Pageviews

06 September 2012

Mesti balik juga dan tips untuk berjaya sebagai pengurus

As salam

Mesti balik juga.  Di rumah menanti dan pejabat pula kerja memang lah sentiasa menunggu dan sampai bila pun tak siap cuma tak sampai hati nak biarkan tak siap maklumlah tak berapa minggu lagi harus dan wajib bercuti panjang.

Akhirnya balik juga ke rumah walaupun kerja di atas meja pejabat tak selesai lagi... tinggalkan nota untuk makluman tugas esok pula biar tidak terlupa akan tugas yang harus dilaksanakan.

Teringat ada satu kisah berkenaan kisah kejayaan korporat terkenal dunia bagaimana mereka membahagikan tugas dan merencanakan tugas mereka.  Tetapi yangbaik tak berapa ingat pula siapa dan yang mana satu.






Antara tips berkenaan adalah :

1.  Seorang merencanakan atau merancang tugas penting petang ini untuk dilaksanakan pada hari esoknya.
2.  Seorang lagi merancang tugasnya pada hari yang sama sebelum masuk kerja.






Kesimpulan:
Memang terdapat perbezaan antara mereka tetapi apa yang sama adalah mereka memastikan senarai tugas yang dilaksanakan itu tidak lebih atau kurang dari 5 tugas utama.  Bagi yangbaik perancangan mereka itu menjadi perangsang dan pembakar semangat untuk tugas harian.  Bezanya kita yang kurang berjaya ini kadang-kadang terbabas dari membuat perancangan dan melaksanakan perancangan tugas tersebut.  Namun usaha harus ada untuk melakukan yang terbaik dan tidak membiarkan hari-hari yang dilalui kosong tanpa perancangan.


'suka duka pentas dunia'

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen anda tanggungjawab anda. Komen dan pandangan anda amatlah dihargai. Terima kasih atas pandangan yang diberikan.