Memaparkan catatan dengan label pengalaman. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label pengalaman. Papar semua catatan

4 Mei 2016

PENGALAMAN PERTAMA KE SABAH MENAIKI PESAWAT AIRASIA DI KLIA2

PENGALAMAN PERTAMA KE SABAH MENAIKI PESAWAT AIRASIA


Assalamualaikum dan selamat sejahtera

Sabah Negeri di Bawah Bayu, AirAsia pula dikenali antara syarikat penerbangan yang menawarkan tiket murah.  Dua perkara yang tidak pernah disangka akan terjadi dalam hidup YB.  Selalu juga dengar cerita kawan-kawan yang melancong ke Sabah.  Seronok juga dengar cerita mereka tidak kurang juga cerita-cerita yang tidak enak.  Cerita yang tidak enak itu kita simpan saja dalam dalam kamus usang biarlah ia berlalu tanpa perlu diulang-ulang lagi.  Pengalaman bersama AirAsia bukanlah yang pertama kali.  Satu ketika dulu pernah uruskan tiket untuk seseorang dan pernah menghantarnya hingga ke KLIA yang sepatutnya dihantar ke LCCT. Satu lagi pengalaman pahit yang tidak ingin diingati tetapi peristiwa itu tetap menjalar dalam darah ingatan biarpun telah lama dilontar dalam kolam memori.


Gunung Kinabalu
Gunung Kinabalu
Gunung Kinabalu, satu nama yang sinonim dengan Negeri Di Bawah Bayu.  Tidak pernah terlintas diminda bahawa satu hari YB akan melihatnya sendiri.  Biarpun tidak sampai ke puncak tertinggi itu, tetapi pengalaman bergambar di kaki gunung tertinggi di Asia Tenggara merupakan satu daripada pengalaman yang menarik bagi tahun ini.


KLIA2
Mungkin ramai yang pelik dengan kelibat orang ini, siapa lagi?  YB lahhh. Mana tidaknya perasaan nak bergambar di pintu masuk KLIA2 tidak kesampaian kerana mereka sudahpun ke hadapan. Tinggallah YB terkial-kial di belakang sambil mencuri peluang mengambil sudut yang sesuai. Agaknya kalau tengok gambar ni boleh perasan ke ini adalah KLIA2?  Hanya yang biasa saja yang tahu.


KLIA2
Bukan selalu dapat bergambar bersama pesawat AirAsia menggunakan kamera hp sendiri... selfie lah nie.  Inilah antara gambaran perasaan teruja seorang YB yang pertama kali bergambar dengan pesawat AirAsia.  Dari ruang menunggu.


KLIA2
Ni lagi satu, jadual penerbangan pun nak snap juga ke?  Ye lah.  Ada gunanya, siapa yang pernah mengalami situasi ini pasti mengetahui betapa pentingnya jadual ini.  Tidak perlu bersusah payah nak buka beg tengok boarding pass.  Terutama bagi YB yang mudah lupa.  Sekejap ingat, sekejap lagi lupa gate mana nak masuk.  Nombor flight pun macam-macam ada.


KLIA2
Berikan keutamaan kepada mereka yang memerlukan.  Hanya kebetulan ketika itu tempat ini kosong dan tidak kelihatan pula insan seperti yang dilogokan, maka YB ambil kesempatan untuk duduk di sini, menunggu giliran untuk lapor diri.  Ha ahh yer la... lapor diri sebelum masuk ke gate yang betul. Dari sini boleh nampak pesawat tiba untuk menurunkan bagasi dan penumpang.


AirAsia
Ketika ini, jam menunjukkan 6:18 petang.  Masih ada masa kira-kira satu jam lagi sebelum YB menaiki pesawat bersama "team 5 bintang".  Rakan-rakan yang lain telahpun bertebaran ke merata kiosk menjamu mata atau mendapatkan sesuatu sebagai tanda kenangan.  YB masih lagi di sini menikmati pemandangan yang jarang-jarang ditemui.

Masih banyak lagi cerita yang ingin direkodkan di sini.  In Shaa Allah, di lain kesempatan YB akan menulis lagi beberapa pengalaman menarik sepanjang berada di Sabah.  Semoga YB diberikan kekuatan dan masa untuk menulis.


Terima kasih atas kesudian singgah baca PENGALAMAN PERTAMA KE SABAH MENAIKI PESAWAT AIRASIA DI KLIA2.

17 September 2015

TUDUNG AIDIJUMA GIVEAWAY by ANIES

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


TUDUNG AIDIJUMA GIVEAWAY by ANIES


Hai, apa khabar semua.  Agak lewat pula YangBaik berentri di blog hari ini, sudahlah semalam langsung tak ada entri.  Ada ke yang tertunggu-tunggu apa entri dari YangBaik?  Huhhh ... perasan jer kan.  Blog picisan macam ni tak adalah yang tertunggu-tunggu kan.  Ada ke tidak macam tak wujud jer.  Oppss.... kepada rakan blogger yang singgah semalam dan hari ini sertai hari-hari yang akan datang... terima kasih diucapkan.

Hari ini YangBaik join giveaway yang dianjurkan rakan blogger Anies.  Tudung Aidijuma Giveaway diberi nama.  Best ke pakai tudung Aidijuma?  Hanya yang menjadi pelanggan dan pengguna setia Aidijuma saja yang tahu.  Jadi sesiapa yang belum tahu dan belum cuba, nak beli tak tahu kat mana, meh join giveaway ini.  Mana tahu ada rezeki dan tuah, menang pula tudung lejen Aidijuma.


Untuk dapatkan keterangan lanjut mengenai Tudung aidijuma Giveaway by Anies, sila klik banner di atas.  Jangan segan-segan yer.  

Hadiah:  Aidijuma Green Label Design


Di atas adalah antara hadiah yang bakal diterima oleh rakan blogger yang bertuah.  Untung badan dekkk... Mana nak dapat tudung percuma.  Tapi kan... korang jangan marah-marah pula bila tidak dapat tudung percuma di atas tu.  Kita join giveaway bukan sekadar nak menang tetapi untuk menambah kenalan serta merapakan ukhuwah sesama kita.

Pengalaman menarik mengenai tudung


Banyak pengalaman YangBaik mengenai pemakaian tudung.  Antaranya sejarah pemakaian tudung yang bermula dari sekolah menengah ketika Form 2.  Walaupun sebenarnya sejak sekolah rendah dah berminat dengan tudung tetapi mungkin juga disebabkan ketika itu pemakaian tudung di sekolah tidak 'wajib' maka semangat nak bertudung tu tak berapa kuat.  Walaupun setiap kali kelas Agama Islam ada dikaitkan dengan perempuan yang tidak bertudung.  Naif sungguh ketika itu.

Ketika sekolah tudung yang biasa dipakai selain dari tudung sekolah adalah tudung bawal.  Seperti yang dipopularkan sekarang oleh Aidijuma.  Masih ada lagi sehelai tudung yang menjadi kenangan dipakai setiap kali pelajaran PJ (Pendidikan Jasmani).  Kalau nak pakai sekarang memang tidaklah sebab tudung ketika itu sekadar tutup kepala dan tidak sampai menutup leher apatah lagi tutup sehingga ke paras dada.  

Sedikit demi sedikit, perubahan bertudung berlaku seiring dengan kedewasaan akal fikiran.  

Koleksi tudung pada ketika itu sekitar awal tahun 90an tidak banyak pilihan.  Juga tidak banyak jenama.  Yang ada hanyalah jenama sendiri.  Beli kain polos dan jahit sendiri, sangat berbaloi-baloi.

Tidak seperti sekarang terdapat lambakan fesyen tudung dari yang berjenama, kontroversi serta jenama biasa-biasa.  Apa pun terpulang kepada hati dan naluri kita untuk membuat pilihan yang terbaik asalkan memakai tudung itu mematuhi syara' dan kehendak dalam Islam.

Demikianlah serba sedikit pengalaman YangBaik mengenai tudung.  

Nak tahu apa lagi pengalaman rakan blogger mengenai tudung kenalah join giveaway ini.

Apa lagi... klik banner di atas segera.

Giveaway ini tamat pada 24/9/2015.



8 Januari 2015

Cabaran tugas penting hari ini

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Cabaran tugas penting hari ini


Perancangan untuk tugas penting hari ini telah dibuat pada tahun lepas tetapi tidaklah sampai 12 bulan, hampir 1 bulan tetapi disebabkan tahun yang berbeza nampak macam lama sangat.

Kita mampu merancang. In shaa Allah dengan kehendak Allah atas tujuan yang baik, perancangan kita akan terlaksana dengan sempurna.  Setiap halangan pastinya dapat diatasi walaupun penuh debaran.

Hari ini, perjalananan dari Seri Iskandar ke Tapah melalui jalan Kampung Gajah ke Chenderong Balai betul-betul mencabar.  Bukan kerana pemandangan sepanjang jalan yang penuh dengan air, tetapi terpaksa meredah air atas jalan.

Misi Selesai


Gambar di atas diambil semasa perjalanan balik dari Tapah, antara jalan dari Chenderong Balai ke Kampung Gajah.  Tidak ingat pula apa nama jalan atau nama tempat.  Tetapi tempat ini biasa dilalui untuk perjalanan ke Teluk Intan dan juga Tapah.  Bezanya pada hari yang lain yang pernah dilalui, jalan ini tidaklah sebegini mencabar.

Misi penting di Tapah bukan kerana hendak menyelamat mangsa banjir tetapi atas tugas rasmi yang merupakan satu daripada agenda penting untuk pendidikan. Walla... Cabaran untuk misi penting itu sudah selesai dan pelaporan juga telah berjaya disiapkan sebentar tadi.  Mungkin ada penambahbaikan sikit tunggu komen dari ketua kumpulan.

Cabaran yang penting yang menggoncang jantung dan kepala lutut adalah ketika melalui jalan ini. Syukur Alhamdulillah, berjaya dilalui dengan selamat.

Semoga urusan kita didasar dengan niat yang ikhlas untuk kepentingan dan kebaikan semua pihak.

Selamat bertugas dengan penuh dedikasi kepada petugas Misi Bantuan Penyelamat.  Sematkan keikhlasan dan kesabaran.  Semoga rahmat Allah sentiasa bersama kalian.

Terima kasih.

4 Ogos 2014

Selamat kembali ke sekolah dan pejabat

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Selamat kembali semula mengejar masa hantar anak ke sekolah dan hantar isteri ke pejabat :P
Gambar hiasan

Hari ini walaupun masih dalam semangat hari raya (maklumlah raya kan sebulan), urusan sekolah anak-anak dan pejabat suami isteri haruslah dimulakan semula setelah seminggu cuti berhari raya.  Tetapi saya tidaklah cuti hingga seminggu, minggu lepas dah mula kerja.  Yang betul-betul cuti seminggu adalah anak-anak.  Oleh kerana cuti 'lama sangat' nak bangun pagi-pagi pun dah liat macam dodol durian.  HEh... dodol boleh juga dikunyah-kunyah dan telan...

Bermula semula menanam sifat sabar dengan kerenah anak-anak.  Selama ini bukan tidak sabar tetapi kena pupuk semula dan ditambah baik lagi kerana kita kan baru sahaja bermaaf-maafan di hari raya.

Duit belanja sekolah untuk anak-anak dalam tempoh sebulan ni kira macam duit raya juga lah yer.  Tamat bulan Syawal baru kira duit belanja sekolah.  Harus begitu juga kerana apa?  Kerana raya kan sebulan!!! :P

Poket dah semakin menipis, sebulan di bulan Ramadhan tak keluar duit belanja untuk sekolah, keluarpun separuh untuk masuk tabung... sekarang kena bagi penuh semula.

Kepada bapa-bapa dan ibu-ibu yang bawa anak-anak ke sekolah dengan kenderaan sendiri silalah berhati-hati semasa hendak berhenti pastikan keselamatan orang lain juga bukan sahaja keselamatan anak sendiri. Jangan kira ikut hati sendiri nak berhenti tiba-tiba di tengah-tengah kesibukan kenderaan.  Orang lain pun sayang anak juga.  Tiba-tiba pula menceceh bab ini pula.  Memang tak suka tetapi itulah yang terjadi pagi tadi... ini kira pengalaman pertama untuk hari pertama di bulan Ogos.  Itulah sebabnya bila ada yang ringan mulut mulalah berlaku macam-macam tetapi kita kan warga yang perihatin dan penyabar... Sabar juga lah wahai hati.

Selamat kembali kepada semua.  Terlewat sikit hari ini keluarkan entri sebab baru sekarang ada masa nak menung semula dan dan mengarang cerita pagi tadi.  Sebab lain adalah kerana entri autopublish dah habis dan entri dari bloggeroid pun dah habis juga...

Selamat berblogging dengan penuh berhemah.

Malaysia #SupportGAZA




26 Jun 2014

Janji itu pasti tidak dimungkiri

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Ada apa dengan janji


Gambar hiasan.  Koleksi peribadi

Janji.  Kita selaku manusia biasa sudah pasti ada ketika terpaksa mungkir kepada janji yang kita buat sendiri.  Atas apa jua alasan... kadang-kadang bila janji itu dimungkiri akan menyakitkan dan menyusahkan banyak pihak.  Mungkin tidak kepada diri kita sendiri tetapi tempiasnya pasti ada.

Peritnya berjanji

Bila berkata mengenai janji, saya sendiri akui takut dengan janji.  Janji kepada diri sendiri atau janji kepada orang lain.  Bukan semata-mata kerana kita ini manusia biasa tetapi kerana kelemahan kita apabila berjanji.  Saya sendiri memang lemah apabila terpaksa menerima janji dari orang lain dan takut juga untuk buat janji dengan orang lain.  Ada ketika saya terpaksa meminta orang lain berjanji dengan saya.  Bukan sengaja tetapi itu terpaksa supaya saya tidak terbeban seorang dalam melaksanakan tugas harian.  Setelah 'memaksa' orang lain berjanji dengan saya ... janji itu harus disusuli selalu supaya janji yang 'dipaksa' tadi dilaksanakan dengan sempurna.  Alangkah peritnya bila terpaksa melakukan demikian.  Namun itulah dunia kita... begitu juga dengan saya sendiri kadang-kadang turut dipaksa juga untuk berjanji untuk sesuatu amanah tugas.  Maka janji itu wajib dipelihara dan ditunaikan bila tiba masanya.

Begitulah rutin harian kita bila berhadapan dengan janji.  Bukan kita sahaja yang harus berjanji tetapi sesiapa saja ada peluang dan ruang untuk berjanji dan menunaikan janji.

Apa yang ingin saya nyatakan disini adalah kita selaku manusia biasa tidak lari dari berjanji.  Kita juga seringkali berhadapan dengan janji yang tidak dilaksanakan dengan sempurna.  Keadaan ini membuatkan kita tersepit.  Tetapi kita harus menerima hakikat bahawa manusia itu lemah.  Kita juga harus sedar bahawa kelemahan kita itu kadang-kadang mendatangkan kesusahan kepada orang lain.


Tetapi.... kita harus juga sedar dan insaf bahawa setiap apa yang terjadi itu ada hikmahnya dan kita tidak seharusnya menyalahkan orang lain.  Ada kemungkinan ia juga berkaitan dengan kelemahan kita sendiri dalam penyampaian.

Hakikat yang hakiki adalah janji Allah itu pasti tidak boleh disangkal oleh kita hambanya yang lemah lagi daif ini.  Kita dikurniakan akal untuk memikirkan kejadian alam dan kejadian yang berlaku seputar kehidupan kita.

Pengalaman hari ini mengingatkan saya mengenai janji Allah itu.  Pengalaman itu banyak mengajar saya bahawa kesilapan itu walaupun datang dari kita sendiri tetapi tidak semestinya kita akan tewas dan mengaku kalah dengan mudah.  Walaupun ada ketikanya saya berasa seperti mahu lari jauh dan sembunyikan diri. 



Anda mungkin pernah melihat gambar di atas atau petikan kata-kata yang tercatat pada gambar di atas.

Kita kadang-kadang alpa dan lupa.  Tetapi sewajibnya lekas sedar dan insaf bahawa setiap apa yang diciptakan Allah itu bukan dengan sia-sia.

Hari ini... dan mungkin juga pernah berlaku sebelum ini, saya terpaksa buat suatu kerja yanhg sebenarnya adalah kerja orang lain.  Atas alasan yang tidak dapat dinyatakan maka saya terpaksa menanggung semua kerja itu.  Nampak tidak berat tetapi terasa berat pada pemikiran dan hati.  "Berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul". 

Pertolongan Allah itu pasti seandainya kita yakin dan pasti dengan janjinya.  Alhamdulillah berkat ungkapan Laa Haula wa laa quwwata illa bil-laahil 'aliyyil-'azhiim'.  Bermaksud:  Tiada daya dan tiada kekuatan kecuali dengan pertolongan Allah yang Maha Tinggi lagi Maha Agung, saya mampu menyiapkan tugasan itu pada masanya... walaupun agak lewat dan mungkin juga terdapat sedikit kekurangan.  Tetapi itu memadailah dengan masa yang ditetapkan. 

Subhanallah.  Pertolongan itu tiba dalam bentuk yang tidak saya sangka.  Tugasan yang pada awalnya disangka amat berat dan sukar menjadi mudah dan ringan.

Perasaan kecewa kerana tidak dapat mengikuti satu program ilmiah terubat dengan selesainya tugasan untuk hari ini.  Semoga saya dapat mengikut program itu pada masa lain dengan izinNya.



19 Jun 2014

Mengapa menjerit jika boleh bercakap dengan baik

Assalamualaikum dan selamat sejahtera

Mengapa menjerit

gambar hiasan yang langsung tiada kaitan

Mungkin juga menjadi lumrah kita kan ... bila berhadapan dengan situasi tertentu kita akan menjerit.
Teringat masa zaman bebudak dulu... bila ternampak lipas... menjerit, bila ternampak ulat menjerit.   Tak kiralah apa-apapun suka menjerit.  Last-last bila kena marah dengan tok dan mak barulah lah tak jadi menjerit.

Tetapi bila dah besar panjang .. dah jadi mak budak rasa dan minta untuk menjerit tu datang kembali. :P
Kenapa???? Sebabnya jeritkan anak-anak yang malas mandi, jerit panggil makan, jerit panggil balik... dah petang dekat senja pun tak reti-reti lagi nak balik...

Dan... bila kita lihat orang lain menjerit... baru tersedar buruknya perangai menjerit nie yer.
Sekarang cuba berhenti menjerit dan cakap baik-baik dengan anak-anak sebab anak-anak tu bukannya tak dengar apa yang kita cakap... cakap jer baik-baik dia ikutlah juga kan...

Buat penat jer menjerit nie... bukan dapat apa-apa dapat sakit tekak adalah. :P

Yang sebenarnya niat asal adalah nak tulis mengenai jeritan oleh bos kepada pekerjanya.  Tak jadi pula.  Nak reka ayat dan buat karangan panjang lebar.  

Kita sekarang dah dewasa ... tak perlu dijerit-jerit cakap jer elok-elok bukan kita tak faham.  Bahasa menjerit ni ... buat pekerja lagi stress dan boleh menjatuhkan motivasi... daripada nak buat terus tak buat, kalau buat pun tak berapa nak menjadi.

Hentikan jeritan!!!

3 Oktober 2013

Hari ini tertinggal lagi

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Gambar hiasan semata.  Semoga hasrat tercapai :D


Hari ini tertinggal lagi
Bukan tertinggal bas atau kereta
Bukan juga beg duit atau bedak kompak
Tetapi tertinggal yang tertinggal itu adalah kawan baik
Kawan baik yang sentiasa membantu ketika diperlukan
Sebenarnya lebih dari kawan baik
kerana ia bukan manusia
tetapi ia adalah telefon bimbit ku...

Telefon kesayangan yang telah tertinggal dalam bilik
Tertinggal kerana tadi sedang cas telefon
Bukan kerana nak cepat tetapi kerana tak ingat
Dah keluar rumah pun masih tak ingat
Dah sampai ofis baru teringat

Macam mana...
Kalaulah ada sesiapa perasan telefonku dalam bilik yang sedang dicas
Mudah-mudahan selamat.....

Untuk itu sentiasa beringat-ingat dan bersedia
Catatkan juga nombor telefon kecemasan (encik suami) pada kertas dan letak dalam purse.
Kalau harapkan ingatan... memang dah hilang.
Tak ingat langsung sebab nombor telefon ada dalam telefon ler... mana nak cekau ehhh.

Hari ini tertinggal lagi....

16 Julai 2013

Pengalaman ketika berbuka puasa

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,


Gangguan anak kecil semasa berbuka puasa adalah lumrah
dan berlaku hanya ketika mereka kecil sahaja.
Bila dah dewasa tiada lagi pengalaman gangguan.
Gambar hiasan

Pengalaman berbuka puasa dengan anak-anak semasa kecil sungguh luar biasa.  Kerana situasi sebegini tidak akan berlaku lagi apabila mereka sudah dewasa.  Dan... ketika itu kita pasti akan terasa rindu dengan pengalaman lalu yang datangnya hanya sekali dan tak mungkin berulang lagi.

Begitu juga ketika kita kecil, mungkin sekarang tidak ingat lagi apa yang telah kita lakukan semasa ibu bapa kita berbuka puasa.  Paling tidak ingatan yang masih segar atau tinggal cebisan kenangan adalah ketika sekolah rendah sehingga sekolah menengah.

Agaknya bagaimana pula kesabaran ibu bapa berhadapan dengan kerenah kita semasa kecil ketika mereka berbuka puasa.  Memang kita tidak ingat apa-apa.  Bagi aye sekarang baru teringat nak tanya tapi .... sudah terlambat kerana 'penyimpan' rahsia itu telahpun pergi bertemu penciptanya pada 2 Ramadhan yang lepas.

Pengalaman masa lalu sungguh berharga.  Mungkin juga semasa kita berhadapan dengan pengalaman itu kita tidak sedar.  Jadi adalah baik kita sentiasa berkelakuan baik agar pengalaman itu dapat dikongsikan dengan anak cucu kita.  Pengalaman yang baik sudah pasti memberikan kesan yang baik kepada generasi akan datang.  Sebaliknya pengalaman yang tidak baik itu sebaiknya disimpan jauh agar Allah memeliharanya. Tidak perlu di ungkit-ungkit lagi.

Untuk itu, hargailah pengalaman yang anda lalui sekarang.

Panjang pula celoteh malam ini.  Semoga tiada yang jemu atau bosan.

15 Julai 2013

Dia Sudah Tiada Di Dunia Yang Fana

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Taman Bonda

Dia sudah tiada lagi di dunia yang fana ini
Bersemadi di alam barzakh 
Pada 2 Ramadhan 1434
Setelah 10 tahun pemergian suaminya yang tercinta

Aye maksudkan di sini ialah bonda tercinta
Tentu anda telah membaca mengenai cerita mengenai Pengalaman Hari Pertama Ramadhan 1434 
Dan pengalaman itu kini telah menjadi pengalaman terakhir dalam hidup kami sekeluarga..

Rentetan peristiwa di atas menjadikan aye lemau dalam menerbitkan cerita di blog ini.  Hasrat nak buat biografi mengenai bonda... mudah-mudahan dipermudahkan.

Al fatihah.  Semoga roh bonda tercinta ditempatkan disamping roh orang-orang yang soleh.


10 Julai 2013

Pengalaman hari pertama Ramadhan 1434

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


sumber gambar

Pengalaman hari pertama Ramadhan 1434 bersamaam 10 Julai 2013.

Seperti biasa persiapan menjelang Ramadhan tidak lari dengan penyediaan keperluan untuk bersahur dan berbuka.  Tidak kurang juga persediaan mental dan fizikal untuk menjalani ibadah puasa di bulan Ramadhan dengan sempurna seperti mentelaah semula buku-buku berkaitan doa dan amalan di bulan Ramadhan terutama Solat Tarawih.

Hari pertama, apa yang boleh digambarkan adalah kita merancang tetapi Tuhan yang menentukan.  Menjelang waktu sahur ibu mula sesak nafas dan terpaksa dikejarkan ke Hospital.  Berbekalkan kurma dan air mineral untuk bersahur dalam kereta sementara sampai ke hospital.   Sebaik sampai di hospital lebih kurang 10 minit, masuk waktu Subuh.  Bergegas pula solat Subuh.

Memanglah pada awalnya rasa gembira dan teruja sangat kerana menyangka bahawa hari ini pada Ramadhan yang pertama dapat bersahur dan berbuka puasa dengan ibu.  Walaupun ibu kurang sihat tetapi ibu ada di sini... tetapi takdir mengatasi segalanya... hanya sempat bersahur dengan ibu itupun dalam kereta dalam perjalanan ke hospital... berbuka?  Dengan ahli keluarga sendiri... ibu di hospital bersama adik bongsu yang menjaganya.

Hasrat hati tidak kesampaian lagi.  Walaupun demikian jutaan kesyukuran dipanjatkan ke hadrat Ilahi kerana hari  Ramadhan pertama ini telah selamat ditempuhi.

Semoga Ramadhan kali ini memberikan penuh makna dan pengertian dalam kehidupan di dunia dan akhirat.

Ramadhan Karim!


23 Jun 2013

Larangan mandi malam sejauh mana kepatuhannya

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


gambar sekadar hiasan tiada kaitan dengan jalan cerita


Larangan mandi malam.  Masih teringat ketika zaman kanak-kanak sehingga ke zaman sekarang yang jadi mak budak, selalu orang tua tegur jangan suka mandi malam... tak elok untuk badan.

Kalau zaman kanak-kanak dulu balik dari mengaji basuh kaki terus je masuk tidur.  Memang tak berani nak mandi sebabnya masa tu bilik air di luar rumah...  so memang patutlah kalau takut mandi malam.

Bila dah meningkat remaja sikit, zaman sekolah menengah masuk asrama.  Kadang-kadang basuh baju malam-malam lepas waktu 'prep' jam 10.30 malam.  Teringin juga nak mandi tapi takut sebab malam gelap, kawan-kawan sebilik pun laju jer masuk bilik... katanya tak boleh duduk bilik air lama-lama nanti kena kacau... so alasan masih sama.  Walaupun begitu sesekali ada juga kawan yang berani boleh bawa teman mandi jugak malam pun, terutamanya lepas kelas tambahan malam...panas.

Bila dah masuk zaman dewasa sikit, zaman kerja duduk rumah sewa dengan kawan-kawan, jauh dari mak (tak der orang nak tegur walaupun seringkali diperingatkan).  Balik dari kerja malam, mandi.  Kalau tak mandi tak boleh nak tidur, mana tidaknya badan dah rasa melekit berpeluh seharian bekerja, baju pun dah bau masam mengalahkan cuka.

Sesekali bila malam minggu tak balik kampung, keluar jalan-jalan dengan kawan-kawan tak kiralah 'window shopping' atau sekadar menjenguk indahnya pemandangan malam diterangi lampu neon.  Bila balik ke rumah sewa... apa lagi sebelum tidur mesti mau mandi... kalau tidak memang sakit telinga kena 'kutuk' baik punya  dengan kawan-kawan.

Dan, bila dah berumahtangga, sesekali bila keluar jalan-jalan dengan keluarga, malam baru balik rumah... mandi juga kan sebelum tidur. 

So...dimanakah letaknya kepatuhan terhadap larangan mandi malam.

sama-sama kita fikirkan keburukan dan kebaikan mandi malam...

Sekian.

12 Jun 2013

Gulsan Nar Eksisi | Jus delima dari Turki

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Gulsan Nar Eksisi | Jus delima dari Turki


Banyak sungguh produk berbentuk jus atau pati untuk minuman kesihatan.  Memang tidak diragui minuman berasaskan buah-buahan baik untuk kesihatan.  Terutamanya jus buah kiwi, buah durian belanda, jambu batu merah (pink guava) dan banyak lagi dan yang terkini YB jumpa adalah jus buah delima keluaran negara Turki.

Jus delima ini rasanya masam dan kalau wanita hamil pasti suka dengan rasanya.  YB baru saja cuba jus ini dalam seminggu ini, diambil 1 satu besar setiap pagi dan malam.  Keberkesanannya tidak lahu lagi, sebab mungkin juga secara kebetulan sebelum mengambil jus ini YB demam, selselma dan batuk.  Khabarnya baik untuk kesihatan.  Belum sempat goggle lagi.

Dua hari selepas membelinya dari rakan sepejabat encik suami, terjumpa pula jus berkenaan di kedai runcit berhampiran rumah.  Sungguh tidak disangka sama sekali.

Sementara itu aye nak ajak rakan blogger yang singgah cuba perhatikan apa perbezaan antara kedua-dua botol jus delima yang dimaksudkan.


(pandangan hadapan)
jus dari kiri dibeli dari rakan dan kanan dibeli dari kedai runcit berhampiran di SIDEC

pandangan belakang botol

pandangan dari sisi kiri dan kanan sama saja

Untuk bagi kejutan sikit.  Maaflah bukan nak buat giveaway atau cabutan nombor bertuah tetapi sekadar ingin berkongsi maklumat atau pengetahuan dari rakan blogger yang mengetahui mengenai jus delima Gulsan keluaran Turki ini.

Walau apapun jawapan anda mengenai botol berkenaan aye terima dan mungkin juga betul dengan apa yang aye tahu.




lihat harga dalam bulatan kuning
Tetapi apa yang aye ingin kongsikan adalah mengenai harganya. Nampak jauh bezakan.  Memang untung dapat harga murah tetapi adakah ianya betul-betul asli atau tiruan?

Untuk itu juga kepada rakan blogger yang pernah mencuba jus ini... jika tidak keberatan boleh juga kongsikan pengalaman.


8 April 2013

Pengalaman menjadi pengundi semasa Pilihan Raya Umum

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,


Pilihan Raya Umum Malaysia tiba lagi dan kali ini merupakan kali ke-13.  Sungguh terasa bahangnya, sesekali terasa seperti hendak menyambut Hari Raya pula.

Teringat masa zaman kanak-kanak ketika di kampung suatu ketika dulu.  Kesibukan memasang bendera terasa seperti sibuknya memasang pelita panjut untuk menyambut hari raya.  Begitu juga dengan kesibukan pada hari pembuangan undi atau semasa Pilihan Raya meriah sungguh seperti Hari Raya.  Ramai orang dewasa berbaju baru seperti Hari Raya juga.  Cuma yang berbeza kami budak-budak tidak pula dipakaikan baju baru walaupun diminta dan merengek-rengek... itu peristiwa semasa kecil sebelum ada peluang untuk membuat pilihan sendiri.

2 Mac 2013

Beli kereta terpakai harus berani buat pilihan

As salam,

gambar hiasan

Dalam dunia serba maju dan moden sekarang dan bertambahan pula dengan pesatnya pembangunan automobil, maka amat pesat membangun jugalah kedai menjuaal kereta terpakai.

15 Februari 2013

Pengalaman seorang penyambut tetamu

As salam,



aqua diamond - corak hiasan

Pengalaman bukan pertama kali sebenarnya menjadi penyambut tetamu.  Bahkan dah banyak kali.  Hanya yang berbeza adalah kali ini majlis agar besar dan berprestij dan berskala besar.  Gah sangat bunyi nye kan.


8 Disember 2012

Durian Crepe atau Tempoyak

As salam,


Sekarang ni, sana sini tak kira di blog atau facebook atau twitter atau apa saja sering diperkatakan mengenai Durian Crepe.  Sungguh banyak nilai tambah yang diberikan kepada durian bermula dengan dodol durian, pengat durian, durian pulut, lempok durian, ais krim durian dan diikuti dengan durian crepe.  Ini kira nama yang ada nilai tambah tidak ketinggalan lempeng durian dan tempoyak.  Cuma belum dengar lagi jus durian atau jem durian.


25 November 2012

KEPERLUAN DAN AMALAN BERPANTANG SETELAH MELAHIRKAN ANAK: ANTARA MITOS DAN REALITI

As salam,



PENGENALAN

Amalan berpantang setelah melahirkan. Mengapa setelah melahirkan dan tidak setelah bersalin. Kedua-dua perkataan tersebut memberikan sedikit dilema kerana maksud bagi setiap perkataan adakalanya memberikan pengertian yang berbeza. Bila ditulis sebagai setelah bersalin, maka kelak akan disambung pula dengan ~bersalin pakaian tetapi bila ditulis setelah melahirkan, maka akan ditempelak juga dengan ~melahirkan album. Jadi, untuk apa juga perkataan ia mempunyai erti dan maksud yang berbeza.

Catatan ini ditulis adalah berdasarkan pengalaman peribadi dan juga pandangan insan sekeliling yang rasanya boleh digunapakai dan dijadikan panduan. Tidaklah bermaksud semua pandangan dan pengalaman orang lain itu boleh diterima oleh semua orang tetapi boleh diterima sekiranya ia adalah bersesuaian dan ianya telah menjadi konvensyen bagi orang Melayu yakni boleh diterima dan diamalkan.

Pengalaman peribadi tidaklah banyak mana tetapi cukup untuk berkongsi segala amalan yang telah diamalkan sepanjang tempoh berpantang bagi 4 orang anak. Memang pengalaman ini tidak banyak kerana 4 orang anak bermakna 4 pengalaman yang berbeza serta tidak setanding dengan ibu-ibu yang terdahulu yang mempunyai lebih dari 10 orang anak sudah tentu lagi banyak pengalaman yang berbeza bagi setiap kelahiran. Namun, pengalaman ini adalah cantuman bagi semua kelahiran dan dijadikan rujukan untuk masa-masa akan datang.

Tidak semestinya catatan pengalaman yang cetek ini boleh terus diterima sebaliknya sebagai garis sempadan dalam menempuh kehidupan di dunia.

Tempoh berpantang biasanya adalah 44 hari dalam tempoh tersebut terdapat amalan-amalan tertentu yang dilakukan oleh ibu dan juga bayi. Walaupun tidak semua orang mampu melakukannya tetapi terpaksa lakukan untuk kesihatan dan kekuatan diri pada masa akan datang. Bak kata orang-orang tua “Badan kita ni nak gunanya lama lagi, bukan sehari dua”.


P/S:  Siri ini akan bersambung lagi dengan tajuk lain, antaranya Keperluan kelengkapan berpantang, Amalan Berpantang, Berpantang bagi Ibu dan Bayi.  Mohon berikan juga maklumbalas di ruangan ulasan.  Terima kasih

11 November 2012

Pengalaman bersalin yang berbeza

As salam,

Pengalaman setiap orang memang berbeza tak mungkin sama.  Sedangkan pengalaman bersalin atau melahirkan anak juga berbeza bagi setiap anak hatta oleh ibu yang sama.  Nanti akan ada ornag bertanya pula kalau dah berbeza maknanya apa pula?... Hmmm sendiri tanya sendiri jawab, pengalaman yang lepas boleh dijadikan sebagai sempadan dan panduan untuk peristiwa akan datang juga untuk memori peribadi.

Bukan sahaja bersalin yang memberikan pengalaman berbeza tetapi pada peringkat kehamilan lagi sudah memberikan pengalaman yang berbeza.  Kesakitan dan kesusahan juga berbeza,  justeru jangan pula kita ingat hanya kita saja yang mengalami kesukaran dan kesakitan yang amat sangat... masih ada lagi insan lain yang terpaksa menanggung kesakitan yang lebih lagi dari kita... cuma kesanggupan kita yang memberi kekuatan.

Bagi @yangbaik, pengalaman bersalin anak ke-4 pada 14 Oktober 2012 yang lepas memang sungguh berbeza sama sekali dan satu pengalaman baru.  Walaupun masa kesakitan bermula ada sedikit persamaan dengan anak-anak yang lepas tetapi peristiwa selepasnya memang banyak berbeza dan menuntut kesabaran dan kekuatan emosi yang tinggi.

Anak ke-4, diberi nama Muhammad Abid dilahirkan dengan berat yang agak rendah iaitu 2.2 kg.  Oleh kerana beratnya kurang, memerlukan pemantauan berterusan oleh pihak perubatan mengenai sebarang komplikasi berkaitan paru-paru.  Sejurus dilahirkan, ummi hanya sempat melihat dari jauh kerana Abid dimasukkan ke dalam tabung.  Agak sedih tetapi masih lagi boleh bertahan semoga yang terbaik untuknya.

Namun emosi mula merentap jiwa apabila Abid terpaksa dipindahkan ke SCN di Hospital untuk pemantauan lanjut.  Melihat dari kejauhan ... tabungnya dibawa pergi... menitis air mata ini (sedikit).. simpati dengan keadaan dan nasibnya... namun apa yang dilakukan oleh pihak perubatan adalah untuk kebaikannya.  Reda dan pasrah.

Keesokannya ummi menyusul pula untuk bersama Abid di SCN.  Perasaan sedih sukar dibendung tatkala keluar dari Wad Bersalin kerana tiada baby bersama... sukarnya nak digambarkan perasaan ini.. namun terima kasih kepada kakitangan Klinik Bersalin Yasmin di atas layanan yang diberikan, termasuk juga Doktor Yasmin yang banyak memberikan kekuatan biarpun kekuatan itu tak mampu menangkis gelora jiwa ini yang dilanda kesedihan.

Berada di SCN banyak memberi pendedahan dan pengalaman baru berkenaan situasi ibu-ibu yang terpaksa berhadapan dengan situasi anak kecil mereka ketika dirawat.  Sedikit sebanyak memberi kekuatan semangat... namun kegelisahan emosi yang melanda tak tertahankan.

Ini adalah sebahagian daripada pengalaman bersalin... selebihnya nantikan semangat baru berserta gambar baru....



29 Jun 2012

Kenali warna diri

As salam,


Hampir seminggu lepas mengikuti kursus di UiTM Shah Alam.  Kursus yang penuh dengan pengetahuan dan pengalaman baru. 

Lalu di sini izinkan yangbaik berkongsi sedikit pengetahuan yang diperolehi.  Mungkin sudah ramai yang mengetahuinya, namun apa salahnya kita hayati semula. ;-)



Merah
Berani, agresif, tegas, cepat hilang sabar, suka menarik perhatian, sinis, perancang, "hamba abdi" kepada kerja, "saya", takutkan kegagalan.

Hitam
Ikut peraturan, skema, cerewer, mematuhi peraturan, terlalu teliti, SOP, Prosedur, Pekeliling

Putih
Kemas, pembersih, penyudah kerja, tabah, sabar

Kuning
Ceria, bersifat was-was, sentiasa bersangka baik, banyak bertanya, lambat buat keputusan

Hijau
Tenang, suka kerja bersendirian, tidak banyak kerenah, pendiam, "low profile", memendam perasaan

Biru
Romantik, pengasih, dedikasi, mudah mesra & mementingkan persahabatan, orang lain akan ambil kesempatan


~~~~~~~~~~

Jika tidak semua, salah satu daripada warna berkenaan pasti ada dalam diri .

warna yangbaik?   semua ada... hahahah

5 Mei 2012

13 minggu sudah berlalu

Assalamualaikum

gambar hiasan, sumber google.com


Dalam sedar dan tidak, sudah 13 minggu berlalu.  Hush!  banyak minggu lagi perlu dilalui.  Semoga hari-hari yang mendatang penuh dengan semangat dan kekuatan untuk melaksanakan tugas harian bukan sahaja di rumah tetapi di pejabat juga.

Perasan atau tidak, beberapa catatan sebelum menceritakan beberapa pengalaman berkaitan kehamilan.  Itulah ceritanya nak diceritakan di sini.  Jenuh juga lah mengumpul kekuatan mencari idea.

Buat kawan-kawan, pernah tak tengok anak-anak kecil gigit jari sendiri macam gambar di atas.  Bagi yangbaik sendiri antara percaya dengan tidak kebetulan tu memang ada.  Memang malas nak percaya sangat dengan ungkapan dulu-dulu.  Tetapi inilah hakikatnya.

Cukup dulu di sini, lain kali cerita lagi.

(*!*)

babab.net