Memaparkan catatan dengan label nasihat. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label nasihat. Papar semua catatan

10 November 2015

Cubalah Berahsia

Assalamualaikum dan selamat sejahtera



Cubalah Berahsia

Tiada siapa yang suka rahsianya diketahui umum.  Rahsia itu seperti semua orang tahu adalah hak milik peribadi dan ekslusif.  Namun dalam tidak kita sedari kadang-kadang ada sesuatu yang kita tidak tahu tetapi orang lain mengetahuinya.  Jadi, kita sebagai orang yang terdekat dan rapat dengannya pasti nak bagi tahu apa kelemahan sahabat kita itu.  Gunakan cara yang paling berhemah untuk menjelaskan dan memaklumkan kepada sahabat kita itu agar dia tidak terluka dan kita juga tidak kecewa.

Barangsiapa menasihati saudaranya secara rahasia, maka ia telah menasihatinya dan menghiasinya. Dan barangsiapa yang menasihati saudaranya secara terang-terangan (di hadapan orang banyak), maka ia telah mencemarkan nama baiknya dan mengkhianatinya.  (Imam asy-Syafi'i)

Cari dan beri manfaat kepada semua.

8 Jun 2014

Nasihat yang hilang

Assalamualaikum dan selamat sejahtera

Nasihat yang hilang


gambar hiasan.  Koleksi peribadi
Kata-kata nasihat sering kali keluar masuk
Ada yang masuk dan melekat terus
Ada juga yang masuk dan keluar semula
Ada yang tidak masuk langsung tidak meninggalkan bekas langsung
Siapa pula kita untuk menidakkan nasihat itu
Ada orang suka memberi nasihat
Ada orang tidak suka dengar nasihat

1 April 2014

Biarlah rahsia itu hanya aku yang tahu

Assalamualaikum dan selamat sejahtera



Biarlah rahsia itu hanya aku yang tahu.  Aku tahu rahsia itu bukan untuk dihebahkan atau dijadikan bahan cerita.  Tetapi adakah aku bersalah sekiranya rahsia itu dijadikan sebagai contoh dalam cerita?

Kita seringkali berhadapan dengan situasi di mana kita terpaksa menyimpan sesuatu rahsia orang lain.  Dan sudah tentu rahsia itu menjadi sebahagian daripada amanah untuk dijaga.


30 Oktober 2013

Antara kelalaian

Assalamualaikum dan selamat sejahtera




Salah satu bentuk kelalaianmu terhadap dirimu sendiri adalah Anda berpaling dari Allah, yaitu saat Anda melihat sesuatu yang dimurkai oleh-Nya, lalu Anda berlalu begitu saja tanpa melakukan amar ma'ruf nahi munkar karena takut kepada orang yang tidak bisa memberikan manfaat maupun mudharat bagi Anda.
(Abu Abdurrahman al-'Umari az-Zahid)



suka duka pentas dunia



2 April 2013

Menasihat atau mengkianati

As salam




Barangsiapa menasihati saudaranya secara rahasia, maka ia telah menasihatinya dan menghiasinya. Dan barangsiapa yang menasihati saudaranya secara terang-terangan (di hadapan orang banyak), maka ia telah mencemarkan nama baiknya dan mengkhianatinya.
(Imam asy-Syafi'i)

15 Mac 2013

Nasihat buat anak

As salam,


Nasihat menasihati satu amalan yang baik dan mulia.

Justeru nasihat ini bukan sahaja untuk anak-anak tetapi juga sebagai ingatan buat diri sendiri yang juga seorang anak kepada seorang ibu.





Wahai Anakku, apabila Engkau akan mengerjakan shalat, maka shalatlah seperti shalatnya orang yang akan meninggalkan dunia ini, janganlah Engkau mengira bahwa Engkau akan kembali lagi ke dunia ini.
Dan ketahuilah Wahai Anakku, sesungguhnya seorang mukmin itu meninggal dunia diantara dua kebaikan ; kebaikan yang telah ia kerjakan dan kebaikan yang akan ia kerjakan.
(Muadz bin Jabal)
 

Semoga nasihat dan panduan ini memberi erti yang sungguh bermakna buat anak-anak seluruhnya.
 
rumahku syurgaku

1 April 2012

Teguran dan nama baik

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,


sekadar berkongsi... semoga bermanfaat

Barangsiapa menasihati saudaranya secara rahasia, maka ia telah menasihatinya dan menghiasinya. Dan barangsiapa yang menasihati saudaranya secara terang-terangan (di hadapan orang banyak), maka ia telah mencemarkan nama baiknya dan mengkhianatinya.


(Imam asy-Syafi'i)

30 Disember 2011

4 November 2011

Yang baik tentang rahsia dan nasihat

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,


Rahsia.  sesuatu yang menjadi milik peribadi seseorang dan kadang-kadang tanpa disedari rahsia yang ada pada diri kita menjadi rebutan banyak pihak untuk mengetahuinya.  Atas apa tujuan?  Hanya mereka yang tahu.  Dan mungkin juga kerana sedikit kesilapan dan kealpaan kita rahsia itu walaupun pada asalnya biasa-biasa akan jadi luar biasa dan mampu menjatuhkan maruah serta peribadi kita.

Nasihat.  jarang sangat seseorang itu suka mendengar nasihat.  namun sebagai seorang sahabat yang mengetahui tentang sesuatu rahsia tentang sahabat haruslah bijak menjaga rahsia dan memberi nasihat yang patut-patut kepada sahabat itu mengenai rahsia yang tidak diketahuinya.

memang sukar dan susah hendak memberi nasihat terutama kepada sahabat yang kita sanjungi atau sahabat yang baru kita kenali.  Baru sahaja nak kenal dengan lebih rapat tiba-tiba ada rahsia lain yang mencelah seolah menjadi batas dan sempadan antara dua sahabat.

So.. bagaimana situasi sekarang?  Dilema kan... Biarkanlah dilema itu berlalu pergi atau perlukah pedulikan rahsia itu atau bagaimana lagi...

.... keliru... migrain... sentap pula...

"Barangsiapa menasihati saudaranya secara rahasia, maka ia telah menasihatinya dan menghiasinya. Dan barangsiapa yang menasihati saudaranya secara terang-terangan (di hadapan orang banyak), maka ia telah mencemarkan nama baiknya dan mengkhianatinya".  (Imam asy-Syafi'i)

nasihat, rahsia, nama baik, khianat



*

21 Disember 2010

Jom jadi dermawan

Assalamualaikum dan salam sejahtera,


sumber gambar:  google; tiada kaitan dengan isi cerita dan tajuk, hanya secara kebetulan ia mempunyai kata nama awal yang sama dengan 'derma' 




sumber gambar:  google; mungkin ada kaitan dengan isi cerita dan tajuk...

"Sesungguhnya orang yang paling dermawan di dunia ini adalah orang yang menunaikan hak-hak Allah walaupun orang lain melihatnya sebagai orang yang kikir dalam hal lain. Dan sesungguhnya orang yang paling kikir di dunia ini adalah orang yang kikir untuk menunaikan hak-hak Allah walaupun orang lain melihatnya sebagai orang yang dermawan dalam hal lain".  Wahab bin Munabbih


20 Disember 2010

Kena kencing...kucing atau orang

Assalamualaikum dan salam 1Malaysia,

Dalam hidup ini, dari kecil hinggalah sekarang semua orang biasa melakukannya, ada yang lawas dan tidak.  Yang tidak lawas tu eloklah cepat2 berubat.  Risau jugak kota2 ada penyakit lain seperti penyakit buah pinggang akibat daripada kencing kotor. 

Bagi ibu-ibu hamil, penyakit kencing kotor boleh membahayakan kandungan.  Maka apabila terdapat pergerakan luar biasa pada kandungan eloklah bersegera jumpa doktor untuk mendapatkan rawatan dan khidmat nasihat... kalau setakat jumpa kawan2 tak berbaloi.

Bagaimana pula nak mengatasi anak2 yang suka kencing malam (semasa tidur), habis basah tilam?  Ada sesiapa tahu?  Aye ada petua untuk diri sendiri lah kalau pembaca nak cuba boleh juga.  Caranya sebelum anak itu tidur, sapukan sedikit minyak angin (aye guna minyak 'naman choi chiwit', kalau nak guna minyak angin lain boleh juga seperti minyak kayu putih, minyak geliga) pada tapak kaki dan juga ari-ari...

Kalau dah kena kencing jugak, basuh lah... tilam nak basuh?... hmmm , gunalah febreeze...

itu kalau kena kencing manusia.  Kena kencing ni macam2 juga istilah, ada juga bawa maksud kena tipu... kes ni macam mana nak basuh... pandai2 lah bawa diri....

kalau kena kencing kucing pulak?.... hu... bau nya...

daripada merepek kat atas, apa kata kita layan pulak kata-kata nasihat berikut:

"Apa pendapat Anda bila ada seseorang yang pakaiannya terkena air kencing, lalu ia hendak mensucikannya dengan air kencing pula? Mungkinkah air kencing itu dapat mensucikannya? Tentu saja tidak! Kotoran tidak dapat disucikan kecuali dengan sesuatu yang suci. Begitu pula halnya keburukan yang pernah kita lakukan, tidak akan dapat terhapus kecuali dengan memperbanyak melakukan kebaikan".  (Sufyan ats-Tsauri)

4 November 2010

Nasihat secara rahsia

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

memberi nasihat kepada orang bukanlah sesuatu yang susah, yang menjadi susah adalah apabila nasihat itu tidak masuk akal dan orang yang dinasihat itu tidak dapat menerima nasihat.

mengapa perlu memberi nasihat kepada orang lain andainya diri sendiri tidak ternasihatkan

memberi nasihat kepada orang juga perlu kepada masa dan tempat yang sesuai bukan boleh diberi pada sebarang masa atau tempat.  kerana semua orang itu ada maruah dan harga diri, biarpun dia perlu diberi nasihat namun dia ada air muka dan maruah.... HARUS INGAT ITU...

~~~~~~~~~~~~~~
Barangsiapa menasihati saudaranya secara rahasia, maka ia telah menasihatinya dan menghiasinya. Dan barangsiapa yang menasihati saudaranya secara terang-terangan (di hadapan orang banyak), maka ia telah mencemarkan nama baiknya dan mengkhianatinya.

(Imam asy-Syafi'i)

babab.net