Pageviews

21 November 2011

Hidup bagaikan tawanan

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,

Tiada katayang mampu diungkapkan, hanya catatan ini pengganti diri....


"Seorang mukmin hidup di dunia bagaikan seorang tawanan yang sedang berusaha membebaskan dirinya dari penawanan dan ia tidak akan merasa aman kecuali apabila ia telah berjumpa dengan Allah Subhanahu wata'ala".  (al-Hasan al-Bashri)



.

2 ulasan:

  1. Assalamualaikum wbt
    Dari Abu Hurairah r.a katanya:”Rasulullah s.a.w bersabda:”Dunia penjara bagi orang mukmin dan syurga bagi orang kafir.(Muslim)
    Bagi orang mukmin setelah ba`iah dgn Allah SWT dialam Ruh bahawa kita lahir ke dunia dgn menunaikan tanggung-jawab memikul amanah dan melaksanakan tugas2 khalifah dimuka bumi sudah tentu tidak mempunyai banyak masa utk berpoya2. Malah kita tidak termasuk golongan yang dilalaikan dgn penghidupan dunia, InsyaAllah. Surah Al`Araaf:171 وَإِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِن بَنِي آدَمَ مِن ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَىٰ أَنفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ ۖ قَالُوا بَلَىٰ ۛ شَهِدْنَا ۛ أَن تَقُولُوا يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هَـٰذَا غَافِلِينَ Dan (ingatlah wahai Muhammad) ketika Tuhanmu mengeluarkan zuriat anak-anak Adam (turun-temurun) dari (tulang) belakang mereka, dan Ia jadikan mereka saksi terhadap diri mereka sendiri, (sambil Ia bertanya dengan firmanNya): "Bukankah Aku tuhan kamu?" Mereka semua menjawab: "Benar (Engkaulah Tuhan kami), kami menjadi saksi". Yang demikian supaya kamu tidak berkata pada hari kiamat kelak: "Sesungguhnya kami adalah lalai (tidak diberi peringatan) tentang (hakikat tauhid) ini"
    Sehubungan dgn itu, sentiasa bersama2 dengan pusingan roda Islam iaitu adakalanya Islam diatas dan adkalanya Islam dibawah spt sabda Rasulullah saw, Ingat2lah sesungguhnya roda Islam sentiasa berpusing (diatas dan dibawah). Maka hendaklah kamu beredar bersama2 dgn pusingan Islam dimana2 jua berlaku peredaran.`Riwayat Abu Daud.
    Dalam keadaan tiadanya Daulah Islam, kita tidak boleh membuat sesuatu yang membahayakan diri dan membahaykan jemaah. Tetapi yang penting adalah terus mentadabbur AlQuran dan melazimi jemaah Islam drngan tidak mendahului jua perintah Allah SWT dan RasulNya. Surah AlHujurat:1يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيِ اللَّـهِ وَرَسُولِهِ ۖWahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu memandai-mandai (melakukan sesuatu perkara) sebelum (mendapat hukum atau kebenaran) Allah dan RasulNya; Wallahualam .

    BalasPadam

Komen anda tanggungjawab anda. Komen dan pandangan anda amatlah dihargai. Terima kasih atas pandangan yang diberikan.