Pageviews

20 Januari 2011

Apa itu Google PageRank?

Assalamualaikum dan salam sejahtera buat 1 Dunia,


Sumber gambar:  Google.com
Google PageRank.  Memang sukar untuk difahami terutama bagi bloger yang tidak tegar seperti aye.  Kadang timbul kadang tenggelam dalam keseronokan sendiri (buat entri syok sendiri).  Berani kerana benar, memang sungguh aye nyatakan di sini, aye sebenarnya tak berapa kisah sangat dengan istilah Google PageRank (PR), walaupun buat masa ini PR blog yangbaik.blogspot.com telah mencecah angka 2. 


PR blog naik ke angka 2 pun sebenarnya secara tidak sengaja, kerana aye sering berkunjung ke blog denaihati.com sepanjag tahun 2009 atau 2010 kerana mengikuti beberapa contest anjuran denaihati.com antaranya Hidup Seorang Blogger, Weblog Popular 1Malaysia, dan yang terkini adalah Hidup Untuk Memberi.  Walaupun aye tidaklah memenangi apa-apa hadiah dari penyertaan berkenaan tetapi secara kasarnya hadiah yang aye terima adalah PR blog yang meningkat ke angka 2... secara tidak sengaja (tanpa disedari).  Banyak yang aye belajar dari bro Denaihati.com... terima kasih... walaupun anak murid ini kekadang tuang (ponteng) kelas dan kekadang tercorot dalam mengikuti perkembangan terkini di denaihati.com.


Bukan sahaja denaihati yang banyak memberi panduan dan pedoman dalam dunia blog, malahan secara senyap (silent reader) aye juga mengikuti blog kulanzsalleh.com dan kadang-kadang Ariffshah.com.  Banyak ilmu dan pengetahuan tentang dunia blog yang aye perolehi dari mereka.  Bukan itu sahaja, banyak lagi blog-blog hebat yang tak tertulis di sini.


Berbalik kepada pagerank, berikut adalah ringkasan maksud yang sempat aye kutip dari blog kulanzsalleh.com (mohon izin ye?).
"Page Rank adalah alat yang dicipta oleh Larry Page dan Sergey Brin untuk menentukan halaman mana yang lebih popular dan layak untuk dipaparkan dalam laman utama mesin carian google. Page rank dikira 0-10. Semakin tinggi kedudukan laman tersebut, bermakna lebih popular halaman tersebut di enjin carian".

Untuk mendapatkan lebih maklumat mengenai PR silalah ke blog kulanzsalleh.com dan juga denaihati.com.

sekian.



..  

8 ulasan:

  1. Salam,

    masih kurang lagi ilmu pasal PR nie, dari dulu (sejak tukar ke wordpress) asik PR2 je...ehehe tak taulah bila nak naiknye :P



    www.yanmieonline.com

    BalasPadam
  2. to yanmie,
    sama-sama kita belajar yer...

    BalasPadam
  3. Assalam

    Tq for sharing the info. Mwana know nothing abt this PageRank. Blogging is just for fun, info sharing, networking etc. Never thought of being famous, top list or whatsoever. But, with this PR, a good blog, with thousand of readers and fans, I may think abt it.

    BalasPadam
  4. to mamawana,
    together we learn abt this PR. oc coz blogging for us may just for fun, but witg PR blogging may become more interesting...

    BalasPadam
  5. sedang ternanti2 Google update pr ni. harap2 dapatlah pr. huhu.

    www.redboys.info

    BalasPadam
  6. to redboys,
    sabar yek... akan dapat juga tuh..

    BalasPadam
  7. assalamualaikum,

    aye pun x kesah...macam aiman tuu...maen hentam jek.

    BalasPadam
  8. to cikgu Ri,
    eh... dah tukar jadi aiman pulak...

    BalasPadam

Komen anda tanggungjawab anda. Komen dan pandangan anda amatlah dihargai. Terima kasih atas pandangan yang diberikan.