Pageviews

22 Januari 2010

Amalan Terbaik Dalam Hidup (Siri 3)

Salam sejahtera buat seisi alam semoga di hari yang mulia ini beroleh rahmat dan hidayah dari Allah.

Tak tau nak tulis apa lagi... cuma teringat ada senarai amalan dalam simpanan yang masih belum dikeluarkan..untuk itu di sini aye turunkan sebahagian lagi dari siri amalan yang dimaksudkan, semoga dapatlah dijadikan amalan kita juga paling tidak pun sekadar membaca dan menambah pengetahuan.

...sambungan

21. Nabi sering beristinsyaq air ke dalam hidung dan menghembuskannya. Selain membersihkan, ia juga mengelakkan sebarang penyakit yang berkaitan dengan hidung.

22. Setelah bersolat Nabi memohon ampun (astagfirullahalazim) tiga kali. 
Riwayat Muslim. Dalam riwayat yang lain, Nabi adakalanya beristighfar 75 kali sehari

23. Sesiapa yang amalkan berselawat sebanyak 1000 kali tiap hari, ALLAH akan memeliharanya daripada sebarang ancaman musuh serta bahaya fitnah.

24. Apabila Nabi tidur, ia dahulukan mengiring sebelah kanan.  Riwayat Al-Bukhari. Dari segi kesihatan, cara berkenaan baik untuk jantung (yang berada di kiri badan) mengepam darah.

25. Amalan berselawat secara teratur setiap hari mampu membersihkan kekeruhan jiwa, dipermudahkan ALLAH segala urusan dan mendapat keampunan daripadaNYA

26. Sebelum tidur, Nabi membaca surah Al-Ikhlas,Al- Falaq dan An-Naas lalu meniup telapak tangan serta menyapu keseluruh tubuh (mohon perlindunganNYA).  Riwayat  Bukhari

27. Membaca selawat 10 kali pada setiap waktu pagi dan petang akan memperolehi keredhaan serta dijauhkan diri daripada mendapat kemurkaan ALLAH.

28. Wuduk dahulu jika ingin tidur sekalipun dalam keadaan junub. Nabi menyarankan, cukup dengan bersihkan kemaluan dan berwuduk tanpa perlu mandi wajib jika ingin tidur.

29. Menurut As-Shawi, sesiapa yang membaca selawat secara rutin, akan terpelihara hatinya daripada gangguan serta tipudaya syaitan yang melalaikan.

30. Silangkan kaki jika tidur di masjid. Hadith: Sahabat melihat Nabi berbaring di masjid dgn satu kakinya atas kaki yang lain (krn bimbang terdedah aurat).  Riwayat Bukhari.

**~~~~~~~~~~~~~~~~**

2 ulasan:

  1. salam,
    teruskan berkongsi ilmu...dapat gak faedah isi waktu free ni menimba ilmu.

    ...arini anak tak balik, dia suruh poslajukan plak barang-barang dia...hiee..!!!

    BalasPadam
  2. to cikgu mad,
    timasih untuk pengomen yang tegar... hehehe
    ..untuk anak (nama arini ke? kihkihkih)...kasihnya ayah, sanggup bersusah, kasihnya ibu membawa ke syurga

    BalasPadam

Komen anda tanggungjawab anda. Komen dan pandangan anda amatlah dihargai. Terima kasih atas pandangan yang diberikan.