FOLLOWER

28 Oktober 2010

sehari sebiji epal makan bersama cik epal dan Dr Rozmey

Assalamualaikum dan salam sejahtera

sehari sebiji epal. yang biasa kita jumpa epal hijau dan epal merah. ada sesiapa pernah jumpal epal yang berwarna selain dari hijau ata merah... tunjukkan!... ada satu lagi nih, agak2 aye lah mungkin sebab dia suka makan epal kot maka adalah dok sibuk-sibuk sekarang nih.... sampaikan sharinginfoz pun buat citer tentag dia gak... nak tau siapa?... atau apa?

jom layan dulu gambar2 nih....



adakah ianya epal merah?.... (sumber gambar dari mr google lagik.... tak der lagi gambar koleksi sendiri)
 




atau epal hijau?  (sumber gambar dari en. google jugak)

 
bukan jugak....ia adalah....
*
*
*
*
*
*
*
*
*
taraaa....
*
*
*
*
*
*


nih.... haaa. cikepal... eh eh cik epal.... huhuhuu.... sori yek... pinjam sat header blog mike...
 
betul aye tak tipu bukan saja2 buat catatan nih... weh betapa berat mata membaca berat lagi tangan nak menaip dan beratlah jugak nak memerah otak cari idea untuk buat catatan ... tiba2 keluar pulak citer nih... tentang Cik Epal...dari Sharinginfoz dan beberapa blog lagik... yang tak sempat aye nak catatkan kat sini... hehehehe sori lagi...

baca juga jawapan dari Cik Epal mengapa lama menghilangkan atau kenapa cik epal privatekan blognye.  suka tak?

....
dah la... nak buat catatan yang paling panjang nih... memang tak pernah dibuat rajin cam ni...
oleh kerana semua orang suka makan epal apa kata hari ni kita cuba pula selusuri pula khasiat epal.  Catatan ni aye dapatkan dari Dr Rozmey.  ala... Datuk Dr Rozmey... pengasas Herba Prima dan sekarang nih nampaknya dah mula bergiat dalam dunia perfileman pulak...okeh okeh itu citer la pulak....

sekarang meh kita layan apa apa kelebihan dan khasiat epal hijau:

1. Membantu mencegah pembinaan kolesterol dalam dinding salur darah.

2. Mengurangkan risiko penyakit jantung.

3. Membantu kesihatan membran paru-paru.

4. Membantu kesihatan tulang dengan menambah bahan kimia (boron) pada mineral tulang.

5. Membantu kesihatan sistem kardiovaskular dengan mengekalkan tahap kolesterol darah.

6. Membantu mengekalkan berat badan.

7. Mengurangkan tekanan penyakit asma.

8. Mengurangkan risiko barah.

9. Adalah digalakkan untuk memakan epal bersama dengan kulitnya kerana sebahagian kandungan vitamin C terletak di bawah kulitnya.

10. Untuk mereka yang mempunyai masalah sembelit atau sistem penghadaman, kisarkan epal hijau dengan saleri dan minum setiap pagi sebelum sarapan. Amalan ini dapat membersihkan saluran usus serta membuang toksid dengan pantas menerusi sistem pencernaan. Zat masam epal hijau sememangnya merupakan pembersih tubuh yang sangat baik.

11. Untuk kesegaran kulit wajah pula, potong epal hijau dan rendamkan seketika dalam air batu selama 5 minit. Kemudian letakkan hirisan epal hijau tersebut di atas muka dan biarkan selama 15 minit. Pasti anda dapat rasakan kesegarannya dan jika diamalkan selalu boleh melicinkan kulit muka.

sekian adanya.... terima kasih...



7 ulasan:

  1. epal ni bagus untuk kesihatan.....

    BalasPadam
  2. to sharing,
    suka makan epal jugak....masam2 manis gitew...

    BalasPadam
  3. memang epal banyak khasiatnya. makan la epal selaluuuuuuu~ ehehe =)

    BalasPadam
  4. to cik epal,
    hehehe ..... tq... sampei jugak kat sini eh...tumpang glamor plak...

    BalasPadam
  5. epal mahal.. kena cari sponsor hehehe

    BalasPadam
  6. to fitri,
    tu epal yang mana pulak...
    banyak sungguh pilihan tentang epal yerk?...

    BalasPadam
  7. epal kan mahal skit..den ni student je..duit pun ptptn yang tanggung..hohoh

    BalasPadam

Komen anda tanggungjawab anda. Komen dan pandangan anda amatlah dihargai. Terima kasih atas pandangan yang diberikan.