Memaparkan catatan dengan label Al-Quran. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label Al-Quran. Papar semua catatan

15 November 2014

Orang yang terbaik

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Orang yang terbaik 


Mudah-mudahan satu hari kelak pembaca kitab mulia 
ini akan mengajarkannya kepada yang lain pula.  
In shaa Allah.  Gambar hiasan.


Orang yang terbaik diantara kalian adalah orang yang mempelajari al-Qur'an dan mengajarkannya.

(HR 'Utsman)



14 November 2014

Apa yang sudah anda amalkan

Assalamualaikum dan selamat sejahtera



Apa yang sudah anda amalkan



Pembaca ini sekarang sudahpun membaca al-Quran.  Gambar hiasan


Wahai para pengemban al-Qur'an, apa yang ditanamkan al-Qur'an di dalam hatimu? Sesungguhnya al-Qur'an adalah penyejuk hati orang mukmin, sebagaimana halnya hujan menjadi penyejuk bumi. Sesungguhnya Allah menurunkan hujan dari langit ke bumi lalu jatuh di tempat yang baik. Di tempat itu pula ada biji, sehingga kebusukan tanahnya tidak menghalangi biji tersebut untuk berkembang, menghijau dan menjadi bagus. Wahai para pengemban al-Qur'an, apa yang ditanamkan al-Qur'an di dalam hatimu? Mana orang yang memiliki (menghafal) satu surat? Mana orang yang menghafal dua surat? Apa yang sudah Anda amalkan darinya?

(Malik bin Dinar)

16 Oktober 2014

Susah dahulu senang kemudian

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Susah dahulu senang kemudian


Baru tadi berjumpa sekarang dah kena buat kerja tambahan.  Bukan tak suka tapi terpaksa suka juga kerana dah memang kerja kita kan.  Bukan saja tengok muka, tapi tengok bayang pun dah fobia. Macam mana nak elak?  Tak tahu kan.

Tak tahulah kenapa sejak akhir-akhir ini kebanyakan orang suka sangat buat kerja last minit, terkejar-kerja macam tak sempat-sempat sangat dah.  Yang peliknya bila bagi arahan macam tak boleh fikir keadaan orang lain...


Sekarang memang musim kelam-kabut kot.  Maklumlah #Bajet2015 baru saja dibentang.  Seolah-olahnya semua orang mengejar untuk capai KPI bajet tu.  Sedangkan manusia ni ... masih lagi keliru. Menulis pun dan merepek meraban bukan-bukan.

Kembalilah kita ke pangkal jalan.
Semoga kita tidak tersesat di pertengahan jalan.
Nampaknya hala tuju perjalanan kita masih jauh.
Walaupun kita bakal tiba pada bila-bila masa.

Saya sebenarnya keliru dengan hasil tulisan ini.  Apa kaitannya dengan tajuk di atas, jalan cerita pada perenggan di atas dan penghujung cerita ini.


Barangsiapa terbiasa memanjangkan shalat malam (dengan memanjangkan bacaan al-Qur'an ketika berdiri dalam shalat), maka ia akan merasa ringan ketika harus lama berdiri pada Hari Kiamat kelak.
(Hassan bin Athiyyah)

Semoga kita dikurniakan kekuatan dan kesabaran untuk membiasakan diri berdiri lebih lama dalam solat malam dan memanjangkan bacaan  al-Quran sesudah Fatihah.

Semoga terbaik buat kita semua.

Terima kasih.


1 Julai 2014

Bacalah al-Quran

Assalamualaikum dan selamat sejahtera



Bacalah Al-Quran

Ramai di antara kita mengetahui mengenai ayat al-Quran mula diturunkan. 
Ramai juga yang tahu kesucian al-Quran.
Ramai juga tahu betapa al-Quran itu adalah mukjizat untuk kehidupan seisi alam.
Namun kita kadang-kadang alpa dan lalai dari membaca al-Quran.

"Bacalah al-Quran kerana ia akan datang pada hari akhirat kelak sebagai pemberi syafaat kepada pembacanya".  (Hadis Riwayat Muslim).

Semoga kita dapat menjadikan al-Quran sebagai 'novel' yang wajib dibaca setiap hari.


15 April 2014

Penyejuk hati yang mana satu jadi pilihan

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Semoga bermanfaat.  Gambar hiasan

Wahai para pengemban al-Qur'an, apa yang ditanamkan al-Qur'an di dalam hatimu? 
Sesungguhnya al-Qur'an adalah penyejuk hati orang mukmin, sebagaimana halnya hujan menjadi penyejuk bumi. 
Sesungguhnya Allah menurunkan hujan dari langit ke bumi lalu jatuh di tempat yang baik. 
Di tempat itu pula ada biji, sehingga kebusukan tanahnya tidak menghalangi biji tersebut untuk berkembang, menghijau dan menjadi bagus. 
Wahai para pengemban al-Qur'an, apa yang ditanamkan al-Qur'an di dalam hatimu? 
Mana orang yang memiliki (menghafal) satu surat? 
Mana orang yang menghafal dua surat? 
Apa yang sudah Anda amalkan darinya?

(Malik bin Dinar)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
suka duka pentas dunia
#doauntukMH370



$$$$$

29 Disember 2013

Jangan didustakan

Assalamualaikum dan selamat sejahtera



Gambar hiasan


Sesungguhnya Allah telah menetapkan kematian, sakit dan sehat (bagi setiap hamba-Nya).  Barang siapa mendustakan takdir maka sesungguhnya ia telah mendustakan al-Qur'an. Dan barang siapa mendustakan al-Qur'an, maka sesungguhnya ia telah mendustakan Allah.

(al-Hasan, saat menjelang kematiannya)


suka duka pentas dunia



15 November 2013

Belajar dan mengajar

Assalamualaikum dan selamat sejahtera



corak hiasan



Orang yang terbaik diantara kalian adalah orang yang mempelajari al-Qur'an dan mengajarkannya.
(HR 'Utsman)



suka duka pentas dunia



14 November 2013

Penyejuk hati

Assalamualaikum dan selamat sejahtera




Anak-anak dididik dengan al-Quran sejak kecil semoga berkekalan di hatinya.  Gambar hiasan.



Wahai para pengemban al-Qur'an, apa yang ditanamkan al-Qur'an di dalam hatimu? Sesungguhnya al-Qur'an adalah penyejuk hati orang mukmin, sebagaimana halnya hujan menjadi penyejuk bumi. Sesungguhnya Allah menurunkan hujan dari langit ke bumi lalu jatuh di tempat yang baik. Di tempat itu pula ada biji, sehingga kebusukan tanahnya tidak menghalangi biji tersebut untuk berkembang, menghijau dan menjadi bagus. Wahai para pengemban al-Qur'an, apa yang ditanamkan al-Qur'an di dalam hatimu? Mana orang yang memiliki (menghafal) satu surat? Mana orang yang menghafal dua surat? Apa yang sudah Anda amalkan darinya?

(Malik bin Dinar)



suka duka pentas dunia



13 Oktober 2013

Pujian dari ilmu

Assalamualaikum dan selamat sejahtera




Semua pujian di dalam al-Qur'an yang ditujukan kepada seorang hamba, maka itu semua berasal dari buah ilmu. Dan semua celaan di dalam al-Qur'an yang ditujukan kepada seorang hamba, maka itu semua berasal dari buah kebodohan.
(Ibnul Qayyim)


suka duka pentas dunia





6 Julai 2013

Koleksi Mutiara Kata

Assalamualaikum dan selamat sejahtera




Perkara yang paling banyak mengantarkan orang masuk ke neraka adalah mulut dan kemaluan.
(HR Tirmidzi)

Rencana jahat itu tidak akan menimpa selain orang yang merencanakannya sendiri.
(QS Faathir: 43)

Diantara amalan sunnah yang paling agung yang dapat mendekatkan seorang hamba kepada Allah adalah membaca al-Qur'an, mendengarkannya, mentadabburinya dan memahami maknanya.

(Ibnu Rajab)

13 April 2013

Orang yang terbaik

As salam,




Orang yang terbaik diantara kalian adalah orang yang mempelajari al-Qur'an dan mengajarkannya.
(HR 'Utsman)

11 April 2013

Ada apa dalam hati

As salam,


motif hiasan


Wahai para pengemban al-Qur'an, apa yang ditanamkan al-Qur'an di dalam hatimu? 
Sesungguhnya al-Qur'an adalah penyejuk hati orang mukmin, sebagaimana halnya hujan menjadi penyejuk bumi.  Sesungguhnya Allah menurunkan hujan dari langit ke bumi lalu jatuh di tempat yang baik.  Di tempat itu pula ada biji, sehingga kebusukan tanahnya tidak menghalangi biji tersebut untuk berkembang, menghijau dan menjadi bagus. Wahai para pengemban al-Qur'an, apa yang ditanamkan al-Qur'an di dalam hatimu? Mana orang yang memiliki (menghafal) satu surat? Mana orang yang menghafal dua surat? Apa yang sudah Anda amalkan darinya?
(Malik bin Dinar)

15 Mac 2013

Manfaat solat malam

As salam,


Semoga bermanfaat.





Barangsiapa terbiasa memanjangkan shalat malam (dengan memanjangkan bacaan al-Qur'an ketika berdiri dalam shalat), maka ia akan merasa ringan ketika harus lama berdiri pada Hari Kiamat kelak.
(Hassan bin Athiyyah)

27 Disember 2012

Kenapa Berdoa

As salam,




Janganlah kalian meninggalkan doa! Dan jangan sampai perbuatan dosa yang kalian lakukan, menghalangi kalian untuk berdoa kepada Allah, karena sesungguhnya Allah telah mengabulkan permohonan Iblis, padahal ia adalah makhluk yang paling buruk.
(Lihat surat al-Hijr ayat 36 dan 37)
(Sufyan bin 'Uyainah)
Kesimpulan:
Sentiasa berdoa dengan doa atau perkataan yang baik-baik. 
Apa saja permintaan atau doa kita Insya Allah akan dikabulkan sama ada cepat atau lambat.
Jangan berputus asa andainya apa yang didoakan tidak nampak hasilnya sekarang.
.

20 Ogos 2011

Mencari kebenaran

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,

Setelah dua tiga kucing berlari.  ops catatan yang agak tersasar dari landasan.  Kini berusaha mencari jalan untuk menjadi Top Blogger pula dengan trafik yang entah apa-apa.  Tak taulah mana google analytics atau google search engines nak tempek blog nih..... eh! ha! baru teringat ada carian bertajuk tempe perawan... hehehe tak tau lah mana datang tempe dan si perawan tu... oh tidak...



12 Ogos 2011

Hidayah dan Keberkatan

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,


HIDAYAH DAN KEBERKATAN
Mutakhir ini kita pernah melihat dan mendengar di media masa kisah lembu dan kambing peliharaan yang diperdengarkan dengan ayat-ayat suci al-Quran. Setiap pagi dan petang kaset al-Quran akan diperdengarkan ke seluruh kandang atau ladang untuk tujuan santapan rohani....
 Kita percaya bahawa yang tersirat di hati ialah agar “segala usahanya diberkati”. Lalu dengan jihad yang dilakukan itu penternak dengan bangganya mengatakan “Inilah lembu dan kambing yang berkat, yang sentiasa disuntik dengan kemukjizatan ayat-ayat suci al-Quran..”. Jelas, mereka amat berbangga memilih elemen kesucian melalui surah-surah al-Quran dan tidak pula memilih irama dangdut atau rock.
 Walaupun idea pilihan mereka kelihatan keagamaan namun harus diingat bahawa tujuan al-Quran diturunkan sebenarnya telah dinyatakan Allah dengan jelas :

                  Sesungguhnya al-Quran itu adalah untuk memberikan hidayah (petunjuk) kepada (jalan) yang lebih lurus.
                                                                                                         Surah al-Isra’ 17 : 9
Perkataan “aqwam” adalah merujuk kepada jalan yang lebih benar dan lebih adil. Maksudnya al-Quran itu adalah untuk manusia yang ada akal dan minda yang berfikir, manusia yang mengerti tentang tugas mengurus bumi dan tidak merosakkannya, manusia yang mempunyai hati dan motivasi atau manusia yang mampu berusaha mencari yang terbaik untuknya.
Al-Quran bukan diturunkan untuk lembu, kambing atau binatang ternak yang tidak tahu untuk berfikir dan mengerti. Di dalam Kitab Tafsir al-Maraghi menyatakan bahawa “hidayah” yang dipinta oleh manusia ketika menunaikan ibadah solat merujuk kepada empat perkara iaitu hidayah Agama, hidayah akal, hidayah pancaindera dan hidayah ilham. Justeru al-Quran diperlukan untuk mendapatkan semua hidayah tersebut.
Manakala hidayah yang diberikan kepada haiwan pula ialah hidayah pancaindera dan hidayah ilham sahaja yang diperolehi secara automatik. Dengan dua hidayah inilah semua haiwan melangsungkan kehidupannya secara stereotaip. Hidayah ilham akan menunjuk ajar setiap haiwan untuk mengenal erti kehidupan walaupun tanpa ibu atau bapa di sisi. Justeru haiwan tidak perlukan manusia untuk menunjuk ajar kelangsungan hidupnya jauh sekali untuk memerlukan al-Quran. Hujah ini juga secara jelas telah menolak pandangan Darwin berkaitan teori evolusi kerana manusia yang berevolusi daripada beruk tetap tidak mampu untuk ditunjuk ajar apa tah lagi untuk mendapat empat hidayah yang dinyatakan di atas.
Justeru, usaha memperdengarkan al-Quran itu bukanlah untuk santapan rohani atau untuk mengislamkan lembu dan kambing kerana lembu dan kambing tidak ditaklifkan (dibebankan) dengan kewajipan tersebut. Lembu, kambing dan segala apa yang ada di langit dan juga yang ada di bumi (kecuali manusia, jin, syaitan, iblis yang kufur kepada Allah) semuanya sentiasa bertasbih dan tiada apa-apa dosa kepada Allah (rujuk surah al-Hadid ayat 1).
Usaha memperdengarkan al-Quran itu kemungkinan untuk mencari nilai keberkatan pada rezeki mereka. Cuma isunya kenapa dibacakan kepada lembu dan kambing? Kenapa tidak kepada hati kita sendiri yang memang kita diperintah untuknya? Oleh itu marilah kita sama-sama membaca al-Quran sambil cuba memahaminnya di bulan Ramadan yang mulia ini, kita bacakan kepada hati kita dan kepada kehidupan kita seluruhnya. Moga beroleh keberkatan, rahmat dan pengampunan Allah SWT.

Wallahu a’lam
Disediakan oleh :  Hj Supani Hj Husain
Diedit oleh : Abd. Nasir Musa
~~~~~~~~~~

19 Oktober 2010

Benci...Benci...Benci... Betulke?... Rindu Kan?

Assalamualaikum dan selamat sejahtera buat seisi alam,
semoga anda semua dan aye juga berbahagia dalam hidup di dunia dan akhirat.

Ada banyak benda dan perkara dalam dunia yang kadang-kadang kita tak suka, makanya kita membenci benda itu atau perkara itu. 

Ada masanya juga sesuatu yang kita suka itu sukar untuk kita dapati dan dekati.  Kerana kita tidak tahu sesuatu yang kita suka itu bukan untuk kita malahan yang kita tidak suka itulah akan jadi milik kita.

Namun begitu tidaklah kita seharusnya mendekati sesuatu yang wajib dibenci. 

Tanpa kita sedari kadang-kadang sesuatu yang kita benci dan tak suka itu yang membantu kita atau akan jadi milik kita. 

Tak percaya...? aye yakin dan percaya ramai yang dah tahu tentang perkara ini (benci tapi rindu).

"Pak pak pong bunyi gendang bertalu-talu, porak-porak bingung hati di dalam bagai digaru"

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.

(QS. Al Baqarah 2:216)

7 Oktober 2010

muraqabah ikhlas dan mujahadah

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

semalam dan seperti hari yang lepas-lepas
dah kata nak menyepi
tapi tak juga sepi
kerana hidup ini mesti diteruskan
manakan tidak, keriuhan sekeliling memaksaku
untuk terus berinteraksi dengan alam dan insan
jika aku menyepi pun hanya untuk seketika waktu saja
ketika aku di sejadah... menyepikan diri dengan Ilahi
ketika di pembaringan... menyepikan diri dengan ....
tidur la...

sekadar gambar hiasan untuk mencantikkan cerita... dipinjam dari mr. google.com
(aye pun ada twitter gak... tapi jarang-jarang guna, sebab lebih selesa dengan blog ini dan juga facebook - juga kadang-kadang)
hidup ini biarpun kita rasa sendiri
kita harus ingat kita bukanlah sendirian
kerana setiap tingkahlaku kita, hatta niat dihati pun sentiasa diawasi Allah
waspadalah dengan setiap pergerakan dan niat
ingatan untuk diri juga... sentiasa ikhlaskan diri
biarpun ikhlas itu tidak hadir sekarang
tiba masa ikhlas itu akan hadir jua... jika itu kehendak kita

~~~~~~~~~~~~~~~

Barangsiapa mengoreksi batinnya dengan muraqabah (senantiasa merasa diawasi oleh Allah) dan ikhlas, maka ia akan menghiasi lahirnya dengan mujahadah dan mengikuti sunnah Nabi shallallahu 'alahi wasallam, karena Allah berfirman, 'Dan orang-orang yang bermujahadah untuk Kami, niscaya akan kami tunjukkan kepada mereka jalan-jalan Kami.' (al-Ankabut : 69)

(Al-Harits)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

22 September 2010

Siapa yang beruntung dan siapa pulak yang rugi?

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Dalam kesibukan mengejar dateline kerja dan due date yang semakin dekat, sedaya upaya aye cuba jugak buat entry dan kemaskini sikit blog nih...cuma mungkin juga entry sekarang nih, semenjak sehari dua atau seminggu dua nih agak kurang berkualiti kerana kesibukan dan kesedihan dan segala macam ujian serta cubaan yang sedang cuba diatasi dengan sebaik mungkin bak menarik rambut dalam tepung... rambut tak putus tepung tak berselerak... sesuai ke pepatah nih dengan cerita aye... layan jer.

siapa orang yang beruntung:
Menurut al-Quran (Firman Allah), orang-orang yang beruntung adalah
1.  orang yang khusyu' dalam solat (sembahyang)
2.  orang yang menjauhkan diri dari perbuatan yang lagha (sia-sia/tidak berguna)

"Sesungguhnya beruntunglah orang-orang yang beriman, (yaitu) orang-orang yang khusyu' dalam sembahyangnya, dan orang-orang yang menjauhkan diri dari (perbuatan dan perkataan) yang tiada berguna".  (QS. Al Mu'min: 1-3)

untuk itu sentiasalah kita perbaiki solat dan bersegeralah solat bila masuk waktunya serta jauhkan diri kita sejauh-jauhnya dari perbuatan yang sia-sia
nak ulas panjang-panjang, rasanya semua orang tau apa dia perbuatan yang sia-sia.

Entri ini sekadar ingatan untuk diri ini yang selalu alpa dan leka.  Semoga kita tidaklah tergolong dalam kumpulan orang-orang yang rugi.  Siapa pula yang rugi?... tunggu nexk entry.

Sekian adanya.  Wassalam.

babab.net