Pageviews

22 September 2015

Hikmah di sebalik semua perkara

Assalamualaikum dan selamat sejahtera



Hikmah di sebalik semua perkara


Dalam hidup ini pastinya kita impikan kebahagiaan dan kesenangan. Bahagia bersama orang yang tersayang dan senang meneruskan hidup beragama berlandaskan keimanan dan ketakwaan kepada Allah. Namun setiap detik yang dilalui ada saja ujian dan cabaran. Tidak semudah impian sang puteri khayalan. Kebiasaannya ujian dan cabaran itu sama sekali kita tidak senangi jauh sekali kita undangnya. Ada hikmah di sebalik semua perkara.


Hendak dijadikan cerita, kita selalunya alpa dan kita akan tersentak apabila diberi teguran. Teguran yang menjadi peringatan. Peringatan itu pastinya sesuatu yang perit untuk diterima apabila ianya direkod secara bertulis. Bukan sekadar peringatan oral tetapi peringatan secara lisan. Sebab itulah ada hikmah di sebalik semua perkara.

Teguran dan peringatan itu tidak terjadi dengan sendiri. Pastinya terselit kesilapan dan kealpaan kita lantaran kita mendapat peringatan. Malu pada diri sendiri pun ada juga, bila kita sudah cukup teliti tetapi tetap juga ada kelalaian. Hikmah di sebalik semua perkara.

Kekecewaan itu masih tidak terpadam dan terasa begitu sukar untuk terpadam. Namun kita selaku manusia mudah lupa. Hikmah di sebalik semua perkara adalah kita bukanlah manusia yang sempurna.

Peringatan itu sama ada menjadikan kita manusia hipokrit atau manusia yang optimis. Semua terpulang kepada penerimaan kita ke atas peringatan. Masanya untuk muhasabah diri dan kenalpasti hikmah di sebalik semua perkara.

~(@^_^@)~

4 ulasan:

  1. semuanye ade hikmah yg tersembunyi..bsangka baik lah dlm setiap perkara yg berlaku.

    BalasPadam
  2. Manusia tiada yang perfect...
    seteliti mana pun...pasti ade sedikit ketidaksempurnaannya..:)
    segala yang berlaku ade hikmah nyer :)

    BalasPadam
  3. Kita perlu sentiasa positif dan melihat sesuatu itu adalah ketetentuan dariNya.
    Ia adalah yg terbaik dan pasti ada hikmah disebaliknya.

    BalasPadam
  4. tq for this sharing!!! yayac dari BW UZU ...BW sini....yayac dah follow sini....mohon follow blog & komen murni di entry yaya

    http://www.yayacendana.com/2015/09/kaio-studio-photographer-videographer.html

    tq.... :)

    BalasPadam

Komen anda tanggungjawab anda. Komen dan pandangan anda amatlah dihargai. Terima kasih atas pandangan yang diberikan.