FOLLOWER

2 Ogos 2013

Antara Sabar dan Syukur | Mencari Positif

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Selamat sejahtera hingga akhir masa.  Corak frame hiasan

Seperti biasa sudah acap kali mendapat mesej yang serupa setiap awal pagi.  Bukan mesej pada gambar di atas.

Bukan hendak mempertikaikan kesihatan dan keadaan orang lain kerana kewudujan dan keberadaan diri ini juga adalah dibawah kuasaNya.  Alhamdulillah pagi ini hari ini masih lagi bernafas dan mampu meneruskan kehidupan bersama keluarga dan anak-anak serta meneruskan kerja.

Adakah kita percaya dengan alasan yang diberikan.

Alasan boleh dicipta dengan berbagai rupa dan senarainya memang banyak.  Hanya pilih mana satu yang hendak digunakan pada kali ini.

Mencari positif disebalik alasan.

Bersyukur kerana masih dikurniakan akal dan fikiran serta petunjuk.  Biarpun seribu alasan yang telah diberikan pada masa yang secara kebetulan yang berulang kali... positifkan minda dan tabahkan hati.  Terimalah seribu alasan itu dengan seadanya.

Sudah memang itu alasannya.  Apa pun yang terjadi, kebenarannya hanya Allah yang tahu.


~~~~~~~~~~~~~

Iman itu ada dua bagian. Sebagiannya adalah sabar dan sebagian yang lain adalah syukur. Hal ini seperti disebutkan oleh Allah Subhaanahu Wata'ala dalam firman-Nya: Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda (kebesaran Allah) bagi setiap orang yang penyabar dan banyak bersyukur. (QS. Ibrahim: 5)
(Sahl bin Abdillah at-Tustari)


Sekian adanya.  Semoga kita menjadi orang yang penyabar dengan setiap ujian dan bersyukur dengan setiap keadaan yang ada.

...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen anda tanggungjawab anda. Komen dan pandangan anda amatlah dihargai. Terima kasih atas pandangan yang diberikan.