Memaparkan catatan dengan label marah. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label marah. Papar semua catatan

30 Mac 2014

Marah atau simpati

Assalamualaikum dan selamat sejahtera




Kemarahan pada ahli maksiat hanya terjadi ketika pandangan Anda tertuju ke arah mereka. Namun ketika anda berfikir tentang hukuman akhirat yang akan mereka terima, maka rasa kasihan akan menyergap hati Anda.

(Abu Sufyan ad-Darani)



suka duka pentas dunia

#MH370 dalam ingatan




$$$

2 November 2013

Pandangan ketika marah

Assalamualaikum dan selamat sejahtera



gambar hiasan

Kemarahan pada ahli maksiat hanya terjadi ketika pandangan Anda tertuju ke arah mereka. Namun ketika anda berfikir tentang hukuman akhirat yang akan mereka terima, maka rasa kasihan akan menyergap hati Anda.
(Abu Sufyan ad-Darani)




suka duka pentas dunia



30 Mac 2013

Antara kemarahan dan rasa simpati

As salam





Kemarahan pada ahli maksiat hanya terjadi ketika pandangan Anda tertuju ke arah mereka. Namun ketika anda berfikir tentang hukuman akhirat yang akan mereka terima, maka rasa kasihan akan menyergap hati Anda.
(Abu Sufyan ad-Darani)

31 Oktober 2011

Mengapa marah-marah kalau tiada sebab kukuh

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,


Kalau sayang kenapa marah?  Bukan apa catatan lahir sepantas kilat setelah terlintas di fikiran sebab baru lepas tengok drama Gerak Khas. 

Babak pertama:  pemandu wanita yang marahkan anggota polis wanita.  Kenapa wanita suka marah-marah?  Bila tengok cerita macam tak logik pun ada juga, boleh ke marah-marah polis macam tu walaupun sama-sama wanita.  Dari cerita tu dah menunjukkan kita sekarang dalam keadaan tertekan dan stress sangat sehinggakan pihak berkuasa pun boleh dimarah-marah sesuka hati.  Atau sekadar drama jer?  Apa apa pun bawalah bersabar dan bertenang ketika berhadapan dengan apa-apa situasi yang tidak menyenangkan.

Babak kedua:  teman wanita marahkan teman lelakinya (kononnya tunang), dengan alasan mengganggu dia kerja dan terpaksa melayan kehendak tunangnya makan.  Bila dah sampai pertengahan cerita barulah faham rupa-rupanya teman wanita tadi dah ada pakwe baru la pulak... wanita wanita! 

Adakah ini contoh yang baik? Walaupun baru bertunang dan tiada ikatan yang sah, tetapi sudah sanggup menduakan tunang... entah macam mana pula bila dah ada ikatan yang sah.  Kerana kejujuran dan kesetiaan itu tidak semestinya terletak pada sesuatu ikatan tetapi terletak pada hati... Boleh?

...sesaja nak menghabiskan masa ...

27 Jun 2011

Cabaran Hidup Luar Biasa #1 | Mengatasi perasaan marah!

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,

Hari ini, kita sering berhadapan dengan berbagai-bagai cabaran untuk menikmati Hidup Luar Biasa.  Siapa yang hidupnya luar biasa?  Mereka adalah hidupnya berbeza daripada manusia yang biasa-biasa. Siapa pula orang yang hidupnya biasa-biasa.  Bukan nak menumpang populariti Seminar Hidup Luar Biasa oleh DAO, tetapi nak ambil tajuk berkenaan untuk berkongsi pandangan bagi mengharungi cabaran untuk hidup luar biasa dengan cara terhormat dan bermaruah serta jati diri yang terndiri.  Semoga boleh memberi menfaat kepada diri sendiri dan juga kepada anda yang membaca.

Cabaran 1:  Jauhi sifat marah

Untuk hidup luar biasa, kita perlu atasi perasaan marah.  Kerana orang yang suka marah-marah ... kasihan kan... simpati pun ada. 

Memanglah orang itu akan marah kepada seseorang yang lain apabila tugasan yang diberikan tidak dilaksanakan dengan sempurna.  Tetapi sebelum marahkan orang yang tidak menyiapkan tugasan itu, adakah diselidiki puncanya kenapa tugasan itu tidak siap atau tidak sempurna.

Memang simpati.  Adakah kerana takutkan reputasi menurun maka jadikan sifat amarah itu sebagai raja dalam diri yang menguasai minda dan akal logik.  Kita perlu sedar dengan marah berterusan tidak ke mana.

Susah dan memang susah kalau kita berada di tempat orang itu.  Tetapi cubalah bertenang dan berfikiran waras sebelum bertindak melulu tanpa usul periksa.  Dan jangan kerana sifat itu menjadikan maruah diri kita tercalar.  Marah kita itu sebenarnya tidak ke mana kerana ia akan tamat di situ atau suatu masa kita akan bersendirian.

Bagaimana berhadapan dengan sifat marah

Bersabar, bertenang.  Tulis memang senang nak buat?  Senang jer... kawal marah itu.  Tanamkan dalam minda tak perlu marah-marah.

Marah bukan caranya

Nasihat adalah cara terbaik untuk berhadapan dengan situasi orang yang tak tau buat kerja atau tak faham buat kerja.

~~~~~~~~~~
memang tak suka nak tulis ni... sambung lagi

jangan segan-segan juga untuk berkongsi pandangan anda untuk mengatasi perasaan marah ini.

sekian dulu

4 April 2011

Apa perasaan bila marah?

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,

Pernah tak kena marah?
Kesiankan kat budak2 bila kena marah...
bukan tak boleh marah tapi kalau salah tu tegurlah dengan cara yang baik
semua orang ada perasaan
kita pun tak suka bila kena marah kan?




nak tau apa perasaan bila kena marah?
menyampah!!!! benci!!!! meluat!!!

tapi biarlah tak der makna nak menyampah, benci atau meluat kat orang yang marah kat kita ... kan?
kita tak ke mana, dia pun tak ke mana jugak...

so win win situation lah nih...

18 Mac 2011

Marah dan kesannya sama seperti Tsunami

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,

Tsunami yang melanda di Jepun secara logiknya adalah kerana berlakunya gempa bumi.  Namun disebaliknya berbagai telahan dan andaian dibuat.  Didoakan semoga rakyat Malaysia yang berada di Jepun selamat.

Marah dan kesannya sama seperti Tsunami.

Bayangkan Tsunami seperti perasaan marah.  Kemarahan itu dilepaskan sesuka hati tanpa kawalan dan tanpa menghiraukan maruah diri atau maruah dan perasaan orang yang dimarah.  Tetapi bagi Tsunami mana ada perasaan yang tahunya marah jer... tak kiralah apa yang ada didepan semua dilanggar.

Tetapi bagi kita sebagai manusia yang mempunyai akal dan fikiran waras masih mampu berfikir baik dan buruknya akibat daripada kemarahan kita.  Bukan sahaja maruah orang yang dimarah itu tercalar, tetapi maruah kita juga akan tercalar.  Kerana lama kelamaan akan hilang rasa hormat orang pada kita kerana kita asyik marah.

Nak cerita banyak-banyak bab marah nih memang tak sudah.  Namun bagi kita yang sering menjadi mangsa kemarahan, banyakkan bersabar kerana marah itu menunjukkan kelemahan orang itu bukan kelemahan kita.  Memanglah kesilapan itu tidak patut kita lakukan, namun sebagai manusia biasa kita juga ada ketika tersilap juga dan jangan pula dijadikan sebagai alasan untuk sering buat salah.  Semoga kesalahan yang tak sengaja dilakukan itu menjadikan kita orang yang lebih berhati-hati di masa depan.

~~~~~~~~~~~~


Tsunami Alert for New Zealand, the Philippines, Indonesia, Papua New Guinea, Hawaii, and others. Waves expected over the next few hours, caused by 8.9 earthquake in Japan.(11/3/2011) - Sumber:google.com.my

2 November 2010

antara marah dan pandangan mereka

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

catatan pasal marah lagi ker? bosan ker... entah la, tak tau nak buat catatan aper?
tak tentu pasal nak buat pasal marah pulak.  Agak2 nanti apa pandangan mereka?

hmmm....

layan jer la dulu apa yang ada kat sini...

jangan marah ya...

bunyi nya macam keras sikit...

~~~~~~~~~
Kemarahan pada ahli maksiat hanya terjadi ketika pandangan Anda tertuju ke arah mereka. Namun ketika anda berfikir tentang hukuman akhirat yang akan mereka terima, maka rasa kasihan akan menyergap hati Anda.  (Abu Sufyan ad-Darani)

babab.net