Memaparkan catatan dengan label Peringatan. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label Peringatan. Papar semua catatan

15 November 2017

Ingat 5 sebelum 5

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Ingat 5 sebelum 5


Banyak kali perkara ini diperingatkan. 
Seringkali juga manusia ini terlupa
Semoga peringatan berterusan ini tidak menjemukan
Lantas ia terus melekat padu dalam jiwa

Ingat 5 sebelum 5

Ingat 5 sebelum 5


Muda sebelum tua
Sihat sebelum sakit
Kaya sebelum miskin
Lapang sebelum sibuk
Hidup sebelum Mati


Terima kasih atas peringatan ini, Ingat 5 sebelum 5.

21 April 2015

Hati ini milik Allah

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Hati ini milik Allah

Berulang kali terluka, kecewa, merana, derita, sengsara
Kesihan pada hati

Kesan kecewa itu bila diamati berpunca dari kita
Kekhilafan kita dalam persahabatan
Menilai semula harga persahabatan
Pastinya tersembunyi seribu rahmat

Hari ini hati terluka
Pasti esok ada penawarnya

Penawar hati luka tiada di jalanan begitu juga tidak terjual di pasaraya



Berserah diri kepadaNya
Mencari kekuatan hati
Hati itu milik Allah

Andai ada hati terluka pedih melarat rasa kecewa
Kembali segera kepadaNya
Dia yang menjaga hati kita
Semoga segera sedar insaf muhasabah diri
Kita bukanlah sempurna untuk mengharapkan kesempurnaan dari manusia yang juga tidak sempurna

Wallahu a'lam.
posted from Bloggeroid

31 Oktober 2014

2 perkara yang memutuskan

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Dua Perkara Yang Memutuskan




Dua perkara yang memutuskanku dari menikmati kesenangan dunia : 
(1) mengingat kematian dan 
(2) memikirkan keadaanku saat berdiri di hadapan Allah untuk mempertanggungjawabkan amalanku ketika di dunia.

(Ibrahim at-Taimi)


#peringatanbuatdirisendiri

10 Julai 2014

Jangan ikut belakang LORI

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Jangan ikut belakang LORI


Kenapa tidak boleh ikut belakang lori?  
Jangan ikut belakang lori yang sedang bergerak pada jarak yang sangat dekat atau jangan rapat sangat dengan belakang lori yang sedang bergerak.

Tak perlu tanya kenapa sebab... sesiapapun sudah tahu kesan dan akibat ikut lori dekat sangat.

Tahu kan kesannya.  Atau pura-pura tidak tahu sebab nak cepat sangat ... kejar masa untuk thumb-print atau KPW.

Okey kepada yang masih tidak berapa nak faham kenapa saya kata jangan! jangan! jangan! ikut lori dekat sangat... sebabnya pertama lori tu BESAR dan awak tidak akan nampak apa yang berlaku di depannya sama ada kenderaan depan lori atau keadaan jalan di hadapan lori itu.  Bila tiba-tiba lori berhenti... macam mana awak tahu kalau dah nak jadi?

So!!! berhati-hati yer. 

Jangan sesekali nak berlumba dengan lori.  

Kancil, Rusa, Kenari, Kelisa, Viva atau EGO... ingat bila lori berhenti mengejut di depan anda... pasti anda terkejut besar dan tidak sempat buat apa-apa.... masa itu... saya tidak sanggup nak teruskan lagi....cukuplah 

Ingat yer.... tolonglah jangan ikut dekat sangat belakang lori... seboleh-bolehnya jauhkan jarak anda dengan lori.  Please!!!

Sekian. 

Tiada gambar?
Memang tiada gambar sebab saya tiada gambar belakang lori
dan tiada gambar kemalangan kenderaan dibelakang lori.

Ajer nyer yer...

11 September 2013

Kerana nila setitik

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Hari ini kita bincang isu semasa (atau berterusan.. sila hentikan segera) iaitu mengenai nila, susu dan belanga. Iaitu "Kerana nila setitik rosak susu sebelanga".  Kenapa nila, susu dan belanga?

Kerana nila adalah sejenis bahan untuk membirukan kain putih bukan untuk membirukan susu yang putih. Susu pula sejenih minuman, terutama susu kambing merupakan minuman kesukaan Rasulullah S.A.W. Manakala belanga pula merupakan sejenis bekas yang berbentuk bulat diperbuat daripada tanah liat atau tembaga.

corak hiasan ini bertajuk "abstrak cinta bayu".  
Kaitan dengan jalan cerita ini adalah kerana ada warna biru macam nila... :D

Cerita sebenar yang ingin disampaikan di sini adalah berkaitan penggunaan telekung dan sejadah di Surau Wanita.  Lebih tepat lagi di Surau Wanita yang dipertanggungjawabkan kepada staf.

Seperti biasa di mana-mana agensi sekarang boleh dikatakan semuanya mengamalkan Persekitaran Berkualiti (QE/5S).  Mungkin juga ada yang belum mengamalkan sepenuhnya tetapi jalan ke arah QE/5S telah ada.

Di sesetengah jabatan kerajaan ada surau dan surau berkenaan biasanya dipertanggungjawabkan kepada Unit atau Bahagian tertentu.  Sejajar dengan amalan QE/5S, maka Surau Wanita juga tidak terkecuali. Dengan adanya amalan QE/5S secara tidak langsung dapat meningkatkan kualiti perkhidmatan serta semua kemudahan dapat digunakan dengan selamat.

Diringkaskan cerita (dah banyak melalut ehhh?), di Surau biasanya akan ada telekung dan sejadah yang diwakafkan untuk kemudahan pengguna terutama sesiapa yang tidak membawa telekung.

Disebabkan sikap sesetengah pengguna yang tidak reti bahasa atau lebih mudah tidak pandai mengemas semula telekung dan sejadah yang disediakan... maka didapati sebahagian besar telekung di Surau itu dipindahkan ke Surau lain (yang mungkin belum lagi melaksanakan amalan QE/5S).  Berkemungkinan juga kerana Surau lain itu lebih ramai pengguna awam.

Keadaan ini sedikit sebanyak memberi kesan kepada pengguna lain kerana mereka agak sukar menunaikan Solat kerana kekurangan Telekung, terpaksa pula menunggu giliran.  Situasi ini turut memberi kesan kepada staf yang meninggalkan telekungnya di Surau itu.  Ini adalah kerana setiap kali hendak solat kadang-kadang telekung itu digunakan oleh pengguna lain... dapat pahala bagi kemudahan kepada orang kan.  Tetapi yang tidak enak adalah apabila telekung itu setelah digunakan tidak dilipat atau disimpan dengan sempurna.

doodle hiasan 'yangbaik' dari Fizgraphic.


Pernah jadi satu ketika... dalam beg telekung berkenaan turut disimpan keperluan lain seperti pencuci muka, bedak dan minyak wangi.  Guna telekung tidaklah menjadi kesalahan tetapi apabila kelengkapan lain turut digunakan tanpa izin.  Yang agak menyedihkan adalah bila minyak wangi yang satu-satunya dalam simpanan itu... hilang lesap tanpa berita... botol kecil yang comel itu tidak bersalah tetapi turut dihilangkan...

Kesedihan itu sudah pasti ada ubatnya... Semoga Allah mengampuni dosa orang itu dan dosa kedua ibu-bapanya. Terfikir juga mungkin ada kesilapan aye di mana-mana.  Semoga Allah merahmati kami berdua.

Justeru kepada adik-adik dan rakan-rakan sekalian, gunalah kemudahan yang ada dengan sebaiknya untuk kemudahan semua pihak dan peliharalah harta yang kita pinjam (tanpa izin) dengan baik.  Supaya kemudahan itu secara tidak ditarik dan menyebabkan kesukaran kepada orang lain.

Elakkan diri dari menjadi nila yang merosakkan susu tetapi jadilah nila yang digunakan untuk kebaikan orang lain seperti memberi warna biru yang cantik kepada baju putih yang telah pudar.  Juga jadilah nila yang digunakan untuk merawat penyakit beguk (bengkak cantik).

Semoga hidup kita sentiasa memberi kebaikan kepada orang lain.

Suka Duka Pentas Dunia.

.

26 Mac 2013

Tinggalkan perkara yang melalaikan

As salam,




Mendekatlah kepada Allah dengan meninggalkan hal-hal yang dapat menyibukkanmu dari (mengingat) Allah Subhaanahu Wata'aala! Dan ketahuilah, sesungguhnya tidak ada yang lebih menyibukkanmu dari (mengingat) Allah kecuali hawa nafsumu sendiri.  
(Abu Bakar al-Warraq)

25 Jun 2012

Saling mengingat

As salam


Umar bin Abdul Aziz biasa berkumpul bersama orang-orang fakir setiap malamnya. Mereka duduk bersama-sama saling mengingatkan tentang kematian, hari kiamat dan kehidupan akhirat. Mereka pun menangis di majelis tersebut seolah-olah jenazah ada di hadapan mereka saat itu.

('Atha)
 
 
gambar hiasan, sumber:  mppkuim (terima kasih)

29 Disember 2011

Ada apa dengan perasaan

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,



Ada apa dengan perasaan?
Perasaan itu subjektif
kerana ia bergantung kepada nilai dan didikan individu
ada orang yang perihatin dengan situasi orang lain
ada orang yang tidak kisah dengan keadaan orang lain
kerana dia tiada perasaan simpati atau belas kasihan
sebaliknya yang ada padanya adalah perasan saja...
perasan bahawa dirinya hebat
kerana dikelilingi orang yang 'hebat'
... perasan jer lebih...




tiada pertikaian lagi
semua orang harus ada perasaan
untuk menunjukkan dan meluahkan rasa yang terbuku di hati
namun perasaan itu harus digunakan di tempat yang sesuai
pada masa yang sesuai
dan sesuai dengan orangnya


akhirnya... siapa pun kita
kita berhak ada perasaan
marah
benci
suka
iri hati
kecil hati
simpati
 juga melankolik

ehhh..


itulah kita
siapa pun yang marah kita semalam
atau yang menyebabkan kita marah
lupakan saja
kerana hari ini dan hari esok
pasti ada lagi orang lain yang lebih suka kita
atau yang simpati dengan kita
atau yang sayangkan kita




>_<


30 Oktober 2011

Masa yang baik dan sesuai untuk berblog

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,

Masa yang sesuai atau masa yang baik untuk berblog.  Agak sukar untuk menentukan masa yang baik kerana ia terpulang kepada blogger untuk menentukan masanya sendiri. 

Buatlah tajuk yang sesuai mengikut masa dan minat kita kerana dengan itu ia mendatangkan idea untuk menulis dan memberikan kita kepuasan. 

Ada kajian (tidak rasmi) mengenai masa yang tertentu untuk keluarkan (publish) catatan pada blog kita.  Antaranya jam 11.00 pagi, 1.00 tengahari, 6.00 petang, 10.00 malam dan 1.00 pagi atau 4.00 pagi.  Antara masa-masa berkenaan kadang-kadang kita sibuk dengan kerja hakiki kita melainkan blogger sepenuh masa yang sentiasa menghadap skrin notebook atau netbook.

Apapun yang kita terbitkan pada blog yang penting gunalah bahasa yang betul dan boleh mendatangkan kebaikan kepada semua orang yang membacanya.  Walaupun blog kita tidaklah popular tetapi ia mempunyai nilai (value) untuk diri kita sendiri dan seterusnya turut menjadi tatapan dan ingatan di masa hadapan mengenai apa yang kita buat sekarang.

Sekian, selamat berbloging.  Jadilah blogger yang berhemah dan hentikan kegiatan yang tidak berfaedah.

>.<


?

Andai lalai membawa mudarat

Assalamualaikum dan selemat sejahtera,


Salah satu bentuk kelalaianmu terhadap dirimu sendiri adalah Anda berpaling dari Allah, yaitu saat Anda melihat sesuatu yang dimurkai oleh-Nya, lalu Anda berlalu begitu saja tanpa melakukan amar ma'ruf nahi munkar karena takut kepada orang yang tidak bisa memberikan manfaat maupun mudharat bagi Anda.


(Abu Abdurrahman al-'Umari az-Zahid)

29 Oktober 2011

Kerja Lebih Masa

Assalamualaikum selamat sejahtera,


Sesaja nak bercerita dan nak berkongsi rasa dan pandangan mengenai definisi kerja lebih masa bagi kakitangan kerajaan atau anggota perkhidmatan awam di Malaysia.

Mengikut Perintah Am Bab G;
  1. ‘Kerja lebih masa’ bermaksud kerja-kerja yang dijalankan di luar waktu bekerja pejabat biasa yang ditetapkan kepada seseorang kakitangan iaitu menjalankan tugas-tugas rasmi yang berkaitan dengan tugas rasmi jawatan hakikinya atau tugas rasmi bagi jabatannya. Kerja-kerja yang berkaitan dengan kerja-kerjaperibadi adalah tidak dikira sebagai kerja lebih masa.
  2. Kerja Siang” bermakna sebarang giliran bertugas tambahan yang dikerjakan di antara jam 6 pagi hingga 10 malam.
  3. “Kerja Malam” bermakna sebarang giliran bertugas tambahan yang dikerjakan di antara jam 10 malam hingga 6 pagi.
  4. ‘Kerja Kecemasan’ bermakna sebarang tugas yang diisytiharkan oleh Ketua Jabatan sebagai tugas kecemasan yang memerlukan tenaga pekerja lebih daripada biasa. Lazimnya kerja kecemasan ini ialah bagi memulihkan semula perhubungan-perhubungan atau perkhidmatan-perkhidmatan penting yang terputus atau terganggu; atau memelihara perhubungan-perhubungan atau perkhidmatan-perkhidmatan tersebut daripada terganggu atau terancam. Suatu kecemasan itu hendaklah dianggap berakhir bila perhubungan-perhubungan telah tersambung semula atau perkhidmatan-perkhidmatan penting telah berjalan semula; atau apabila kedua-duanya lepas daripada gangguan atau ancaman.
  5. Corak kerja lebih masa juga adalah meliputi semua jenis tugas seperti perkhidmatan kaunter, pemerosesan, penyeliaan dan pengawasan dengan tertakluk kepada syarat-syarat kerja seperti berikut:
a) Kerja-kerja kecemasan

b) Kerja mustahak dan tidak boleh ditangguhkan pada hari berikutnya sebab penangguhan itu boleh memudaratkan perkhidmatan.

c) Kerja-kerja yang dikehendaki dibuat oleh anggota melebihi daripada tugas biasanya; dan

d) Kerja-kerja yang perlu diuruskan dalam jangkamasa yang terhad.


sumber:  Perintah Am Bab G

7 November 2010

Lalai lagi dengan kemudahan yang ada

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Lalai lagi!  Kita sering lalai dan alpa dengan tugas dan tanggungjawab terhadap sesuatu perkara apabila kita tertalu tekun dengan sesuatu perkara yang lain.  Mengapa?  Kerana... mungkin juga kita ambil mudah dengan kemudahan yang telah diberikan atau dengan kebebasan yang telah ada. 

Apa yang perlu dilakukan?  Sentiasa beringat dan berwaspada dengan kemudahan yang diberikan dan beringatlah juga kesannya apabila kita tidak lagi ada kemudahan itu.  Bersediakah kita untuk hadapinya?  Kuatkah kita untuk berhadapan dengan situasi baru yang memang cukup baru ...

Sesekali teringat dan baru tersedar bahawa kemudahan dan kesenangan yang kita ada itu mungkin memang tidak lama dan tidak selamanya ia menjadi suatu kemudahan dan kesenangan kepada kita.  Mengapa?  Kerana sekiranya kita tidak bersyukur dengan apa yang ada... apabila kemudahan itu ditarik balik... saat itu akan terasa betapa berat dan susahnya... dan saat itu tidak berguna lagi sebarang sesalan, apa yang penting kerjasama dan berguna pada itu adalah kekuatan untuk menghadapi kehilangan itu.

~~~~~~~~~~~~~~~~
Salah satu bentuk kelalaianmu terhadap dirimu sendiri adalah Anda berpaling dari Allah, yaitu saat Anda melihat sesuatu yang dimurkai oleh-Nya, lalu Anda berlalu begitu saja tanpa melakukan amar ma'ruf nahi munkar karena takut kepada orang yang tidak bisa memberikan manfaat maupun mudharat bagi Anda. (Abu Abdurrahman al-'Umari az-Zahid)

26 Julai 2010

Pemikiran yang sarat menjelang Ramadhan

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Jika nak diceritakan ... macam-macam yang nak ditulis
Saban malam akal berfikir... macam-macam cerita yang nak ditulis
sehingga dirasakan telah sarat urat saraf dan semakin tepu pemikiranku
Namun bila tiba masanya... seakan membeku dan kaku
mengapa begitu

Akal itu tidak sekali datang
namun sekali datang menderu pergi bak kilat yang memancar

Nisfu Syaaban menjelang lagi...
bersedialah dengan amal untuk bekalan
sebagai tanda Ramadan hampir tiba
bersedialah ...

~~~~~

21 Julai 2010

TANDA RUMAH AKAN DIROMPAK?

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Masih lagi sekitar perkongsian email dengan pembaca semua.  sudi-sudikan membaca...

Peringatan dari profesional untuk mengenalpasti target rumah yang hendak dirompak.


Salah satu teknik perompak ialah meninggalkan tanda atau menanda rumah yang hendak mereka rompak. Macam cerita Alibaba Bujang Lapok pulak


Jadi , sentiasa periksa dinding / pintu di pintu masuk depan rumah anda / gerbang / pagar dll.


Hati-hati dengan tanda-tanda “pelik” tertulis di dinding / pintu gerbang / pintu masuk depan.


Secara ringkas, berikut adalah logo pelik/tanda/kod yang dibuat oleh perompak:


[+ -] = Penghuni di siang hari & tidak ada di malam hari


[O pusat] punya titik = rumah sendirian / tinggal sendirian


[. . 3.] Orang di rumah / 3 ahli keluarga


[/] Sudah rosak


[*] TARGET


[X] Tidak tertarik / Tidak sasaran


Jadi, mencatat setiap [logo STAR *] di pintu masuk depan.


Itu bererti anda telah disasarkan!

 Dari akhbar cina.

Sekian.

babab.net