Pageviews

13 Mei 2009

Sedikit Mengenai Meningitis

KAITAN ANTARA MENINGITIS DAN SAWAN DI KALANGAN BAYI

Sawan yang berlaku dikalangan bayi yang berusia kurang dari tiga bulan lebih besar kemungkinannya disebabkan oleh punca-punca lain yang lebih serius seperti penyakit meningitis.

Demam sawan biasanya berlaku apabila suhu badan meningkat dengan tingginya. Sawan dikalangan bayi yang tidak ada kena mengena dengan demam merupakan sawan yang mungkin disebabkan oleh kerosakan otak, dan punca - punca metabolik seperti kekurangan glukos atau kalsium. [i]

Menurut Dr Hamid Arshat lagi, bayi dan kanak-kanak yang mendapat demam sawan untuk pertama kalinya dibawa berjumpa doktor kerana jika ada perasaan khuatir yang mereka mungkin menghidap penyakit meningitis doktor akan mengambil air dari bahagian tulang belakang untuk diperiksa . Ini adalah penting untuk mengenalpasti dengan awal penyakit meningitis , dan untuk membolehkan doktor memulakan rawatan. Penyakit ini adalah serius dan boleh membawa kepada kecacatan fizikal, mental dan kerosakan deria seperti penglihatan dan pendengaran atau juga maut.

Anggapan-anggapan yang salah seperti bayi itu akan lumpuh setelah air tulang belakangnya diambil (lumbar puncture) terlalu menyebabkan ibu bapa tidak membenarkan doktor- doktor menjalankan prosedur ini untuk menentukan atau mengenepikan penyakit meningitis. Yang merungsingkan ialah adakalanya kanak-kanak itu menunjukan tanda -tanda awal penyakit meningitis dan perasaan ini boleh membantu pengenalpasti dengan lebih awal penyakit ini . Jika ibu bapa membantah ini akan merumitkan perawatan dan akan membawa akibat yang buruk bagi kanak -kanak yang memang menunjukkan kemungkinan menghidap penyakit meningitis.[ii]


BILANGAN KES PENYAKIT DAN KEMATIAN DISEBABKAN MENINGOCOCCAL MENINGITIS DI MALAYSIA, 1999 - 2003[iii]

Meningococcal meningitis merupakan masalah kesihatan yang kritikal bagi banyak negara dan merupakan salah satu penyebab kematian yang utama. Penyakit ini berpunca daripada bakteria niesseria meningitides yang menyerang meninges, iaitu lapisan nipis di sekeliling otak dan tulang belakang. Penyakit ini cepat merebak dalam bentuk titisan air melalui batuk, ciuman atau bersin. Tanpa rawatan yang cukup, seseorang pengidap penyakit ini boleh maut dengan kadar 50% lebih cepat, iaitu kira-kira 24 hingga 48 jam selepas ianya dikesan.

Bagi tempoh 1997-2002, bilangan kes meningococcal meningitis di Malaysia didapati meningkat dengan ketara iaitu sebanyak 59 kes pada tahun 2001 berbanding 23 kes pada tahun 1997.

Dalam tempoh yang sama, peningkatan tertinggi ialah antara tahun 1998-1999 dengan kenaikan mencecah 120.83%. Peratus kematian berpunca meningococcal meningitis juga didapati mencatatkan kenaikan tertinggi.

Selepas tempoh tersebut, peratus kematian berpunca meningococcal meningitis menunjukkan pengurangan. Pada tahun 2002, peratus kematian hanya 14.8% daripada 54 kes yang dilaporkan. Ini mungkin disumbangkan oleh kaedah perawatan yang baik terhadap pesakit.


MENINGITIS DI MELAKA TERKAWAL [iv]

MELAKA 9 Mei - Jangkitan radang selaput otak (meningitis) berjaya dibendung daripada merebak selepas ia menyebabkan kematian seorang pelatih Akademi Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Tiang Dua di sini, baru-baru ini.

Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Hal Ehwal Wanita, Pembangunan Keluarga dan Kesihatan negeri, Chua Keng Hua berkata, tiga lagi pelatih yang mendapat rawatan di Unit Rawatan Rapi (ICU) Hospital Melaka sejak 7 Mei lalu hari ini dilaporkan semakin pulih. 9 daripada 10 pelatih yang mendapat rawatan di wad pengasingan dengan gejala jangkitan saluran pernafasan pula, semakin menunjukkan perkembangan untuk pulih.

Menurut Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Hal Ehwal Wanita, Pembangunan Keluarga dan Kesihatan negeri, sehingga 9 Mei 2009, penyakit meningitis berjaya dibendung daripada merebak kepada penduduk sekitar akademi berkenaan. Sehubungan itu, orang ramai dan penduduk sekitar akademi tidak perlu panik kerana segala langkah berjaga-jaga dan kawalan rapi ke atas pelatih dipantau pasukan perubatan.

Mengulas lanjut, Keng Hua berkata, sebanyak 453 pelatih dan kakitangan di akademi berkenaan yang terdedah kepada virus tersebut telah disaring. Pelatih yang terbabit kesemuanya lelaki berusia antara 22 dan 24 tahun. Seorang lagi mangsa masih mendapat rawatan di Hospital Kepala Batas, Pulau Pinang," katanya.

Sebagai langkah berjaga-jaga, kata Keng Hua, kesemua pelatih dan kakitangan dikuarantin dan tidak dibenarkan meninggalkan akademi selain mereka dikawal oleh kakitangan Jabatan Kesihatan negeri. Selain itu, JPJ telah diminta untuk tidak mengambil pelatih baru buat masa ini.

Pengarah Kesihatan negeri, Dr. Ghazali Othman berkata, semua kes menunjukkan gejala utama iaitu demam disertai dengan salah satu atau lebih daripada tanda-tanda seperti sakit kepala, sakit sendi, keletihan, batuk, loya, kejang perut dan menggigil. Kejadian dikesan pada 7 Mei lalu apabila sembilan pelatih mendapat rawatan di Jabatan Kecemasan Hospital Melaka kerana demam dan tanda-tanda penyakit lain.

Susulan itu, satu pasukan siasatan yang diketuai Pegawai Kesihatan Daerah dan unit Kawalan Penyakit Berjangkit telah melakukan siasatan dan saringan ke atas pelatih yang terbabit. Sampel darah, kencing, swab tekak telah dihantar ke makmal Hospital Melaka dan Institut Penyelidikan Perubatan untuk siasatan lanjut.

Siasatan turut dijalankan di tiga tempat terbabit untuk mencari punca serangan bacteria iaitu di Negeri Sembilan, Kelantan, Pulau Pinang. Ini kerana seorang pelatih yang meninggal dunia berasal dari Kelantan manakala seorang lagi sedang dirawat di Hospital Kepala Batas.

[i] http://home.hamidarshat.com/IKKdemam_sawan.htm
[ii] http://home.hamidarshat.com/IKKdemam_sawan.htm
[iii] http://www.statistics.gov.my/eng/images/stories/files/otherlinks/PST-Siri5.pdf
[iv] AMRAN MULUP dan RIZANIZAM ABDUL HAMID, pengarang@utusan.com.my (http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0510&pub=Utusan_Malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_06.htm)

1 ulasan:

Komen anda tanggungjawab anda. Komen dan pandangan anda amatlah dihargai. Terima kasih atas pandangan yang diberikan.