FOLLOWER

CARIAN

19 September 2017

Siapa lagi yang hendak disalahkan

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Siapa lagi yang hendak disalahkan


Sudah menjadi lumrah alam
Bukan sahaja awak atau mereka tetapi saya juga terpaut sama
Siapa lagi yang hendak kita salahkan bila terjadinya kesilapan
Bila semuanya seperti tidak kerana
Hanya kerana cuai mendengar arahan
Atau kurang ambil peduli akan perakuan
Atau seribu lagi alasan
Rekalah bermacam-macam alasan
Semuanya akan berpatah kembali kepada kita.

Siapa lagi yang hendak disalahkan bila orang lain yang sebaya denganmu mampu menggapai awan
Sedangkan dirimu masih lagi bertongkat dagu

Tiada siapa peduli apa yang kau alami
Tiada siapa ambil kesah apa yang bakal kau hadapi
Tiada siapa peduli

Lalu ... apa pula tindakanmu
Adakah semata-mata menuju kesalahan itu kepada sang lain
Sang lain lebih berkudrat dari mu?
Sanggupkah?
Tidakkan
Hanya yang mampu kau bertikam lidah dari belakang
Bersuara di depan kau memang tidak mampu
Kerana kau bukan sesiapa
Sesekali kau yang rasa sendiri
Apa itu pencacai
Apa itu balaci

Jadi... bersiap sedia dalam apa jua situasi
Bersedia mental dan fizikal
Biarpun sekarang badan sudah lesu
Mindapun sudah mula bercelaru


Cukuplah...

Berdoalah
Moga kau dikurniakan kesihatan yang baik
kesihatan mental dan fizikal yang teguh
Kekuatan bersuara bukan kerana menentang tetapi kerana kebenaran

Semoga diberikan hidayah kepada mereka untuk terus berkhidmat dengan penuh dedikasi
Semoga tanggungjawab yang kau pikul itu bukanlah beban
Semoga dimudahkan urusan insan disekelilingmu

Terima kasih.

Segmen Pencarian Bloglist by ombak Bergigi

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Segmen Pencarian Bloglist by ombak Bergigi


Agak lama juga SZ tak join segmen.  Dan.. Segmen Pencarian Bloglist by ombak Bergigi merupakan segmen pertama SZ join pada bulan September.



Segmen Pencarian Bloglist by ombak Bergigi

Segmen Pencarian Bloglist by ombak Bergigi


Segmen simple ini dijangka tamat pada 25 September 2017.  Klik banner di atas untuk turut serta.

Jom support rakan blogger mana tau nanti kita pun dapat supporter juga 😍

Terima kasih, jom meriahkan Segmen Pencarian Bloglist by ombak Bergigi

Cara membahagiakan hati sendiri

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Cara membahagiakan hati sendiri


Kita sering menginginkan bahagia.  Kerana dengan bahagia, kita rasa hidup kita sempurna.  Tetapi bahagia yang bagaimana yang kita cari?




Antara cara membahagiakan hati sendiri, adalah membahagiakan orang di sekeliling kita.

Buat orang gembira. Buat orang selesa dan suka berada di sisi kita. Lakukannya seikhlas hati kita, bukan dibuat-buat. Apa lagi merencana yang buruk di sebaliknya.

Betul. Bukan mudah nak puaskan hati orang. Tapi, itu bukan alasannya. Matlamat kita harus jelas berbuat baik itu sebab apa. Kalau sengaja berbaik-baik kerana mahukan pujian dan sanjungan...ya, mungkin kita akan dapat. Mungkin juga tidak.

Makanya, betulkan semula niat kita. Santuni semua orang kerana Dia. Dia akan bahagiakan kita dengan ketenangan jiwa. InsyaAllah.

Mulakan setiap awal Hari Dengan Gembira Kegembiraan Bersama anda sepanjang hari😊😊😊

Pegang dada anda dengan tangan kanan. Ucapkan dengan mulut, "Aku mencintai dan mengasihi semua orang dan semua makhluk Tuhan di seluruh alam semesta ini"... sambil tersenyum, santai, gembira 😊😁😍😍😍😍😍😍😁😊

#masterpeta #lifepath #auraenergy769 #zainrichss769


Terima kasih atas kesudian berkongsi entri ini, Cara membahagiakan hati sendiri.

szi πŸ’–

18 September 2017

Benda yang kita risau

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Benda yang kita risau


Benda yang kita risau akan menjadi doa.
Kita seringkali dimomokkan dengan kenyataan ini.  Jadi, seharusnya kita risaukan perkara yang baik-baik atau perkara yang tidak elok?


Benda yang kita risau

Benda yang kita risau

"Benda yang kita risau, ia akan jadi ujian untuk kita.  Jika kita risau tentang rezeki, kita akan duji dengan rezeki.  Jika kita risau dengan rupa, kita akan diuji dengan rupa.  Jalan keluar untuk kerisauan ini adalah kita mesti redha dengan setiap takdir Allah SWT" (Sheikhuna) 

Pada pandangan saya, ada baiknya bila kita risaukan sesuatu perkara cepat-cepatlah kita berdoa semoga tiada keburukan yang berlaku.  Doakan yang baik-baik.  In shaa Allah perkara baik yang akan berlaku.

Kita yang mampu mengubah pemikiran kita.
Cuma kita kadang-kadang terpengaruh dengan amalan biasa yang kurang baik.
Mulaikan sekarang kita amalkan yang baik dan perbaiki amalan biasa yang kurang baik.


Terima kasih atas kesudian berkongsi entri ini, Benda yang kita risau.

szi.πŸ’

Selamat menyambut hari Isnin

Assalamualaikum dan Salam sejahtera,


Selamat menyambut hari Isnin


Permulaan hari bekerja bagi sesetengah negeri di Malaysia adalah hari Isnin.
Hari Isnin sering kali dikaitkan dengan hari biru.
Mengapa biru? Kerana pengaruh budaya asing.



"Bila mentari muncul, hari yang baru akan menjadi saksi amalan kita.  Bila terbenam mentari, ia akan perhi takkan kembali sehingga tiba hari kiamat".  (Imam Hassan al-Basri)


Semoga hari ini memberi peluang kepada kita semua untuk terus berada di dalam landasan yang betul.  Tanpa curiga, tanpa mazmumah.

Terima kasih kerana membaca entri ini, Selamat menyambut hari Isnin

szi
posted from Bloggeroid

15 September 2017

Perbandingan perancangan kita

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Perbandingan perancangan kita


Kita merancang, Allah juga merancang.

Jangan kecewa, Kerana perancangan Allah itu lebih baik.

Bersabarlah, Kerana kesabaran menjadikan kita untuk terus kuat.




Kita sebenarnya tidak tewas dalam merancang.  Kerana kita hendakkan sesuatu itu terlaksana dengan baik.  Namun ada ketikanya dalam merancang juga kita menempuh berbagai rintangan inikan pula ketika melaksanakannya.

Tetapi kita harus ingat setiap perancangan kita harus diawali dengan niat yang baik dan diiringi doa dan tawakkal.  Agar perancangan itu terlaksana dengan baik serta mendapat hikmah dari Allah.

Terima kasih kerana membaca entri ini, Perbandingan Perancangan Kita.

szi.

14 September 2017

Cepat bertindak cepat dapat keputusan

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Cepat bertindak cepat dapat keputusan


Jenuh memikirkan tajuk yang sesuai dengan entri ini. Segalanya berkisar kehidupan seharian kita. Apa saja tindakan yang kita buat sama ada dari segi perbualan, pergerakan atau keputusan turut mempengaruhi kehidupan kita di masa depan. Dan... ia juga turut mempengaruhi insan tersayang iaitu suami atau isteri dan anak-anak. Kerana kita tidak hidup sendirian. Apa juga keputusan mereka turut memberikan kesan sampingan kepada kita secara langsung atau tidak. Tidak boleh tidak kita harus bijak dalam membuat keputusan. Sebolehnya kurangkan risiko sakit hati seperti dendam dan segala macam jenis mazmumah.




Mengapa akak bercerita begini? Kerana akak juga rasa tersentuh dengan apa yang terjadi dengan kawan-kawan mengenai isu yang sebenarnya tidak perlu pun ada rasa benci. Tetapi kerana dipengaruhi rasa sakit hati maka mereka sanggup bertindak mengikut emosi. Isu yang sewajarnya boleh diselesaikan dengan budibicara baik tetapi disulami dengan warna kelam. Segalanya soal hati.

Tidak mahulah isu ini diperbesarkan cukuplah ianya menjadi pengajaran buat kita semua.

Kita bertindak cepat supaya kita dapat melihat keputusan segera tanpa memikirkan kesan yang bakal menimpa. Tidak memikirkan langsung kesan dan akibat daripada tindakan yang diambil. Betapalah keringnya hati kita. Sanggup melakukan tindakan sedemikian rupa asal puas hati tanpa sedikit pun ada rasa simpati.

Dan... Kita sebagai manusia pemerhati bukan lah pilihan kita untuk sebarkan keburukan yang berlaku. Hanya yang mampu adalah mengambil iktibar agar kita tidak melakukan perkara yang sama.

Tentunya kita pernah merasa peritnya dikhianati tetapi adakah wajar untuk kita membalasnya?

Adakah kepuasan menyakitkan hati orang itu berbaloi dengan apa yang kita dapat?

Adakah kita mahu melihat berlakunya satu lagi penghinaan terhadap diri kita?

Cukuplah dengan apa yang telah berlaku tidak perlu dipanjangkan dendam itu kerana bakal memakan daging hati kita sendiri.


Sucikanlah hati dengan kebaikan. Sekalipun tak mampu berbuat baik jangan pula kita menambah kejahatan dalam diri kita.

In Shaa Allah dimudahkan segala urusan kita dan urusan mereka dalam melaksanakan tugas untuk kebaikan dunia dan akhirat.

Terima kasih kerana membaca entri ini, Cepat bertindak cepat dapat keputusan.

szi


posted from Bloggeroid

Hikmah Diam Lebih Baik Dari Berkata-kata

Assalamualaikum dan selamat sejahtera 


Hikmah Diam Lebih Baik Dari Berkata-kata



Setiap hari yang datang adalah hari yang berharga.  Dipenuh dengan pelbagai ragam suka dan duka.  Ragam suka itu membuatkan kita bahagia.  Namun sebaliknya ragam duka itu membuatkan kita rasa tidak bahagia.  Haruskah kita menolak mentah-mentah rasa duka itu?  Tidak kan!  Kita jadikaan ragam duka itu sebagai sempadan dan pedoman itu kita meneruskan kehidupan di muka bumi ini.

Semoga kita senantiasa berada dalam rahmat, taufik dan hidayah Nya


Hikmah Diam

Hikmah Diam


Banyak ilmu yang ada di alam ini...

Mulai dari ilmu yang biasa-biasa saja (pada pandangan kita), sampai ada ilmu yang paling mulia, ada pula ilmu yang paling tinggi, ada juga ilmu yang paling utama, ilmu yang diterima, ilmu yang benar, ada ilmu induk dari segala ilmu dan sebagainya...

Lalu Ilmu apakah yang paling tinggi itu...?

Ada sebuah riwayat bahawa seorang sahabat bertanya kepada Rasulullah :

"Ya Rasulullah, ilmu apakah yang paling tinggi itu?"

Rasulullah hanya "DIAM"

"DIAM" bukan bererti "Tidak bicara"

Tetapi tidak banyak bicara, tidak banyak mengeluh, tidak membuka aib, tidak pamer/riya, tidak sombong, tidak berdebat dan sebagainya...

Ilmu "DIAM" itu sebuah ilmu yang tidak ada gurunya, tidak ada muridnya, tidak ada sekolahnya, tidak ada kitabnya, tidak diajarkan dimanapun.

Dalam DIAM itu tidak ada yang mengetahui kecuali orang yang bersangkutan dengan Tuhannya saja.

DIAM tetapi tetap terus memperhatikan
DIAM tetapi terus bergerak/ikhtiar
DIAM tetapi terus berdoa/berzikir
DIAM tetapi tetap terus menebar manfaat

Seperti matahari yang diam tetapi terus bersinar.
Seperti padi yang diam tetapi tetap terus tumbuh.
Seperti tanah yang diam tetapi didalamnya menyimpan banyak manfaat.

Atau seperti dirimu yang dulu selalu diam ketika didalam RAHIM, walau tak nampak, tak bicara, tetapi keberadaanmu membawa berjuta harapan dan kebahagiaan.

Wahai JIWA2 yang TENANG... 😞

SENYUM....πŸ’•πŸ’•πŸ’• πŸ˜ƒπŸ˜ƒπŸ˜ƒ


Terima kasih atas kesudian membaca entri ini, Hikmah Diam Lebih Baik Dari Berkata-kata

szi 😌

13 September 2017

Tips hari ini

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Tips hari ini

Sesekali berkongsi tips dan rahsia rasa teruja pula.  Walaupun akak bukanlah bijak sangat tetapi bila dapat kongsi tips dai orang lain terasa sungguh bertuah.


Gambar hiasan

Ramai orang hendak selesaikan hutang tetapi bila tidak bersedia kaya kelak hutang lama habis hutang baru pula yang datang.

Cuba bayangkan bila hutang dah selesai ke mana arah tuju kita semua?

Semua terberhenti sebab tiada yang mendesak ketika itu.  Oleh itu, bersedia lah untuk menjadi kaya.

Namun setiap yang nak jadi kaya selalunya dihalangi oleh rasa ketakutan.

Nak belajar untuk unlock rasa itu? Sila ke link ni https://t.me/powerofsyukur2017


Terima kasih kerana membaca Tips hari ini

szi πŸ’

Wordless Wednesday | Jangan ada benci

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Wordless Wednesday | Jangan ada benci





11 September 2017

Selamat Pagi

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,


Selamat pagi

Hari ini Isnin minggu ke-2 dalam bulan September.
Semoga dipermudahkan urusan kita semua untuk hari ini dan hari-hari yang berikutnya.




Terima kasih.
szi

posted from Bloggeroid

5 September 2017

Rezeki Hari Selasa

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Rezeki Hari Selasa


Alhamdulillah.
Pucuk dicita ulam mendatang.
Hari ini lewat sikit sarapan.
Ada sahabat yang baik hati sangat-sangat telah menghadiah sesuatu untuk kudapan sebelum sarapan.
Tetapi kudapan ini dimakan selepas sarapan 😊
Terima kasih sahabat!
Sayang awak ketat-ketat.


Rezeki hari Selasa

Rezeki hari Selasa


Sudah jadi seperti potluck pula.
Kuih peniram dan kuih bakar memang kesukaan akak.
Nescafe Tarik itu... baru pertama kali jumpa.
Tak sabar nak rasa kan?

Terima kasih semua.  Inilah cerita akak yang sebenar pagi ini. Rezeki Hari Selasa

szi 😍

Salam Ceria di Pagi Selasa

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Salam Ceria di Pagi Selasa  


Alhamdulillah, hari ini hari 5 September, Selasa pertama di bulan September 2017.  Juga merupakan hari bekerja yang pertama untuk bulan ke Sembilan.  Tidak dinafikan ada sebahagian dari kita sudah pun mula bertugas pada hari sebelumnya.



Semoga kita semua diberikan kesihatan yang baik dirahmati allah sentiasa.
Aamiin.

Terima kasih.  Salam Ceria di Pagi Selasa 
szi πŸ’—

3 September 2017

Carilah Rumah Akhirat

Assalamualaikum dan selamat sejahtera

Carilah Rumah Akhirat

Wahai orang yang tertipu!

Tiang atas kehidupanmu telah retak, dinding kehidupanmu juga telah condong, bahkan rumah yang kamu duduki telah roboh. Kamu harus segera meninggalkannya dan pindah ke tempat lain.

Carilah rumah akhirat! Langkahkan kakimu ke sana.

Apakah kakinya?

Kakinya ialah amal yang baik. Persembahkan hartamu untuk akhirat, supaya kelak kamu boleh mendapatkannya di sana.

Wahai orang yang tertipu oleh gemerlapan dunia!Wahai orang yang sibuk dengan sesuatu yang tidak bererti!
Wahai orang yang meninggalkan kemuliaan dan sibuk dengan para hamba!

Celakalah menanti kamu!.

~ Syeikh Abdul Qadir Al-Jailani ~

@quotephotovideo 🍁🍁🍁



Barossa Valley πŸ’•
Beautiful photo by @safromabove πŸ‘


Terima kasih.

posted from Bloggeroid

Bicara Akhirat | Muhasabah Diri

Assalamualaikum dan selamat sejahtera

Bicara Akhirat adalah tentang Keimanan
Hanya yang yakin (beriman) yang menginginkanNya...

@quotephotovideo πŸ„πŸ„πŸ„


posted from Bloggeroid