FOLLOWER

26 Februari 2016

Mengapa sifat malas mesti dijauhi

Assalamualaikum dan selamat sejahtera



Mengapa sifat malas mesti dijauhi


Malas!  Janganlah begitu.  Tahu, senang jer nak tulis tapi nak amalkan malas. Kan?  Okeylah kita saling ingat-mengingati.  Kerana kita mudah lupa.  Hari ini saya ingatkan diri saya agar tidak malas lagi.  Kerana banyak kesan buruk yang boleh timbul daripada malas.

Jom kita layan pula apa pesanan berikut:

Jauhi sifat malas
Jauhi sifat malas

Wahai anakku, Jauhilah olehmu sifat malas dan banyak mengeluh, karena sesungguhnya kedua sifat tersebut merupakan kunci dari segala keburukan. Sesungguhnya jika engkau malas, maka engkau tidak akan mampu melaksanakan kewajibanmu. Dan jika engkau banyak mengeluh, maka engkau tidak akan sabar dalam melaksanakan kewajibanmu (Muhammad bin 'Ali bin al-Husain bin 'Ali bin Abi Thalib)

Malas lah nak layan kerenah birokasi dan gosip-gosip yang tidak berfaedah.  Banyak lagi kerja lain yang berfaedah.


Terima kasih kerana baca entri  Mengapa sifat malas mesti dijauhi

5 ulasan:

  1. Malas.. selalu jugak terkena penyakit ni.. tapi terpaksa jugak lawan virus ni.. memang bahaya kalau dibiarkan.. tak gitu??hehe

    BalasPadam
  2. betul2.. sifat malas ni kena hindarkan.. kena muhasabah diri balik nie.. heehe

    BalasPadam
  3. memang sifat malas selalu datang apabila badan kita letih,jadi nak segerkan tidur dulu lepas tu minum kopi.;)

    BalasPadam
  4. - jangan malas
    - jangan mengeluh

    noted, insyAllah. thank you!

    BalasPadam
  5. sifat malas memang susah nak dibuang. terima kasih utuk peringatan.In shaa Allah.

    BalasPadam

Komen anda tanggungjawab anda. Komen dan pandangan anda amatlah dihargai. Terima kasih atas pandangan yang diberikan.