FOLLOWER

30 November 2017

Alhamdulillah | Muhasabah Diri

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Alhamdulillah |  Muhasabah Diri





Kita menangis kerana kita berjalan tanpa alas kaki.

Namun akhirnya kita akan berhenti menangis saat melihat manusia lain tanpa kedua kaki.

Alhamdulillah.

Jadikanlah ucapan "Alhamdulillah" itu satu amalan.

Kerna ia akan menjadi baja buat menyuburkan hati yang gersang.

In sha ALLAH.

Alhamdulillah | Muhasabah Diri

Ingatan di waktu pagi dan petang

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Ingatan di waktu pagi dan petang


Selamat pagi kepada pembaca semua.  Semoga hari ini lebih baik dari semalam serta ingatan kepada Tuhan juga terus kekal.




"Wahai Muhammad, ingatlah nama Tuhanmu pagi dan petang" (Surah Al-Insaan, 76)


Terima kasih kerana terus setia dengan blog ini dan sudi membaca entri ringkas ini, Ingatan di waktu pagi dan petang.

sziπŸ’

29 November 2017

KEM MODISI 2017

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


KEM MODISI 2017


CUTI SEKOLAH SUDAH PUN TIBA?? 😱
MASIH MENCARI PENGISIAN TERBAIK BUAT ANAK-ANAK?? πŸ€”πŸ˜Š

Istimewa buat para ibu ayah hebat. Kami daripada *Abi Saif Academy* tampil dengan program menarik dan padat dgn pengisian iaitu KEM MODISI 2017





πŸ“Œ Butiran program adalah seperti berikut :

πŸ“† Tarikh : *7-9 DISEMBER 2017*
πŸ”– Hari : *KHAMIS - SABTU*
⏰ Masa pendaftaran : *2.30PTG*
🏑 Tempat : *KOTA BHARU, KELANTAN*

Best ke? Apa keistimewaan program?Mesti soalan ni bermain di fikiran kan?he😁

In shaa Allah ini 'ramuan' dan tawaran kami utk *KM 17*😎
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
πŸ“ŒImam Muda
πŸ“Œ Fiqh wanita
πŸ“Œ Pendidikan *Hak/Maruah Diri*
πŸ“Œ Mandi Wajib
πŸ“Œ Solat
πŸ“Œ Tayamum&Wudhu
πŸ“Œ Outdoor game&explorace

*Ramuan SPECIAL *
πŸ”Pengurusan Jenazah
πŸ”Penyembelihan
πŸ”Program bersama *Anak Yatim*
πŸ” sentuhan Qalbu
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Jap bukan itu sahaja, *KM 17* juga menyediakan hadiah istimewa kepada ibubapa

πŸ’» EBook yg bernilai RM30
πŸ‘¨‍πŸ‘©‍πŸ‘§ Terapi Minda

Kepada *10 Peserta Terawal*

Dan paling istimewa dlm program ni..Bonus buat peserta..πŸ€—
🌟 *Penampilan Khas : Dai Izzudin TV3(Musim Kelima)* 😱😱

Berminat??Apa tunggu lagi??
Jom daftar sekarang.Sebelum *1 DECEMBER 2017* πŸƒπŸ»πŸƒπŸ»πŸƒπŸ»

πŸ’° Yuran Penyertaan :
~RM90 sahaja/peserta~❎❎

Yuran promosi untuk adik-adik😍😍

*RM79 sahaja/peserta*✅✅

Daftar 2 orang - *RM 149* sahaja!!😱

Daftar 3 orang - *RM 207* sahaja!!!
*( Anda jimat sebanyak RM30 )* 😱😱

πŸ‘¦πŸ»πŸ‘§πŸ» Khas untuk pelajar berumur *6- 17 Tahun* sahaja!

‼Terhad kepada *30 orang terawal sahaja*!!!

✅For Registration, Please Contact Us :
πŸ“ž akhi_haa www.wasap.my/601121984802/daftarKM17
πŸ“ž Sis najihah www.wasap.my/60109388085/daftarKM17
πŸ“ž *601125463796 (PEJABAT)*

Ayuh berikan ilmu dan pengalaman terbaik buat anak-anak kita 😊Cuti sekolah kali ini pasti seronok dan bermanfaat! Jom bersama kami.. πŸ€—

#Aksima
#AbiSaifAcademy

Semoga dipermudahkan urusan semua. Selamat mengikuti KEM MODISI 2017.

szi.
posted from Bloggeroid

2 sebab ALLAH tidak menurunkan azab

Assalamualaikum dan selamat sejahtera



2 Sebab ALLAH tidak menurunkan azab


Setiap apa yang kita lakukan dalam kehidupan ini ada hikmah dan sebab serta akibatnya.  Sama ada untuk kebaikan diri kita sendiri ataupun untuk masyarakat sekeliling kita.


"Dan Allah sekali-kali tidak akan mengazab mereka, sedang kamu (Rasulullah s.a.w) ada di antara mereka.  Dan tidaklah (pula) Allah akan mengazab mereka, sedang mereka meminta ampun." (Surah Al-Anfal, 33)



1. Rasulullah masih ada
2. Banyak istighfar

Kerana Rasulullah telah wafat, maka perbanyaklah istighfar kepada ALLAH

@quotephotovideo


Terima kasih kerana sudi baca entri ini, 2 sebab ALLAH tidak menurunkan azab


szi πŸ’–

28 November 2017

Semoga hari ini lebih baik dari hari kelmarin

Assalamualaikum dan selamat sejahtera



Semoga hari ini lebih baik dari hari kelmarin


Selamat pagi Selasa.  In shaa Allah jadikan hari ini lebih baik dari semalam juga sebagai persediaan untuk hari esok yang lebih baik.





Jangan menjelaskan tentang dirimu kepada siapa pun, kerana yang menyukaimu tidak perlu itu dan yang membencimu tidak percaya itu.

Teruslah melangkah selama engkau berada di jalan yang baik, meski terkadang kebaikan tidak selamanya dihargai...

Hidup bukan tentang siapa yang terbaik, tapi siapa yang mahu berbuat baik dan berubah ke arah yang lebih baik...

Jika datang kepadamu gangguan, ujian dan dugaan, jangan berfikir bagaimana cara membalas dengan yang lebih pedih, tapi berfikirlah bagaimana cara membalas dengan yang lebih baik.

Teruslah berdoa dan berikhtiar.

Sibukkan diri dalam kebaikan. Hingga keburukan lelah mengikutimu.

@quotephotovideo πŸ„πŸ„πŸ„


Terima kasih Semoga hari ini lebih baik dari hari kelmarin

szi πŸ’¬πŸ’.

27 November 2017

Ada Apa Dengan Tali Persaudaraan

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Ada Apa Dengan Tali Persaudaraan


Sesuatu yang senang ditulis, mudah difahami tetapi sukar untuk dilaksanakan walaupun ianya adalah sangat mudah!



Andaikata setiap orang mengetahui dengan baik bahaya memutus tali persaudaraan, maka ia akan berupaya sungguh-sungguh menyambung tali persaudaraan itu.


πŸ’­szi.  Terima kasih atas kesudian menjenguk entri ini, Ada Apa Dengan Tali Persaudaraan.

Sis Gee First Giveaway

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Sis Gee First Giveaway


Teruja betul dengan semangat rakan blogger kita seorang ni.  Walaupun blognya baru berusia 3 bulan tetapi rajin dan bersungguh-sungguh nak adakan giveaway.  Semoga semangat ini berterusan dan dapat menghasilkan penulisan yang bermanfaat buat semua pembaca. 

Tidak semua blogger yang mampu atau bersemangat nak anjurkan giveaway... termasuk penulis blog ini.  Baru sekali dua buat giveaway atau segmen lepas tu... senyap sunyi πŸ˜‰  

Jadi, tanpa melengahkan masa mari kita lihat ada apa dengan Sis Gee First Giveaway.

Sis Gee First Giveaway

Sis Gee First Giveaway

HADIAH-HADIAH :

1 x hadiah utama : 

1 Planner 2018 yang comel
1 fridge magnet 
1 keychain
Dimasukkan dalam bloglist



2 x hadiah ke dua
1 Fridge Magnet Penyu
1 Keychain 
Dimasukkan dalam bloglist

10 x blogger bertuah
Dimasukkan dalam bloglist Blog Sis Gee

TARIKH GIVEAWAY :  24 November 2017 - 12 Disember 2017

Okey... untuk menyertai giveaway ini sila klik pada banner di atas bukan pada planner 2018 ekk.


πŸ’¬Jom ramai-ramai kita berikan sokongan padu kepada rakan blogger kita, Sis Gee First Giveaway

Terima kasih.

Semuanya sama ada 24 jam

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Semuanya sama ada 24 jam


Selamat pagi semua.  Seperti tajuk di atas, setiap dari kita semuanya sama saja ada 24 jam sehari semalam.  Segalanya terpulang kepada kebijaksanaan akal kita dalam membahagikan 24 jam itu kepada jam-jam yang tertentu kepada ibadah tertentu.


24 jam

24 Jam


Waktu yang Tuhan berikan kepada setiap manusia itu sama.  Sama-sama 24 jam

Tetapi dengan waktu 24 jam itu, ada orang dapat mengurus negara dan ada pula orang yang mengurus hidupnya sendiri pun tidak mampu.

Itu semua pilihan.  Ingin menjalani hidup seperti apa kita ke depan.

~  Hikmah ~

Tiada siapa yang boleh mengubah nasib kita melainkan diri kita sendiri.

@quotephotovideo ⏱⏱⏱


Terima kasih sudi singgah baca entri ini, Semuanya sama ada 24 jam.
sziπŸ’¬

25 November 2017

Kita ada terlalu banyak

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Kita ada terlalu banyak





Kita ada terlalu banyak kemahuan
Sedangkan bukan semua yang kita perlukan

Kita ada terlalu banyak soalan
Sedangkan bukan semua perlukan jawapan

Kita ada terlalu banyak kebimbangan
Sedangkan bukan semua yang perlu difikirkan

Kita ada terlalu banyak kekecewaan
Sedangkan kita lupa Allah sentiasa memberi KEBAIKAN

(Ibnu Mussal)


Terima kasih kerana sudi membaca entri ini, Kita ada terlalu banyak
szi πŸ’πŸ’

24 November 2017

Bagaimana hadirnya bahagia

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Bagaimana hadirnya bahagia





Bila kau membahagiakan orang lain, 
Allah akan menghantar untukmu seseorang 
yang akan membahagiakanmu.


Terima kasih kerana membaca entri yang ringkas ini, Bagaimana hadirnya bahagia
sziπŸ’–



Salam Jumaat

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Salam Jumaat


Hari ini, 5 Rabiul Awal 1439, hari Jumaat pertama di bulan Rabiul Awal.  Semoga Jumaat ini membawa keberkatan buat kita semua.





Salam JUMAAT untuk semua
Penghulu Segala Hari
Jumaat pertama dibulan Rabiul Awal 1439H
Semoga kita semua berada Dalam Rahmat ILAHI.


Terima kasih, Salam Jumaat.

Hati Tempat Pandangan Allah

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Hati Tempat Pandangan Allah


Apapun yang kita lakukan, tempat pandangan Allah terhadap kita ialah pada hati kita.  Kita mungkin selalu merasa bersalah sama ada kesalahan itu disengajakan atau tidak.  Kesalahan yang tidak disengajakan adalah apabila kita tidak berpeluang berfikir panjang untuk membuat keputusan atau apabila kita mendapat nasihat yang kurang tepat lalu kita terpengaruh dengan nasihat itu dan seterusnya bertindak tanpa memikirkan kesan dan akibatnya daripada tindakan itu.  Namun kita sebenarnya pasti dalam dileman selagi kita tidak membuat tindakan.  Keputusan itu berlegar-legar dalam benak pemikiran kita hingga menjejaskan prestasi dan semangat kita.

Justeru, Istighfarlah semoga kelemahan kita itu mendapat pengampunan dari Allah dan seterusnya menjernihkan keadaan yang agak keruh akibat daripada tindakan kita.  Kita ini penuh dengan kelemahan dan kekhilafan.  Semoga Allah sentiasa memberi bimbingan kepada kita dalam membuat keputusan dan tindakan.





Dikatakan dalam hadis, Allah tidak menilai rupa lahir kita tetapi Allah menilai apa yang ada dalam hati kita.  Ya, sebenarnya hati kita ini bagaimana?  Kita ini penuh dengan kelemahan adakah wajar kita merasakan bahawa hati kita ini ikhlas atau baik atau mulia.  Hati ini ini memang busuk kerana kita sering melakukan kesilapan tanpa sedar kita telah menambah titik hitam dalam hati kita hingga hampir menutupi hati.  Bagaimana kita hendak menilai hati kita dan seterusnya membersihkan kelodak hitam yang bertakung di dasar hati sekiranya kita tidak membawa hati kita dekat dengan Allah.

Dikatakan dalam Al-Quran, di hari Akhirat, harta dan anak tidak berguna lagi melainkan orang yang datang membawa hati yang selamat.

Begitulah pentingnya hati ini.  Serba-serbi yang kita lakukan dinilai Allah tergantung pada hati. Setiap amal itu dilihat daripada niat dan keikhlasan di hati.  Sembahyang yang kita lakukan, Allah hanya terima jika ada khusyuk di hati.  Begitu juga ibadah lainnya, begitu juga wirid zikir kita, hanyasanya dinilai Allah bila ada rasa-rasa di hati.

Malah disebut juga Nabi, bila baik hati, baiklah seluruh anggota badan, jika jahat hati, jahatlah anggota badan.  Dan dosa hati lebih besar akibatnya daripada dosa lahir.

Jika hati ada riyak, jika hati ada sombong, jika hati ada hasad dengki, maka hati itu hanya layak duduknya di neraka.  Sebaliknya hati yang ada rasa hamba seperti rasa diri tidak layak dan rasa hina di hadapan Tuhan, juga hati yang kuat imannya, hati yang sabar, redha, tawakkal, syukur dan pemurah.

Hati seperti inilah yang mendapat pandangan Tuhan.  Jadi, apa erti semua ini?  Ia satu peringatan besar buat kita.  Agar sentiasa memeriksa dan menjaga hati.  Agar melebihkan soal hati daripada soal-soal lainnya.

Moga kita selamat di dunia dan di Akhirat nanti. In shaa Allah.


nota:  sebahagian daripada tulisan ini dipetik dari channel telegram @quotephotovideo dan selebihnya adalah nukilan penulis ini sendiri.  Agar sukar sebenarnya menghasilkan karya yang terbaik sekiranya kita sendiri tidak mempunyai keberanian dalam menulis.

Semoga dengan tulisan ini dapat membersihkan kelodak yang hampir menutupi hati ini. πŸ’žπŸ’žπŸ’ž

Terima kasih atas kesudian singgah dan baca entri ini, Hati Tempat Pandangan Allah.

23 November 2017

SEGMEN: BLOGLIST ISTIMEWA CIKGU AYUINSYIRAH

Assalamualaikum dan selamat sejahtera



SEGMEN: BLOGLIST ISTIMEWA CIKGU AYUINSYIRAH


Sudah lama sebenarnya tidak join segmen anjuran Cikgu Ayu Insyirah.  Mana tidaknya sudah lama tidak jalan-jalan ke blog Cikgu Ayu.  Pernah juga sekali dulu nak join segmen tetapi dah tutup... nak kecewa pun tak juga sebab dah memang silap sendiri bila lama sangat tak jumpa kawan-kawan di alam maya sampai banyak event yang mereka anjurkan kita terlepas pandang.

Panjang pula ceritanya 😏.  Okeylah jon kita tengok ada apa dengan SEGMEN: BLOGLIST ISTIMEWA CIKGU AYUINSYIRAH kali ini.

SEGMEN: BLOGLIST ISTIMEWA CIKGU AYUINSYIRAH

SEGMEN: BLOGLIST ISTIMEWA CIKGU AYUINSYIRAH


Segmen ini berlangsung mulai 11 November hingga 11 Disember 2017.

Jom kita meramaikan segmen ni..Nak join segmen ini, klik banner di atas atau boleh saja klik di SINI.


Terima kasih atas perhatian awak semua untuk entri ini, SEGMEN: BLOGLIST ISTIMEWA CIKGU AYUINSYIRAH.

GIVEAWAY DHIA SUMAYYAH (20/11/17 - 14/12/17)

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


GIVEAWAY DHIA SUMAYYAH (20/11/17 - 14/12/17)


Wah... entri ini ditujukan khas buat baby Dhia Sumayyah.   Semoga Baby Dhia berjaya dalam pertandingan GUGU GAGA BEBE Anugerah.



GIVEAWAY DHIA SUMAYYAH (20/11/17 - 14/12/17)
GUGU GAGA BEBE Anugerah
 


Jom rakan-rakan blogger semua kita berikan sokongan padu kepada baby Dhia.

Klik sini untuk lihat keunikan blog mama Baby Dhia dan mengenali lebih dekat siapa sebenarnya di sebalik MyPeroduaclub.


Terima kasih semua atas sokongan untuk entri ini, GIVEAWAY DHIA SUMAYYAH (20/11/17 - 14/12/17)

KEJAYAAN DALAM GA TAK NAK SUNYI SEPI LAGI GIVEAWAY BY ASTRAVELER

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


KEJAYAAN DALAM GA TAK NAK SUNYI SEPI LAGI GIVEAWAY BY ASTRAVELER


Jenuh akak fikirkan tajuk yang sesuai untuk buat entri ni.  Kononnya nak cari kelainan sebab tak nak menunjukkan sangat apa yang dimaksudkan.  Akak tahu mungkin ada yang kurang selesa atau pelik dengan tajuk yang diberikan.  Tetapi untuk memberikan kelainan kita kena berani... sikit jer.  Sebab ingat juga pesan Encik Suami, kalau nak buat kelainan janganlah nampak sangat lainnya, nanti nampak pelik pulak.  

Korang rasa tajuk ni pelik tak?  Biasa-biasa je kan?  Ok

Sebenarnya nak diceritakan blogh akak telah terpilih sebagai pemenang bagi GA TAK NAK SUNYI SEPI LAGI GIVEAWAY BY ASTRAVELER.  Entri Giveaway di SINI.



Senarai pemenang


Keputusan pemenang ada di SINI.  Blog SZ di No. 7, Peserta no. 58.  Apalah agaknya buku yang terpilih itu?  

Tahniah juga kepada semua rakan blogger yang sama-sama turut terpilih sebagai pemenang.  Juga terima kasih tidak terhingga kepada penganjur GA juga owner blog ASTRAVELER iaitu sis Julia Tarmidi.


Terima kasih juga kepada awak semua yang sudi singgah baca entri ini, KEJAYAAN DALAM GA TAK NAK SUNYI SEPI LAGI GIVEAWAY BY ASTRAVELER




Pagi Khamis Nan Indah

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Pagi Khamis Nan Indah



Selamat pagi kepada semua yang singgah di blog ini.  Hari ini pagi Khamis yang indah.  Segalanya berjalan lancar.  Alhamdulillah.

Dan, diberitakan keputusan peperiksaan Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) akan keluar pada hari ini. Terlebih dahulu tahniah diucapkan kepada adik-adik atau lebih tepat anak-anak yang berjaya mendapat keputusan cemerlang.  Kepada yang lainnya, keputusan hari ini bukanlah penamat kepada segala usaha anda.... kerana kejayaan itu bukan untuk hari ini sahaja, masih banyak masa dan peluang untuk mencipta dan mencapai kejayaan, yang penting usaha dan usaha tanpa kenal jemu.



Jangan kita pandang rendah pada setiap rezeki yang Allah bagi. Kerana hanya Allah yang tahu apa yang terbaik untuk kita.

Syukur itu menjadikan kita bahagia...

@quotephotovideo 🐝🐝🐝


Terima kasih atas perhatian anda untuk entri ini, Pagi Khamis Nan Indah.
szi😍

22 November 2017

Belajar Bersabar

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Belajar Bersabar




Aku belajar untuk bersabar atas segala persoalan yang sedang ku hadapi, kerana aku percaya, kesabaran itu akan membawaku pada sesuatu yang lebih baik.


Terima kasih kerana sudi Belajar bersabar 😊

21 November 2017

Giveaway Photo Polaroid Azhafizah.Com

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Giveaway Photo Polaroid Azhafizah.Com



Sempena buka kedai Print Photo Polaroid, Fiza nak buat satu "Giveaway Photo Polaroid azhafizah.com" untuk semua blogger. Syarat-syarat mudah sangat. Tak perlu nak tekan follow atau like dan sebagainya. Hanya perlu buat satu entri copy paste dan letakkan link entri dalam kotak komen. Senang kan? jomlah beramai-ramai meriahkan Giveaway yang mudah lagi simple ni.



Hadiah
20pcs photo polaroid saiz 3R x 1 pemenenang.
20pcs photo polaroid saiz 2R x 1 pemenenang.

Tarikh Tamat
30 November 2017, 23:59

Note : Pemilihan pemenang secara random.


Berminat untuk print photo polaroid murah, boleh terus email : azhafizahmdnor@gmail.com atau whatsapp terus >> http://azhafizah.wasap.my/



Terima kasih kerana membaca entri ini.  Jom ramai-ramai kita support Giveaway Photo Polaroid Azhafizah.Com

Jangan lupa cantikkan hati

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Jangan lupa cantikkan hati


Jangan sampai terlupa cantikkan hati.  Kita mungkin punya wajah yang cantik pada pandangan mata kita, namun sejauh mana kita punya hati yang cantik. 





Sekarang ini, ramai yang bersungguh-sungguh untuk mencantikkan wajah.  Sehingga terlupa untuk mencantikkan hati.

Kita akan ketemu banyaknya lambakan bahan untuk mencantikkan wajah.  Tetapi kita jarang ketemui bahan yang banyak untuk mencantikkan hati.

Allah, terasa kerdil sungguh diri ini bilamana tidak mampu mencantikkan hati sendiri dek kekhilafan diri sendiri.  Semoga kita sentiasa berada dilandasan yang benar dalam usaha mencantikkan hati kita.


Terima kasih kerana sudi membaca entri ini, Jangan lupa cantikkan hati.
szi πŸ’

20 November 2017

Marhaban Ya Marhaban Rabiul Awal

Assalamualaikum dan salam sejahtera


Marhaban Ya Marhaban Rabiul Awal


Hari ini Isnin 20 November 2017, bersamaan 1 Rabiul Awal 1439. 11 hari lagi kita akan menyambut Hari Keputeraan Rasulullah, Nabi Muhammad s.a.w.

Sementara itu kita selusuri ada apa disebalik bulan Islam yang mulia ini.



πŸ’• RABIUL AWAL


Bulan Rabiul Awal bermaksud bulan di mana bermulanya musim bunga bagi tumbuh-tumbuhan.

Mengikut kebiasaannya di Tanah Arab, sewaktu bulan Rabiul Awal, pokok buah-buahan mula berbunga dan seterusnya berbuah.

Maka nama bulan ini diambil sempena musim berbunga tanaman mereka.

Selepas kedatangan Islam, Rasulullah ο·Ί telah mengekalkan nama Rabiul Awal ini dan berterusan penggunaannya sehinggalah kini.

@quotephotovideo 😍😍😍

Terima kasih kerana sudi membaca entri ini, Marhaban Ya Marhaban Rabiul Awal.


posted from Bloggeroid

18 November 2017

Jangan melihat keaiban orang lain

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Jangan melihat keaiban orang lain


Berzikir kepada Allah dan berselawat kepada Baginda ο·Ί dan janganlah melihat keaiban orang lain.

Kesibukkan kita menilai orang lain akan melupakan kita kepada Allah.

Syeikh Yusuf Muhyiddin Bakhour Al-Hasani ~


Masjid Terapung Kuala Ibai, Terengganu Darul Iman

@quotephotovideo 🐣🐣🐣


Terima kasih sudi membaca entri ini, Jangan melihat keaiban orang lain.

szi πŸ’—πŸ’—πŸ’—

17 November 2017

10 entri popular minggu ini

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


10 entri popular minggu ini


Minggu ini, rasanya tak banyak entri panjang lebar.  Kebanyakan entri ringkas kerana mengejar masa. Walaupun ada juga cuba berusaha untuk buat entri panjang tetapi ianya memerlukan kecekalan dan semangat yang kental.  Sementelahan tuan tanah kedaung ni agak kedekut dengan ingatan... huhuhu.


Entri popular

Entri popular


  1. Prof Hariz Internet Marketing by PolicyStreet
  2.  Gulsan Nar Eksisi | Jus delima dari Turki
  3.  15 koleksi ucapan bergambar hari Jumaat                                   
  4.  Giveaway Ole-Ole Brunei By Mialiana.com                                 
  5.  Seminar Zakat, Wakaf dan Filantropi Islam (ZAWFI) ...                                          
  6.  Giveaway by Yanieninie   
  7.  Tentang Rezeki
  8.  Mengapa mesti jaga akhlak?          
  9.  Memahami itu sulit
  10.  Bengkel Apresiasi Puisi Melayu Tradisional

Apa-apapun semoga entri yang dipaparkan dapat memberi manfaat buat anda semua terutama kepada yang menulis entri ini.  Setiap tulisan itu penting untuk peringatan diri sendiri dalam usaha muhasabah diri.

Terima kasih kerana sudi membaca entri ini, 10 entri popular minggu ini.



Giveway Birthday Month

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Giveway pertama dari blog irdagarmin


Petang ni nak up entri giveaway pula.  Giveaway dari seorang rakan blogger yang baru dikenali di alam maya melalui seorang blogger lain ketika sesi blogging.  Giveaway pertama dari blog irdagarmin.  Tak banyak yang dapat dikongsikan mengenai blog baru ini sebab SZ baru saja mengenalinya.  Tetapi yang pasti pemilik blog ini seorang yang manis πŸ˜‰

Nak tengok ada apa dengan giveawy pertama ini?  Jom kita selurusi


Giveaway pertama dari blog irdagarmin.
Giveway pertama dari blog irdagarmin

Nak join giveaway ini? Klik banner di atas.

Giveaway tamat pada  4 Disember 2017.

Terima kasih kerana sudi membaca entri ini, Giveway Birthday Month

Setiap hari yang berharga

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Setiap hari yang berharga


Setiap hari yang datang adalah hari yang berharga.  Semakin banyak hari yang kita lalui semakin banyak yang kita temui... harga diri sendiri mahupun penilaian kita ke atas manusia lain.  berilah penilaian positif... biarpun berat hendak menulis apatah lagi hendak difikirkan.  Semoga Allah mengampuni kita dan orang yang kita nilai itu... 😌

Semoga kita senantiasa berada dalam rahmat, taufik dan hidayahNya


The Great Pyramid of Giza, El Giza, Egypt.Photo by © Marco Carmassi


Yang TERSENYUM belum tentu CERIA
Yang MURAM belum tentu BERDUKA

Yang CANTIK belum tentu di PUJA
Yang BIASA BIASA belum tentu orang TAK SUKA

Yang TUA belum tentu BIJAKSANA
Yang MUDA belum tentu kurang AKALNYA

Yang KAYA belum tentu BAHAGIA
Yang MISKIN belum tentu SENGSARA

Yang ALIM belum tentu lurus HIDUPNYA
Yang BODOH belum tentu bengkok LANGKAHNYA

Yang ANGKUH menutupi KEKURANGANNYA
Yang TAQWA menutupi KELEBIHANNYA

DUNIA adalah SANDIWARA
Yang pandai BERLAKON menjadi IDOLA

Semua hanya KULIT luar sahaja
Hanya ALLAH Mengetahui ISINYA
Semoga  RAHMAT buat kita SEMUA.

Wahai JIWA2 yang TENANG... 😞

SENYUM....πŸ’• πŸ˜ƒ

•══◎◎♡◎◎══•

 Ψ±َΨ¨ِّ Ψ§ΨΊْفِΨ±ْ Ω„ِيْ وَΩ„ِوَΨ§Ω„ِΨ―َيَّ وَΨ§Ψ±ْΨ­َΩ…ْΩ‡ُΩ…َΨ§ ΩƒَΩ…َΨ§ Ψ±َΨ¨َّيَΨ§Ω†ِيْ Ψ΅َΨΊِيْΨ±ًΨ§

Ya Allah, ampunilah aku dan kedua orang tuaku, serta berilah rahmat kepada kedua-duanya, sebagaimana mereka mendidikku pada waktu kecil. Amin.

•══◎◎♡◎◎══•

Terima kasih kerana bersama blog ini pada Setiap hari yang berharga.

szi 😌

16 November 2017

Di sebalik gelapnya malam

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Di sebalik gelapnya malam


Jangan takut pada gelapnya malam
tapi takutlah kepada pencipta malam (The Tarbiyah)



Malam

Malam



Ya Allah, Sang Pemilik Malam
Semoga Kau tunjukkan padaku hikmah 
Di balik gelapnya malam, 
Hikmah di setiap ujian.

Semoga Kau masih berkenan menitipkan nafas padaku setelah gelap pergi dijemput pagi.

Bismika Allahumma Ahyaa Wa Amut

@quotephotovideo 😴😴

Terima kasih Di sebalik gelapnya malam

szi 😴

Mengapa mesti jaga akhlak?

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Mengapa mesti jaga akhlak?


Pesanan yang sama setiap hari kita ajukan kepada anak-anak ketika menghantar mereka ke sekolah.

Jaga diri baik-baik
Jangan bergaduh
Ikut cakap cikgu
Dengar cakap cikgu
Jaga perangai, jangan buat perangai tak elok

Itu itulah pesanan yang sering diberikan.  Mudah-mudahan difahami oleh anak-anak.




Barangsiapa yang tak dapat menjaga akhlaknya, niscaya dia tak akan dapat menjaga agamanya.  (Imam al-Ghazali)



Orang yang menghias akhlaknya dengan akhlak yang baik tidak akan kering bau wanginya sehingga dia berada didalam KUBUR SANA...

@quotephotovideo 🌿🌿🌿

Terima kasih untuk entri ini, Mengapa mesti jaga akhlak.

szi πŸ’š

Baiki Hubungan Kita

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Baiki Hubungan Kita


Macam mana nak baiki hati yang sakit terluka ini?

Masih teringat suatu masa dahulu bila keluarkan entri begini, akan ada seorang insan yang akan menjawab melalui komen... yang antara lain bermaksud kerana kita pernah menyakiti hati orang lain maka adalah tidak mustahil kita juga akan sakit hati dan terasa hati.

Ya.. ada benarnya tanpa disedari melalui kata-kata atau perbuatan kita akan ada insan lain yang berkecil hati dan sakit hati dengan kita.  Tetapi kita langsung tidak sedar kerana kita merasakan bahawa kita sudah habis baik seolah-olahnya kita ini orang yang mulia... Allahu... sentap bagaimana lagi yang hendak digambarkan bila kita sendiri terasa hati dengan perkara kecil ..


Baiki Hubungan Kita

Baiki Hubungan Kita



Maka... Muhasabah diri ini...
Baiki dulu hubungan kita dengan Allah. In sha Allah, semua akan jadi lebih sempurna.


Terima kasih atas perhatian semua untuk entri ini,  Baiki Hubungan Kita

Syukuri Nikmat

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Syukuri Nikmat


Hiasi diri dengan Keimanan
Syukuri pemberian dengan Keikhlasan
Rendah diri dengan Kelebihan yang dipinjamkan

Selamat Pagi Semua

Syukuri Nikmat

"Dan apa saja Nikmat yang ada padamu, maka dari Allah-lah (datangnya)"  (Surah An-Nahl: 53)


Alhamdulillah, hari ini diberikan kesempatan untuk terus bernafas dan melaksanakan urusan harian. Semoga diberikan kemudahan dalam melaksanakan tugas dan diberikan hidayah untuk terus berbuat baik kepada semua makhlukNya.


Terima kasih dan sama-samalah kita Syukuri Nikmat.

szi πŸ’–

15 November 2017

Memahami itu sulit

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Memahami itu sulit


Memahami itu sulit, oleh itu banyak orang yang cenderung menghakimi.
Kerana kita cepat melatah disebabkan tindakan orang yang spontan 





Belajarlah memahami sebelum menghakimi 
Mengerti sebelum membenci 
Berfikir sebelum bertindak 
Mendengar sebelum bicara

@quotephotovideo 🐿🐿🐿

Terima kasih kerana sudi memahami entri ini biarpun Memahami itu sulit. 😎

Tentang Rezeki

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Tentang Rezeki





Terima kasih, bacalah Tentang Rezeki

Ingat 5 sebelum 5

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Ingat 5 sebelum 5


Banyak kali perkara ini diperingatkan. 
Seringkali juga manusia ini terlupa
Semoga peringatan berterusan ini tidak menjemukan
Lantas ia terus melekat padu dalam jiwa

Ingat 5 sebelum 5

Ingat 5 sebelum 5


Muda sebelum tua
Sihat sebelum sakit
Kaya sebelum miskin
Lapang sebelum sibuk
Hidup sebelum Mati


Terima kasih atas peringatan ini, Ingat 5 sebelum 5.

14 November 2017

Prof Hariz Internet Marketing by PolicyStreet

Assalamualaikum dan selamat sejahtera



Prof Hariz Internet Marketing by PolicyStreet


Ridhauddin Hariz  ialah salah satu Internet Marketing Malaysia yang dikenali sebagai Prof Hariz dikalangan rakan-rakannya. Beliau  berasal dari Permatang Pauh Pulau Pinang. 

Prof Hariz merupakan pemegang Diploma Sistem Komputer dari Kolej ADTEC Melaka dan semenjak itulah beliau menceburkan diri dalam bidang komputer dan Internet. Prof Hariz seterusnya melangkah ke alam pekerjaan di dalam bidang online marketing dan pemasaran secara atas talian. Bermula daripada tahun 2014, Prof Hariz menubuhkan syarikat sendiri iaitu PH ProjectBase Resources dan dari situ beliau berkecimpung dengan kaedah pemasaran secara atas talian menggunakan media sosial, strategi pemasaran menggunakan email, Google Analytics, Search Engine Optimization atau SEO, rekabentuk laman web dan juga pemasaran melalui konsep funnel marketing. Sejak dari itu, beliau telah membantu ramai peniaga serta syarikat-syarikat dalam menambahbaik strategi pemasaran diatas talian.



Prof Hariz Internet Marketing Malaysia


Pengalaman beliau yang mendalam dalam SEO membuatkan Prof Hariz dilamar oleh syarikat Exabytes Group Sendirian Berhad pada dua tahun lalu dan dipertanggungjawab untuk  menjana idea-idea baru serta menerokai strategi-strategi pemasaran yang inovatif menggunakan teknologi internet yang terkini, seperti penghasilan laman web, blog, komuniti media sosial dan juga kaedah-kaedah komunikasi yang lain. 

Selepas berhempas pulas bersama Exabytes, tahun ini pada tahun 2017 beliau sekali lagi dimurahkan rezeki beliau untuk menjawat jawatan yang lebih tinggi di syarikat As White Global Sdn Bhd sebagai Penasihat SEO. Prof Hariz kali ini memegang jawatan dan tanggngjawab yang besar hinggalah melibatkan diri dengan klien-klien dari Australia, US , UK , Singapore dan Germany. Sebagai Penasihat SEO yang terkemuka di Malaysia, beliau dipertanggungjawab untuk menyediakan perkhidmatan SEO kepada klien-klien tidak kira di Malaysia mahupun di luar negara.

Prof Hariz, Online Marketing Specialist atau pakar dalam SEO dan pemasaran atas talian adalah gelaran yang diberikan oleh rakan-rakan serta kenalan kerana pencapaian beliau telah mencapai ke tahap yang sangat membanggakan.  Kini beliau dikenali sebagai Prof Hariz ataupun Tuan Hariz.

Untuk yang tidak mengenali lagi siapa Prof Hariz, berikut adalah pencapaian beliau sepanjang beliau berada di dalam bidang Internet Marketing.



Pencapaian Prof Hariz

  • Menganjurkan program diet bersama Utusan Malaysia 
  • Mendapat pengiktirafan sebagai Top 3 Affiliate Malaysia oleh Infokerjaya 
  • Menganjurkan seminar Buat Duit Affiliate dengan Blog di Karangkraf pada Disember 2014 
  • Menganjurkan pelbagai bengkel-bengkel dan seminar-seminar, antaranya:
    • Bengkel/Seminar, Mac 2015
    • Bengkel Affiliate Ninja, April 2015
    • Bengkel Email Marketing, Jun 2015
    • Private group coaching bersama Shaklee Malaysia, Disember 2015


  • Bekerjasama dengan Irfan Khairi pada Februari 2016
  • Menganjurkan Private Coaching Group 365
  • Ditemuramah oleh Astro Awani pada Disember 2016


Perkhidmatan Yang Ditawarkan Oleh Prof Hariz Sebagai Internet Markting Malaysia

Prof Hariz  menawarkan servis SEO yang mana membantu para usahawan dalam dunia perniagaan terutama membuat servis SEO untuk perniagaan secara atas talian. Bukan itu sahaja, Prof Hariz menawarkan servis review di blog beliau www.profhariz.com kepada usahawan yang ingin memperkenalkan produk mereka kepada orang ramai. Artikel review itu adalah artikel yang mempunyai unsur-unsur SEO yang mana dapat meningkatkan jualan anda kepada double dan triplle daripada biasa.
  • Marketing di Google
  • Personal coaching Zero Marketing to Hero
  • Funnel Marketing
  • Review
Bagi siapa yang baru sahaja memulakan perniagaan atau sudah lama berkecimpung di dalam dunia perniagaan tetapi tidak tahu untuk membuat marketing, anda oleh menghubungi Prof Hariz sebaga penasihat anda melalui info dibawah.

Info Mengenai Prof Hariz
Whatsapp : 6012-5336713



Prof Hariz Internet Marketing Malaysia by PolicyStreet

Kini beliau berkerja di salah sebuah syarikat Insurans, PolicyStreet. Prof Hariz dilantik dan dipertanggungjawabkan untuk menjadi Pengurus Internet Marketing disyarikat itu. 


PolicyStreet

PolicyStreet adalah insurans yang mudah, senang dan mampu bayar. PolicyStreet lebih menumpukan kepada mereka yang memerlukan insurans seperti syarikat, universiti, usahawan, kelab kesihatan, dan macam-macam lagi kumpulan.

PolicyStreet merupakan syarikat insurans yang menawarkan pelbagai jenis insurans mengikut keperluan seperti berikut :
  • Insurans Perubatan, Diabetes, Kanser, Kehidupan yang mampu, Tulang belakang, Bantuan jalan raya jangka pendek, Peralatan muzik dan Pemberhentian kerja


Apa yang lebih membanggakan adalah, PolicyStreet menawarkan servis insurans untuk produk-produk yang lebih kecil antaranya ialah :
  • Keracunan makanan, Kerosakan rambut, Sewaan, Berbasikal, Keracunan alkohol, Menonton, Mendaki, Penyewa, Perlawanan bolasepak, Cinta, Peralatan musik, Perkahwinan dan Majlis pengebumian

Sesiapa yang inginkan insurans, boleh hubungi PolicyStreet, syarikat insurans yang mengambil berat tentang keperluan anda. Bersama-samalah mencipta masa depan bersama PolicyStreet.

Info Mengenai PolicyStreet


Contest Cash RM1100 by PH x Emas Putih di Sponser Oleh Prof Hariz dan Emas Putih. Untuk join contest ini sila rujuk disini .


Terima kasih atas perhatian anda ke atas entri ini, Prof Hariz Internet Marketing by PolicyStreet.