Memaparkan catatan dengan label keputusan. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label keputusan. Papar semua catatan

18 Ogos 2014

Keputusan untuk hari ini

Assalamualaikum dan selamat sejahtera




Setiap warna mempunyai maksud dan rasa tersendiri.  
Pilihan di tangan kita untuk memilih yang terbaik untuk kebaikan semua orang.  Gambar hiasan



Hari ini buatlah keputusan untuk melihat kebaikan semua orang.  Sayangi semua orang dan bersyukur dengan apa yang kita ada.  Berhenti daripada menonton berita, drama serta membaca surat khabar yang berunsur negatif. Jadikan kasih sayang fokus kehidupan kita. Lihat bagaimana kehidupan kita akan berubah dari segi kesihatan, ketenangan dan kebahagiaan"


- Prof Dr Muhaya, Refleksi Diri

14 Julai 2012

Keputusan

As salam

gambar hiasan

Buat keputusan atau mendapatkan keputusan yang terbaik bukanlah sesuatu yang mudah.  Kerana dengan keputusan yang dibuat boleh mempengaruhi seluruh kehidupan di sekeliling kita.

Situasi 1
Kita berkawan dan bersahabat dengan seseorang atau sesiapa sahaja yang boleh 'get along' dengan kita.  Walaupun ada ketika kawan atau sahabat itu tidaklah mempunyai pandangan yang sama dengan kita tetapi kita boleh saling menerima dan adaptasi apa saja perbezaan yang wujud.

Kawan kita seorang yang tegas dan berani dalam membuat keputusan.  Kita rasa kita adalah orang yang kuat semangat dan 'garang' rupanya kawan kita itu lebih sikit dari kita.  Dengan ketabahan dalam mengharungi kehidupan berkeluarga.  Kita rasa seperti kita ini kerdil pula biarpun dahulunya kita rasa sebaliknya.

Keputusan yang dibuat oleh kawan kita itu dirasakan seperti tidak sesuai tetapi dia berani.  Kita rasa seperti nak menegur tetapi tidak berani kerana kita tidak berada di tempatnya.  Nak memberi nasihatpun tidak pandai kerana kita bukanlah pakar.  Tetapi mungkin juga kita boleh berkongsi sesuatu agar dapat memberi sedikit ketenangan kepadanya.  Contoh dengan bertanya khabar anak-anak, berkongsi cerita mengenai hobi dan mengambil berat juga mengenai keluarganya.  Bukan bertujuan untuk menjaga tepi kain tetapi lebih kepada memberi sokongan moral (sedikit).

Situasi 2
Nak tambah apa sebenarnya?  Tiada cerita berkaitan untuk dicatatkan bagi situasi kedua.

(*-*)

~

10 Februari 2012

Terasa hati dan merajuk

Assalamualaikum dan selamat sejahtera 1Malaysia


Dalam kehidupan seharian, dalam apa juga aktiviti yang dilakukan kita memang tidak lari dari membuat keputusan atau menerima keputusan atas permohonan yang dimajukan.

Sesuatu keputusan tidak selalunya mudah dibuat dan sukar ditelah apa hasilnya apabila keputusan dibuat.  Namun tidak semestinya keputusan yang dibuat itu mampu mengembirakan semua orang.  Justeru terimalah apa juga keputusan yang diberikan dengan hati yang terbuka.



Proses membuat keputusan bukanlah sesuatu yang mudah namun tidak juga sukar apabila adanya garis panduan.  Hanya terpulang kepada individu untuk menerima keputusan atau garis panduan yang telah ditetapkan.

Dalam situasi kedewasaan ini perasaan terguris rasa tidak perlulah dilayan sangat kerana proses yang mendewasakan dalam berbagai situasi.  Seharusnya proses yang dialami sepanjang kedewasaan itu memantangkan cara kita berfikir dan bertindak.



Soal terasa hati (heart feeling) tolak tepi dan rajuk itu janganlah dilayan kerana perasaan itu tidak menguntungkan sesiapa.  Kita mungkin akan rasa bahagia bila melibat orang lain 'padan muka' sebab menyusahkan kita, tetapi ke mana pula kita selepas itu. 

Kita tidak selamanya hidup sendirian dan tidak selamanya kita menerima keputusan.  Suatu masa bila kita membuat keputusan ... saat itu... kita akan merasa betapa beratnya... beban yang dipikul.

Cukup-cukuplah dengan apa yang telah berlaku...


.

30 Disember 2011

Maharaja Lawak Mega 2011

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,
Persembahan akhir Maharaja Lawak Mega malam ini (30/12/2011), di rangkaian 132, Astro Warna jam 10.00 malam.
Peserta-peserta Maharaja Lawak Mega adalah terdiri daripada kumpulan
  • PIMAI (Sathiya, Imuda dan Mat Over)
  • HIRO (Hamdan, Ilya dan Ropie Cecupak)
  • BOBOI (Afdlin Shauki dan Harun Salim Bachik)
  • ANJE (Achong Sweet Child dan Joey Daud)
  • OSBON (Mr Os dan Abon)
  • BP – Bawal Power (Bob Kuman dan Sobri)
  • RAP (Aziz Kota, Pak Lah Cecupak dan Rama Jangan Ketawa)
  • COMEL (Radhi Khalid dan Bell Ngasri)
  • 3G (Yassin, Didie Alis dan Enot)
  • Adlin Aman Ramli dan Jalil Hamid sebagai peserta solo.

Kumpulan-kumpulan yang mara ke peringkat akhir adalah OSBON, Boboi, Saehu dan Syok.

Hadiah kepada 3 kumpulan yang terbaik adalah:
  1. Tempat ke 3 Wang Tunai RM 150,000 & Trofi Sumbangan Astro
  2. Tempat ke 2 Wang Tunai RM 250,000 & Trofi Sumbangan Astro
  3. Tempat ke 1 Wang Tunai RM 350,000 & Trofi Sumbangan Astro
 Eh... abaikan nombor di depan sekali... sudah tukar la ...
Oleh kerana Yangbaik memang tak pernah tengok siri mana-mana lawak kat ASTRO, makanya memang tak pandai nak review. Sekadar mengisi masa lapang malam ni nak penuhkan ruang kat blog saja.
So... untuk dapatkan keputusan pemenang maharaja lawak mega untuk malam ni boleh terus ke
~~~~~~~~
*Yangbaik cuma kenal peserta saja tetapi tidak pernah kenal secara detail mengenai kumpulan yang mereka serta.

update:
OSBON JUARA!
.

25 Disember 2011

Impian hidup mendahului segalanya

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


(sumber gambar:  google.com, carian:  imej impian)

Impian hidup mendahului segalanya.  Entah mengapa tajuk ini yang dipilih tetapi kata dasar yang ingin diutarakan adalah berkaitan impian.  Seperti gambar di atas, sebut saja impian pasti yang berlegar di ingatan dan minda adalah berkaitan wang ringgit iaitu kekayaan dan kemewahan.  Sehinggakan yang tergambar dalam carian imej di google adalah berkaitan rumah besar dan cantik, kereta mewah dan wang ringgit. 

Sukar juga mendapatkan imej bagi carian impian adalah masjid, mekah atau kaabah atau juga Bank Islam manatah lagi nak jumpa Tabung Haji.  Carian itu sebenarnya tidak habis Yangbaik selusuri tetapi sehingga yang dijumpai ... memang tiada.

Tidak bermaksud di sini Yangbaik hendak menidakkan carian yang pernah terjumpa gambaran Mekah atau mana-mana lokasi bersifat keIslaman seperti di bawah ini.  Memang ada tetapi tidak banyak.



Berbalik kepada tujuan catatan ini, Yangbaik teringat mengenai panggilan telefon yang diterima pada satu hari (dirahsiakan tarikhnya serta pemanggilnya).  Panggilan adalah berkaitan tawaran insuran.  Sungguh menarik tawaran itu dan sempurna sungguh perancangannya dan pelan yang disediakan termasuk sistem bayaran secara Islam seperti yang kita impikan.  Walaupun Yangbaik sendiri terasanya tidak pernah impikan punyai insuran. 

Secara kebetulan semasa panggilan telefon berkenaan diterima situasi kerja Yangbaik tidaklah sibuk atau kelam kabut sangat cuma sedang dalam persediaan dokumen untuk mesyuarat sahaja.  Yangbaik tidak berniat pula nak menyusahkan pemanggil itu dengan membiarkan dia menjelaskan segalanya tetapi ingin mengetahui lebih lanjut mengenai tawaran yang disediakan dan jika sesuai boleh turut serta. 

Terasa sungguh beruntung menjadi orang yang terpilih di antara jutaan rakyat Malaysia.  Namun hanya satu Yangbaik tidak dapat ikuti bagi memenuhi perjanjian itu adalah kerana sebelum sesuatu perjanjian dilaksanakan Yangbaik selaku isteri perlu mendapat keizinan suami.  Dari situ kedengaran perubahan nada suara pemanggil.  Sudahlah Yangbaik tidak mempunyai Kad Kredit dan tidak juga mempunyai akaun di bank yang diperlukan untuk bayaran premium insuran.  Tempoh masa yang diperlukan adalah singkat dan perlu buat keputusan segera.  Yangbaik terus terang padanya perlu mendapat izin suami dan perbualan kami terputus di situ.  Membuatkan apa saja perancangan menarik yang diceritakan tadi hilang begitu saja.

Kejadian ini juga mengingatkan Yangbaik agar membuat keputusan segera untuk satu urusan lain, perlu juga dapatkan keizinan suami walaupun ia adalah berkaitan kehidupan Yangbaik sendiri.

Setiap keputusan yang kita buat adakalanya memang terasa sungguh merugikan sehinggakan terasa seperti membuat satu kesilapan, namun apabila keputusan itu dibuat disertai dengan niat kerana Allah, Insya Allah kita tidak akan terasa menyesal yang amat sangat.  Anggap saja peluang itu bukan untuk kita dan akan ada peluang yang lebih baik.

Sekian.

18 Jun 2011

17 Jun 2011 | Tarikh Keputusan Peperiksaan Ijazah UiTM April 2011

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,

17 Jun 2011, hari Jumaat.  Semalam bukan hari ini.  Kerana hari ini adalah hari Sabtu.  Pada tarikh berkenaan maka keluarlah keputusan peperiksaan Ijazah UiTM bagi peperiksaan untuk bulan April dan Mei 2011.

Lantaran itu timbul pelbagai spekulasi mengenai keputusan peperiksaan.  Semoga semua yang menduduki peperiksaan tersebut mendapat keputusan cemerlang.  Kepada yang masih belum terima, pastikan anda telah memenuhi syarat utama iaitu 'SUFO'.  Makkumat mengenai SUFO ada di dalam portal pelajar.  Bersabarlah dan jangan buat spekulasi.

Good luck to all

29 Oktober 2010

Hadiah Qurban di Kemboja

Assalamualaikum dan salam sejahtera buat 1Dunia dan 1Malaysia,

Terlebih dahulu terima kasih tidak terhingga kepada  eQurban.com yang sudi memilih Denaihati.com sebagai platform untuk berkongsi rezeki dengan teman-teman blogger. eQurban.com adalah sebuah syarikat Malaysia yang menyediakan khidmat qurban lembu di Kemboja sempena Hari Raya Aidiladha. Keunikan eQurban berbanding syarikat lain kerana lembu yang disediakan adalah ternakan usahasama eQurban dengan Koperasi Muslim Kemboja. Harga untuk satu bahagian qurban juga sangat kompetitif iaitu hanya RM230 untuk sebahagian. Setiap peserta qurban akan mendapat sijil setelah qurban disempurnakan dan kepada yang berminat untuk melihat proses qurban juga boleh diuruskan.

Pada tarikh bersejarah 29 September 2010, aye telah membuat catatan mengenai Promosi Qurban di Kemboja oleh eQurban.com dan Denaihati.  Tujuan asal catatan berkenaan adalah untuk menyertai contest anjuran Denaihati.com, namun atas dasar yang sama dengan Denaihati.com iaitu dengan semangat Hidup Untuk Memberi aye buat catatan berkenaan.  Tujuannya adalah untuk sama-sama berkongsi rezeki dengan qurban dengan saudara Islam di Kemboja.

Alhamdulillah pada 28 Oktober 2010, Denaihati.com telah mengumumkan pemenang contest berkenaan.  Pemenangnya adalah etomyam @ myjazmanie.com dan tpinky.blogspot.com serta yangbaik.blogspot.com (aye lah tu).  Terima kasih tidak terhingga kepada Denaihati.com kerana telah memilih aye sebagai salah seorang pemenang.  Kira-kiranya dah tergolong dalam insan yang terpilih.  :-)

Secara tidak langsung hadiah Qurban yang berupa 1 bahagian lembu bernilai RM230.00, akan disumbangkan kepada penduduk Islam di Kemboja pada Hari Raya Qurban yang akan datang. Alhamdulillah.  Semoga dimurahkan lagi rezeki kepada Denaihati.com dan eQurban.com.

Daripada Aisyah r.a Nabi Muhammad s.a.w. telah bersabda yang bermaksud: “Tiada suatu amalan yang dilakukan oleh manusia pada Hari Raya Qurban, yang lebih dicintai Allah selain daripada menyembelih haiwan qurban. Sesungguhnya haiwan qurban itu pada hari kiamat kelak akan datang berserta dengan tanduk-tanduknya, bulu-bulunya dan kuku-kukunya, dan sesungguhnya sebelum darah qurban itu menyentuh tanah, ia (pahalanya) telah diterima disisi Allah, maka beruntunglah kamu semua dengan (pahala) qurban itu.”(Riwayat al-Tarmuzi, Ibnu Majah dan al-Hakim)

Sekian.

4 September 2010

Antara Exora, Hujan dan Ribut serta Pendapat

Assalamualaikum dan salam Ramadan,

kita biasa naik kereta
kalau dulu-dulu naik motor dan keter second hand jer
pas tu ada duit sikit (rezeki dari Allah) beli la keter baru pulak

kita biasa minta pendapat orang
kerana kita mungkin pada masa tu tak buleh fikir... kot
tak pun pada masa tu saja nak test pendapat orang lain
tak juga... pada masa tu nak tau sama ke tidak pendapat kita dengan orang tu...

kita biasa dengar pendapat orang
sebab kita dah tanya/minta
kekadang tanpa ditanya

bila kamu bertanya pendapat orang lain
dan bila orang tu bagi pendapat
apakah kamu akan terus terima pendapat itu?
atau kamu akan fikir dulu
maksudnya kaji dulu... boleh pakai ke tidak
andainya kamu terus terima pendapat orang itu
dan kiranya pendapat orang itu akhirnya menyusahkan kamu
adakah kamu akan marah atau berang dengan orang itu
kerana bagi pendapat yang salah dan tak sama dengan kamu
kerana kamu mengharapkan orang itu bagi pendapat yang betul dan sama seperti kamu
kamu harus ingat bahawa tak semua pendapat dan pemikiran orang itu sama dengan kamu
kerana tak semua orang mempunyai otak dan cara pemikiran yang sama dengan kamu

dan kepada yang memberi pendapat pula
jangan cepat kecil hati andainya pendapat kamu tak diterima
jangan juga cepat kecewa andainya kerana pendapat kamu itu (bila diikut) menyusahkan orang
kerana kita tidak tahu apa yang akan terjadi
dan bukan kita yang menentukan segala nya.

boleh faham ker... citer nih...
aper-aper ajelah....

~~~

9 Ogos 2010

apa yang ditunggu hari ini?

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,

Apa yang ditunggu hari ini? 
macam-macam... antaranya keputusan contest yang telah disertai di blog sini...
keputusannya dijangka keluar pada hari ini...

Pertama:

Kedua:

Ketiga:


Tunggu......keputusannya akan diupdate kat blog sini dan sini jugak .... esok yer..
Terima kasih..

18 Mei 2010

Pemenang Minyak Wangi Mama Syafi

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,

Rasa penuh syukur dan penuh teruja... bulan Mei bulan hadiah, kerana setelah tersenarai sebagai pemenang dalam "April Giveaway By Zie Fauzi", seterusnya tersenarai juga sebagai calon Kategori Emas dalam blog Ben Ashaari, seterusnya direview oleh mathsensei.... terkini tersenarai sebagai penerima minyak wangi dari mama syafi... terima kasih kepada semua di atas kemurahan dan limpahan perhatian yang diberikan.

Bagi contest/giveaway minyak wangi dari mama syafi, penyertaannya tak susah just follow blog berkenaan dan bagi jer komen dan maklum nak minyak wangi...senang sangat.  Terima kasih sekali lagi kepada mama syafi...

p/s:  Dapat hadiah sempena hari lahir dan ulang tahun perkahwinan.
~~~~

11 Mei 2010

Keputusan 'April Giveaway By Zie Fauzi'

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Pengumuman!  Dimaklumkan bahawa keputusan pemenang 'April Giveaway By Zie Fauzi" telahpun dibuat oleh Zie Fauzi pada 10/5/2010. 
Meriah sungguh acara pemilihan pemenang ... untuk cerita selanjutnya klik di sini 

Terima kasih kepada si comel Alya di atas kelembutan tangannya dan kesungguhannya memilih pemenang, tak lupa juga buat Zie sekeluarga.  Tak sabar rasanya tunggu apa hadiah misteri tu.... dari Langkawi kot...

~~~~~~~~~~~~~~

14 Disember 2009

Keputusan carian terkini Hidup Berani Untuk Gagal


Gambar di atas memaparkan keputusan carian terkini bagi Hidup Berani Untuk Gagal pada 14/12/2009, jam 15.03, menggunakan browser Internet Explorer.  Sorry... AYE tak ade dan tak tau nak guna Mozila Firefox.  By the way, gambar dan keputusan tu untuk koleksi AYE jer... sebab kalau ikutkan syarat yang dikenakan oleh penganjur (Denaihati) antaranya adalah menggunan Mozila Firefox.

Kedudukan blog aye di tangga ke-10.  hmmm.... ada la skit rasa bangga.... Opps... bukan megah.... sebab aye baru jer berkecimpung dalam dunia blog ni...

Apa pun nak dapatkan maklumat lanjut mengenai contes ni... sila klik di sini
dan di sini ada citer sikit tentang citer aye....

~~~~
HIDUP BERANI UNTUK GAGAL

25 November 2009

Hari-hari Yang berlalu - Keputusan Undi 1


Hari-hari yang berlalu, berikut adalah keputusan bagi Alasan Cuti Yang Paling Tidak Boleh Diterima. 
Hmmm... agak menyedihkan juga melihatkan keputusanya... Sebab?  Hanya 3 orang jer yang bagi 'feedback'. 
Tak ape... ini baru permulaan dan baru belajar nak buat 'poll'.
Untuk 'poll' akan datang, aye akan pastikan ia dibuat dalam bentuk yang lebih menarik dan lebihkan promosi.
~~~

babab.net