FOLLOWER

9 Disember 2012

Senangnya buang sampah

As salam,



Sejak dari kecil hidup kita sentiasa dikelilingi dengan sampah.  Tidak kiralah sampah dalam rumah atau sampah luar rumah seperti di dalam longkang atau atas jalan raya.  Kita juga diajar dari kecil supaya tidak membuang sampah merata-rata terutama di atas jalan.

Kemungkinan menimbulkan kesulitan kepada pengguna jalan raya yang lain juga tinggi... dan kita pernah melihat iklan berkaitan di kaca tv... pernah lihat kan?  Kalau tak pernah, nampaknya pihak media elektronik (TV) perlulah selalu mengeluarkan iklan berkenaan... sebagai pesanan dan ingatan kepada masyarakat Malaysia.

Kita juga biasa berjumpa atau terjumpa kebakaran kecil di tepi jalan sama ada kebakaran semak atau sampah yang dibakar dengan sengaja.

Kesihan kepada pembakar sampah itu kerana dia tidak tahu bahawa membakar sampah secara terbuka adalah satu kesalahan yang tidak kurang besarnya dan kesannya kepada pengguna jalan raya.

Semoga kita sebagai pemandu jalan raya yang berhemah sentiasa berhati-hati semasa memandu di jalan raya terutama bila bertembung dengan kepulan asap yang hampir menutup laluan jalan.

 
Biasa juga kita terjumpa sampah sarap yang memenuhi longkang (dalam gambar ini tiada sampah - hiasan saja) di kawasan perumahan atau di kawasan rumah kedai atau juga di tepi-tepi jalan.  Siapa yang membuang sampah di tempat sebegitu sedangkan kita sendiri tidak pernah membuang sampah di tempat sebegitu.

Kita tahu memang senang buang sampah tetapi kita tidak membuang sampah sewenang-wenangnya.  Kita juga tahu kesannya jika kita membuang sampah merata-rata nanti akan mengotorkan tanah air kita  Malaysia yang tercinta.

Pekerja majlis daerah bukanlah bekerja dengan kita untuk mengutip sampah yang kita buang sebaliknya dia bekerja untuk menyara keluarganya serta mengikut arahan dari majikannya.  Pekerja majlis hanyalah mengutip sampah yang terdapat di dalam tong sampah.

Seandainya terdapat sampah yang bertebaran merata jalan ... alangkah baiknya jika sampah itu boleh terbang sendiri masuk ke tong sampah dan menyumpah orang yang membuangnya merata-rata... tak reti-reti nak guna tong sampah.


Contoh gambar bagi penandaan 5S untuk tempat membuang sampah.
Dah nampak tong sampah tetapi masih perlu diletakkan tanda tempat buang sampah, adakah kita masih belum cukup dewasa?
Gunalah tong sampah dengan cara yang betul.  Senangnya buah sampah tak perlu susah-susah.  Pasti hidup kita penuh dengan kebersihan dan kita tidak mendatangkan kesusahan kepada orang lain mahupun diri kita sendiri.

Kita mampu mengubahnya.

4 ulasan:

  1. sampah masalah satu dunia, setiap orang kena kisah dan ambil berat barulah kurang atau selesai masalah

    BalasPadam
  2. ramai orang suka ambil mudah dan pandang ringan menyebabkan orang lain yang perlu memikirkan kaedah untuk selesaikan masalah...

    BalasPadam
  3. Our society perlu ubah cara pemikiran mengenai isu ini.Kebanyakkan kempen yang dilaksanakan oleh kerajaan nyata gagal untuk menyedarkan masyarakat

    BalasPadam
  4. corak pemikiran komuniti setempat memang berbeza, ada yang jenis tak kisah main campak jer... tak kira tempat... ada tong sampah pun tak reti guna... ater macam mane tu?

    BalasPadam

Komen anda tanggungjawab anda. Komen dan pandangan anda amatlah dihargai. Terima kasih atas pandangan yang diberikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...