FOLLOWER

25 November 2012

KEPERLUAN DAN AMALAN BERPANTANG SETELAH MELAHIRKAN ANAK: ANTARA MITOS DAN REALITI

As salam,



PENGENALAN

Amalan berpantang setelah melahirkan. Mengapa setelah melahirkan dan tidak setelah bersalin. Kedua-dua perkataan tersebut memberikan sedikit dilema kerana maksud bagi setiap perkataan adakalanya memberikan pengertian yang berbeza. Bila ditulis sebagai setelah bersalin, maka kelak akan disambung pula dengan ~bersalin pakaian tetapi bila ditulis setelah melahirkan, maka akan ditempelak juga dengan ~melahirkan album. Jadi, untuk apa juga perkataan ia mempunyai erti dan maksud yang berbeza.

Catatan ini ditulis adalah berdasarkan pengalaman peribadi dan juga pandangan insan sekeliling yang rasanya boleh digunapakai dan dijadikan panduan. Tidaklah bermaksud semua pandangan dan pengalaman orang lain itu boleh diterima oleh semua orang tetapi boleh diterima sekiranya ia adalah bersesuaian dan ianya telah menjadi konvensyen bagi orang Melayu yakni boleh diterima dan diamalkan.

Pengalaman peribadi tidaklah banyak mana tetapi cukup untuk berkongsi segala amalan yang telah diamalkan sepanjang tempoh berpantang bagi 4 orang anak. Memang pengalaman ini tidak banyak kerana 4 orang anak bermakna 4 pengalaman yang berbeza serta tidak setanding dengan ibu-ibu yang terdahulu yang mempunyai lebih dari 10 orang anak sudah tentu lagi banyak pengalaman yang berbeza bagi setiap kelahiran. Namun, pengalaman ini adalah cantuman bagi semua kelahiran dan dijadikan rujukan untuk masa-masa akan datang.

Tidak semestinya catatan pengalaman yang cetek ini boleh terus diterima sebaliknya sebagai garis sempadan dalam menempuh kehidupan di dunia.

Tempoh berpantang biasanya adalah 44 hari dalam tempoh tersebut terdapat amalan-amalan tertentu yang dilakukan oleh ibu dan juga bayi. Walaupun tidak semua orang mampu melakukannya tetapi terpaksa lakukan untuk kesihatan dan kekuatan diri pada masa akan datang. Bak kata orang-orang tua “Badan kita ni nak gunanya lama lagi, bukan sehari dua”.


P/S:  Siri ini akan bersambung lagi dengan tajuk lain, antaranya Keperluan kelengkapan berpantang, Amalan Berpantang, Berpantang bagi Ibu dan Bayi.  Mohon berikan juga maklumbalas di ruangan ulasan.  Terima kasih

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen anda tanggungjawab anda. Komen dan pandangan anda amatlah dihargai. Terima kasih atas pandangan yang diberikan.