FOLLOWER

8 November 2013

Bubur Jagung Mak Haji

Assalamualaikum dan selamat sejahtera



Bubur Jagung Mak Haji

Teringatlah zaman kecil dulu nak makan bubur jagung selalu bukan senang.  Kena tunggu musim cuti sekolah baru jumpa.  Sebabnya masa cuti sekolah tolong kat kebun atau ladang jagung sesekali kat ladang kacang. lepas mengutip jagung dapatlah 'souvenir' jagung dari tuan ladang.  Masa tu rasa bangga tak terkiralah sebab dapat bawa balik hasil usaha sendiri untuk makanan sekeluarga.

Ehh... jangan salah faham pula.  Bukan kena paksa tetapi memang masa zaman sekolah rendah dan zaman kanak-kanak suka cari kerja sendiri untuk tambah belanja sekolah.  Bukan salah mak bapak tetapi memang keinginan sendiri untuk belanja sekolah.

Dari tajuk bubur jagung dah lari pulak ke zaman sekolah.  Ada kaitan tu antara bubur jagung dan zaman sekolah.

Sebenarnya bubur jagung untuk pencuci mulut tengahari ni beli dari kedai makan 'Mak Haji'.  Tak ingat lah nama restoren tapi itulah yang digelar oleh 'ofis-mate'.  Secara kebetulan lepas makan semasa nak bayar ternampak bubur jagung atas meja... mula-mula tu ingatkan untuk sedekah.. :P (banyaklah sedekah!!) Untuk sedekah ada juga tetapi bubur ini untuk dijual... so kenalah beli.

Ambil sendiri sebungkus kongsi dua orang.  Balik makan di 'ofis' sementara tu teringat pula blog tak 'update' lagi... okeh lah bahan untuk'update' blog tengahari ni adalah bubur jagung mak aji (sebutan yang biasa).

Lepas makan jangan lupa berus gigi =)

Cerita untuk petang ni, malam ni dan untuk esok tak tahu lagi.  Ingat nak buat cerita mengenai bola kuning dan bola pink.

Sekian adanya.



suka duka pentas dunia


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen anda tanggungjawab anda. Komen dan pandangan anda amatlah dihargai. Terima kasih atas pandangan yang diberikan.