Memaparkan catatan dengan label Hadis Riwayat Muslim. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label Hadis Riwayat Muslim. Papar semua catatan

3 Julai 2020

Menunjuki Kebaikan

Assalamualaikum dan selamat sejahtera



Menunjuki Kebaikan


Menunjuki Kebaikan



Dari Abu Hurairah Radhiyallahu anhu , bahwa RasΓ»lullΓ’h Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Barangsiapa mengajak (manusia) kepada petunjuk(kebaikan), maka baginya pahala seperti pahala orang yang mengikutinya tanpa mengurangi pahala mereka sedikit pun. Dan barangsiapa mengajak (manusia) kepada kesesatan maka ia mendapatkan dosa seperti dosa-dosa orang yang mengikutinya, tanpa mengurangi dosa mereka sedikit pun.”


Ambillah ibrah(pengajaran) dari kisah burung kecil yang membawa air dalam paruh kecil untuk memadam api yang membakar Nabi Ibrahim. Allah tak lihat berapa banyak yang boleh kita sumbangkan, tapi Allah nak tengok apa usaha yang kita dah buat. Hasilnya bukan manusia yang tentukan, semuanya kembali kepada Allah taala jua.

Semoga mendapat manfaat.  Terima kasih kerana Menunjuki Kebaikan.


πŸ’–

8 Disember 2017

Jom Selawat Banyak-banyak

Assalamualaikum dan selamat sejahtera



Jom Selawat Banyak-banyak


Alhamdulillah, Jumaat datang lagi.  Kesyukuran sepenuhnya atas nikmat yang diberikan.  Nikmat bernafas dan meneruskan hidup sehari lagi.

Hari ini, Jumaat yang Barakah, Penghulu Segala Hari.
Jom kejar kesempatan ini Sementara diberi peluang

Gunalah setiap hela nafas Yang dikurniakan Untuk mengingati ALLAH
Dan titipkan selawat buat Junjungan NABI MUHAMMAD SAW

Semoga kita semua Dirahmati Nya


Rasulullah shallallahu'alaihi wa sallam bersabda,
"Barangsiapa yang bershalawat kepadaku sekali, maka Alllah akan bershalawat kepada sepuluh kali" (Hadis Riwayat Muslim)

"Perbanyaklah shalawat kepadaku pada setiap Jumaat.  Kerana shalawat umatku akan diperlihatkan padaku pada setiap Jumaat.  Barangsiapa yang banyak bershalawat kepadaku, dialah yang paling dekat denganku pada hari kiamat nanti" (Hadis riwayat Baihaqi dalam sunan Al Kubro)


@quotephotovideo πŸ•ŒπŸ•ŒπŸ•Œ


Terima kasih kerana membaca entri ini, Jom selawat banyak-banyak.
sziπŸ’šπŸ’šπŸ’š

3 Ogos 2017

Tidak Cepat Marah dan Tidak Tergesa-gesa

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Tidak Cepat Marah dan Tidak Tergesa-gesa


Apabila kemarahan tidak dikawal ia mampu menguasai diri dan bisa juga merosakkan jiwa pelakunya.  Semoga kata-kata ini dapat dijadikan sebagai sandaran kepada kita dalam mengawal ammarah.



Tidak Cepat Marah

Dalam dirimu terdapat dua sifat yang Allah suka yaitu al-hilm (tidak cepat marah) dan al-anaah (tidak tergesa-gesa).  (HR Muslim)


Jalani hari ini dengan penuh syukur, ikhlas dan senantiasa mengharap redha Allah Subhanahu Wa Ta'alla.

Sumber @quotephotovideo πŸ„πŸ„πŸ„


Terima kasih sudi membaca entri ini Tidak Cepat Marah dan Tidak Tergesa-gesa

szi 😌

28 Ogos 2016

Jangan ada dengki

Jangan ada dengki



Assalamualaikum dan selamat sejahtera,

Jangan ada dengki sesama Muslim, apatah lagi sesama ahli keluarga.


Dari Abu Hurairah radhiallahuanhu dia berkata:
Rasulullah shallallahu`alaihi wa sallam bersabda: “Janganlah kalian saling dengki, saling menipu, saling marah dan saling memutuskan hubungan. Dan janganlah kalian menjual sesuatu yang telah dijual kepada orang lain. Jadilah kalian hamba-hamba Allah yang bersaudara. Seorang muslim adalah saudara bagi muslim yang lainnya, (dia) tidak menzaliminya dan mengabaikannya, tidak mendustakannya dan tidak menghinanya. Taqwa itu disini (seraya menunjuk dadanya sebanyak tiga kali). Cukuplah seorang muslim dikatakan buruk jika dia menghina saudaranya yang muslim. Setiap muslim atas muslim yang lain; haram darahnya, hartanya dan kehormatannya.”
(Riwayat Muslim)




Semoga bermanfaat. Tidak banyak sedikit pun cukuplah.


Terima kasih baca entri ini, Jangan ada dengki.
~(@^_^@)~
posted from Bloggeroid

12 Februari 2016

Mengapa harus berkata benar

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Mengapa harus berkata benar


Berkata benar

Seharusnyalah kalian berkata benar, karena perkataan yang benar akan mengantarkan pelakunya kepada amal kebaikan. Dan sesungguhnya amal kebaikan akan mengantarkan pelakunya kepada surga.  (HR Muslim)


Mood nak bercuti datang lagi...

Terima kasih sudi singgah baca entri Mengapa harus berkata benar.

11 Februari 2016

Antara dusta dan fajir

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Antara dusta dan fajir


Seringkali mengingatkan diri sendiri agar mengelak daripada percakapan yang sia-sia seperti menipu. Anak-anak juga sering diingatkan begitu.  Jangan sesekali bercakap sesuatu yang tidak benar.  Cuma bezanya anak-anak dengan kita ini adalah tahap pemikiran dan pemahaman.

Namun nasihat itu tidaklah terus berhenti disitu.  Nasihat tetapi nasihat yang mengalir terus dalam perbualan sehari-hari.  Jangan sampai jemu kerana kita perlu selalu diingatkan agar tidak lupa.


Dusta dan Fajir

Hati-hatilah kalian dengan perkataan yang dusta, karena perkataan yang dusta akan menuntun pelakunya kepada perbuatan fajir (maksiat). Dan sesungguhnya perbuatan yang fajir akan menuntun pelakunya kepada api neraka. (HR Muslim)

Petikan hadis di atas boleh diumpamakan seperti serangkap pantun lama yang berbunyi:

Siakap Senohong Gelama Ikan Duri
Bercakap bohong lama-lama mencuri


Terima kasih kerana sudi singgah dan baca entri Antara dusta dan fajir

29 Januari 2016

Salam Jumaat

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Salam Jumaat


Oleh kerana hari ini Jumaat, banyak pula orang mencari hikmah hari Jumaat.  Maka YangBaik dengan ini persembahkan sekali lagi petikan yang ada Jumaat di dalamnya.


Salam Jumaat

Barang Siapa yang mempermudahkan kesulitan orang lain maka Allah akan mempermudahkan urusannya di dunia dan di akhirat (Hadis Riwayat Muslim).

Bersegera ke Masjid


Sekian, selamat berJumaat.

Terima kasih sudi singgah dan baca entri Salam Jumaat.


21 September 2015

Hukum memberi upah tukang sembelih dan tukang lapah binatang qurban

Assalamualaikum dan selamat sejahtera



Hukum memberi upah tukang sembelih dan tukang lapah binatang qurban


Hari Raya Qurban bakal menjelang tiba.  Setiap tahun kita akan berhadapan dengan situasi ibadah qurban.  Tetapi sejauh mana pula kita mengambil tahu mengenai hukum memberi upah tukang sembelih dan tukang lapah binatang qurban?


Pastinya ada di antara kita tidak tahu apa-apa melainkan menunggu daging qurban tiba di rumah. Tidak malu dikatakan bahawa penulis ini juga termasuk dalam golongan ini.  Hukum memberi upah tukang sembelih dan tukang lapah binatang qurban

Qurban Aqiqah Kambing Mekah
Qurban Aqiqah Kambing Mekah.

Klik gambar di atas untuk keterangan lanjut mengenai Qurban dan Aqiqah di Mekah.

Untuk rekod dan makluman semua, berikut adalah soal jawab berkaitan Hukum memberi upah tukang sembelih dan tukang lapah binatang qurban

Soalan: 

Apa hukum memberi upah tukang sembelih dan tukang lapah binatang qurban dengan memberi daging binatang qurban tersebut sebagai upah?

Ustaz Azhar Idrus:

Ini banyak sangat yang terjadi, dah macam lumrah, sebab ramai yang tidak tahu hukum. Hukumnya HARAM kita memberi upah penyembelih dan juga tukang lapah, dengan daging qurban yang disembelih itu, malah dengan seurat bulu binatang qurban itu pun tidak boleh!

Saidina Ali r.a berkata, "Nabi s.a.w pernah menyuruh aku korban seekor unta milik Baginda kemudian sedekahkan daging, kulit dan apa yang di atas belakang unta-unta itu serta aku juga tidak memberi apa pun kepada tukang sembelih tersebut. Dia berkata: Kami memberinya dengan harta kami sendiri." (Hadis Riwayat Muslim).

Adakah sah qurban itu?  Ibadah qurban itu sah, tetapi perbuatan memberi upah itu yang haram. Hukum memberi upah tukang sembelih dan tukang lapah binatang qurban

Jadi, macamana nak upah mereka?  Nak bagi upah boleh, upah dengan duit. Tetapi, kita boleh beri daging kepada mereka sedikit dari bahagian kita sebagai sedekah atau hadiah sepertimana yang kita beri kepada orang-orang lain, asalkan bukan niat upah.  Hukum memberi upah tukang sembelih dan tukang lapah binatang qurban

Habis tu kesalahan yang lepas-lepas macamana?  Bagi sesiapa yang telah mengambil upah selama ini, maka wajib dia bertaubat dan wajib ganti balik dengan jumlah daging yang dia telah diambil sebagai upah.  Hukum memberi upah tukang sembelih dan tukang lapah binatang qurban

Sebab itu kita kena belajar ilmu agama. Jangan belajar ilmu dunia saja. Ibadah qurban itu sunat sahaja, tetapi bila kita hendak buat ibadah qurban, belajar hukum mengenainya itu adalah WAJIB. Hukum memberi upah tukang sembelih dan tukang lapah binatang qurban

sumber:  FB

Sekarang kita sudah mengetahui hukumnya.  Maka adalah wajar untuk kita mengambil tahu dan memaklumkannya kepada orang lain.  Walaupun ketika ini kita tidak terlibat secara langsung dengan ibadah qurban... tetapi kita perlu ambil tahu untuk kemudahan kita di masa hadapan. 


Berhati-hati dengan ucapan

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Berhati-hati dengan ucapan


Kita sering kali terluka hati dan perasaan dengan percakapan orang.  Kadang-kadang kita terlupa bahawa percakapan kita juga pernah menyakiti hati dan perasaan orang.  Mungkin kita tidak perasan mengenai percakapan kita kerana kita merasakan bahawa ianya adalah betul.  Betul pada kita tidak semestinya betul pada orang lain.  Kerana kita bercakap mengikut apa yang kita nampak dan atas penilaian mata kasar kita.  Bagaimana pula dengan hal yang sebenarnya?  Kita tidak tahu.  Berhati-hati dengan ucapan.

Dikhuatiri apa yang kita cakap akan menjadi dusta bila kita tahu akan hal yang sebenarnya.  Adalah lebih baik kita berhati-hati dengan ucapan.


Berhati-hati
Berhati-hati bila bercakap


Hati-hatilah kalian dengan perkataan yang dusta, karena perkataan yang dusta akan menuntun pelakunya kepada perbuatan fajir. Dan sesungguhnya perbuatan yang fajir akan menuntun pelakuya kepada api neraka.  (HR Muslim)

Berhati-hatilah walau dalam apa jua keadaan.  Berhati-hati dengan ucapan.

10 September 2015

Mencari kedudukan tertinggi

Assalamualaikum dan selamat sejahtera

Mencari kedudukan tertinggi


Dalam hidup ini kita tidak lari dari mencari tempat yang terbaik untuk diri sendiri ataupun untuk orang yang kita sayang seperti ahli keluarga kita.  Dalam pencarian itu pastinya kita akan menempuh berbagai halangan dan cabaran.  Jangan jadikan cabaran itu sebagai pematah semangat.  Kerana selagi kita berbuat baik sesama manusia dan makhluk Allah di atas muka bumi ini maka selama itulah hidup kita akan diberkati.

Hidup ini
Hidup ini


Ihsan (salah satu kedudukan ruhani tertinggi) adalah menyembah Allah seolah-olah engkau melihat-Nya; dan jika engkau tidak bisa melihat-Nya, maka yakinlah bahwa Allah melihatmu.  (HR Bukhari, Muslim)

Semoga hidup kita senantiasa dipenuhi kebahagiaan dan kesejahteraan.


27 Ogos 2015

Waspada terhadap kezaliman

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Waspada terhadap kezaliman


Waspadalah terhadap perbuatan kezaliman karena kezaliman adalah kegelapan di hari kiamat. Jauhilah kekikiran karena kekikiran telah membinasakan orang-orang sebelum kamu, mengantarkan mereka kepada pertumpahan darah di antara mereka dan menghalalkan segala cara.
(HR Muslim)


Waspada Terhadap Kezaliman
Waspada Terhadap Kezaliman

Semoga kita terhindar daripada melakukan kezaliman kepada diri sendiri atau kepada sekelian makluk yang ada di muka bumi ini.  


14 Mei 2015

Perhiasan dunia

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Perhiasan dunia.  Setiap dari kita, saya yakin sudah biasa baca kalimah ini di mana-mana.  Hatta di laman sosial pun dah bersepah ungkapan ini dipaparkan dalam berbagai bentuk dan corak yang menarik.

Dengan ini, YangBaik sekali lagi nak berkongsi mutiara kata yang amat popular ini untuk tatapan dan ingatan kita bersama.

Dunia ini adalah perhiasan dan seindah-indah perhiasan adalah wanita solehah
(HR Muslim)

Gambar hiasan



Semoga kita wanita yang tergolong dalam perhiasan dunia yang paling indah.  Bukan sekadar menghias diri sendiri tetapi untuk dunia kita seluruhnya.

30 Oktober 2014

Perhiasan dunia

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Perhiasan dunia




Dunia ini adalah perhiasan dan seindah-indah perhiasan adalah wanita solehah
(HR Muslim)


Sudah kerapkali kita baca atau dengar petikan di atas.  Namun ia dikeluarkan sekali lagi dan akan terus kita dengar dan baca lebih kerap kali lagi... kerana itu kita harus berbanggda kerana kita adalah wanita solehah yang menjadi seindah perhiasan di dunia ini.

Terima kasih.

11 Ogos 2014

Bukan kerana rupa atau harta

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Jika bukan kerana rupa



Sesungguhnya Allah tidak memandang kepada rupa kamu juga tidak memandang kepada harta kamu, akan tetapi Allah melihat kepada hati dan amalan kamu

(HR Muslim)





1 Julai 2014

Bacalah al-Quran

Assalamualaikum dan selamat sejahtera



Bacalah Al-Quran

Ramai di antara kita mengetahui mengenai ayat al-Quran mula diturunkan. 
Ramai juga yang tahu kesucian al-Quran.
Ramai juga tahu betapa al-Quran itu adalah mukjizat untuk kehidupan seisi alam.
Namun kita kadang-kadang alpa dan lalai dari membaca al-Quran.

"Bacalah al-Quran kerana ia akan datang pada hari akhirat kelak sebagai pemberi syafaat kepada pembacanya".  (Hadis Riwayat Muslim).

Semoga kita dapat menjadikan al-Quran sebagai 'novel' yang wajib dibaca setiap hari.


18 Jun 2014

Indahnya perhiasan

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Perhiasan dunia


contoh perhiasan dunia


gambar hiasan dari mr. google

Dunia ini adalah perhiasan dan seindah-indah perhiasan adalah wanita solehah.  
(HR Muslim)



5 Mei 2014

Ada apa dengan tangan kiri

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Sedari kecil kita diajar supaya makan dengan tangan kanan dan dimulakan dengan Bismillah supaya kita kenyang dan makanan yang masuk ke dalam perut juga mendapat berkat.

Sekarang bila dah jadi mak... kenalah ambil perhatian dengan cara pemakanan anak-anak. Kadang-kadang kita tidak perasan anak-anak makan dengan tangan kiri.  Bila ternampak cepat-cepatlah tegur jangan dibiarkan sahaja.

Makan dengan tangan kanan.  Gambar hiasan


13 Februari 2014

Berkata benar

Assalamualaikum dan selamat sejahtera




Seharusnyalah kalian berkata benar, karena perkataan yang benar akan mengantarkan pelakunya kepada amal kebaikan. Dan sesungguhnya amal kebaikan akan mengantarkan pelakunya kepada surga.

(HR Muslim)

Akibat dusta amat menakutkan

Assalamualaikum dan selamat sejahtera



Pemandangan alam memberi banyak pengajaran.  Gambar hiasan


 Akibat bercakap tidak benar memang menakutkan.  Kerana hanya melalui percakapan yang tidak benar seperti menipu, bohong boleh membawa kita masuk neraka.

26 Januari 2014

Tangan kiri atau tangan kanan

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


tangan kanan atau tangan kiri.
gambar hiasan


Janganlah kalian makan dengan tangan kiri sebab setan itu makan dengan tangan kiri.
(HR Muslim)










suka duka pentas dunia
yangbaik.blogspot.com


$$$

babab.net