Pageviews

28 Mei 2013

Tip berhadapan situasi bayi meragam

Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Sudah resam dalam keluarga baby yang berusia 12 bulan ke bawah akan tidur ikut masa dan tidak banyak ragam.


Jangan pula salah sangka atau buat-buat terkejut bila sesekali akan berhadapan dengan situasi di mana baby juga akan buat hal dan meragam.

Keliru? Tidak tahu apa nak buat? Gelisah? Resah? Bimbang dan Curiga? Jom Audit Baby!

Gunakan sepenuhnya pengetahuan dan sumber yang ada untuk mengetahui punca mengapa baby meragam.

Pertama, adakah kerana panas?  Pasang kipas dengan kelajuan yang sewajarnya, atau basahkan sedikit kepala baby.  Paling tidak 'on penghawa dingin dengan suhu yang tidak terlalu sejuk... anggaran dalam 27 darjah celcius.

Masih lagi meragam?

Kedua, periksa pakaian baby.  Adakah terlalu ketat atau besar atau dari jenis kain (material) yang tidak sesuai.  Material yang paling sesuai untuk pakaian baby adalah jenis Cotton dan tidak terlalu banyak jahitan atau sambungan kerana ia juga turut mempengaruhi keselesaan baby.  Cerewet jugak kan?

Dah periksa atau tukar pakaian baby... tetapi masih lagi meragam?

Ketiga, angkat baby dan tukar tempat tidur.  Kalau tidur dalam buai tukar letak atas katil... main golek-golek dengan baby dan gosokkan kepala atau tapak kaki atau belakang baby

masih lagi meragam?  Memang penuh dengan ujian kesabaran... Jom bersabar.

Keempat, pasang mp3 atau player pada hp lagu-lagu merdu dari al-Quran seperti surah Yassin dan 3 Qul.  Mana lah tahu baby boleh aman dan menghayati kemerduan lagu al-Quran.  Memang nampak sedikit berkesan.

Tiba-tiba... meragam semula.  Ya Allah, apa yang tak kena nih... cuba fikirkan apakah kaedah yang masih belum digunakan.

Cuba yang kelima.  Bagi minum susu botol atau badan.  Untunglah siapa yang masih ada lagi susu badan.  Semua itu rezeki masing-masing... Tiba-tiba skema pula.  Buatkah susu secukupnya dan lihatlah... pastikan baby minum dengan selesa dan puas.


Jika baby masih lagi meragam.... bersedialah untuk bawa baby anda berjalan-jalan ke Klinik berhampiran.

Paling tidak bersedialah secara mental dan fizikal bahawa baby juga ada angin dan mood yang berubah-ubah mengikut bulan dan kitaran pembesaran seperti kita juga manusia dewasa.

Sekian adanya.... selamat untuk semua.

3 ulasan:

  1. dah merasa dah pengalaman bila anak2 di bawah umur 12 bulan meragam. especially tgh malam (masa dlm berpantang). terpaksa layankan jugak la walaupun mengantok yg teramat. huhu

    thanks for this tips ya!

    BalasPadam
  2. Saya kalau baby meragam pulangkan kepada ibunya. hehehe

    BalasPadam
  3. betol. :) memang ada je ragamnye baby ni. kalau sy, jln terbaik menyusukan je (BF). cuma kalau tyme demam, baby sy lain sikit.nak kena bawa salam kereta yg bergerak. so x pasal2 la tgh2 malam sampai tgh2 pagi ronda2 dengan kereta. hihi

    BalasPadam

Komen anda tanggungjawab anda. Komen dan pandangan anda amatlah dihargai. Terima kasih atas pandangan yang diberikan.