FOLLOWER

30 Oktober 2011

Bila baby tumbuh gigi

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,


Bila baby tumbuh gigi?  Tempoh dan masa atau ketika usia berapa kurang jelas.  Dari pengalaman aye sendiri, dah tiga (3) orang anak, semua-semua tu... masa tumbuh giginya berlainan peringkat usia.  Keadaan bila tumbuh gigi juga berbeza dan lazimnya bila nak tumbuh gigi mereka demam paling lama seminggu... demam biasa lah... baby mungkin rasa tidak selesa sebab ada 'benda' keras dalam mulutnya... Nak cakap dari sudut perubatan tak pandailah la pulak coz belum lagi dan rasanya tak akan sempat kot nak masuk belajar bidang pergigian...

eh melalut pulak.

Inilah gambaran wajah seorang baby yang sedang menanggung kesakitan tumbuh gigi.  Siang harinya asyik dok merengek, badannya 'dedor' tak pun 'cering-cering'... Minum susu sikit lepas tu muak... makan pun tak berapa nak lalu...

Ada petua orang tua-tua moden suruh bagi baby minum air 'ribena' tak pun oren.. Eh berpadalah bukannya pekat atau manis macam orang besar 'tagun'. Rasanya takat manis-manis buah jer.. Oih.. memang lah suka sangat-sangat si baby ni .. habis setengah botol.




Dan...

bila malam menjelang tiba... bila larut malam.... tidurnya tidak nyenyak... justeru bergilirlah umi dan ayahnya berjaga untuk menepuk dan menghayun buaian...


Namun yang pasti itu semua akan menjadi satu kenangan dan antara kenangan dan saat yang sungguh indah, walaupun siang esoknya umi terpaksa tersengguk-sengguk kat ofis kerana tidak berupaya meninggalkan kerja.  Dan yang paling pasti keadaan baby tidaklah panas sangat... keluar sekejap bawa ke klinik dan sambung semula kerja... petang nanti pastikan umi dan ayah balik awal untuk mengikuti perkembangan kesihatan baby..

Semoga baby tabah, umi dan ayah serta abang dan kakak juga pasti bersabar dengan kerenah baby...

Sekian.

2 ulasan:

  1. alahai cian baby...tapi baby ni comel sangat :)

    BalasPadam
  2. comel giler baby nih!

    nak gigit boleh tak? hihihi

    BalasPadam

Komen anda tanggungjawab anda. Komen dan pandangan anda amatlah dihargai. Terima kasih atas pandangan yang diberikan.