FOLLOWER

20 Mei 2015

Jangan menilai ikut mata kasar

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Jangan menilai seseorang dengan mata kasar. Tazkirah yg indah ini YB peroleh dari grup wasap. Pastinya sudah ramai yang pernah baca petikan sebahagian atau sepenuhnya. Namun tidak salah rasanya petikan ini dikeluarkan semula sebagai peringatan kepada diri ini yang selalu alpa.

1. Jangan melihat seseorang dari masa lalunya. Berilah kesempatan seseorang untuk berubah. Karena seseorang yang hampir membunuh Rasul pun kini terbaring disebelah makam beliau iaitu Saidina Umar Al Khattab.
2. Jangan melihat seseorang dari masa lalunya. Seseorang yang pernah berperang melawan agama Allah pun akhirnya menjadi pedang-nya Allah(saifullah) iaitu Saidina Khalid Ibnu Walid.
3. Jangan menilai orang dari rupanya. Karena Rasulullah saw melihat si pendek tak menawan iaitu sahabat beliau Saidina Julaybib r.a dikejar - kejar oleh para bidadari syurga.
4. Jangan memandang orang dari status dan hartanya. Karena sepatu emas fir'aun pun berada di neraka, sedangkan sandal lusuh Saidina Bilal bin Rabah kedengaran langkahnya di syurga.
Subhanallah.
Semoga Allah memberikan kita petunjuk dan hidayah-Nya, agar di setiap ilmu yang kita miliki, dapat menggerakkan kita untuk lebih dekat lagi dengan rahmat Allah.


posted from Bloggeroid

2 ulasan:

  1. Singgah pagi...
    menilai sesorang tu drpd hati :)

    BalasPadam
  2. yg penting jangan liat pada luaran sahaja. kenal dulu baru tahu siapa sebenar kawan kita. hehe

    http://www.adarain.com/

    BalasPadam

Komen anda tanggungjawab anda. Komen dan pandangan anda amatlah dihargai. Terima kasih atas pandangan yang diberikan.