FOLLOWER

15 September 2015

Rezeki mana kena tolak

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Rezeki mana kena tolak


Biasa kita dengar "rezeki jangan ditolak, maut jangan ditempah".  Satu ungkapan yang lazimnya kita kaitkan bila kita mendapat seuatu pemberian.  Kita tidak mampu menolak seuatu pemberian orang bilamana kita dalam keadaan serba salah, bila kita tolak orang akan berkecil hati, bila kita menerima bimbang pula kita tidak mampu menampung.  

Doa Mudah Rezeki
Doa Mudah Rezeki.  Sekadar hiasan

Dalam keadaan tertentu kita terpaksa menolak seuatu pemberian, telahpun dijelaskan mengapa kita tidak perlu tetapi... tetap juga kita diberi.  Maka, bagaimana pula kita hendak menolak lagi.  Di sinilah peranan kita untuk berbuat baik dan berbaik sangka sesama manusia.  

Jika kita telah menerima sesuatu pemberian tetapi kita merasakan ia bukan pada masa yang sesuai atau belum masanya untuk kita menggunakannya, adakah kita akan memanjangkan pemberian itu pada orang lain?  Pastinya kita akan memikirkan bahawa adakah orang lain itu akan menerima pemberian kita.  

Jadi kita sebetulnya tidak wajar berkecil hati jika pemberian kita tidak dapat diterima oleh orang lain kerana ada masa kita juga tidak dapat menerima pemberian dari orang.

Hanya satu pemberian yang kita wajar menolaknya adalah apabila pemberian itu berupa ilmu yang tidak bermanfaat buat dunia dan akhirat kita.

Hanya Allah yang tahu mana yang terbaik buat kita.  Sentiasalah bertawakkal kepadaNya.


3 ulasan:

  1. salam perkenalan...
    ya doa utk permudahkan rezeki tu penting

    BalasPadam
  2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Setiap rezeki yang kita dapat itu bukan hak kita kecuali yang digunakan untuk sedekah serta amal jariah

      Padam

Komen anda tanggungjawab anda. Komen dan pandangan anda amatlah dihargai. Terima kasih atas pandangan yang diberikan.