FOLLOWER

31 Julai 2013

Wordless Wednesday | Malam Berinai 2 Anak Gadis Menjelang Hari Raya Aidilfitri

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Tanpa paluan kompang mahupun renjisan air mawar.  Yang ada hanyalah bunyi bising daun inai ditumbuk dengan alu dan lesung. :D

Malam tadi dengan gigihnya emak dara menginaikan anak gadisnya yang berdua...







Entah mana dulu mana kemudian...

Giveaway | Perancangan bulan Ogos 2013

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


header yang pernah bertakhta seketika cuma...

Alhamdulillah blog #yangbaik sudahpun berusia 5 tahun pada tahun ini.  Tarikh yang lengkap tidak dapat diingati kerana beberapa entry awal sekadar percubaan telahpun terpadam... bukan sengaja tetapi dalam proses pembelajaran.  Walaupun demikian blog #yangbaik bukanlah blog pertama aye tetapi blog yang kedua dan ada lagi blog lain yang tidak berapa aktif.

Dipendekkan cerita... ehh panjang sangat ker intro kat atas tu.  Sekadar satu perenggan yang tidak beberapa patah perkataan... tidaklah panjang sangat.

Insya Allah, bersempena usia blog #yangbaik mencecah 5 lima tahun, beberapa perancangan sedang dan sentiasa bermain di kotak akal ini.

Antaranya adalah hendak mengadakan giveaway secara tetap setiap bulan.  Giveaway ini mudah saja dan tidak akan menyusahkan.  Hadiahnya tertakluk kepada budi bicara dan sumber.

Dan berikut adalah antara contoh hadiah giveaway yang bakal diterima.  Ada sesiapa yang berminat?



selendang atau shawl


alas meja kait

Buku.  gambar hiasan

cuba teka...gambar apakah ini.

Gambar-gambar di atas atas adalah tertakluk kepada pindaan dan stok semasa atau stok baru.  Atau ada cadangan hadiah lain... akan aye pertimbangkan. :D

Dan yang pasti setiap hadiah bukanlah bahan kitar semula atau barang terpakai sebaliknya didatangkan khusus untuk setiap giveaway. :)

Semoga saya dikuatkan semangat dan dapat melaksanakan perancangan ini dengan teratur dan cantik.

Sekian adanya...

Terima kasih.

Yang rendah tidak semestinya kecil

Assalamualaikum dan salam sejahtera






Janganlah seorang muslim merendahkan muslim lainnya! Karena sekecil-kecilnya seorang muslim, di sisi Allah adalah besar.
(Khalifah Abu Bakar ash-Shiddiq)



^-^

30 Julai 2013

Tempat Berbuka Puasa Paling Istimewa

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Seperti biasalah bulan Ramadhan ni memang sinonim dengan Majlis Berbuka Puasa atau Iftar.  Lokasi Iftar berlambak-lambak dan merata-merata di hotel, restoren atau di gerai tepi jalan.

Temenung sweet sour boleh digantikan dengan kerapu atau siakap
Goreng kunyit pun sedap!!

Bermacam-macam iklan di sana-sini mewar-warkan kelebihan Iftar di tempat masing-masing dengan harga dan promosi yang paling istimewa.  Dan seolahnya sudah menjadi suatu hal yang wajib atau kemestian untuk berbuka puasa di tempat yang paling istimewa untuk meraikan ahli keluarga, saudara mara, rakan taulan atan rakan bisnes.

Bagi #yangbaik pula tempat berbuka puasa paling istimewa adalah dirumah.  Berbuka puasa bersama suami dan anak-anak yang masih kecil (yang tak puasa kata puasa! :P).  Melayan kerenah anak-anak semasa berbuka puasa mengingatkan kembali zaman semasa kecil dulu.  Tak kurang juga tempat yang paling istimewa untuk berbuka puasa adalah di rumah mak.  Berbuka puasa dengan masakan mak adalah pengalaman yang paling indah.  Hanya setelah kau pergi... kenangan itu akan tetap bersatu dalam ingatan ini.

Ayat di atas tu skema sangat. bukan tak nak berbuka di luar... zaman ekonomi tak berapa nak stabil ni elok lah berjimat cermat... kalau dah satu kepala dicaj sampai RM40.00 seorang dua tak per lagi... dibuatnya empat orang tambah dengan anak2 lagi... kopak duit belanja dapur untuk sebulan... baik mengalah makan kat rumah jer... sayur ulam pucuk paku pun sedap :D

Sambil itu layan jugaklah menu atau juadah berbuka puasa tahun lepas.  Tahun ni tak sempat nak snap gambar bagai... sibuk tak bertempat!  ngeeee


Kurma udang.  tahun ni baru sempat makan kurma daging.
Udang mahal sikit.


Nasi beriani abang belanja.
simbolik di sebalik abang belanja... cari sendiri
Baru beberapa hari lepas makan nasi karot.. kak hanim buat


kueh cara berlauk rusa.  memang sedap tapi anak-anak pula tak makan
buat makan sendiri sudah.

Layan jugak lah ...

Kesenangan yang akan segera ditinggalkan.

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Perbezaan antara tinggi dan rendah memang nampak pada mata kasar
tetapi yang tersirat disebalik ketinggian tiada siapa yang tahu.  Gambar hiasan

Salam Ramadhan Karim!

Hari ini dah masuk Ramadhan ke-21 iaitu fasa ketiga yang lebih dikenali sebagai fasa pelepasan dari api neraka...

Semoga kita mampu mendapat malam seribu rahmat dan malam seribu bulan iaitu Malam Lailatul Qadar.

Dunia adalah kesenangan yang (akan) segera ditinggalkan. Demi Allah yang tiada Ilah (sesembahan) yang berhak disembah selain Dia, tak lama lagi (dunia ini) akan hancur bersama penduduknya. Maka ambillah dari kesenangan dunia untuk mentaati Allah semampu Anda! Sesungguhnya tiada daya dan upaya kecuali dari Allah.
(Qatadah  (salah seorang murid Ibnu Mas'ud ))

Tiada kata dan ulasan panjang yang dapat dihuraikan hanya ringkasan yang teramat ringkas mampu dititipkan.  Semoga mampu memmberi peringatan buat diri.

Sebenarnya aye terharu dan terkesan sekali kerana adanya komen dari sahabat blogger yang mahukan aye memberi ulasan untuk kata-kata hikmah yang dikeluarkan.  Bukan tidak mahu memberi ulasan tetapi aye lebih suka pembaca membaca dan menilainya sendiri dengan kefahaman sendiri.  Bimbang juga sekiranya ulasan aye kelak akan memberikan penilaian yang negatif pula.

Walau apapun aye akan berusaha untuk memberikan ulasan yang terbaik dari sudut kefahaman aye sendiri bagi setiap kata-kata hikmah yang dikeluarkan.  Semoga kita dapat bersama-sama berkongsi pengetahuan dan pendapat

Terima kasih di atas pandangan yang diberikan.

Sekian adanya.  Terima kasih.


29 Julai 2013

Al Kisah Jumaat, Sabtu dan Ahad

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Rindu sangat dengan blog ni dan juga pengunjung blog ini.

Sudah 3 hari... entry yang dikeluarkan adalah auto publish... maaf yer kawang-kawan.  Memang itu entry mesti buat setiap hari dan sekiranya ada tambahan idea dan cerita akan dikemaskini dan update dari semasa ke semasa.  Macamlah banyak sangat idea nak menulis....

#yangbaik bukanlah dengan sengaja membiarkan blog ini kesepian dan kekeringan entry... ada satu pun jadi lah kan.

Setiap hari bila cuti memang berebut laptop dengan anak-anak.  Jadi untuk mengambil jalan tengah, meh mogok 'on' laptop dan mogok juga 'on' internet.  Tengok tv lagi baik.

Sementelahan cuti yang panjang seperti biasa juga projek masak memasak adalah aktiviti mesti (kalau wajib tak buat berdosa kan?) bagi suami isteri ini.

Dan... tidak boleh lari juga dari 'jemputan berbuka puasa' di rumah mertua dan saudara mara... tiada alasan!

Seperti biasa juga apabila menghadiri jemputan berbuka puasa... mahu atau tidak mesti bawa buah tangan.  Sebab itulah tak sempat nak berlaptop dan berblogging...

Pagi-pagi kemas rumah serba ringkas sambil mereka resepi dan menu untuk dimasak.  Seterusnya keluar ke pasar jalan-jalan cari bahan masakan.  Bukan itu sahaja, kena buat juga bayar pampasan kepada pengikut yang setia tanpa diminta menghulurkan bantuan.  Bantuan la sangat...

Begitulah peristiwa hari Jumaat dan Sabtu...

Hari Jumaat pagi ... ada satu  aktiviti rahsia yang dah lama tak buat ... jeng jeng... biarlah rahsia ^-^

Dan... kalau nak bercakap mengenai membeli pakaian raya memang tak larat nak taip... ada baju raya yang dibeli untuk adik terpaksa bagi kepada kakak .... dan bertambah lagi bajet... lari lagi bajet raya tahun ni...

Belum lagi selesai... sambung lagi aktiviti membeli keperluan raya... mengikut mood semasa


28 Julai 2013

Berbaik sangka atau buruk sangka mana satu yang terbaik

Assalamualaikum dan selamat sejahtera




Tidaklah berburuk sangka terhadap hawa nafsunya sendiri kecuali orang yang mengenalinya. Barangsiapa yang berbaik sangka terhadap hawa nafsunya maka dia adalah orang yang paling jahil (bodoh) tentang dirinya sendiri.

(Ibnu Qayyim al-Jauziyyah)

27 Julai 2013

Himpunan perkara taubat

Assalamualaikum dan selamat sejahtera



Taubat (yang benar) menghimpun empat perkara :

(1) istighfar dengan lisan,

(2) meninggalkan perbuatan maksiat,

(3) bertekad dalam hati untuk tidak kembali berbuat dosa dan

(4) meninggalkan teman-teman yang jahat.

(Muhammad bin Ka'ab)

26 Julai 2013

Tujuan hidup bukan untuk makan semata-mata

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Siapa yang tujuannya hanyalah apa yang akan masuk ke dalam perutnya, maka nilainya tidak lebih dari apa yang keluar dari perutnya.
(Imam asy-Syafi'i)

25 Julai 2013

Antara Hadiah dan Amanah

Assalamualaikum dan selamat sejahtera




Apabila hadiah (harta suap) telah masuk melalui sebuah pintu, maka sifat amanah akan keluar melalui jendela.
(Seorang ahli hikmah)

24 Julai 2013

Wordless Wednesday : Texture vs Tecture

Assalamualaikum dan selamat sejahtera

Lihat, Sentuh, Bina











Mengisi kekosongan idea di hari Rabu tanpa bicara

:D

Sekian.

Sempurnakah kita

Assalamualaikum dan selamat sejahtera




Keshalihan amal seseorang akan sempurna dengan enam perkara :

(1) senantiasa mendekatkan diri kepada Allah dan takut pada ancaman-Nya,

(2) berbaik sangka terhadap sesama muslim,

(3) Menyibukkan diri dengan aib sendiri sehingga ia tidak sempat memperhatikan aib orang lain,

(4) menutup aib saudaranya dan tidak menyebarkannya kepada orang lain dengan harapan saudaranya tersebut mau meninggalkan perbuatan maksiat dan memperbaiki perilakunya yang tidak baik,

(5) menganggap besar kekurangan yang ada pada amalnya sehingga ia terdorong untuk meningkatkannya dan

(6) berteman dengan orang yang ia anggap benar.
(Syaqiq bin Ibrahim)


23 Julai 2013

Tips untuk kebahagian anak

Assalamualaikum dan selamat sejahtera






Tips untuk Kebahagiaan Anak
==================

Jom amalkan 10 tip dibawah ini bermula dari hari ini juga.

Sebenarnya diuji dalam nikmat ini amat memerlukan pertolongan Allah. Takut pula timbul sifat sombong, bangga diri, rasa hebat dan lain2. Hanya padaNya kita berserah setelah berdoa dan berusaha. Beberapa tip yang boleh kongsi bersama.

1. Kalau tiba-tiba teringatkan anak kirimkan bacaan Al Fatihah. Sampai ke ayat "iyyakanakbudu waiyyakanastain" - yang ertinya "Hanya kepada Mu kami sembah dan hanya padaMU pohon pertolongan..", mintalah apa-apa hajat masa itu yang ada hubung kait dengan anak yang Kita ingat tu, habiskan bacaan surah Al Fatihah doakan semuga anak kita diberi kefahaman yang sebenarnya dalam urusan agamanya, memiliki ilmu yang bermanafaat Dan serahkan urusan anak kepada Allah untuk menjaganya.

2. Pandang wajahnya semasa dia tidur ucapkan bahawa, ibu nak (nama anak) jadi anak yang soleh sayang!. Cubalah amalkan ( ustaz kata ini makna kita bercakap dengan rohnya ) Dan ucapan ini adalah DOA Dan Allah Maha mendengar lagi maha melihat.

3. Masa bangun solat malam, solatlah hajat disisinya. Maksudnya Kita solat dalam bilik dia Dan dekat dengan dia. Jika Kita selalu buat Dan Kita juga selalu beritahu dia yang Kita sering doakan dia, dia akan rasa satu ikatan kasih sayang yang hakiki yang Kita amat sayangkan dia dan nak dia jadi anak soleh.Dia akan tahu Kita selalu solat hajat untuknya.

* Banyak lagi tip yang menarik menanti anda di Seminar Celik Momz..Jumpa anda di sana !!


Jom amalkan 10 tip dibawah ini bermula dari hari ini juga.

4. Minta dikasihani. Ucapkan setiap masa bahawa kita ni sedang menunggu panggilan Allah. Jika Dia tak jadi anak soleh bermakna dia tak sayangkan kita dan tentunya kita akan merana di Alam Barzah nanti.

5. Peluklah anak selalu walaupun dia sudah besar, sebagaimana Kita tatang dia masa kecilnya. Aura ciuman dan belaian ibu sambil bisikkan padanya yang kita bangga mempunyai anak sepertinya.

6. Maafkan anak Kita setiap masa walaupun perbuatannya amat melukakan hati Kita.Muhasabbah diri mungkin kesilapan yang anak lakukan itu adalah kerana dosa-dosa kita dimasa lampau.


7. Yang paling penting jaga tutur kata Kita, jangan sekali-kali ucapkan perkataan yang boleh melukakan hatinya. Jika ini berlaku juga kerana kita TER.. kata, cepat-cepat cari masa yang sesuai untuk Kita minta maaf padanya. Mengakulah padanya itu kelemahan Kita, Kita marah kerana dia buat salah,bukan bermaksud membenci.Ceritalah buat macam dramapun boleh .


8. Amalkan membaca ayat 40 surah Ibrahim supaya Kita,anak Dan zuriat keturunan Kita termasuk dalam golongan orang2 yang tetap mendirikan Solat.
رَبِّ ٱجۡعَلۡنِى مُقِيمَ ٱلصَّلَوٰةِ وَمِن ذُرِّيَّتِى‌ۚ رَبَّنَا وَتَقَبَّلۡ دُعَآءِ
[Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku.]

9. Selalu ingatkan anak bahawa tak guna ada pangkat, belajar tinggi, hatta hafal Quran sekalipun jika tidak mempunyai peribadi yang mulia.Allah tak pandang wajah yang cantik tapi pandang hati yang cantik. Allah tak sayang, manusia tak suka.

10. Masa basuh beras niatkan "Ya.. Allah lembutkanlah hati anak-anak ku sebut nama dia.....untuk faham agamanya ", [kenapa Kita nak dia faham agama, kerana anak yang tak faham agama boleh bawa ibubapanya juga ke neraka] sebagaimana engkau lembutkan beras ini menjadi nasi ". Basuh beras lawan jam ( macam org tawaf ) sambil selawat kepada Nabi Muhamad S.A.W. Masa buat kerja ini hati jangan lalai ..dan ingat kepada Allah selalu




Petikan di atas di ambil dari facebook Prof. Dr. Muhaya.

Anak-anak bila memuji | Resepi sirap bandung

Assalamualaikum dan selamat sejahtera



Anak-anak bila memuji memang tak pernah tewas.... selalu saja di tangga teratas.

Bukan sekali dua tetapi banyak kali... terutama bila umi masak sesuatu yang mereka suka.  Sedangkan umi sendiri tidak pasti apa yang mereka suka.... sebabnya bila dah selesai masak tiba masa untuk makan mereka tak makan katanya tak suka... huhuhu.... sedeynya :(

Tetapi umi akan tetap terus belajar dan mencuba masa sesuatu yang mereka suka kerana umi pasti bukan semua masakan umi mereka tidak suka.  Hanya umi saja yang tidak pandai meneka... eihhh meneka dalam kesamaran pulak.

Pernah suatu petang, umi bancuh air sirap rose F&N untuk juadah berbuka puasa.  Datang Alif, anak sulung katanya 'umi pandai lah buat air merah... mesti sedap nie'.... dan dipersetujui oleh adik-adiknya Dina dan Inas.  Terkesima sekejap umi, sedap sangat ker air sirap?  Hmmm boleh lah... memang mereka semua suka minum air sirap..


Petang ni buat Sirap Bandung pulak... apa mereka nak kata.

Resepi dan gambar Sirap Bandung di atas copy dari blog Che Mat...

Resepi Sirap Bandung

BAHAN-BAHANNYA :-)
1/4 cawan ibu sirap
Gula (dilarutkan dalam sedikit air panas ) -kadar gula mengikut citarasa masing-masing
3/4 tin susu cair (mat syorkan guna susu sejat IDEAL)
3/4 jug kuib ais
1/2 tin ice cream soda (mat letak 3/4 tin)

CARA MEMBUATNYA :-)
Satukan ibu sirap, air gula, susu cair dan ice cream soda, kacau rata dan masukkan kiub ais. Biarkan kiub air mencair. Tidak perlu tambah air kerana ini akan mengurangkan rasa lemak sirap bandung.
Resipi diatas tu menghasilkan 1 jug sirap bandung soda. Kalau nak masak dulu gula sirap ros pun ok, tambah daun pandan dalam sirap ros yang kita masak tadi untuk menambah keharumannya..

Sekian adanya... Selamat Berpuasa 

.

Saya sedang berpuasa

Assalamualaikum dan selamat sejahtera



Bulan Ramadhan yang mulia ini berbanyaklah istghfar.  Kurangkan kalau boleh elakkan bercakap perkara yang tidak berfaedah terutama perkara yang melibatkan maruah orang.

Kita akan dapati ada orang yang suka bercerita perkara macam-macam mengenai orang lain atau keluarganya sendiri.  Memang susah tetapi tidak sukar untuk kita melarikan diri dari orang yang mengajak kita mendengar celotehnya mengenai perkara yang tidak enak didengar.

Cuma mungkin juga kita akan kehilangan kawan kerana kita nak jadi orang baik di bulan Ramadhan.

Pasrah dan berserah kepada Allah kerana kita hendak menjadi baik mudah-mudahan kita kekal dalam keadaan baik sesudah Ramadhan.

Ramadhan Karim!!


.

Antara sahabat dan keluarga

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


gambar hiasan


Sahabat-sahabat kami lebih mahal (tinggi kedudukannya) daripada keluarga kami. Keluarga kami mengingatkan kami kepada dunia sedangkan sahabat-sahabat kami mengingatkan kami kepada akhirat.
(al-Hasan al-Bashri)


^ ^

22 Julai 2013

Jangan jadikan Isnin anda menyeramkan

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Isnin, entah mengapa seringkali dikaitkan dengan kemalasan atau kelemasan.

sumber gambar dari facebook

Bukan hendak lari dari pemahaman skema tetapi ingin mengajak hati supaya tegar dengan kemunculan Isnin.

Hari Isnin tidak sepatutnya menjadikan seseorang itu lemah semangat kerana pada hari Isninlah kita sepatutnya memulakan minggu pekerjaan kita dengan ceria dan gembira.

Kenyataan maut yang berani kan?

Aye tau ramai di luar sana yang marah atau tidak suka dengan kenyataan ini.  Memang simpati sebabnya bagi aye sendiri hari Isnin... sejak dari bangku sekolah lagi merupakan hari yang paling .... sambung lah sendiri.

Teringat pesan arwah mak, semasa mula-mula masuk kerja.   Setiap kali bila tiba hari Isnin arwah mak akan berpesan supaya memakai pakaian yang bersih kerana hari Isnin adalah permulaan untuk bekerja, baru bersemangat.  Antaranya adalah sarung kaki mesti telah dibasuh termasuk juga semua jenis pakaian luar dan dalam (ngeeee).  Menurut arwah mak lagi, pakaian baru (dibasuh dan bersih) bukan sahaja dipakai pada hari raya atau Jumaat sahaja sebaliknya hari Isnin juga.  Masa tu memang tak terfikir pun cuma ikut jer pesanan tu.

Selain dari itu arwah mak juga berpesan bila pergi kerja jangan suka cari gaduh dengan orang, cakap dengan orang lemah lembut, kalau nak bantuan ke apa-apa minta dengan baik, jangan berat tulang rajin-rajin bantu orang lain, buat kerja baik-baik kalau ada yang tak faham tanya jangan sampai ketua (bos) marah.

Pesanan itu akan terus kekal sampai bila-bila, Insya Allah.  Semoga anak mak ini akan menjadi manusia yang berguna kepada agama, bangsa dan negara.

Sekian adanya.  Suka duka pentas dunia.



Ketika senang atau susah

Assalamualaikum dan selamat sejahtera




Sembahlah Allah dan beribadahlah kepada-Nya baik di saat senang maupun di saat susah! Janganlah Anda menjadi seorang hamba yang hanya menyembah Allah bila mendapatkan keuntungan dunia dari ibadahnya. Jika ia mendapatkan kebaikan ia merasa tenang, jika mendapat cobaan ia berbalik mundur ke belakang. Sesungguhnya istiqamah (konsisten) dalam beribadah membutuhkan latihan pengendalian hawa nafsu yang selalu mengajak kepada kejahatan.
(Seorang ahli hikmah)

21 Julai 2013

Erti Sebenar kasih sayang dan kejayaan

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Berkongsi lagi cerita dan kisah kehidupan yang mungkin ada pernah terjadi dalam hidup kita atau sekeliling kita.



ERTI SEBENAR KASIH SAYANG

Renungan Buat Kita Semua:

Seseorang kanak-kanak yang secara lazimnya dibesarkan dalam suasana yang sentiasa dikawal dan dipenuhi apa jua permintaannya akan terpupuk dengan ‘mentaliti kelayakan’ (entitlement mentality) dalam hidupnya dan akan sentiasa meletakkan kepentingan peribadi sebagai keutamaan dalam apa jua yang dilakukannya.  Insan seumpama ini selalunya tidak akan nampak usaha dan sumbangan kedua orang tuanya dalam membesarkannya.  Apabila dia mula melangkah ke alam pekerjaan, dia membawa anggapan bahawa setiap orang mesti mendengar kata-katanya, dan apabila kerjayanya meningkat ke tahap yang lebih tinggi, misalnya menjadi seorang pengurus, dia tidak akan mengerti apa-apa penderitaan yang dilalui oleh pekerjanya, sebaliknya akan sentiasa menyalahkan orang lain.

Orang-orang seperti ini mungkin mempunyai kelayakan akademik yang baik dan dapat mengecapi kejayaan untuk seketika, tetapi akhirnya tidak dapat menikmati erti pencapaian dan kejayaan yang sebenar.  Mereka suka merungut dan dipenuhi rasa kebencian terhadap orang lain dan berterusan mengejar kebendaan bagi menambah apa yang sudah diperolehi.

Jika kita tergolong dalam kelompok ibu bapa yang suka mengawal anak-anak, marilah kita berfikir sejenak, adakah kita berbuat demikian sebagai manifestasi kasih sayang kita yang sebenar-benarnya terhadap mereka atau adakah kita sebenarnya memusnahkan masa depan mereka?

Kita boleh menyediakan anak-anak dengan rumah besar yang tersergam indah, menjamu makanan yang lazat-lazat, menghantar mereka belajar main piano mahupun membelikan untuk mereka set televisyen yang besar, tetapi apabila kita melakukan kerja rumah seperti memotong rumput, ajaklah mereka bersama melakukannya bagi merasai sendiri pengalaman ini.  Selepas makan pula, ajar mereka basuh pinggan mangkuk bersama adik-beradik yang lain.  Ini tidak bermakna kita tidak mampu mengupah pembantu rumah, tetapi kita sebenarnya mahu menzahirkan rasa kasih sayang kepada mereka dengan cara yang betul.  Kita mahu mereka faham hakikat bahawa betapa kaya ibu bapa mereka sekalipun, suatu hari mereka akan menjadi tua, rambut beruban serta kekurangan kudrat – perlukan bantuan orang lain, bukan selama-lamanya mampu melakukan kerja-kerja sepertimana sewaktu zaman muda mereka dahulu.

Perkara pokok yang sangat penting kita beri tumpuan ialah supaya anak kita belajar untuk menghargai usaha dan sumbangan orang lain dalam kehidupan mereka, menghayati kesusahan yang mereka itu lalui dan menghargai usaha-usaha kerja berpasukan bagi mencapai apa yang diimpikan.  Kita mahu anak-anak faham bahawa kejayaan tidak datang begitu sahaja tanpa usaha dan tawakkal yang seikhlasnya.






Sekian adanya.  Terima kasih kerana sudi meluangkan masa membaca kisah tertulis di atas.

20 Julai 2013

Ada Beri Dapat

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Hari ini telah masuk Ramadhan ke-11. Masuk fasa ke-2 dalam bulan Ramadhan.

"Kita sudah berada di fasa ke dua Ramadan iaitu sepuluh hari ke dua Ramadan yang merupakan fasa pengampunan maka marilah kita memohon sebanyak mungkin pengampunan dari ALLAH SWT untuk diri kita, ibubapa, keluarga dan seluruh umat Islam yg hidup dan yg telah meninggal." Denaihati Ilhamku

Nak segarkan kembali dan untuk peringatan kepada diri sendiri mengenai kata-kata ini yang didengar dari Prof. Dr. Muhaya iaitu 'Ada Beri Dapat'.  Konsep ini mungkin sudah biasa kita dengar atau dapat di mana-mana tetapi kadang-kadang kita alpa dan tidak sedar bahawa ia sebenarnya sedang berlaku di sekitar kehidupan kita.


Ada Beri Dapat

Apa yang kita ada berikan kepada orang dan kita akan dapat semula.

Semua orang pastinya mahukan yang terbaik dan elok-elok.  Untuk itu berikan yang terbaik kepada orang.  Tidak semestinya kita akan dapat dari orang sama yang kita beri tetapi kita sendiri tidak sedar. 

Bagaimana kita nak beri kebaikan?  Ha... untuk itu lah kita perlu wujudkan kebaikan dalam diri kita supaya kita dapat berikan kepada orang lain dan kita akan dapat banyak kebaikan.

Contoh yang paling senang seperti yang telah dikatakan oleh Prof. Dr. Muhaya dalam rancangan Nasi Lemak Kopi O di TV9 pagi tadi adalah senyuman.  Tidak susah hendak mengukir senyuman.  Berikan senyuman kepada orang lain dan insyaAllah kita akan rasa bahagia.

Seandainya kita mendapat keburukan dari orang lain kemungkinan adalah kerana kita pernah 'memberi' keburukan kepada orang lain.  Nau'zubillah.

Ada senyuman Beri Senyuman Dapat Senyuman.  Hindari dari memberikan sesuatu yang negatif kepada orang lain.

Sekian.  Suka Duka Pentas Dunia.

Ramadan Karim!

(*-*)

Segmen Kad Raya by DiyanaHani

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Sebagai sokongan kepada rakan blogger yang menganjurkan segmen mudah dan ringkas.  :D






 

 Segmen Kad Raya by DiyanaHani berlangsung selama seminggu iaitu bermula pada 20/7/2013 sehingga 27/7/2013.Segmen ini  diadakan untuk memberi penghargaan kepada penyokong-penyokong blog ini bersempena dengan hari raya aidilfitri yang akan tiba tidak lama lagi. 


KLIK BANNER DAH JOIN 



Ada yang lebih bahaya

Assalamualaikum dan selamat sejahtera



Ingat 5 Perkara sebelum datang 5 Perkara.  Gambar Hiasan


Menyia-nyiakan waktu (luang) lebih berbahaya daripada kematian; Karena sesungguhnya menyia-nyiakan waktu (luang) memutuskanmu dari Allah dan negeri akhirat, sedangkan kematian memutuskanmu dari dunia dan penduduknya.
(Ibnul Qayyim)



19 Julai 2013

Bayar Zakat Rezeki berkat

Assalamualaikum dan selamat sejahtera




Hari ini dah masuk hari ke-10 dalam bulan Ramadhan 1434 bersamaan 19 Julai 2013.  Sedar atau tidak puasa Ramadhan juga dikaitkan dengan Zakat Fitrah.  Tahun ini, kadar zakat fitrah bagi negeri Perak Darul Ridzuan ditetapkan sebanyak RM7.00 seorang.
   
Sementara itu, ikuti petikan salah satu daripada hadis berkaitan kewajipan menunaikan zakat fitrah:


فرَضَ رَسُولُ اللهِ - صلى الله عليه وسلم - زَكَاةَ الفِطرِ طُهرَةً لِلصَّائِمِ مِنَ اللَّغوِ وَالرَّفَثِ، وَطُعمَةً لِلمَسَاكِينِ.

“Rasulullah S.A.W mewajibkan zakat fitrah sebagai penyuci bagi orang yang berpuasa dari perbuatan yang sia-sia dan kata-kata kotor serta sebagai pemberian makanan untuk orang-orang miskin....” 
(Hasan, HR. Abu Dawud Kitabul Zakat Bab. Zakatul Fitr: 17 no. 1609 Ibnu Majah: 2/395 K. Zakat Bab Shadaqah Fitri: 21 no: 1827 dihasankan Asy-Syaikh Al-Albani dalam Shahih Sunan Abu Dawud)


Sekian, selamat berpuasa Ramadhan.

Ramadhan Karim!

Sesi bergambar kenangan | Photoshoot time!

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Alkisah disebutkan setelah disepakati oleh sekaliannya, maka pada hari ini terciptalah sejarah pertama bagi warga pejabat untuk bergambar kenangan bagi tahun 2013.

Nak diringkaskan cerita begini lah....Hari ini merupakan hari bersejarah buat kami semua kerana dapat berkumpul semuanya untuk bergambar kenangan.  Bukan senang sebenarnya nak berkumpul semua orang dalam satu masa, tambahan pula hari ini Jumaat dan banyak agenda penting yang harus diselesaikan segera.




Awal pagi lagi cameraman dah bersedia, cari sudut yang sesuai dan menarik.

Bukan senang tau nak dapat sudut yang menarik tambah dengan pencahayaan pagi yang matahari tidak berapa menampakkan sinarnya lagi..  Tidak lah gelap sangat dah pukul 8.00 pagi pun, tetapi cuaca agak mendung sikit... Rahmat di bulan Ramadhan.

Lokasi adalah di  kawasan lanskap sekitar tiang bendera depan bangunan pentadbiran.  ngeeee... ayat tu copy paste dari ayat bos dalam email, korang tak kisah kan...




Berbalik kepada cameraman tadi, berubah-ubah tempatnya... dari tingkat bawah naik ke tingkat atas kemudian tu turun ke bawah balik... nak dapat posisi yang sesuai dengan bilangan ahli yang ramai, mana tidaknya staf bahagian kami memang ramai cuma lokasi tempat bertugas saja yang berasingan... kat Pejabat Am ni adalah beberapa 'kerat' jer... :D

Tunggu punya tunggu.... jenuh jugak lah mana nak cari kedudukan lagi nak susun ikut ketinggian lagi (cuma lebar jer tak kesah.... :P).

Sebelum kedudukan disusun sempat lagi berborak isu semasa... berkaitan isu semasa di pejabat le... dunia luar lain ... tak kuasa nak layan.

Bila cameraman dah sedia... model pula tak siap lagi.  

Berpeluh jugak lah ... nak dapatkan kedudukan yang sesuai.

Gambar beramai-ramai tu tak dapatlah nak letak di sisi sebab tak siap lagi.  Kalau dah siap pun belum tentu lagi nak letak kat sini... sapa nak tengok?

Sekian adanya.

Perkataan dan Perbuatan biarlah seiring baiknya

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


corak hiasan


Barangsiapa baik perkataannya namun buruk amalnya, maka Allah akan menolak perkataannya. Namun, barangsiapa baik perkataannya dan baik pula amalnya, maka amalnya itu akan mengangkat derajatnya (di sisi Allah). Hal itu karena Allah Subhaanahu Wata'ala berfirman: …Kepada-Nya perkataan yang baik dan amal shalih akan diangkat… (QS. Faathir: 10)
(Salah seorang ahli hikmah)

18 Julai 2013

Andainya sudah terlaksana, senangkah hati?

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


gambar hiasan

Berkali-kali tertangguh hendak melaksanakan amanat yang satu ini.  Bukan satu tetapi mungkin juga banyak lagi akan datang atau yang telah diamanahkan.

Setelah dikumpul segala kekuatan dan pencerahan maka terlaksana juga amanat itu.  Petang tadi dengan rasa rendah diri bersemuka dengannya untuk menyerahkan amanat.  Berbicara harus manis agar tidak terluka hati dan perasaan.

Biarpun pedih untuk menyatakan hasrat tetapi harus dilaksanakan juga agar pedih tidak berpanjangan.  Setelah selesai segalanya, menjadi harapan yang tinggi menggunung agar kesilapan dan kekhilafan lalu tidak berulang lagi.  Kerana terlalu sukar sebenarnya untuk menjatuhkan hukuman biarpun memang itu yang harus dilakukan.  Sesekali terasa ingin beban itu ditanggung sendiri agar tiada hati yang terluka serta persahabatan yang terjalin tidak terlerai.

Syukur Alhamdulillah, nampaknya dia memahami. Semoga begitulah juga di dalam hatinya.  Memang asam garam dalam kehidupan kita tidak pernah lari dari sifat alpa.  Tetapi sifat itu tidaklah seharusnya dijadikan alasan untuk mengulangi kesilapan yang sama.

Sekian, selesai sudah satu perkara.

Masih belum terlaksana lagi

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Persoalan demi persoalan bermain di kotak fikiran.  Namun tiada satupun yang dapat dijawab dengan jelas. Sambil menunggu peluang dan masa yang sesuai, urusan lain yang penting disiapkan dahulu.  Tetapi persoalan ini juga penting.

Sukar sebenarnya hendak dinyatakan apa yang dimaksudkan dengan persoalan di atas.  Sebenarnya ia ada kaitan dengan catatan ini

Sungguh tak sampai hati nak nyatakan perkara ini.  Walaupun ia memang patut dilakukan segera.

Mungkin juga petang ini atau pagi esok persoalan itu akan terlerai.

Semoga dengan terzahirnya catatan ini dapat memberi kekuatan dan semangat untuk selesaikan segera persoalan ini.

Sekian.  *-*

Akan Adakah Peluang Kedua

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Dengan tulus, aye ingin kongsikan di sini kisah dan teladan yang mungkin anda pernah baca di mana-mana. Sekiranya telah baca jadikan ia sebagai ulangan dan sekiranya belum lagi baca... bacalah kisah ini semoga dapat dijadikan panduan untuk melestarikan hidup di dunia.


AKAN ADAKAH PELUANG KEDUA?

Mereka telah berumahtangga melebihi tiga dekad dan kedua-dua anak mereka telah membina keluarga masing-masing, tinggal berasingan di daerah lain.  Aishah kini melalui empty nest syndrome, hanya tinggal bersama suaminya, Mohd Razif yang masih bekerja, di penghujung kerjayanya.  Saban tahun mereka meraikan hari ulang tahun perkahwinan, hinggalah sejak beberapa tahun kebelakangan ini hubungan mereka melalui perubahan.  Kerapkali berlaku perselisihan antara mereka walaupun atas perkara remeh sahaja.  Sesungguhnya jauh di sudut hati, mereka tidak suka kepada perubahan dalam hubungan mereka itu.

Pada hari ulang tahun perkahwinan mereka yang lepas, Aishah begitu teruja menunggu kepulangan suaminya, Mohd Razif.  Sejak mereka menjadi suami isteri, banyak perubahan telah berlaku dalam hubungan mereka, namun kali ini Aishah berazam untuk cuba memperbaikinya.  Pasangan itu yang suatu masa dahulu umpama tidak boleh dipisahkan, kini telah semakin ‘hangat’ dek perselisihan antara mereka yang tidak habis-habis.  Seolah-olah sekarang ini mereka hanya nampak kelemahan dan kesilapan pasangan, bukan lagi seperti baru-baru mereka berkahwin dahulu, semuanya baik belaka.  Hari itu Aishah ingin melihat kalau Razif ingat pada tarikh penting dalam hidup mereka suami isteri.

Apabila terdengar bunyi loceng di pintu, Aishah meluru membukanya dan dapat melihat suaminya basah kuyup, sambil tersenyum menggenggam sejambak bunga di tangannya.  Aishah tergamam lalu tanpa banyak bicara kedua-duanya terus ke ruang tamu.  Aishah ternyata sangat gembira dengan ingatan Razif terhadap hari ulang tahun mereka.  Di saat itu mereka seolah-olah dapat melupakan masalah yang dihadapi, pertengkaran yang sering terjadi dan kerenggangan hubungan yang sedang mereka lalui.  Masing-masing meluahkan penyesalan terhadap apa yang berlaku sebelum ini dan berazam untuk memperbaikinya.

Perbualan mereka terhenti apabila telefon di bilik tidur berdering.  Aishah menjawabnya dan seorang lelaki di hujung sana berkata, “Assalamualaikum puan, saya membuat panggilan daripada balai polis.  Adakah ini nombor telefon Encik Mohd Razif Osman?”  Jawab Aishah, “Ya” dan lelaki itu berkata lagi, “Maafkan saya puan, ada kemalangan dan seorang lelaki telah meninggal dunia.  Kami dapat nombor ini daripada dompetnya.  Kami perlukan puan datang ke sini untuk mengecam jasadnya”.

Hancur luluh hati Aishah dibuatnya, dia tidak percaya apa yang didengarinya.  “Tapi suami saya ada di sini bersama saya!” katanya bersungguh-sungguh.  “Maaf puan, kejadian itu berlaku pukul 2 petang tadi, semasa dia hendak menaiki keretapi,” lelaki itu meyakinkan.  Aishah hampir hilang pertimbangan mendengar penjelasan lelaki itu.  Bagaimana perkara sebegini boleh berlaku, bisik hatinya kebingungan.  Sebelum ini dia pernah terdengar juga ada cerita mengenai roh yang datang menemui orang tersayang sebelum ia meninggalkannya.

Aishah bergegas semula ke ruang tamu dan mendapati Razif tiada di situ.  Ya, betul! bisiknya hampa.  Razif telah pergi buat selamanya.  Rohnya yang datang tadi ingin mengucapkan selamat tinggal! Aishah tersungkur ke lantai merasai hidupnya begitu kosong seraya berdoa, “Ya Allah, berilah aku peluang sekali lagi bertemu suamiku, ingin ku cium tangannya memohon ampun terhadap apa yang berlaku dalam kehidupan kami.  Ingin ku perbaiki hubungan kami suami isteri.  Berilah aku peluang menjadi penawar dalam hidupnya, penyejuk hatinya dan jadi isteri yang solehah, ya Allah.”  Bercucuran air mata Aishah penuh keinsafan dan pengharapan daripada Allah.

Tiba-tiba dia terdengar bunyi dari bilik air dan kelihatan Razif membuka pintu sambil berkata, “Sayang, abang terlupa nak bagitau yang dompet abang dicuri orang tengahari tadi.”

KITA MUNGKIN TIDAK DAPAT PELUANG KEDUA, JADI JANGAN SIA-SIAKAN SAAT-SAAT YANG TERLUANG UNTUK MEMPERBAIKI APA JUA KESILAPAN KITA.

Jika diizinkan Allah kita akan menemui sekali lagi bulan Ramadan yang penuh keberkatan dan kebaikan dalam beberapa hari sahaja lagi, jadi marilah sama-sama kita berubah ke arah membuat kebaikan, terutamanya kepada kedua orang tua kita, suami atau isteri kita, adik-beradik, rakan taulan dan ramai lagi.

Kita tidak tahu sama ada kita akan ada lagi di hari esok atau tidak, maka eloklah kita menikmati kehidupan ini dengan sebaik-baiknya tanpa perlu apa-apa penyesalan di kemudian hari.





Sekian adanya.  Semoga bermanfaat.

Pagi yang panas atau hati yang panas

Assalamualaikum dan selamat sejahtera



Matahari pagi mula menampakkan sinarnya disebalik kabus pagi yang mula berserakan.

Pagi yang dingin dihangatkan dengan pemandangan di halaman yang tercemar.

Panasnya hati tidak bisa disejukkan oleh dinginnya pagi yang kesamaran.

Bagaimana hati tidak panas bila melihatkan sampah sarap berselerakan di depan halaman.

Menanti peluang dan cara untuk melupuskan sampah sarap itu yang kian hari kian memanaskan suasana dan mencemarkan pemandangan indahnya alam.

Semoga kesabaran ini terus bertakhta di dalam diri.

Sekian. 

SUKA DUKA PENTAS DUNIA

Amalan yang mendekatkan sesama manusia

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


gambar hiasan

Amalan yang dapat mendekatkanmu kepada Allah adalah Anda memperbanyak doa (meminta dan memohon) kepada-Nya. Adapun amalan yang dapat mendekatkanmu kepada sesama manusia adalah Anda meninggalkan meminta-minta kepada mereka.
(Abu Bakar al-Warraq)

16 Julai 2013

Pengalaman ketika berbuka puasa

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,


Gangguan anak kecil semasa berbuka puasa adalah lumrah
dan berlaku hanya ketika mereka kecil sahaja.
Bila dah dewasa tiada lagi pengalaman gangguan.
Gambar hiasan

Pengalaman berbuka puasa dengan anak-anak semasa kecil sungguh luar biasa.  Kerana situasi sebegini tidak akan berlaku lagi apabila mereka sudah dewasa.  Dan... ketika itu kita pasti akan terasa rindu dengan pengalaman lalu yang datangnya hanya sekali dan tak mungkin berulang lagi.

Begitu juga ketika kita kecil, mungkin sekarang tidak ingat lagi apa yang telah kita lakukan semasa ibu bapa kita berbuka puasa.  Paling tidak ingatan yang masih segar atau tinggal cebisan kenangan adalah ketika sekolah rendah sehingga sekolah menengah.

Agaknya bagaimana pula kesabaran ibu bapa berhadapan dengan kerenah kita semasa kecil ketika mereka berbuka puasa.  Memang kita tidak ingat apa-apa.  Bagi aye sekarang baru teringat nak tanya tapi .... sudah terlambat kerana 'penyimpan' rahsia itu telahpun pergi bertemu penciptanya pada 2 Ramadhan yang lepas.

Pengalaman masa lalu sungguh berharga.  Mungkin juga semasa kita berhadapan dengan pengalaman itu kita tidak sedar.  Jadi adalah baik kita sentiasa berkelakuan baik agar pengalaman itu dapat dikongsikan dengan anak cucu kita.  Pengalaman yang baik sudah pasti memberikan kesan yang baik kepada generasi akan datang.  Sebaliknya pengalaman yang tidak baik itu sebaiknya disimpan jauh agar Allah memeliharanya. Tidak perlu di ungkit-ungkit lagi.

Untuk itu, hargailah pengalaman yang anda lalui sekarang.

Panjang pula celoteh malam ini.  Semoga tiada yang jemu atau bosan.

Tidak suka tetapi terpaksa buat

Assalamualaikum dan selamat sejahtera




Tidak suka tetapi terpaksa buat juga.

Dalam sesetengah situasi kita memang tidak suka memberi amaran atau arahan kepada seseorang tetapi bila perjalanan urusan itu kelihatan seperti pincang dan tergendala, maka memang terpaksa bagi arahan dan amaran.

Kita andaikan bahawa kita juga tidak suka terima arahan atau amaran tambahan lagi surat amaran atau surat peringatan.  Memang tidak suka langsung.  Begitulah juga kita andaikan orang lain juga begitu. 

Kita andaikan bahawa senarai tugas yang diberikan sudah jelas bila diikuti dengan pertemuan dan perbincangan 'face to face'.  

Kita harap penjelasan yang diberikan tidak memerlukan kita mengeluarkan surat arahan atau surat peringatan.  Kerana semua orang sudah tahu dan mahir dengan tugasnya.  Sedikit kesilapan sesekali boleh dimaafkan.  

Tetapi untuk menjadi seorang pengurus yang berjaya bukanlah semudah membuat perjumpaan atau perbincangan.  Ia lebih dari itu, menuntut kesabaran, kekuatan semangat dan kecekalan hati.  

Bahkan lebih dari itu, kita memerlukan semangat dan kejujuran yang tinggi dalam membuat penilaian ke atas perlaksanaan sesuatu tanggungjawab.

Semoga apa yang dilakukan pada hari ini adalah yang terbaik untuk semua pihak dan tidak mendatangkan kemudaratan dikemudian.

Sabarlah hati...


(*-*)

Monolog 7 Ramadhan

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


corak hiasan sempena Ramadhan

Hari ini ketika catatan ini ditulis, merupakan hari Ramadhan ke-7 tahun 1434 Hijrah.

Perasaan ketika ini masih lagi tidak menentu dengan campuran kerinduan kepada bonda tersayang.  

Lalu kerinduan itu membataskan pergerakan dan segala rasa.  

Bukan kerana keterbatasan pergerakan di bulan Ramadhan tetapi perasaan yang tersekat-sekat dan sukar digambarkan sama ada melalui tulisan atau secara lisan.

Dibiarkan saja kerinduan ini bertapa di sudut hati ini.

Maaf, catatan ini masih lagi berbau keringat yang hilang bersama penatnya hati menahan kerinduan.

Semoga memahami, monolog ini masih lagi berlagu sayu dan sendu.

*-*


Renungkan sejenak

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


gambar hiasan

Semoga Allah mencurahkan rahmat-Nya kepada seorang hamba yang mau merenung sejenak ketika akan melakukan sesuatu, apabila ia melakukannya karena Allah ia pun maju dan bersegera mengamalkannya, tetapi apabila ia melakukannya karena selain Allah ia pun mundur dan tidak jadi melakukannya.
(Al-Hasan)



15 Julai 2013

Dia Sudah Tiada Di Dunia Yang Fana

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Taman Bonda

Dia sudah tiada lagi di dunia yang fana ini
Bersemadi di alam barzakh 
Pada 2 Ramadhan 1434
Setelah 10 tahun pemergian suaminya yang tercinta

Aye maksudkan di sini ialah bonda tercinta
Tentu anda telah membaca mengenai cerita mengenai Pengalaman Hari Pertama Ramadhan 1434 
Dan pengalaman itu kini telah menjadi pengalaman terakhir dalam hidup kami sekeluarga..

Rentetan peristiwa di atas menjadikan aye lemau dalam menerbitkan cerita di blog ini.  Hasrat nak buat biografi mengenai bonda... mudah-mudahan dipermudahkan.

Al fatihah.  Semoga roh bonda tercinta ditempatkan disamping roh orang-orang yang soleh.


14 Julai 2013

Ilmu yang paling baik

Assalamualaikum dan selamat sejahtera

corak hiasan

Ilmu yang paling baik adalah ilmu yang bermanfaat, dan sesungguhnya Allah Subhaanahu Wata'ala memberikan manfaat ilmu itu kepada orang yang mengetahuinya kemudian mengamalkannya. Dia tidak memberikan manfaat kepada orang yang mengetahuinya, tapi ia meninggalkannya (dan tidak mengamalkanya).
(Salah seorang ahli hikmah)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...