FOLLOWER

28 Julai 2017

KETABAHAN ITU MEMBERI KEKUATAN

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


🍃 KETABAHAN ITU MEMBERI KEKUATAN 🍃  


🍃BERSYUKUR lah masih terus di beri KEHIDUPAN.

🍃BERTAUBAT lah segera jangan lambatkan.

🍃BERSYUKUR lah masih terus di beri KURNIAAN.

🍃PUJI lah syukur kepada Ar-Rahman.

🍃BERSYUKUR lah masih terus di beri KETURUNAN.

🍃Ingatlah itu AMANAH Tuhan.

🍃BERSYUKUR lah masih terus di beri PASANGAN.

🍃Segala KEKURANGAN kita cukupkan.

🍃BERSYUKUR lah masih terus di beri KESEMPATAN.

🍃Rebutlah GANJARAN yang ALLAH sediakan.

🍃BERSYUKUR lah masih terus diberi KESABARAN.

🍃KETABAHAN itu lah memberi KEKUATAN.


Save Palestine Pray for Al-Aqsha  @quotephotovideo
Save Palestine Pray for Al-Aqsha 
@quotephotovideo


🍃Sesungguhnya kami bersyukur pada MU Ya Allah atas segala rezeki yang Engkau berikan.

🍃Mudah-mudahan kami akan terus hidup dalam kesederhanaan.

🍃Mudah-mudahan juga hidup kami akan diberkati Tuhan.

🍃Inshaa Allah. Allahumma Aamiin Ya Rahman.



Terima kasih kerana membaca entri ini, KETABAHAN ITU MEMBERI KEKUATAN

szi 💖

25 Julai 2017

Chocolate Fan Giveaways by Sii Nurul

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Chocolate Fan Giveaways by Sii Nurul


Serius nie ... tak tau nak kata apa.  Jom layan jer dulu giveaway ini...

Chocolate Fan Giveaways by Sii Nurul

Chocolate Fan Giveaways by Sii Nurul


Klik banner di atas untuk ikut serta dalam giveaway ini.

Jom kita ramai-ramai meriahkan Chocolate Fan Giveaways by Sii Nurul

szi💖

Hari yang agak sibuk

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Hari yang agak sibuk


Seperti biasa juga setiap pun adalah hari yang sibuk.  Kenapa sibuk?  Sebab ada kerja.  Kalau tiada kerja balik rumah... rehat.  Mana ada istilah tiada kerja kalau kita sudahpun bekerja.  Setiap hari ada saja kerja yang perlu dilakukan dan disiapkan.  Ada tugas yang datang tiba-tiba, tugas yang tidak dirancang tetapi muncul untuk diselesaikan.  Lumrah kehidupan orang bekerja.




Hari ini, sibuk sikit kerana ada tugas baru yang perlu dilaksanakan.  Tugas baru di pejabat sekarang. Sebelum ini pernah juga buat tugas sebegini tetapi sudah terlalu lama.... hampir 15 tahun dahulu.

Bila dah dalam kesibukan ini macam-macam kerenah yang kita akan temui.  Kerenah manusia yang pelbagai.

Sama ada kita kenal seseorang itu sudah lama atau baru, kita masih perlu hormat dan jaga adab... mengikut apa peranannya ketika itu dan siapa kita ketika ini.  Dalam situasi yang berbeza pembawakan seseorang itu berbeza sedikt.  Langsung tidak sama ketika di kedai kopi atau ketika ceramah.  Semuanya ada karakter tersendiri.  Kita yang perlu mahirkan diri melihat kepada situasi dan keperluan semasa.

Justeru pengajarannya, walau di manapun kita berada sentiasalah ikut peraturan atau paling tidak jagalah adab di tempat orang.


Terima kasih kerana sudi melayan celoteh pada Hari yang agak sibuk.

szi😊

24 Julai 2017

Adab dan sunnah Nabi s.a.w

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Adab dan sunnah Nabi s.a.w #204


Sebetulnya saya di sini sekadarnya ingin berkongsi apa yang saya perolehi.  Apa-apa saja yang saya fikirkan ianya baik untuk dikongsikan dengan pembaca blog ini.  Kalaupun anda yang membaca petikan ini pernah membacanya di mana-mana... anggaplah ia sebagai peringatan semula kerana kita ini pernah lupa.

Sejujurnya kita ini sering kali alpa dan sering terlupa.




Anas bin Malik r.a berkata bahawa beliau mendengar Rasulullah s.a.w bersabda Allah berfirman,

"Wahai anak Adam, sesungguhnya selama mana engkau terus berdoa kepadaKu dan menaruh harapan terhadap (pengampunan) Ku maka Aku akan mengampunimu walau betapa banyak dosa kamu dan Aku tidak akan hiraukan. Mengampunimu bukanlah satu perkara yang berat bagiKu walau banyak mana sekalipun dosamu. Wahai anak Adam, walau dosamu mencecah ke langit sekalipun namun masih engkau memohon keampunan daripadaKu maka tetap Aku akan ampuni kamu dan Aku tidak akan hiraukan." 
(Hadis Riwayat Tirmizi)
Sumber petikan ini dari telegram @islamitu_indah

Maafkan saya sekiranya petikan ini mengganggu ruang masa anda kerana ianya berulang-ulang dan bukannya datang dari hasil penulisan saya sendiri.



Terima kasih kerana sudi membaca entri ini Adab dan sunnah Nabi s.a.w. 

szi 😔

Selamat Pagi

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Selamat Pagi 





Selamat Pagi
Selamat Pagi 


Semoga hari ini Allah mudahkan setiap urusan, melapangkan hati dan meringankan langkah kita dalam kebaikan.



Terima kasih.  Selamat pagi.

szi💓

22 Julai 2017

MELATIH HATI AGAR TENANG

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


🌹MELATIH HATI AGAR TENANG 


🌿Ketika merasa sunyi BERZIKIRLAH kerana ALLAH Maha Mendengar

🌿Ketika merasa gembira BERSYUKURLAH kerana ALLAH Maha Memberi

🌿Ketika marah BERISTIGHFARLAH kerana ALLAH Maha Pemaaf

🌿Ketika merasa sedih BERSUJUDLAH kerana ALLAH Maha Pengasih

🌿Terkadang ALLAH memberi apa yang kita perlu bukan apa yang kita mahu kerana Allah Maha Tahu apa yang terbaik

🌿ALLAH itu Maha Adil juga Maha Penyayang. Segala yang berlaku akan ada hikmahnya

🌿Latih hati untuk PERPRASANGKA BAIK terhadap ALLAH

🌿Latih hati untuk BERGANTUNG KEPADA ALLAH bukan kepada manusia

🌿Latih hati untuk BERSYUKUR, Insha ALLAH kita bahagia

🌿Latih hati untuk MEMINTA MAAF dan MEMAAFKAN, Insha ALLAH keresahan sirna

🌿Semoga Kita Semua dapat meng-Amalkan nya. Insha ALLAH hidup akan tenang




Sumber @theplanetd
Find an unforgettable sunset

sumber @quotephotovideo 💛💛💛


Terima kasih baca entri ini MELATIH HATI AGAR TENANG

szi. 😌

MAAHAD TAHFIZ AL FATEH, BATANG KALI

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


MAAHAD TAHFIZ AL FATEH, BATANG KALI


Maahad Tahfiz Al Fateh melancarkan kempen  Sumbangan Tunai Pembangunan untuk:

1️⃣ Bangunan 2 Tingkat (9,100kps). Meliputi Asrama Pelajar, Kelas, Dewan dan Pejabat Pentadbiran.
2️⃣ Kerja-kerja Tanah dan Prasarana
3️⃣ Landskap Maahad
4️⃣ Padang dan Kemudahan Kokurikulum
5️⃣ Dana Operasi 2018 dll

InshaAllah, sumbangan yang diberikan mampu merealisasikan misi kami untuk lahirkan golongan penghafaz al-Quran yang mantap hafazannya, serta faham dan menghayati Al Quran. Semoga kita semua diberi rahmat di akhirat kelak.

MAAHAD TAHFIZ AL FATEH, BATANG KALI



BAGAIMANA MAHU MENYUMBANG?


Sumbangan boleh disalurkan ke akaun pengendali Maahad Tahfiz Al Fateh:

Pusat Latihan dan Tahfiz Bersepadu Sdn Bhd
💳 Maybank Berhad - 5628 3463 2065
💳 Bank Islam (BIMB) - 12029 0100 73969

Sumbangan juga boleh dilakukan secara ONLINE; M2U, Cimbcliks dan lain-lain

KLIK---> http://billplz.com/lotsumbangantunai

Jika anda memerlukan resit sumbangan, boleh Telegram Atau Whatapps: http://www.wasap.my/60193542769

✨ LATAR BELAKANG MAAHAD


Maahad Tahfiz Al Fateh adalah sebahagian dari projek induknya, Kompleks Latihan Pendakwah dan Tahfiz Bersepadu. Tanah asalnya berkeluasan 9 Ekar, sekarang sudah berkeluasan 23 ekar. Bangunan yang sudah dibina : Surau dan Tandas.

Pembinaan bangunan 2 tingkat yang meliputi Asrama, Kelas, Pejabat Pentadbiran dan Dewan, dan kerja-kerja tanah sedang berjalan. Dijangka beroperasi pada 2018.

KLIK VIDEO PENUBUHAN MAAHAD  -» https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1693409247622265&id=1566880446941813

✨ INFO RASMI MAAHAD

🏢 Maahad Tahfiz Al Fateh

📩 Lot 922, Sungai Bertam, Jalan Belakang Pusat Pertanian, 44300, Batang Kali, Selangor

FB: Maahad Tahfiz Al Fateh: www.facebook.com/tahfizalfateh
WEB : www.tahfizalfateh.com
CHANNEL TELEGRAM : telegram.me/maahadtahfizalfateh

☎️ No. Telefon Pejabat: 019-3542769
☎️ Pengelola(Ust Rusdi): 013-3690095
☎️ Pengelola (Ust Asri): 013-3335195


💠 SUMBANGAN LAIN

Sumbangan juga boleh dilakukan dengan cara menyertai PROJEK DANA TAHFIZ AL-FATEH;

🏢 TAKAFUL KENDERAAN MAAHAD TAHFIZ AL FATEH
Cukai jalan dihantar terus ke alamat yang diberikan.
☎️ SMS/WHATSAPP/TELEGRAM 013 931 9975 / 013 9959975

🏢 WAKAF QURAN MAAHAD TAHFIZ AL FATEH
Untuk keterangan lanjut, hubungi pengurus Wakaf Quran : ☎️019-3540779
Juga boleh berwakaf secara ONLINE; M2U, Cimbcliks dan lain lagi

KLIK---> http://billplz.com/wakafquranalfateh

Moga segala usaha kita dalam menjayakan misi ini diterima oleh Allah SWT.

Terima Kasih atas kesudian membaca entri ini MAAHAD TAHFIZ AL FATEH, BATANG KALI


szi.😌


21 Julai 2017

Setelah seminggu menyambung nyawa blog

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Setelah seminggu menyambung nyawa blog


Setelah seminggu menyambung semula nyawa blog ini, baru nampak hasilnya.  Biarpun tidak banyak yang dapat dibanggakan tetapi kehadiran insan-insan istimewa yang meninggalkan jejak bertulis sedikit sebanyak dapat menaikkan semula semangat untuk menulis.



Banyak sebenarnya yang hendak diceritakan tetapi entah dari mana hendak memulainya.
Bagaimana hendak memulakan sebuah bicara kiranya terlalu lama diam membisu.
Apa pula penerimaan pembaca ke atas tulisan yang caca marba ini, yang sememangnya dari dulu tidak mengikut perenggan dan aturcara.

Biar apapun hasilnya.  Kekuatan semangat untuk menulis semula itu turut menuntut kesabaran dan kekuatan dalaman.  Kekuatan melawan nafsu yang malas dan juga pembahagian masa.

Semoga dengan kembalinya semula blog ini dengan penjenamaan baru dapat memberikan manfaat buat semua.

Terima kasih.



szi.😍

Giveaway Tudung Preloved Halfmoon by Hajra ciklapunyabelog.blogspot.my

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Giveaway Tudung Preloved Halfmoon by Hajra ciklapunyabelog.blogspot.my


Tudung preloved halfmoon pula menjadi taruhan untuk giveaway kali ini.  Sesiapa yang menjadi peminat tegar tudung halfmoon tidak patut melepaskan peluang keemasan ini.


Giveaway Tudung Preloved Halfmoon by Hajra ciklapunyabelog.blogspot.my.

Giveaway Tudung Preloved Halfmoon by Hajra ciklapunyabelog.blogspot.my


Klik banner di atas untuk turut serta dalam giveaway ini.


Jom kita meramaikan Giveaway Tudung Preloved Halfmoon by Hajra ciklapunyabelog.blogspot.my

szi.💕

JUMAAT terakhir dibulan Syawal 1438H

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


JUMAAT  terakhir dibulan Syawal 1438H.  Hari ke-27 Syawal. 


Setiap hari yang datang adalah hari yang berharga.

Semoga kita senantiasa berada dalam rahmat, taufik dan hidayah Nya.

Selamat menempuh hari yang baru dalam kehidupan kita didunia ini. Teruslah berlumba-lumba untuk membuat kebaikan dan amal-amal soleh. Semoga Allah swt memudahkan kita semua...


JUMAAT  terakhir dibulan Syawal 1438H

JUMAAT  terakhir dibulan Syawal 1438H


CHECKLIST AMALAN HARI JUMAAT


🌸 Memperbanyakkan selawat ke atas Rasulullah;
      اللهم صَلٌِ عَلٰى سَيِّدنَِا مَُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَنُبِيِّكَ وَرَسُولِكَ النَّبِيِّ الأُمِّيِّ
      وَعَلٰى آلِهِ وصَحْبِهِ وسَلّم

🌸 Membaca Surah Al-Kahfi

🌸 Mandi sunat hari Jumaat bagi mereka yang akan menunaikan solat Jumaat

🌸 Memperbanyakkan berdoa di sepanjang hari Jumaat

🌸 Memperbanyakkan membaca Al-Quran

🌸 Memperbanyakkan amalan bersedekah khususnya sebelum solat

🌸 Memperbanyakkan amalan sunat

🌸 Memotong kuku kaki dan tangan

🌸 Memperbanyakkan zikrullah khususnya istighfar

🌸 Memakai pakaian sunnah, iaitu berpakaian putih

🌸 Memakai wangi-wangian

🌸 Hadir awal ke masjid


Sesungguhnya hari JUMAAT adalah Penghulu Segala Hari dan hari dimana berlakunya hari kiamat.

Ya Allah ampuni dosa-dosa kami...


 رَبِّ اغْفِرْ لِيْ وَلِوَالِدَيَّ وَارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِيْ صَغِيْرًا

Ya Allah, ampunilah aku dan kedua orang tuaku, serta berilah rahmat kepada kedua-duanya, sebagaimana mereka mendidikku pada waktu kecil. Amin.

•══◎◎♡◎◎══•

Inspirasi dari @quotephotovideo 💖💖💖

szi.😊

19 Julai 2017

Wordless Wednesday | Anantara Dhigu Maldives Resort

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Wordless Wednesday |  Anantara Dhigu Maldives Resort


Anantara Dhigu Maldives Resort
Boundless blue 👌 📷: @travel_alittle_luxe

SUBHANALLAH
Maha Suci ALLAH. 😊
Muhasabah Diri 💕
@quotephotovideo 


Wordless Wednesday |  Anantara Dhigu Maldives Resort

szi😊

Masa lalu masa depan permudahkanlah

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Masa lalu masa depan permudahkanlah


Masa lalu telahpun berlalu dan sedang melalui kita
Meninggalkan kita... apakah masa yang sedang berlalu ini membawa erti?
Semoga kemudahanyang diberikan sepanjang masa yang berlalu turut bersama membawa kemudahan kepada masa yang sedang berlalu dan akan berlalu.


Gambar hiasan.  Sumber @quotephotovideo ⛵️⛵️⛵️


Masa Lalu Biarlah BERLALU....
Masa Depan Ku Lebih Penting....
Hal - Hal Yang Tak Penting Ku Tinggalkan Dan Aku Lepaskan....
Demi Keluarga Ku... Ku IKHLASKAN Masa Lalu Ku..

Agar DAMAI Jiwa Ku....
Agar TENANG Diri Ku....
Agar SEJUK Hati Ku....

Ya TUHAN..
Permudahkan Lah Segala Kebahagiaan Ku...  Semudah Menarik Nafas Ku....
Aamiin.....

Syukur Ya Allah...
Syukur Ya Mujib...


Terima kasih atas perhatian yang diberikan untuk entri ini Masa lalu masa depan permudahkanlah

szi. 💖

18 Julai 2017

BEAUTILICIOUS GIVEAWAY

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


BEAUTILICIOUS GIVEAWAY




BEAUTILICIOUS GIVEAWAY 17-27 JULAI 2017


JOIN BEAUTILICIOUS GIVEAWAY :

1. Tulis entry dengan tajuk BEAUTILICIOUS GIVEAWAY

2. ikuti syarat lain seperti entry SINI.

3. Letakkan link entry korang di SINI.



Jom join... mudah sangat dengan BEAUTILICIOUS GIVEAWAY

szi 💖

SEGMEN BLOGLIST BULAN ZULKAEDAH 1438H

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


SEGMEN BLOGLIST BULAN ZULKAEDAH 1438H


Suka kan dengan segmen nie.  Dah berbulan-bulan blog ni dok terperap, sekarang masanya untuk bersua semula dengan rakan blogger.... terubat rindu.  Ada yang rindu ke? 😏  Saja mengarut sekejap.


Segmen mudah ini dianjurkan oleh rakan blogger yang rasanya lahir bulan syawal... kot


SEGMEN BLOGLIST BULAN ZULKAEDAH 1438H


Segmen ini bakal tamat pada 24 July 2017 | 30 Syawal 1438H

Klik banner di atas untuk turut serta meramaikan segmen.



szi 😊

mini stationery giveaway by mirzasyazwina

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


mini stationery giveaway by mirzasyazwina


Satu lagi entry penyertaan giveaway oleh rakan blogger mirzasyazwina.

mini stationery giveaway by mirzasyazwina


Giveaway bakal tamat pada 5/8/2017.

Ada hadiah menarik tau....
 tiga file comel lotee

pemadam warna-warni
tiga keping sticker
wooden clip set
tiga batang pen
dua notebook
stapler
board




szi 😍

KISAH SUFI DAN SI PEMUKUL KUCING

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


KISAH SUFI DAN SI PEMUKUL KUCING


Kisah ini adalah perkongsian dari group Telegram.  Semoga bermanfaat dan memberikan kesedaran kepada kita semua.  Sememangnya penulisan ini bukannya datang dari idea saya sendiri tetapi ianya adalah diceduk dari idea orang lain.  Justeru idea ini disebarkan untuk pengetahuan lebih ramai lagi agar kita dapat manfaat dari pembacaan ini.


KISAH SUFI DAN SI PEMUKUL KUCING - Gambar hiasan


Telah datang seorang ahli sufi di hadapan rumah seorang lelaki. Ahli sufi itu terkejut apabila mendapati lelaki itu sedang memukul seekor kucing. Ahli sufi bertanya kepada lelaki tersebut "kenapa kamu pukul kucing yang lemah ini??"

Jawab lelaki tersebut "aku telah menjumpainya di sebuah lorong ketika ia dalam keadaan yang tersangat lemah dan kesejukan, kemudian aku mengambilnya dan memberinya makanan serta minuman. Aku pelihara sehingga ia benar-benar sehat, tetapi apabila sehat, ia membuang najis di merata tempat di rumahku"

Kemudian berkatalah ahli sufi "Ini sebenarnya peringatan dan tamsilan antara kita dgn ALLAH.

DIA telah memelihara kita sejak dari kecil yang tersangat lemah dan dhaif, lalu ALLAH beri kita makan , pakaian dan segala-galanya tetapi setelah begitu banyak kebaikan dan nikmat ALLAH yg kita kecapi, kita durhaka kepada-NYA. Lihatlah betapa baiknya dan rahmatnya ALLAH, walaupun kita durhaka kepada-NYA, Dia masih belum menyiksa atau memukul kita dengan azab-NYA."

Kemudian beredarlah ahli sufi dan beristighfarlah lelaki tersebut kerana mengenangkan dosa-dosanya terhadap ALLAH. Jika ia lambat diperingatkan oleh ahli sufi itu, sudah tentu dipertanggungjawabkan atas kesalahannya di mahkamah ALLAH kelak kerana percubaan mendera kucingnya.

Renunglah diri kita.. berapa banyak kah kita sudah membuang "najis" di bumiNya ?..

Marilah kita sama-sama bermuhasabah dan menginsafi diri kita serta mensyukuri segala nikmat pemberian-NYA..

Nauzubillah min zalik

Kita bukan setakat diakhir zaman tetapi KITA DIPENGHUJUNG AKHIR ZAMAN!!


Terima kasih kerana sudi membaca entri ini, KISAH SUFI DAN SI PEMUKUL KUCING.



szi.😌

17 Julai 2017

Segmen Blogwalking Raya 2017 Mialiana.com

Assalamualaikum dan selamat sejahtera



Segmen Blogwalking Raya 2017 Mialiana.com




Setelah sekian lama tidak update blog, Segmen Blogwalking Raya 2017 Mialiana.com merupakan kategori segmen/kontes pertama yang disertai untuk tahun 2017.  Rindu betul dengan entri segmen dan contest.

Jom kita tengok apa yang menarik dengan Segmen Blogwalking Raya 2017 Mialiana.com


Segmen Blogwalking Raya 2017 Mialiana.com

Segmen Blogwalking Raya 2017 Mialiana.com


Klik banner di atas untuk info.



Segmen ini tamat pada 11.59 malam 19 Julai 2017. Mia menjemput semua join segmen ini.

Jom ramai-ramai meriahkan Segmen Blogwalking Raya 2017 Mialiana.com


szi.😊

Waktu dan Jiwa

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Waktu dan Jiwa


Alhamdulillah, syukur diberikan kesempatan untuk melakarkan sedikit lagi ingatan buat diri sendiri. Bersyukur juga kerana masih ada peluang untuk menitipkan sesuatu di kanvas ini.  Semoga sedikit masa yang dicuri ini dapat memberikan sedikit pulangan untuk bekal hidup sepanjang hayat di sana kelak.

Waktu dan Jiwa


"Waktu ibarat pedang, jika engkau tidak menebasnya maka ialah yang akan menebasmu. Dan jiwamu jika tidak kau sibukkan di dalam kebenaran maka ia akan menyibukkanmu dalam kebatilan"  (Imam Syafi'i)

Kita mungkin seringkali terbabas dengan ruang masa yang kita ada.  Ambil masa sempurnakan agihan masa... supaya terus berada di landasan waktu yang diredhai Allah.


szi.😌

14 Julai 2017

Mencari catatan bersama semangat baru

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Mencari catatan bersama semangat baru.  


Apabila terlalu lama laman ini dibiarkan sepi makanya SZ kini terasa seperti terasing di blog sendiri.  Ya, sudah terlalu lama tidak mengisi ruang ini dengan catatan ringkas atau catatan yang dipinjam dari mana-mana.  Catatan itu hilangnya bersama semangat.




Lalu... diperhatikan satu-persatu muka laman ini dengan harapan dapat mengumpul semula semangat untuk mencatat sesuatu.  Pada dasarnya catatan itu ada tetapi terlalu jauh tenggelam di dasar sana. Dasar yang dibuat sendiri.

SZ amat berharap dapat meneruskan penulisan di laman ini biarpun sedikit tetapi ada hasil.

Terima kasih kerana sudi membaca dan meninggalkan komen di ruang ini.

szi.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...