

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


SEGMEN MENJELANG RAMADHAN 2015


Selagi ada segmen, yang mana sempat kita join.  Ada juga segmen yang kita tidak dapat join sebab kita tidak tahu, sedar-sedar dah tamat ada juga segmen yang dah keluar keputusan pemenang... baru tahu jugak pun ada.

Tu lah nak menunjukkan betapalah ramainya rakan blogger kita yang rajin anjurkan segmen.  Bukan susah sangat nak beri sokongan kepada segmen rakan blogger.  Buat entri ringkas jer tak perlu panjang berjela.  Bukan macam contest SEO yang memerlukan kita memerah otak bagai nak cari idea dan karang panjang lebar mengikut kehendak SEO.  

Kan... toksah la pening-pening sangat pasai SEO nie.  Tengok jer segmen ni... bersempena dengan Ramadhan yang bakal tiba.  


11 Julai 2014

Ihya' Ramadhan - Giveaway By Ummudd80

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


 Ihya' Ramadhan - Giveaway By Ummudd80

Ihya' Ramadhan | Giveaway | Shaklee | Sungai Buloh | Setiawangsa

Dah banyak hari dapat jemputan dari Ummudd80 untuk menyertai GA sulungnya ini.

Setelah seminggu GA ini berlangsung baru sekarang tergerak hati untuk turut serta.  Terima kasih kepada Ummudd80 atas jemputan dan kesungguhannya menganjurkan Ihya' Ramadhan - Giveaway By Ummudd80

Hadiah yang menarik akan menanti anda. Diantaranya adalah :
1) Duit Raya bernilai RM50
2) Duit Raya bernilai RM30
3) Duit Raya bernilai RM20

Hadiah juga akan bertambah sekiranya ada tambahan sponsor.

Klik banner di atas bagi yang berminat untuk menyertai GA ini.
Sumbangan dan tajaan hadiah juga dialu-alukan.
Jangan lupa klik banner di atas.

Tarikh Tutup : 21 Julai 2014



Sementara itu... sudahkah anda menyahut cabaran Contest Duit Raya 2014 oleh Denaihati?

Cabaran Duit Raya 2014

9 Julai 2014

Rabu Tanpa Kata: 17 kesilapan selalu berlaku dalam bulan Ramadhan

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Kesilapan dalam bulan Ramadhan


p/s:  Berusaha untuk tidak mengulangi kesilapan yang sama.

(^-^)

8 Julai 2014

Juadah istimewa berbuka puasa

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Juadah istimewa berbuka puasa



Bersempena dengan bulan puasa dan juga bulan Ramadhan banyak juga orang mencari sesuatu yang berkaitan dengan puasa atau Ramadhan antara carian yang paling popular ialah lokasi PARAM atau Pasar Ramadhan.

Saya tidaklah nak bercerita mengenai PARAM kerana saya amat jarang ke PARAM untuk mendapatkan juadah berbuka puasa.  Tetapi suatu hari nanti mungkin ada artikel mengenai PARAM belum tentu juga sebab saya memang malas nak mengarang panjang.  Sekarang pun Rank Alexa dah jatuh banyak sebab saya tak banyak berceloteh di bulan Ramadhan.  Banyak entri copy paste.  Kalau ada ayat pun sekadar sepatah dua kata tidak lebih dari pengenalan dan minta pengunjung fikir sendiri kerana saya malas nak fikir :P

Catatan kali ini adalah untuk berkongsi pengalaman mengenai penyediaan juadah istimewa berbuka puasa.

  


Ha... gambar tertera di atas bukanlah koleksi juadah istimewa sempena Ramadhan tetapi selepas Ramadhan. :P

Nak tengok juadah istimewa berbuka puasa?

Meh ... layan gambar-gambar di bawah :-

Menu wajib setiap kali buka puasa; Kurma 

Hasil air tangan encik suami; sup bubur ayam.  Mengapa sup ada bubur ayam?  Sebabnya encik suami dah terlebih kreatif masukka tepung jagung dalam sup untuk memekatkan kuah sup.... layan  jer

 
Budak kecil yang sentiasa 'puasa' setiap hari.  Siap saja hidangan dia dulu yang jadi tukang rasa.  Roti Prata ... beli bukan buat kerana belum ada kepakaran dalam menghasilkan roti prata yang nipis :P


Bila ayam dah tinggal sikit, sayur pula masih banyak.  Buat saja ayam goreng kunyit dan sembunyikan dengan sayur campur.


Akhir sekali setiap juadah yang dihidangkan hendaklah ditutup dengan tudung saji supaya tidak dihinggapi lalat.  Paling penting untuk kesihatan.


Apa macam?  Boleh cuba menu juadah istimewa berbuka puasa saya?
Gambar-gambar di atas memang sengaja bagi kecil supaya tidaklah lambat sangat nak muncul.  Kan banyak gambar tu... berat weh.

Nanti bila lapang lagi saya letakkan pula gambar lain berkaitan menu dan juadah istimewa berbuka puasa.

Terima kasih kerana sudi melayan gambar juadah yang tidak seberapanya ini.







Zikir Ramadhan

Assalamualaikum dan selamat sejahtera

Zikir Ramadhan 

sumber :  group whatsapp

Bulan Ramadhan yang penuh berkat dan rahmat ini ada baiknya dipenuhkan dengan zikir.  Supaya lebih mendapat berkat dan mengelakkan dari perkara yang tidak berfaedah.

Semoga bermanfaat.




30 Jun 2014

Posisi sepanjang Ramadhan

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Posisi sepanjang bulan Ramadhan

sumber:  group whatsapp
Bermulanya tarikh melihat anak bulan Ramadhan, secara automatik kita sepatutnya sudah mula mencongak di mana kedudukan kita.  Kedudukan sepanjang perlawanan liga Ramadhan.  

Gambar di atas, diperolehi dari rakan dalam group whatsapp.  Tidak semua gambar dalam group itu tidak berguna atau diabaikan.  Banyak yang sangat berguna dan sering saya gunakan semula.  Sebagai memanjangkan kebaikan untuk semua kerana tidak semua orang berpeluang mendapat gambar yang berguna sepanjang penggunaan whatsapp.  Betul tak? Kiasan jer 

Okey, kita mulakan bicara posisi sepanjang Ramadhan ini.
Sungguh banyak posisi untuk diambil bagi meraih kemenangan dalam liga Ramadhan ini.  Antaranya

1.  Tidak mengumpat.
2.  Tidak Marah.
3.  Tidak menonting rancangan hiburan.
4.  Kurang mendengar muzik
5.  Jaga pandangan
6.  Banyak Zikir & Istighfar
7.  Eratkan Silaturrahim
8.  Solat Tarawikh
9.  Khatam al-Quran
10.  Solat berjamaah.

Bagaimana?
Sudah pasti salah satu dari posisi di atas kita miliki.  Dan yang terbaik sekiranya kita mampu memiliki semua posisi serangan itu agar kita mampu meraih kemenangan di penghujung Ramadhan.  


Sudah pasti tidak lengkap Puasa di bulan Ramadhan tanpa niat.

Semoga Ramadhan kali ini yang terbaik buat kita.  
Bimbang juga andainya Ramadhan ini yang terakhir.
Allahhu Akbar!


Akhir kata, saya sekeluarga menyusun jari sepuluh mohon ampun dan maaf andainya ada tersilap dan terkasar bahasa.

Ramadhan kareem!


babab.net