FOLLOWER

11 April 2015

Antara diet dan jimat ketika makan

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Antara diet dan jimat ketika makan

Bukan nak kata korang saya pun selalu terfikir juga maksud diet yang sebenar. Kita sering faham diet itu kerana hendak kurus. Sedangkan maksud diet yang sebenar adalah lebih dari itu. Kita boleh simpulkan bahawa diet membawa maksud cara atau jenis kita makan atau amalan pemakanan kita. Sama ada diet kita sihat atau tidak terpulang kepada selera dan cara kita bertindak ketika berhadapan dengan makanan.

Seandainya kita dari jenis yang mementingkan pemakanan sihat, sudah pasti kita akan mengikut jadual waktu makan yang standard dan pengambilan makanan kita pastinya kurang berminyak, kurang garam dan kurang gula. Apa yang paling penting kita wajib ingat makanan yang hendak masuk kedalam perut kita itu semestinya halal dan bersih.

Maksud halal adalah jelas seperti yang termaktub di dalam al-quran;
"Wahai sekalian manusia! Makanlah dari apa yang ada di bumi, yang halal lagi baik", petikan dari Surah al-Baqarah, ayat 168.



Diet tidak salah asalkan makanan yang masuk ke dalam perut kita itu datangnya dari sumber yang halal selain dari makan itu sendiri adalah makanan yang berkhasiat, halal dan sederhana sesuai dengan keperluan badan kita.

Okey... tak payah nak kata orang lain lah, saya sendiripun kadang-kadang waktu makan tidak menentu

Semoga kita sentiasa istiqamah untuk menjalani cara hidup sihat menurut Islam. Wallahu a'lam.

Terima kssih

posted from Bloggeroid

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen anda tanggungjawab anda. Komen dan pandangan anda amatlah dihargai. Terima kasih atas pandangan yang diberikan.