FOLLOWER

31 Julai 2014

[GIVEAWAY] Note Cards From Jasper

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


[GIVEAWAY] Note Cards From Jasper


Tiba-tiba pulak kan dalam mood hari raya ni nak join giveaway pula.  
Giveaway pula macam tiada kaitan dengan hari raya.
Tetapi saya join juga.
Untuk beri sokongan kepada rakan blogger.



Ini adalah hadiah giveaway.

Giveaway ini tamat pada 10.8.2014.
Cepat klik banner di atas untuk turut serta.




Koleksi gambar hari raya 2014

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Koleksi gambar hari raya 2014


Konon-konon cerita nak buat koleksi gambar anak-anak sepanjang hari raya 2014.
Kalau dilihat pada gambar di atas agak-agak boleh ke nak buat koleksi untuk gambar hari raya 2014.
Anak-anak ... nak nangis ada nak suka pun ada jugak.
Puas lah umi nak menyusun anak-anak supaya berdiri atau duduk dengan tertib.
Umi nak tangkap gambar nie... tiba-tiba memasing buat hal sendiri pulak.
Malas sangat nak jerit-jerit di pagi hari raya... makanya umi pun snap sajalah gelagat anak-anak nie.



Nak tengok sangat gambar raya anak-anak.
Nah!! amik kau.
Mana yang sempat saja, dari jangan tiada gambar raya kan.
Esok lusa bila deme dah besar tau lah deme punya gelagat macam mana kan.
Punyalah seksa nak tangkap gambar.


Yang ini pun jadilah
Buat kenangan esok lusa.

Kekadang terfikir bila lah agaknya dapat bergambar dengan sempurna dengan anak-anak untuk hari raya kalau dah macam ni rupanya.

Umi dan ayah tak marah ... cuma geram jer!!

Selamat hari raya semua.








Kecil tetapi besar

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Gambar hiasan


Janganlah seorang muslim merendahkan muslim lainnya! Karena sekecil-kecilnya seorang muslim, di sisi Allah adalah besar.
(Khalifah Abu Bakar ash-Shiddiq)


30 Julai 2014

Giveaway Ramadhan Raya by Syira Lokman

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Klik banner

Tetiba pada hari ini setelah sekian lamanya giveaway ini berlangsung baru tergerak hati nak turut serta.  Masih belum terlewat lagi untuk menyertainya kerana Giveaway Ramadhan Raya by Syira Lokman akan berakhir pada 4 Ogos 2014.

Jom ramai2 memeriahkan Giveaway Ramadhan Raya by Syira Lokman ^_^
Inshaa Allah lepas ni mungkin ramai akan follow blog anda juga :)
 62 pemenang dicari ^_^ 
Bersama merapatkan ukhwah ^_^

Klik banner di atas untuk turut serta.



Rabu Tanpa Kata | Pencarian sempena hari raya

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Pencarian sempena hari raya

berkaitan hari raya

Rabu tanpa kata | Duit Raya

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Duit raya untuk anak-anak




27 Julai 2014

Dah dapat duit raya

Assalamualaikum dan selamat



Duit raya untuk anak-anak. Sukanya!

Duit raya memanglah sinonim dengan hari raya.
Orang yang paling gembira apabila menjelangnya hari raya adalah anak-anak dab kita juga ... yang suatu ketika dulu pernah mengalaminya.

Hari raya hari untuk bergembira jadi kita juga akan dapat bergembira apabila kita beri kegembiraan kepada orang lain.

Anak-anak dah dapat duit raya, mak bapaknya belum lagi.



posted from Bloggeroid

26 Julai 2014

Kenali hawa nafsu

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Gambar hiasan

Tidaklah berburuk sangka terhadap hawa nafsunya sendiri kecuali orang yang mengenalinya. Barangsiapa yang berbaik sangka terhadap hawa nafsunya maka dia adalah orang yang paling jahil (bodoh) tentang dirinya sendiri.
(Ibnu Qayyim al-Jauziyyah)

25 Julai 2014

Alexa Rank setelah 15 hari

Assalamualaikum dan selamat sejahtera



Berikut adalah Rank Alexa blog yangbaik pada 10 Julai 2014

Rank:  346,219
Links in: 247
Rank di Malaysia:  4,048


Graf di atas menunjukkan betapa eratnya pengunjung di blog ini sehingga 10 Julai 2014.

Namun, segala-galanya mula berubah semenjak dari hari ini hingga ke hari ini 25 Julai 2014.  Ada ketikanya Rank itu naik sekejap apabila blog ini dikemakini dengan kerapnya pada setiap hari.  Tetapi atas kekangan masa dan blog ini semakin kurang dikemaskini.  Paling kerap pun sehari satu entri untuk memenuhi ruang kosong.  

Dan, berikut adalah Rank Alexa blog ini pada hari ini, 25 Julai 2014.

Rank:  398,208
Links in:  242
Rank di Malaysia:  5,274


Dengan perubahan Rank Alexa yang amat ketara ini memanglah sesuatu yang amat mendukacitakan.  Tetapi itu semua tidak mematahkan semangat saya untuk terus berblogging.  Walaupun tujuan asal saya berblogging bukan semata-mata untuk mengejar Rank Alexa tetapi setelah mendapat sedikit sebanyak pendedahan mengenai kepentingan Rank Alexa pada blog saya mula mengejarnya.  Saya tidak cukup pantas mengejarnya kerana dunia blogging sekarang sudah semakin luas dan semakin ramai blogger yang mahir dalam bab-bab SEO dan mengejar Ranking.  

Mengalah bukan kalah tetapi mencari kesilapan untuk menyusun semula strategi agar blog ini tidak lenyap di alam maya.

Terima kasih semua atas sokongan.



Baju kurung untuk hari raya

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Baju kurung untuk hari raya



Setelah sekian lama tidak jahit sendiri.  Tahun ini Alhamdulillah berbeluang menjahit sendiri baju kurung untuk diri sendiri dan anak-anak.  Walaupun jahitan tidaklah sekemas atau secantik tukang jahit profesional yang buka butik tetapi bolehlah untuk kepuasan sendiri.  Satu lagi kekurangan saya adalah saya belum pandai menjahit baju melayu.  Kalaulah saya pandai kan... tak perlu susah-susah encik suami tempah atau beli.

Tahun ini baju kurung kami adalah dari jenis kain cotton.  Kain tu dibeli untuk raya tahun lepas. Memandangkan mood untuk menjahit tahun lepas agak merudum kerana kehilangan seseorang yang amat disayangi maka baju untuk anak-anak tahun lepas ditempah itupun di saat akhir.  Nasib baik juga kak umi nak terima.  Itu cerita tahun lepas.

Kalau tak silap tahun 2013, tema kain untuk hari raya banyak yang menggunakan kain cotton.  Tahun 2014 ini kurang periksa pulak.  Agaknya ketinggalan jugaklah saya dengan tema kain semasa nie.  Kerana saya tidak berapa suka sangat ikut aliran fesyen semasa.  Tetapi tahulah jugak sedikit sebanyak mengenai perkembangan fesyen semasa.  hehehe lari topik pula ehh.

Berbalik kepada baju untuk hari raya, biasanya baju kurung dipakai pada hari raya pertama.  Hari raya kedua untuk anak-anak saya lebih suka bagi mereka pakai baju kurung tahun lepas jika masih boleh dipakai jika tidak pakai baju yang dibeli dari pasaraya... bukan baju kurung.  Entahlah siapa yang menetapkan begini dan begitu... kita ikut saja sebab dah dari kecil kita dibesarkan begitu kan.

Selamat hari raya Aidilfitri dari saya sekeluarga.  Mohon maaf zahir dan batin.

*p/s:  sedang mencari mood untuk reka kad raya sendiri nie... kalau ada tu adalah dan kalau tiada tu... maknanya memang tak sempat.



Hari-hari yang berlalu

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


gambar hiasan

Hari-hari yang berlalu
Ada ketikanya pedih dan perit untuk dikenang
Kerana bimbang akan berulang
Apakah akan berulang hari yang sama
saat duka dan sedih itu?
Lalu dipendamkan saja kedukaan itu bersemadi 
enggan dikenang enggan diundang

Hari-hari yang berlalu
Ada ketika manis dan suka untuk dikenang semula
Ingin juga suka itu berlagu selamanya di laman hati sanubari
Seandainya suka itu kekal di sini
Pastinya duka tiada bertandang

Hari-hari yang berlalu
Ada ketikanya hambar dan tawar
Tanpa kejutan 

Semalam yang berlalu
Penuh dengan peristiwa
sekadar untuk kenangan dan ingatan
Pastinya kesyukuran dipanjatkan ke hadrat Ilahi
Kerna hari ini datang lagi



24 Julai 2014

Tujuan yang berulang

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Gambar hiasan


Siapa yang tujuannya hanyalah apa yang akan masuk ke dalam perutnya, maka nilainya tidak lebih dari apa yang keluar dari perutnya.
(Imam asy-Syafi'i)


23 Julai 2014

Rabu Tanpa Kata | Iftar dan anak-anak

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Iftar dan anak-anak

Sebelum Iftar

Ada yang masuk dan keluar

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Gambar hiasan

Apabila hadiah (harta suap) telah masuk melalui sebuah pintu, maka sifat amanah akan keluar melalui jendela.
(Seorang ahli hikmah)



22 Julai 2014

Segmen Puasa & Kueh Raya Pertama

Assalamualaikum dan selamat sejahtera



Sementara menantikan idea baru saya nak ajak rakan blogger menyertai segmen puasa & kueh raya pertama yang dianjurkan oleh mummy an.

Duduk tak duduk dah nak raya.  Puasa di bulan Ramadhan ni memang mencabar bukan kerana lapar atau letih tetapi tercabar dengan keadaan kesihatan diri sendiri dan anak-anak.  Cuaca panas sekarang ni ada ketika mencecah sehingga 32 darjah celcius (saya tak jumpa ikon untuk suhu pada keyboard nie).

Bulan puasa memang sibuk dengan macam-macam aktiviti.  Pertama dan hingga ke berapa entah la sibuk dengan persiapan baju untuk anak-anak bercampur dengan kejar masa untuk khatam Quran lagi. Maklumlah orang perempuan kan tempoh puasanya terhad jadi dalam tempoh masa yang ada tu kena pulun betul-betul untuk khatamkan Quran.  Bila dah khatam baru rasa sempurna puasa... betul tak? macam hipokrit jer kan.

Sebelum puasa lagi dah mula mengira nak beli kueh raya.  Tetapi disebabkan kueh raya sekarang boleh dapat pada bila-bila masa jadi tidaklah nak berkira sangat.  Yang pasti untuk raya pertama selalunya makan yang berat-berat seperti lemang, ketupat, rendang seangkatan dengannya.  Jika dikenangkan semasa ada arwah emak dulu... kueh raya yang mesti ada pada pagi hari raya pertama adalah kueh samprit atau biskut dahlia, biskut peanut butter dan biskut buah.

Pemenang akan mendapat Hadiah misteri berupa tshirt atau kemeja untuk wanita atau lelaki yang mempunyai referral tertinggi ke blog Macam² Ann untuk kategori Bonus. 
Pakaian adalah tajaan Surf&Shoppe dan Bundle Bobbi.

Selamat maju jaya!

Berpeluh di waktu pagi

Assalamualaikum dan selamat sejahtera



Pagi-pagi lagi dah bermandi peluh.
Bukan kerana kelas aerobik atau gimrama dan bukan juga kerana mengejar anak-anak.
Berpeluh kerana berkejaran dari bilik mesyuarat ke ofis ambil data dan kembali semula ke bilik mesyuarat.
Hari ini ada mesyuarat penting, bukan hari ini saja mesyuarat tu penting tetapi setiap kali pun penting juga.
Persiapan memang dah ada dari awal tetapi disebabkan kesilapan teknikal kerana mengharapkan isu itu tidak penting dan selalunya dibawa oleh orang lain.
Jadi, disebabkan saya kurang penting untuk berada dalam bilik mesyuarat hari ini, maka saya kenalah berlari balik ke ofis.

Huh!!! memang letih macam bukan bulan puasa.
Puasa juga nie, pagi-pagi tak mengapalah berlari sikit... kalau tengahari sikit minta maaf lah memang tak kan berlari punya... panas!!!

Lambat sikit saya update blog hari ni.

Terima kasih sebab sudi singgah blog picisan ini ... :D

21 Julai 2014

Sup Bebola Ikan berbunga karot

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Sup bebola ikan berbunga karot.  Antara masakan yang agak ringkas dan mudah.  Anak-anak suka makan, umi dan ayah pun senang hati.

Bila dah tiba masa malas nak masak campur dengan tiada idea, tak tahu nak masak apa jadinya apa saja yang terlintas kat kepala otak ni... itulah yang jadi.  Pergi ke pasar mini dekat rumah, cari apa benda yang boleh membantu untuk masakan.  Kebetulan terjumpa bebola ikan 'besar punya', ingat nak buat sambal tumis tapi anak-anak pula tak makan pedas.  Bulan puasa ni bukan saja selera mak bapak yang nak kena ikut, selera anak-anak lagi la nak kena ikut.  Sebagai hadiah kerana berpuasa.  Barulah bersemangat anak-anak nak puasa.

Masakan saya kebanyakannya jenis sup... mungkin juga sebab dah semula jadinya macam tu kot. :P
Malas nak bergulai bagai.  Kalau nak buat gulai-gulai tunggu encik suami yang masak.  Dia memang suka lah.  Tapi kali ini saya nak berkongsi resepi yang sangat ringkas dan mudah untuk sesiapa saja.



BAHAN-BAHAN:-

1 paket bebola ikan (anggaran 20 biji), boleh ditukar dengan bebola ayam atau ketam terpulang kepada selera masing-masing
1 batang lobak merah (karot)
1/2 pokok brokoli (tak tau nak panggil apa)
5 ulas bawang merah - hiris nipis
2 ulas bawang putih - ketuk
1 mangkuk air (ikut citarasa)
Sedikit lada sulah
Sedikit garam


CARA MEMBUATNYA:-

1.  Bebola ikan dibersihkan, bilas dengan air lalu.
2.  Brokoli dipotong kecil.  Lobak merah di hiris nipis.  Saya buat bentuk bunga seperti di dalam gambar untuk memberi semangat kepada anak-anak dan supaya mereka tertarik.  Memang berhasil, siap dapat pujian lagi.
3.  Tumis bawang merah dah bawang putih sehingga naik bau.  Masukkan air dan kacau.
4.  Masukkan berbola ikan, lobak, brokoli dan air. Tunggu sehingga mendidih.  Masukkan garam dan lada sulah.
5.  Hidangkan.


Nota:
Selain dimakan bersama nasi panas, sup ini juga sedap dimakan begitu saja dan campurkan dengan sedikit sos cili keropok untuk rasa pedas dan sedikit masam manis.



Masa depan anda

Assalamualaikum dan selamat sejahtera



Selamat pagi semua.  Hari ni sudah pun masuk hari ke-23 umat Islam berpuasa di bulan Ramadhan.  Sekejap sangat rasanya masa berlalu...

Tanpa celoteh lebih panjang saya hendak berkongsi satu petikan tanpa penulis asal.  Petikan ini saya perolehi dari kalendar bulan April 2014.  Petikan tersebut berbunyi begini :

"Masa depan anda terbentang di hadapan anda umpama sebatang lorong yang penuh dengan salji putih.  Berhati-hatilah apabila anda memijaknya, kerana setiap langkah anda, pasti akan meninggalkan kesannya"

Mungkin kita boleh iktibar bahawa setiap apa yang kita lakukan sepanjang kehidupan kita untuk masa depan pasti ada sejarah tersendiri seperti suka duka, tawa dan tangis.  Tetapi yang lebih penting setiap yang kita lakukan itu seharusnya diiringi dengan usaha kita sendiri bukan jalan pintas yang meninggalkan jejak hitam.  Kerana ia sudah tentu pahit untuk diterima.  Kita sudahpun mempelajari sesuatu dari apa yang berlaku sepanjang bulan Ramadhan tahun ini.

Jadilah yang terbaik dengan jalan yang baik.  Semoga kesudahan hidup kita berakhir dengan kebaikan.

Terima kasih.

18 Julai 2014

Cermin mata nan merah

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Cermin mata nan merah


Cermin mata.  Seingat dulu ketika di bangku sekolah.  Rata-rata pelajar Tionghua memakai cermin mata.  Itu pengalaman ketika sekolah menengah rendah di Taiping.  Ketika sekolah rendah tidak berjumpa pula kawan-kawan sekolah yang pakai cermin mata ... maklumlah semuanya pelajar Melayu.

Dan... antara mitos yang paling popular ketika itu dan mungkin juga sehingga kini adalah 'orang yang memakai cermin mata adalah orang pandai'.  Terpengaruh juga dengan mitos berkenaan.  Ketika zaman sekolah timbul teringin nak pakai cermin mata.  Ketika itu yang pakai cermin mata dalam keluarga adalah arwah ayah tiri.  Tetapi selaluny kena marah bila berangan-angan nak pakai cermin mata.  Mungkin juga sebab utama ketika itu adalah cermin mata ini untuk golongan atasan atau orang kaya.  Jadi saya yang tidak kaya ni... memang tidak layak sebab mata masih okey dan masih boleh membaca walaupun dalan keadaan yang suram atau malap.

Namun, mitos sedikit demi sedikit bertukar dan dewasa bersama kedewasaan seorang remaja.  Maknanya dah boleh fikir sendiri.  Tidak semestinya orang kaya yang pandai boleh pakai cermin mata.

Ketika menghampiri musim SPM, saya sering mengalami sakit kepala dan pening kepala menyebabkan saya sering ponteng sekolah.  Terpaksa ponteng yer bukan sengaja... sebabnya bila dah pening kepala pergi sekolah pun dok melepek kat bilik rehat buat apa kan?

Seorang guru kaunseling telah membawa saya ke klinik untuk membuat pemeriksaan.  Seorang doktor saya tidak ingat namanya telah mencadangkan agar saya memakai cermin mata.  Walaupun mata saya tidak kabur?  Ya, sebab kemungkinan juga terdapat kerosakan pada mata tetapi saya tidak perasan dan kadang-kadang dengan memakai cermin mata kerosakan itu dapat dibetulkan.  Okey... saya mula mencongak.

Tempoh diskaun untuk pelajar sekolah telah tamat.  Saya pula perlukan cermin mata.  Tak mengapalah sebab saya fikir ianya bukan penting sangat.  Bertahan sajalah, bila pening kepala makan ubat dan jangan ponteng sekolah... atau kena jumpa cikgu disiplin lagi.

Namun saya tidak dapat bertahan lama.  Dikuatkan semangat bertanya dengan arwah emak untuk membuat cermin mata.  Arwah emak nampaknya tidak banyak soal terus bersetuju dan berjanji untuk membuat cermin mata.  Ketika itu arwah emak belum lagi memakai cermin mata.  Dan... saya pun memakai cermin mata ketika peperiksaan SPM sudahpun hampir tiba dan masa untuk ulangkaji juga semakin suntuk.  Cermin mata itu saya pakai sehingga tamat SPM sahaja kerana tidak selesa.  Lagipun pening kepala tidak lagi menyerang.

Kini... setelah berpuluh tahun sejajar dengan meningkatnya usia, saya terpaksa memakai semula cermin mata. Pernah buat dan pakai untuk seketika tetapi berhenti kerana tidak selesa.... begitulah sekejap pakai sekejap tidak.  Pakai pun di pejabat sahaja ketika menghadiri kursus atau mesyuarat.  Ketika menghadap komputer buat kerja atau berbloging tidak pula nak pakai cermin mata.

Sudah tiba masanya untuk saya menjadi pemakai cermin mata.  Kerana mata saya juga sudah kabur.  Tak pasti rabun jauh atau rabun dekat.  Yang pastinya sakit kepala itu betul-betul menyakitkan dan menyukarkan kehidupan.

Terfikir juga... seiring dengan masa sedikit demi sedikit nikmat yang kita ada dulu kini semakin berkurang.  Tetapi harus ingat... ada yang kurang ada juga yang bertambah... hanya kita yang tidak sedar.

Terima kasih.

Segmen Jom Jadi Bloglist Wanie

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Segmen Jom Jadi Bloglist Wanie



Jom kita bagi sokongan kepada rakan blogger Wanie

Wanie mencari 10 orang untuk menjadi bloglist Wanie..
Pemenang akan dipilih menggunakan khidmat random.org
Segmen akan tamat pada bila-bila masa.. :D


Lebih bahaya dari kematian

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Mana yang lebih bahaya


Gambar hiasan

Menyia-nyiakan waktu (luang) lebih berbahaya daripada kematian; 
Karena sesungguhnya menyia-nyiakan waktu (luang) memutuskanmu dari Allah dan negeri akhirat, sedangkan kematian memutuskanmu dari dunia dan penduduknya.
(Ibnul Qayyim)



Selamat Hari Jumaat

Assalamualaikum dan selamat sejahtera



sumber gambar:  group whatsapp

Jumaat penghulu segala hari

"Tiada ada daya dan kekuatan kecuali dengan pertolongan Allah"

Salam takziah buat seluruh ahli keluarga MH17.  

Sesungguhnya musibah ini berat untuk ditanggung namun itulah ketentuan dariNya.  Semoga kita semua bersabar dan berlapang dada dengan ujian ini.



17 Julai 2014

Kena rotan kerana pakaian sukan

Assalamualaikum dan selamat sejahtera



Gambar hiasan

Sepanjang bulan puasa anak-anak pergi sekolah seperti biasa. Kadang-kadang awal kadang-kadang lewat sikit. Hari yang lewat tu sebabnya lepas sahur tidur semula.

Pakaian ke sekolah seperti biasa juga. Sebabnya umi tak terimapun surat dari sekolah berkaitan etika berpakaian di sekolah untuk bulan puasa nie. Jadi semua pakaian sekolah disediakan ikut jadual seperti biasa. Hari yang ada PJ pakai pakaian sukan... begitulah setiap hampir 2 minggu ini.

Agak terkejut juga, petang tadi bila anak cerita hari ini kena rotan dengan cikgu disiplin sebab pakai baju sukan.

Pukulan itu mungkin tidak sakit tetapi tetap juga ada nampak kesannya di tapak tangan.

Seketika terkejut dan timbul juga rasa marah. Tetapi bila difikirkan semula... mungkin juga cikgu pernah cakap sebelum ni ... tak perlu pakai baju sukan pada bulan puasa ... tetapi budak-budak kan... kadang tak bagi perhatian sangat. Jadi biar dia rasa akibat tak bagi perhatian apa yang cikgu cakap.

Cikgu pun... janganlah pukul kuat sangat... kalau takat pakai baju sukan tak kanlah sampai kena rotan. Baru darjah dua pun.

Semoga jadi peringatan.

posted from Bloggeroid

Peria tumis udang geragau

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Peria tumis udang geragau


Bila usia dah semakin meningkat corak pemakanan perlu ditukar dari lemak, manis, berkrim dan kurang berkhasiat kepada makanan berzat terutama ulam-ulaman.  Yang sebenarnya sejak dari muda atau dari kecil lagi dah kena ajar.  Tak usah nak kata anak orang nie... mak orang ni sekarang baru nak belajar makan sayur dan ulam pahit-pahit... semenjak kepala pula beputar dan berpusing tidak mengira masa.

Dari zaman kanak-kanak bukan tidak diajar makan peria.  Tetapi ketika di zaman kanak-kanak peria merupakan musuh utama.  Makan nasi dengan kicap pun tak apa daripada dok menghadap lauk peria. Kan? Sekarang ni baru la nak sedar diri... dah cuba cuba juga lah nak didik anak-anak... tolonglah jangan putus asa.  Zaman dah berubah banyak sangat.  Keadaan makanan zaman sekarang tidak seperti makanan ketika zaman kita kanak-kanak dulu.  kalau nak dibandingkan dengan zaman kanak-kanak mak atau opah kita lagi lah... jauh bezanya.

Anak-anak zaman sekarang kalau terjumpa yang pandai makan ulam ... memang salute habis lah kat mak bapak diorang... sebab anak-anak saya memang bermusuh sangat dengan sayur-sayuran terutama ulaman. Memang bukan taste dia orang.

Namun usaha tetap usaha jangan berputus asa yer... kawan-kawan.

Hari ini memang nak berceloteh panjang sebab dah dua hari sakit kepala yang amat sangat sehingga rasa nak ketuk-ketuk kat dinding.  Nasib lah kat rumah tak disimpan besi pengunci stereng kereta... upsss.

Saya nak berkongsi sebenarnya resepi makanan yang saya baru berjinak-jinak iaitu Peria Tumis Udang Geragau.  Dah lama tak makan peria semenjak ketiadaan mak dan mak mertua kerana arwah selalu masak peria untuk anak menantunya ini :P.



BAHAN-BAHAN:

1 biji buah peria sederhana besar
5 biji cili padi (diketuk)
1 ulas bawang besar (dipotong dadu)
2 ulas bawang putih (diketuk)
1/2 cawan udang geragau - jika tiada boleh digantikan dengan belacan kira-kira sebesar ibu jari (tangan ehh)
sedikit garam

CARA MEMASAK:

1.  Buah peria dibelah dua, buang biji dan dihiris setebal 1 cm (anggaran). Rendam dalam air garam atau gaul dengan garam seketika untuk hilangkan rasa pahit.
2.  Tumis bawang merah dan bawah putih hingga kekuningan, masukkan cili padi.  Jika nak pedas boleh ditambah cili padi.  Kacau rata.
3.  Masukkan udang geragau, kacau lagi hingga rata dan sehingga naik bau udang (seperti batu belacan).
4.  Masukkan buah peria dan sedikit garam.  Garam tidak perlu diletakkan banyak kerana udang geragau sudahpun ada rasa masin.
5.  Jika suka berkuah masukkan sedikit air masak.  Saya tidak masukkan air kerana tidak suka berkuah.


nota:
Banyak versi untuk masak peria.  Di lain masa, in shaa Allah jika berpeluang saya kongsikan resepi peria yang lain pula.

Terima kasih atas perhatian anda semua.



Seluar batik dan seluar pelikat pilihan

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Seluar batik 

Seluar batik atau seluar pelikat yang menjadi pilihan untuk hari raya.  Entahlah mood sekarang ni dah kedaung.  Kadang-kadang tak berapa stabil diikuti dengan kesakitan di belakang kepala dan simptom ENT. Saya tidaklah hendak menulis mengenai ENT kerana ia merupakan istilah berkaitan kesihatan dan hanya yang pakar sahaja mengetahui.  Namun dalam kesakitan yang tidak seberapa sempat juga menyiapkan seluar batik dan seluar pelikat untuk encik suami.  Itulah aktiviti hujung minggu sebab tak keluar jalan-jalan cari makan. 


Nak cerita pasal seluar batik ke seluar pelikat?  

Asalnya saya ingin nak buat dua entri berasingan.  Satu bercerita mengenai seluar batik dan satu lagi cerita mengenai seluar pelikat.  Tetapi rasa pelik pula, seluar yang sama dijahit pada hari yang sama tetapi entri dikeluarkan pada hari yang berasingan.  Tanya encik suami pula.  Dia tak kisahkan asalkan ada idea dan ada masa mana-mana pun boleh. Hmmm.... sebenarnya idea tidak berapa nak ada untuk menulis banyak-banyak walaupun rasa rugi pula bila buat entri 2 dalam 1. 

Tak mengapalah... disebabkan saya dah kesuntukan masa dan idea nak menulis pun tidak berapa nak hadir.  Maka keluarlah entri ini... Seluar batik dan seluar pelikat.


Seluar batik untuk Abid

Seluar batik
Seluar batik.  Sudah hampir 2 tahun rasanya kain batik ini berada dalam simpanan.  Tidak ingat pula sama ada kain ini diberi oleh arwah ibu atau dibeli.  Dua helai dengan corak yang sama tetapi warna yang sedikit berlainan.  

Setelah siap dijahit barulah encik suami mengakui bahawa sudah lama sebenarnya dia idamkan hendak memakai seluar batik.  

Eh eh... teringin sangat pulak... kalau macam tu kenapa tak cakap awal-awal semasa dapat kain batik ni. Tetapi elok juga lambat siap lambat rosak... kan?  Korang jangan nak tambah apa-apa lagi... banyak sangat maksud tersirat bila seluar ni dah siap... biar saya simpan dalam kotak ingatan sehingga luput atau kalau tak boleh luput saya akan pastikan ia akan pudar... hehehehe

Seluar pelikat


Seluar Pelikat


Walaupun berkali-kali entri dengan tajuk yang hampir sama saya tidak jemu untuk bercerita.  Kerana pengisiannya pasti berbeza.  Pada anteri seluar batik yang terdahulu ia dibuat untuk anak-anak tetapi untuk entri kali ini... seluar batik ini dibuat untuk ayah dan lebihan kain dibuat untuk anaknya pula.

Puas hati kerana dapat berbakti kepada encik suami dan anak-anak.  Apatah lagi apabila karya ini mendapat pujian san sanjungan daripada encik suami... senyum jangan marah ahhh.


p/s:  Seluar batik pakai di hari raya pun okey jugak kan? :P


Baik perkataan dan amalan akan mengangkat darjatnya

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


gambar hiasan


Barangsiapa baik perkataannya namun buruk amalnya, maka Allah akan menolak perkataannya. Namun, barangsiapa baik perkataannya dan baik pula amalnya, maka amalnya itu akan mengangkat derajatnya (di sisi Allah). Hal itu karena Allah Subhaanahu Wata'ala berfirman: …Kepada-Nya perkataan yang baik dan amal shalih akan diangkat… (QS. Faathir: 10)

(Salah seorang ahli hikmah)



15 Julai 2014

Ketika pintu kebaikan dibuka

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Ketika Pintu Kebaikan Dibuka




Apabila Allah menghendaki kebaikan pada diri seorang hamba, maka Dia akan membukakan untuknya pintu amal dan menutup baginya pintu perdebatan. Sebaliknya, apabila Allah menghendaki keburukan pada diri seorang hamba, maka akan dibukakan untuknya pintu perdebatan dan ditutup baginya pintu amal.

(Sebagian ahli hikmah)



Sementara itu... sudahkah anda menyahut cabaran Contest Duit Raya 2014 oleh Denaihati?
Klik banner di bawah untuk menyertainya.
Cabaran Duit Raya 2014



14 Julai 2014

Lebih sulit untuk dihadapi

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Sesuatu yang lebih sulit


Ada rupa corak Kufi?  gambar hiasan.  

Tidak ada sesuatu yang lebih sulit untuk aku hadapi daripada diriku (hawa nafsuku) sendiri. Terkadang aku berhasil mengalahkannya, tapi di lain waktu dia berhasil mengalahkanku.
(Sufyan ats-Tsauri)


Sementara itu... sudahkah anda menyahut cabaran Contest Duit Raya 2014 oleh Denaihati?
Klik banner di bawah untuk menyertainya.
Cabaran Duit Raya 2014


Segmen Raya 2014 Bubblynotes: Dengan Ingatan Tulus Ikhlas...

Assalamualaikum dan selamat sejahtera




http://www.bubblynotes.com/2014/07/segmen-raya-2014-bubblynotes-dengan.html
Segmen Raya 2014 Bubblynotes: Dengan Ingatan Tulus Ikhlas ini dibawakan khas untuk uolss bersempena dengan Syawal yang bakal menjelma beberapa minggu jer lagi ni. ^_^... Dalam masa yang sama kira2 macam Blog E-Card dari Bubblynotes.Com kepada uolss jugaklah... Tak dapat or tak sempat nak hantar Kad Raya pakai pos, pakai Blog E-Card pun boleh juga ye tak??? Janji ucapan sampai... Sebab kalau nak diikut2kan iolss nak ajer hantar Kad Raya pada semua readers Bubblynotes yang selama ini sudi datang menjenguk dan membaca entri2 Bubblynotes.Com selama ini... Dalam masa yang sama segmen ini bertujuan nak rapatkan lagi silaturahim sesama weolss semua, follow memfollow serta blogwalking. Semua blogger tak kira baru atau lama, famous atau tak, retis atau tak, glam atau tak adalah dijemput untuk memeriahkan segmen ini. 10 pemenang akan dipilih oleh Pakcik Random.Org dan kesemua pemenang yang terpilih akan disenaraikan di dalam Bloglist Segmen Bubblynotes.Com bagi menggantikan Bloglist Segmen yang terdahulu. 

"Tarikh Segmen: 12/7/2014 sehingga 19/7/2014"

Hanya 4 Langkah Mudah Diperlukan:
1. FOLLOW blog Bubblynotes.Com dan ADD TO CIRCLE G+ Farah Waheda Wahid
2. Buat entri bertajuk Segmen Raya 2014 Bubblynotes: Dengan Ingatan Tulus Ikhlas... 
3. Copy coding yang telah disediakan ke dalam ruangan HTML dan Publish entry. Untuk copy coding di bawah, sila HIGHLIGHT/KLIK semua coding dan tekan CTRL + C secara serentak.
Credit to MiaLiana.Com
4. Tinggalkan URL entry uolss ke dalam ruangan komen entri ini. 

PEMILIHAN PEMENANG:
1. 10 blog akan dipilih melalui Random.Org. 
2. Pemenang akan diumumkan pada 23/7/2014 yang mana kemudiannya akan dimasukkan terus ke dalam senarai bloglist pemenang segmen. 


Sementara itu... sudahkah anda menyahut cabaran Contest Duit Raya 2014 oleh Denaihati?
Klik banner di bawah untuk menyertainya.
Cabaran Duit Raya 2014

12 Julai 2014

Ikan Tilapia Goreng Bercili

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Ikan Tilapia Goreng Bercili

Ikan Tilapia adalah ikan darat yang banyak terdapat di lombong tinggal di sekitar Seri Iskandar dan Tronoh atau mungkin juga di tempat anda.  Ada juga Ikan Tilapia yang diternak tetapi rasanya tidak sama dengan Ikan Tilapia yang hidup bebas di lombong atau sungai.

Saya, nak bercerita panjang lebar mengenai Ikan Tilapia tidaklah juga sebabnya saya bukan tahu sangat sejarah hidup ikan eksotik ini.  Yang saya tahu ada juga orang yang tidak makan ikan darat walaupun dia bukanlah orang laut.  Terpulang ... itu kelebihan masing-masing.

Ikan Tilapia jika tidak dibasuh dengan betul pasti akan membawa kesan bau hanyir yang kuat.  Bau hanyir ini boleh menyebabkan orang hilang selera makan.  Saya ada petua sendiri untuk menghilangkan bau hanyir ikan.  Petua saya kan ceritakan dalam siri lain yang akan datang.  Sabar yer!!

Hari ini saya nak bercerita mengenai resepi Ikan Tilapia Goreng Bercili yang dimasak oleh encik suami.  Dia memang suka masak dan suka makan juga. :D  Sebelum dia masak kesemua ikan tilapia tu.. saya dah pesan supaya tinggalkan separuh ikan goreng untuk anak-anak.  Sebabnya bila dah masak cili nanti pedas, anak-anak tidak boleh makan... sedangkan anak-anak saya semuanya suka makan ikan tilapia goreng. Yess!! anak umi kannnn.




BAHAN-BAHAN :-

3 ekor Ikan Tilapia
1 ulas bawang besar (dipotong dadu)
3 ulas bawang putih (diketuk dan dicincang)
1 biji tomato (dipotong dadu atau boleh juga dihiris nipis)
10 tangkai cili padi (diketuk) - boleh tambah untuk lebih pedas lagi
1/2 batang celeri (dipotong serong)
sedikit air asam jawa (saya gunakan paste asam jawa adabi dicampur dengan 1/4 cawan air masak - lebih mudah)
gula dan garam secukup rasa


CARA MEMBUATNYA :-

1.  Ikan Tilapia dibersihkan, sapukan sedikit asam jawa dan goreng sehingga garing.  Jika tidak suka garing, memadai sehingga masak.  Saya goreng garing kerana bila garing tulang yang kecil senang dimakan.  Setelah digoreng angkat dan ketepikan.
2.  Tumis bawang besar dan bawang putih dengan sedikit minyak masak kira-kira 2 sudu besar.  Tumis sehingga bawang kekuningan, masukkan celeri yang telah dipotong dan cili padi.  Kacau sehingga rata dan sebati. 
3.  Masukkan tomato air asam jawa, garam dan gula secukup rasa.  Seterusnya masukkan Ikan Tilapia yang digoreng tadi, balikkan perlahan-lahan supaya ikan tidak hancur.  Agak-agak kuah tadi telah selaputi ikan, angkat dan hidangkan.


*catatan:  
1.  Di dalam ikan kelihatan hitam kerana digaul dengan asam jawa sebelum di goreng.  Sekiranya tidak suka asam jawa atau tidak mahu ikan kelihatan gelap, ikan berkenaan boleh digaul dengan kunyit dan sedikit garam sebelum digoreng.
2.  Ikan Tilapia boleh dibersihkan lebih awal dan simpan dalam peti ais (freezer) sebelum digoreng atau goreng lebih awal sebelum buat kuahnya.  

Saya tidaklah berhasrat nak menandingi blogger masakan yang dah handal dan popular tetapi sekadar berkongsi resepi dan selera dengan pembaca blog ini.

Sekian adanya.  Terima kasih.


Sementara itu... sudahkah anda menyahut cabaran Contest Duit Raya 2014 oleh Denaihati?
Klik banner di bawah untuk menyertainya.

Cabaran Duit Raya 2014

2 jenis kezaliman

Assalamualaikum dan selamat sejahtera



Gambar hiasan.  sumber group whatsapp

Di dalam kehidupan ini terdapat dua macam kedhaliman :
(1) kedhaliman dalam hal ilmu dan
(2) kedhaliman dalam hal harta.

Yang dapat menyelamatkanmu dari kedhaliman ilmu adalah ibadah (mengamalkan ilmu tersebut), dan yang dapat menyelamatkanmu dari kedhaliman harta adalah dengan bersikap zuhud terhadapnya.

(Salah seorang ahli hikmah)

*Semoga kita terselamat dari kedua-dua kezaliman di atas.

11 Julai 2014

Segment : Sally nak bagi kad raya!

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Walaupun dah masuk era komunikasi pantas, tapi Sally tetap rasa yang kad raya tu sangat la best! Hahahaha...so, sempena Hari Lebaran yang akan tiba ni...Sally nak bagi kad raya kepada 20 orang yang bertuah! Kalau rasa nak kad raya, jangan lupa join ye!

http://sallysamsaiman.blogspot.com/2014/07/segment-sally-nak-bagi-kad-raya.html

  1. Follow blog Sally, Add To Circle Google+ Sally, Follow Twitter Sally, Follw Instagram Sally (Kalau ada) dan Like Fanpage Sally & Fanpage The Sister's Closet
  2. Buat satu entry bertajuk Segment : Sally nak bagi kad raya!
  3. Copy coding yang telah disediakan dan paste kan ke dalam ruangan HTML dan Publish.
  4. Tinggalkan URL entri anda ke dalam ruangan komen.
  5. Sally akan gunakan khidmat Uncle Random.org untuk pilih ye...

    Credit to : Mialiana.com

    Segmen ini akan berlangsung dari 11/7/2014 sehingga 16/7/2014 (10pm)

Hadiah dari Blogger Shida Radzuan

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Hadiah dari Blogger Shida Radzuan



Pada hujung bulan Jun saya telah menyertai Segmen I Love Nuffnang by Dunia sebenar Shida.  Segmen yang mudah di mana satu daripada syarat penting saya perlu menceritakan pengalaman bersama Nuffnang.  Sesiapa yang telah terlepas pandang segmen berkenaan dan teringin nak tahu pengalaman saya sepanjang mengenai Nuffnag sila klik link di atas atau SINI.  Tidak banyak pengalaman yang menarik tetapi bolehlah untuk dijadikan satu daripada lipatan sejarah dalam hidup blogger picisan masa ini.

Alhamdulillah, melalui segmen berkenaan saya berjaya ditempatkan dalam kelompok tempat ke 6 hingga 14. Daripada 9 pemenang saya tidak pasti pula dapat tempat ke berapa dan hadiah yang dimenangi merupakan Bookmark Segmen + Kad Raya LE dari Blog Shida, dan ada tambahan lagi iaitu Blogger card dan satu lagi bookmark.  

Hadiah berkenaan tiba dirumah petang semalam (Khamis).  Bukan saya saja yang teruja anak-anak juga turut teruja.  

Terima kasih Shida dan terima kasih juga kepada anda semua atas sokongan.  

Teruskan kunjungi blog ini dari semasa ke semasa.




Sementara itu... sudahkah anda menyahut Cabaran Contest Duit Raya 2014 oleh Denaihati?
Klik banner untuk dapatkan pendedahan selanjutnya...
Cabaran Duit Raya 2014





Ihya' Ramadhan - Giveaway By Ummudd80

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


 Ihya' Ramadhan - Giveaway By Ummudd80

Ihya' Ramadhan | Giveaway | Shaklee | Sungai Buloh | Setiawangsa

Dah banyak hari dapat jemputan dari Ummudd80 untuk menyertai GA sulungnya ini.

Setelah seminggu GA ini berlangsung baru sekarang tergerak hati untuk turut serta.  Terima kasih kepada Ummudd80 atas jemputan dan kesungguhannya menganjurkan Ihya' Ramadhan - Giveaway By Ummudd80

Hadiah yang menarik akan menanti anda. Diantaranya adalah :
1) Duit Raya bernilai RM50
2) Duit Raya bernilai RM30
3) Duit Raya bernilai RM20

Hadiah juga akan bertambah sekiranya ada tambahan sponsor.

Klik banner di atas bagi yang berminat untuk menyertai GA ini.
Sumbangan dan tajaan hadiah juga dialu-alukan.
Jangan lupa klik banner di atas.

Tarikh Tutup : 21 Julai 2014



Sementara itu... sudahkah anda menyahut cabaran Contest Duit Raya 2014 oleh Denaihati?

Cabaran Duit Raya 2014

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...