7 tips kurangkan sikap bertangguh
Kenapa kita suka bertangguh satu-satu kerja? Sebabnya, Matlamat kita tak jelas!
Untuk mengatasi sikap bertangguh, kita perlu lakukan sesuatu supaya sikat itu tidak mengganggu masa depan kita. Memang sukar untuk tukar sikap kita, tetapi kita perlu berusaha untuk mengubah kepada sesuatu yang lebih baik.
Mari kita sama-sama hati tips untuk mengatasi sikap bertangguh. Tak dapat buat semua jangan tinggal semua. Sekurang-kurangnya ada sesuatu dari tips berikut yang mampu kita lakukan.
1) Pilih apa yang kita nak dalam kehidupan. Contoh : Buatlah sasaran yang jelas seperti apa yang kita nak capai dalam tempoh 6 bulan, 1 tahun, 3 tahun, 5 tahun dan seterusnya.
2) Tulis atas kertas! Jangan biarkan dalam otak. Bila ditulis, kita akan baca dan nampak setiap masa. Sebaiknya tulis dengan terang dan tampal di lokasi yang senang kita nampak.
3) Tetapkan tarikh untuk capai matlamat. Tarikh biar terang,
4) Senaraikan tindakan-tindakan untuk capai matlamat yang ingin kita capai.
5) Susun tindakan itu mengikut keutamaan.
6) Buat tindakan serta merta!
7) Jangan buat benda lain selain dari apa yang kita nak buat
Sebab, ini adalah salah satu tindakan yang akan bantu kita untuk capai apa yang kita nak. Bila sudah buat semua senarai ini jangan hilangkan, baca dan tengok setiap hari, lagi bagus tampal dekat dinding pintu bilik kita, bila keluar kita nampak barulah kita sentiasa ingat dan akan masuk dalam minda bawah sedar kita.
Semoga bermanfaat ! 😍 7 TIPS KURANGKAN SIKAP BERTANGGUH