Pageviews

28 April 2016

Gabenor baharu Bank Negara: Datuk Muhammad Ibrahim

Gabenor baharu Bank Negara: Datuk Muhammad Ibrahim


Assalamualaikum dan selamat sejahtera


KUALA LUMPUR, Rabu – Timbalan Gabenor Bank Negara Malaysia (BNM) Datuk Muhammad Ibrahim, 56, dipilih sebagai Gabenor baharu bagi menggantikan Tan Sri Zeti Akhtar Aziz yang akan bersara pada akhir April.

Muhammad yang menyertai bank pusat itu pada 1984 dan dilantik sebagai Timbalan Gabenor pada Jun 2010, akan memegang jawatan tersebut bagi tempoh lima tahun, berkuat kuasa 1 Mei, 2016.


Gabenor Baharu Bank Negara
Gabenor Baharu Bank Negara

Beliau memiliki Ijazah Sarjana daripada Harvard University, Ijazah Perakaunan daripada Universiti Malaya dan diploma lepasan ijazah dalam Perbankan dan Kewangan Islam daripada Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.

Selama 32 tahun bersama dengan bank pusat, beliau berkhidmat dalam banyak bahagian termasuk peraturan dan pengawalseliaan bank, perancangan strategik, sistem pembayaran, insurans, perbankan luar pesisir, perbendaharaan dan pasaran kewangan.

Sebelum itu Muhammad juga pernah memegang jawatan sebagai Pengarah Urusan Danamodal Nasional Bhd dan Pesuruhjaya Suruhanjaya Sekuriti.

Sumber: IsmaWeb


Semoga kecemerlangan Bank Negara Malaysia akan diteruskan di bawah kepimpinan Gabenor baharu Bank Negara:  Datuk Muhammad Ibrahim

4 ulasan:

  1. oo....dah lantik yer? pun baru tau.tq for sharing info...
    :-) have a nice day!!

    BalasPadam
  2. Diharap ekonomi malaysia terus kukih selepas pelantikan ini..

    BalasPadam
  3. Harapnya semakin elok lah ekonomi Malaysia.. Amin..

    BalasPadam

Komen anda tanggungjawab anda. Komen dan pandangan anda amatlah dihargai. Terima kasih atas pandangan yang diberikan.