Pageviews

11 Januari 2013

10 perkara berkaitan semangat di tempat kerja.

As salam,




siku kelawar?? 

1.  Mulakan tugas dengan mood atau semangat yang baik dan ceria.

2.  Tugas akan jadi tidak menyeronokkan andainya ada masalah seperti masalah rumahtangga, masalah keluarga atau masalah peribadi.

3.  Jangan jadikan masalah sendiri membelenggu semangat orang lain.

4.  Kerana masalah boleh mengganggu perancangan tugas dan banyak urusan akan tergendala.

5.  Orang akan kata tiada tindakan yang diambil kerana mereka tidak nampak tindakan yang telah diambil.  Lagipun buat apa heboh sekampung macam ayam bertelur sebiji.  Diam-diam sudahlah.

6.  Orang tidak tahu ada tindakan yang telah diambil kerana masalah yang sama berulang dan terus berulang seolah tiada kesudahan.

7.  Letakkan diri anda ke tempat orang lain, tempat orang yang bermasalah atau tempat orang yang tiada masalah atau tempat orang yang menegur anda.  Bagaimana rasanya terpaksa selalu memberi teguran.

8.  Kita dah cukup dewasa untuk selalu diberi teguran atas perkara yang remeh temeh dan sama sering berulang. 

9.  Bukan tidak boleh ditegur tetapi seharusnya teguran itu bukanlah kerana peribadi kita yang tidak disenangi atau tingkahlaku kita yang menjengkelkan banyak pihak.

10.  Kesimpulan, jadilah diri kita yang sebenar dan ikutlah contoh teladan yang baik semoga dapat mengubah presepsi buruk orang lain terhadap kita.


4 ulasan:

  1. datang kerja kena senyum.. baru semangat.. kalau pagi2 dah masam.. hurm.. masam sampai ke sudah le jawabnya... jom kerja.. :)

    BalasPadam
  2. semua diatas betol dan saya setuju sangat2..terutama yang no 3 tu..

    BalasPadam

Komen anda tanggungjawab anda. Komen dan pandangan anda amatlah dihargai. Terima kasih atas pandangan yang diberikan.