FOLLOWER

30 November 2012

Biar berubah sehalus angin asal tidak sederas taufan

As salam,

Corak hiasan.  Belum buat lagi corak angin atau taufan.  Kalau dah ada dalam stok boleh letak kat sini bagi menggambarkan tajuk catatan.

Biar berubah sehalus angin jangan berubah sederas taufan.  Ungkapan berkenaan terjumpa semasa 'merayau' kat facebook sebentar tadi.  Penulisnya sudah tentu memahami maksud yang ditulisnya.  Tetapi adakah pemahamannya sama dengan pemahaman aye... mungkin juga tidak sama.

Tujuan ungkapan itu ditulis mungkin bertujuan supaya kita bersedia dengan perubahan tetapi andainya perubahan itu datang secara mengejut macam taufan memang menyakitkan.

Walau apapun kita perlu bersedia dengan sebarang kemungkinan yang bakal berlaku kerana suatu masa perubahan itu pasti berlaku sama ada suka atau tidak.

Sesuatu yang kita suka tidak semestinya baik untuk kita tetapi berdoalah semoga ia mendatangkan kebaikan untuk kita dan seluruh alam.

Dan sesuatu yang kita tidak suka itu tidak semestinya tidak baik untuk kita, oleh itu berdoalah semoga kita bersedia menerimanya dengan hati yang terbuka dan ikhlas menerimanya seandainya ia untuk kebaikan kita dan seluruh alam.

Antara Ilmu dan Suapan

As salam



Belum sempat hafal lagi.  Baru habis baca, perlu ulang semula baru boleh hafal... maklumlah bukan baca untuk periksa tambahan pulak memori ni dah semakin menipis...


Hafalkanlah ilmu yang telah Anda kumpulkan! Karena orang yang mengumpulkan ilmu namun ia tidak menghafalnya, bagaikan seorang laki-laki yang duduk di depan hidangan, lalu ia mengambil hidangan tersebut sesuap demi sesuap, namun ia lemparkan suapan-suapan itu ke belakang punggungnya. Kapankah Anda akan melihatnya kenyang?  (al-A'masy)

29 November 2012

Antara kesusahan mendapatkan Ilmu

As salam,




Mencari ilmu adalah satu tuntutan kerana dengan  ilmu dapat meningkatkan darjat seseorang.  Namun, ilmu itu tidak berguna sekiranya digunakan pada jalan yang salah dan ilmu itu sendiri adalah ilmu yang salah...

Yangbaik teringat rungutan dari beberapa orang yang sedang belajar secara jarak jauh iaitu belajar sambil bekerja.  Macam-macam rungutan ada yang mengatakan masalah sukar menyiapkan tugasan diberikan oleh pensyarah kerana kekangan tugas hakiki dan tak kurang juga tidak sempat membaca atau menelaah pelajaran kerana kesibukan bekerja dan masalah keluarga. 

Memang simpati, namun di mana ada kemahuan di situ ada jalannya.  Insya Allah jalan menuju kebaikan  akan mendapat bantuan dan pertolongan Allah asalkan kita berbuat baik dan tidak menyusahkan orang lain. 

Dan, yang penting sekali perlu ikhlas dalam setiap tindakan serta tidak memutuskan hubungan dengan Allah, sentiasa bertahajud meminta bantuan dan pertolongan Allah bagi memudahkan segala urusan.

Teringat lagi (sampai kapan pun) pesanan ustaz pada hari pertama kuliah ketika belajar Diploma Pentadbiran Awam.  Pesanan beliau antara lain orang yang menuntut ilmu adalah pejuang dan sama taraf dengan orang yang berjuang, memang banyak halangan dan rintangan kerana itulah siapa yang menuntut ilmu itu mati dianggap mati syahid andainya ia mati ketika tujuan menuntut ilmu.  Memang banyak halangan dan pahalanya juga banyak...

Namun difahamkan juga sesuatu itu diturunkan tidak lama, seperti yang dinyatakan oleh Abu Darda':-

Tuntutlah ilmu sebelum ilmu itu diangkat. Ilmu diangkat dengan meninggalnya para ulama. Orang yang berilmu dan orang yang menuntut ilmu memiliki kedudukan yang sama dalam hal pahala. Sesungguhnya manusia itu hanya ada dua, orang yang berilmu dan orang yang menuntut ilmu. Dan tidak ada kebaikan pada diri manusia yang selainnya.

(Abu Darda')

28 November 2012

Dah mula memerap

As salam,

corak hiasan bukan gambaran cerita

Sejak beberapa hari yang lepas dia dah mula buat perangai nak memerap saja.  Tidur sekejap dalam sejam dua kemudian jaga dan buat bunyi... ujian suara. 

Bila di angkat dan letak atas pangku atau riba... dia diam.  Ingatkan nak susu rupanya pejam mata semula... ooo main-main yer.. okeh tak per

Dan kemuncaknya malam tadi, dia tidur atas riba... dan ummi pula terpaksa tidur sambil duduk saja...

Sabar jer lah untuk anak-anak, semoga ada hikmah dan kebaikan.

Wordless Wednesday: Apa yang difikirkan

As salam,


aduhai anak... apa lah yang merungsingkan mu...

.

27 November 2012

Bila boleh

As salam,



Bila boleh makan itu ini
Bila boleh buat itu ini
Bila boleh pulih semangat ini
Bila boleh kuat hati ini
Bila boleh segala-galanya yang boleh



awan mendung sentiasa saja bergentayangan
sesekali disulami awan hitam
sesekali juga disulami awan ceria
namun masih lagi dibayangi awan kelabu

Makan nasi berkuah tidak
hanya berlauk ikan bakar
Nasib ini malangnya tidak
hanya sesekali rasa tercabar

Awan hitam di kaki langit
sang bayu pula lemah gemalai
hati ini tidaklah sakit
hanya terluka bila terabai

Buah delima di dalam peti
Kulitnya kuning isinya merah
Jika hendak mengubat hati
Kepada Allah kita berserah


*

Pernah terfikir nak buat ?

As salam,



Corak ini sekadar hiasan saja

Mungkin juga ada dikalangan kita yang pernah terfikir nak buat baik... dan pernah buat baik.  Mustahil pula ada orang yang tidak pernah terikir nak buat baik.  Walaupun tak sempat nak buat baik tapi niat ada... Insya Allah akan ada ganjaran juga. 

Membaca kata-kata hikmah di bawah, teringat perbualan dengan seorang sahabat satu masa dulu.  Pada masa tu pakaian dedah-dedah ni taklah banyak sangat dan kalau ada pun tak banyak dan mungkin juga tak terlihat ataupun tak lah seksi sangat.  Maklumlah duduk di kawasan pedalaman pada masa tu mana ada gadis kampung berpakaian seksi... tak macam sekarang dah lebih kurang macam kota batu dah... Na'uzubillah...

Eh berbalik kepada perbualan kami, seorang sahabat yangbaik katanya nak simpan kain batik lebih murah pun tak apa sebab nak bagi kepada orang yang yang tak cukup kain... itu cerita masa tu... sekarang ni, kain dah banyak panjang berjela pun belum tentu tutup aurat.  Tak perlu cakap banyak lah... semua orang pun dah tahu perihal tutup aurat tetapi yang tak nak tutup tu.. akan kata belum sampai seru... siap boleh sound lagi orang yang tegur kononnya mereka tu lebih baik sebab tak masuk campur urusan orang... malas nak layan...

Jom lah layan dulu apa Khaitsamah buat...

Khaitsamah biasa datang ke mesjid dengan membawa beberapa kantong kain (berisi uang) lalu duduk bersama teman-temannya. Apabila ia melihat salah seorang diantara mereka memakai baju atau jubah yang robek (atau berlubang), lalu orang itu bangkit dan keluar dari (pintu) mesjid, maka Khaitsamah segera mengejarnya dari pintu mesjid yang lain untuk menemuinya dan mengatakan, 'Ambillah kantong kain (yang berisi uang) ini dan gunakanlah untuk membeli jubah atau baju!'  (al-A'masy)

26 November 2012

Sedar atau tidak

As salam,






1.  ramai orang suka berkawan dan bercerita.  maka dengan itu facebook adalah medan yang popular untuk melaksanakan hobi itu.

2.  ramai orang juga ada facebook dan twitter dan tak kurang juga blog.  semua itu medan untuk bercerita dan mencari kawan juga dengan agenda yang tersendiri sama ada untuk popular atau sekadar meluahkan rasa hati dan perasaan yang tersimpan.

3.  gangguan pada notebook ini menyekat hasrat hati yang terpendam... tengok...

4.  kembali ke jalan cerita asal...  ada juga dikalangan orang ramai yang bekerja... dan hobi serta minatnya itu mengganggu masa kerja... aye?  tidak lah sebab sekarang ni sedang bercuti... ganggu juga sebab tujuan cuti adalah untuk berehat tapi online pulak...hmmm

5.  sedar atau tidak semasa kita online kita sebenarnya sedang dipantau... jika tidak oleh bos oleh kawan bos atau gundik bos (gundik?  ... orang suruhan atau orang harapan bos). 

6.  online semasa waktu kerja adalah sangat tidak sesuai jika ianya untuk tujuan peribadi dan bukan kerana urusan rasmi...


aduss... pedasnya...

Peluang memajukan diri

As salam,





1. Tidak mudah mendapat peluang untuk memajukan diri.


2. Tidak semua orang berpeluang memajukan diri dan tidak juga semua mampu menggunakan peluang memajukan diri dengan sebaiknya.


3. Peluang yang diberikan bukan percuma sebaliknya harus dibayar dengan usaha dan pengorbanan.


4. Bila dah dapat peluang jangan salah guna dan jangan sesekali merendahkan orang lain yang tidak dapat peluang atau tidak guna peluang yang diberikan.


5. Kita biasa dengar atau baca peluang yang diberikan bukan selalu tetapi bila datangnya kadang-kadang tanpa disedari hanya setelah peluang itu pergi baru perasan.


6. Peluang juga seringkali tidak datang bergolek sebaliknya harus dicari dan dikejar.


7. Namun tidak semestinya peluang yang dihulur itu sesuai dengan keupayaan kita dan dengan itu harus teliti dalam setiap peluang yang tiba.

Sekian.

25 November 2012

KEPERLUAN DAN AMALAN BERPANTANG SETELAH MELAHIRKAN ANAK: ANTARA MITOS DAN REALITI

As salam,



PENGENALAN

Amalan berpantang setelah melahirkan. Mengapa setelah melahirkan dan tidak setelah bersalin. Kedua-dua perkataan tersebut memberikan sedikit dilema kerana maksud bagi setiap perkataan adakalanya memberikan pengertian yang berbeza. Bila ditulis sebagai setelah bersalin, maka kelak akan disambung pula dengan ~bersalin pakaian tetapi bila ditulis setelah melahirkan, maka akan ditempelak juga dengan ~melahirkan album. Jadi, untuk apa juga perkataan ia mempunyai erti dan maksud yang berbeza.

Catatan ini ditulis adalah berdasarkan pengalaman peribadi dan juga pandangan insan sekeliling yang rasanya boleh digunapakai dan dijadikan panduan. Tidaklah bermaksud semua pandangan dan pengalaman orang lain itu boleh diterima oleh semua orang tetapi boleh diterima sekiranya ia adalah bersesuaian dan ianya telah menjadi konvensyen bagi orang Melayu yakni boleh diterima dan diamalkan.

Pengalaman peribadi tidaklah banyak mana tetapi cukup untuk berkongsi segala amalan yang telah diamalkan sepanjang tempoh berpantang bagi 4 orang anak. Memang pengalaman ini tidak banyak kerana 4 orang anak bermakna 4 pengalaman yang berbeza serta tidak setanding dengan ibu-ibu yang terdahulu yang mempunyai lebih dari 10 orang anak sudah tentu lagi banyak pengalaman yang berbeza bagi setiap kelahiran. Namun, pengalaman ini adalah cantuman bagi semua kelahiran dan dijadikan rujukan untuk masa-masa akan datang.

Tidak semestinya catatan pengalaman yang cetek ini boleh terus diterima sebaliknya sebagai garis sempadan dalam menempuh kehidupan di dunia.

Tempoh berpantang biasanya adalah 44 hari dalam tempoh tersebut terdapat amalan-amalan tertentu yang dilakukan oleh ibu dan juga bayi. Walaupun tidak semua orang mampu melakukannya tetapi terpaksa lakukan untuk kesihatan dan kekuatan diri pada masa akan datang. Bak kata orang-orang tua “Badan kita ni nak gunanya lama lagi, bukan sehari dua”.


P/S:  Siri ini akan bersambung lagi dengan tajuk lain, antaranya Keperluan kelengkapan berpantang, Amalan Berpantang, Berpantang bagi Ibu dan Bayi.  Mohon berikan juga maklumbalas di ruangan ulasan.  Terima kasih

Sarapan terbaik !

As salam,



Sarapan terbaik sangat ke ni? 
Itulah yang diungkapkan oleh anak-nakak.
Macam mana boleh makan pizza di pagi hari ni?
Al kisahnya hari ini Ahad, ayah kerja.. pagi lagi dah keluar. 
Nasi goreng ada tapi sikit tak cukup pulak. 
Jadi apa lagi, ummi selongkar peti ais terjumpa ayam cincang, keju  sos dan roti pizza.  Buat ringkas sangat tanpa cili benggala, bawang, cendawan atau nenas. 
Anak2 dan pembantu jer yang makan, ummi tak boleh makan lagi... tak berani... agak-agak boleh masuk Fear Factor tak? 
Huh!... kalau masuk Fear Factor boleh jumpa Jehan Miskin... (heee ye la sangat).

Udah jangan nak mengarut...


24 November 2012

Harus ada nilai tambah

As salam,




Setiap saudara, teman dan sahabat yang tidak bisa memberikan nilai tambah kebaikan dalam urusan agamamu, maka putuskanlah persahabatan Anda dengannya.

(Malik bin Dinar)

Asyura datang lagi

As salam,


gambar hiasan
Hari Asyura datang lagi.  Hari ini 10 Muharam 1433 merupakan hari Asyura.  Selamat menyambut Hari Asyura.

Terdapat berbagai acara dan sambutan oleh umat Islam bagi meraikan hari Asyura.  Selamat berpuasa juga. 

Tak kurang juga hari ini hari memasak bubur Asyura.  Terdapat berbagai versi bubur Asyura, antaranya bubur manis campuran berbagai jenis kekacang, bubur manis berempah terdapat di Kg Alor Sipol, Besut Terengganu (ha... bubur terbaik yang pernah dimakan pada zaman budak-budak dulu) dan disesetengah tempat bubur asyura seperti bubur lambuk iaitu campuran beras dan kekacang serta udang dan daging atau ayam seperti yang terdapat di Kampung Makmur Sungai Galah, Tanjung Tualang.


Bubur Asyura Terbaik dari Kg Makmur Sungai Galah.  Terima kasih kepada Kak Teh.  Belum berani mencuba untuk makannya kerana larangan belum berakhir...

Durian Crepe in the making?... oh belum lagi... ini adalah persediaan untuk membuat pengat durian.  juga masih belum berani mencuba kerana tidak tahu akan kesan sampingannya kerana larangan yang tidak diketahui.  Sabar lah hati...

Sekian.

Takut dengan keterbatasan masa

As salam,




Buat sementara ini, kalau ada yang perasan memang tak banyak stori de mori cerita sendiri sebaliknya sekadar secebis ungkapan yang dikutip dan ditampal semula di sini.  Keadaan ini adalah kerana kesempatan yang ada untuk mengarang lebih panjang telah terbatas. 

Namun kerana tidak ingin jadikan keterbatasan ini menyekat peluang untuk update kemaskini blog picisan yang seberapa nak popular, makanya layanlah dulu apa yang sempat ditampal di sini...


Aku menangis bukan karena takut mati atau karena kecintaanku kepada dunia. Akan tetapi, yang membuatku menangis adalah kesedihanku karena aku tidak bisa lagi berpuasa dan shalat malam.   ('Amir bin 'Abdi Qais)

Sekian.

23 November 2012

Waspada atau Curiga?

As salam,


sekadar hiasan.  Corak ini tiada kaitan dengan jalan cerita jika adapun ianya sekadar kebetulan yang tidak disengajakan.

Hari ini Jumaat, 9 Muharam 1434H bersamaan juga 23 November 2012.

Sebentar tadi ada seorang lelaki berkopiah putih dan berbaju melayu sepasang warna kelabu atau perang datang ke rumah...  memberi salam dan berdiri di luar pagar. Lagaknya seperti meminta derma atau sumbangan.

Tidak tahu apa yang dicakapkan oleh pembantu, orang itu berlalu pergi. 

Tiba-tiba timbul sedikit (mungkin banyak juga) rasa kesal kerana tidak mendapatkan maklumat yang jelas dari lelaki itu. 

Andainya dia menjual sesuatu mungkin yangbaik tidak akan membeli, tetapi andainya dia mohon sumbangan derma... yangbaik akan menyumbang juga. 

Biasanya sebelum menderma yangbaik akan telefon encik suami minta izin dan kebenaran dan sumbangan mengikut kadar yang dibenarkan.

Keikhlasan  orang yang memohon derma tidaklah perlu diragui sebaliknya keikhlasan kita dalam memberi sumbangan... cuak juga rasanya.

Biar apapun tujuannya... biarlah dia mendapat yang terbaik untuk kebaikan andai sebaliknya hanya Tuhan yang menilainya.

Adakah tindakan itu sebagai berwaspada atau curiga?...

Amalan sebesar biji sawi

As salam,



gambar hiasan.  Bukan bunga sawi
 

Seandainya aku mengetahui bahwa ada diantara amalanku yang diterima oleh Allah meskipun hanya sebesar biji sawi, maka itu lebih aku cintai daripada dunia dan seisinya, karena Allah Subhaanahu Wata'ala berfirman, 'Sesungguhnya Allah hanya menerima (amal) dari orang yang bertakwa.' (al-Maaidah : 27)
(Fudhalah bin 'Ubaid)

22 November 2012

Bukan lagi jari runcing

As salam,


Lihatlah gigi saya jangan liht di belakang saya... hehehe

Inas Insyirah... dulu masa baru lahir boleh kata jarinya runcing tetapi sekarang tidak lagi, jarinya dah montok sangat... ada blog bernama jari montok tak?

Hidup bagaikan tawanan

As salam,
Seorang mukmin hidup di dunia bagaikan seorang tawanan yang sedang berusaha membebaskan dirinya dari penawanan dan ia tidak akan merasa aman kecuali apabila ia telah berjumpa dengan Allah Subhanahu wata'ala
(al-Hasan al-Bashri)

21 November 2012

Kerasnya hati mereka

As salam,
 
 
 
Pada dasarnya sekali lihat, semua orang pun akan mengatakan bahawa mereka ini berhati batu atau keras hati.
 
Manakan tidak keras hati:-
Pertama:  mereka sanggup memberi suntikan kepada bayi yang baru lahir. 
Kedua:  Mereka tegar berjaga malam menjaga dan memantau keadaan bayi yang diletakkan di bawah jagaan mereka... mengikut kategori kesihatan bayi.
Ketiga:  Mereka dengan selamba mendengar tangisan bayi dan kelihatan tidak berbuat apa-apa.
Keempat:  mereka juga tegar meninggalkan keluarga untuk bertugas pada waktu malam.
 
Namun, disebalik kerasnya hati mereka itu tahukah kita mengapa mereka jadi begitu:
Kerana mereka telah dididik untuk menjalankan tugas dan itulah tugas mereka serta mereka tahu apa yang mereka buat adalah untuk kebaikan dan kesihatan pesakit mereka tak kira bayi atau orang tua.
Semoga apa yang mereka belajar dan laksanakan bukanlah semata-mata kerana pekerjaan mereka tetapi juga kerana sifat kemanusiaan dan kasih sayang.
 
Hanya segelintir dari mereka yang seringkali memberikan imej yang buruk dan memberikan pandangan yang serong.  Iaitu:
1.  percakapan mereka seperti bercakap dengan pesakit seolah pesakit itu tiada perasaan.
2.  layanan mereka terhadap pesakit sepertinya pesakit itu tidak sakit - bukan manja tetapi berilah sedikit perhatian.
3.  Kedekut dengan senyuman.  Dah lah bercakap dengan nada yang tidak sesuai senyum pun tak nak. 
  
 Layan sekejap apa ubat yang sesuai untuk hati;-
 
Sekian.
 
.

20 November 2012

Antara Suka dan Benci

As salam,


Ada dua perkara yang jika Anda Amalkan, Anda akan mendapatkan kebaikan dunia dan akhirat: Menerima sesuatu yang tidak Anda sukai, jika sesuatu itu disukai Allah. Dan membenci sesuatu yang Anda sukai, jika sesuatu itu dibenci oleh Allah.
(Abu Hazim)

19 November 2012

Terdera secara mental dan fizikal

As salam,


Ada ketika sesuatu teguran mampu memberikan deraan secara mental dan fizikal walaupun pada masa yang lain sebenarnya ia sedikitpun tidak memberikan kesan secara langsung kepada kita... Ini adalah kerana keadaan emosi kita tidak selamanya sama dan adakalanya tahap hormon serta jenis hormon yang berlegar dalam badan kita juga tidak sama.

Sebagai contoh, seorang wanita atau lebih tepat lagi seorang ibu yang baru lepas bersalin akan berhadapan dengan situasi dimana hormon 'meroyan' berada di tahap yang tinggi.  Sedikit saja teguran atau situasi mampu menyentuh perasaan walaupun tidak semua ibu mengalaminya... kerana ada sesetengahnya mempunyai daya tahan dan kekuatan emosi yang tinggi.

Deraan secara mental
Kempen susu ibu bukan sesuatu yang baru dan merupakan kempen yang amat baik terutama kepada ibu dan bayi.  Secara dasarnya kempen ini mampu menarik lebih ramai kaum ibu untuk memberi susu ibu kepada bayinya secara aktif.

Namun, tidak semua ibu bernasih baik.  Yangbaik bukanlah penentang kepada kempen ini tetapi Yangbaik terpaksa menerima hakikat bahawa Yangbaik tidak termasuk dalam golongan ini.  Secara mental memang didera walaupun tidak langsung kerana setiap dari kita mempunyai sebab dan alasan tersendiri atas apa yang terjadi.

Bukan tidak berusaha tetapi itu semua sudah suratan.  Dengan berbagai alatan telah dicuba tidak kurang juga ubatan untuk menambah susu ibu... namun itu semua tidak mendatangkan hasil yang memuaskan seperti yang dikehendaki oleh kempen itu.  Tidak ketinggalan juga sokongan suami tercinta dengan menyediakan segala keperluan ke arah itu...

Doktor juga Jururawat telah memberikan kata-kata motivasi yang meminta berfikiran positif dan memikirkan kehendak untuk menyusukan bayi.  Tetapi pernahkah doktor atau jururawat berfikiran positif bahawa tidak semua orang mempunyai nasib yang sama.

Deraan secara fizikal
Diri ini rasa terdera secara fizikal apabila diminta menunjukkan cara menyusukan bayi dengan betul... wal hal ini dah masuk anak ke-4...
Mengapa mereka tidak percaya...
Bagaimana jika mereka sendiri berada di tempat ini...
Bersediakan mereka menerimanya?


Kesimpulan
Kita seharusnya menerima kekurangan diri ini dan dalam masa yang sama tidak mengurangkan usaha walau sedikitpun untuk berhadapan dengan situasi ini.  Dalam masa yang sama membina kekuatan semangat dan motivasi diri untuk berhadapan dengan deraan yang tidak mengenal masa.

Sekian.

Keadaan diri sendiri

As salam,


Selusuri sebentar antara perhatian yang harus diberikan kepada diri sendiri

Perhatikanlah diri Anda dalam tiga keadaan.
(1) Jika Anda beramal, maka ingatlah pandangan Allah kepadamu,
(2) jika Anda berbicara, maka perhatikanlah pendengaran Allah atas ucapanmu dan
(3) jika Anda diam, maka perhatikanlah pengetahuan Allah tentang dirimu.
(Hatim al-Asham)
Kata kunci:  amal, bicara, diam

18 November 2012

Menunggu di Halaman

As salam,


Ini adalah gambar bagi sebuah lanskap rumah.  Sesuai untuk dipraktikkan bagi rumah jenis corner lot memandangkan ianya memanjang ke belakang.  Sebenarnya di belakang tu boleh lagi ditambah dengan tanaman yang amat berguna untuk kegunaan seisi rumah seperti serai, kunyit, lengkuas, pandan, pokok kari dan banyak lagi.
 
Masih dan sedang menunggu rumah baru disiapkan.  Belum berkesempatan tangkap gambar rumah sendiri... dan bila rumah dah siap kelak... lagi banyak nak fikir pulak... hiasan dalaman termasuk perabot dan cat atau buat wallpaper jer... eeee
 
 
 
Eh! sekarang ni musim hujan, kalau tak hujan pagi hujan petang tak pun hujan malam.  Lagi lambat ler rumah baru tu nak siap... huhuhu... dah tak sabar dah.

Insentif Tunai Trafik ke Blog Denaihati

As salam,


Sekarang dah hampir ke penghujung tahun 2012, namun masih ada masa untuk mengutip insentif tunai dari blog Denaihati.

Tujuan insentif ini adalah untuk memberi motivasi rakan blogger berkarya dengan lebih baik mengikut teknik blogging yang betul. Hanya berblog dengan lebih baik dan mengikut teknik yang betul sahaja dapat meningkatkan trafik yang akan menyumbang link referrer yang tinggi kepada blog denaihati.

Berikut adalah antara syarat dan peraturan untuk mendapatkan insentif:
1. Insentif ini untuk 10 blog yang memberi top link referrer mengikut pengiraan Google Analytics.
2. Insentif ini akan dibayar setiap bulan bermula 1/7/2011 sehingga 31/12/2012.
3. Setiap 1 trafik yang disumbangkan ke blog denaihati akan dibayar RM0.02.
 
Untuk syarat berikutnya, sila terus klik di SINI atau klik pada banner berikut:

 
 
Terima kasih kepada yang singgah baca dan... tengok-tengok jer...

Ada Apa Pada Perempuan

As salam,


Perempuan
Kuatnya tidak terzahir
Letak pada jiwanya
Biarpun ditampar
Dia menangis
Bukan kerana kesakitan
Tetapi kekuatan

Perempuan
Ketahanannya lebih dari tamparan
Malahan beribu deraan
Kekuatan dalamannya
Itulah kudratnya

Perempuan
Kelemahannya adalah kejujuran
Sekali dikhianati
Selamanya ia terluka
Sukar diubati
Malahan beribu penawar bukan galang ganti

Perempuan
Kekuatan jiwanya adalah pada Tuhannya
Sejadah itu bukan baldu sutera
Penyambung semangat juang hidup
Menghimpun berjuta kekuatan
Tempat berhimpun sejuta keperitan
Tempat memendam sejuta kedukaan

Perempuan
Doanya pasti termakbul
Itu janji Tuhan
Andainya dia terluka
Andainya dia teraniaya
Adukan saja pada Tuhannya
Nescaya dia beroleh sejuta kekuatan
Malahan lebih dari itu

Perempuan
Ketaatannya pada sang lelaki hanya yang bernama suami
Lalu diberiNya sejuta kekuatan
Selagi dia beriman dan taat pada Tuhannya

Perempuan
Kedegilannya sukar ditawan
Selagi kekuatan kudratnya tertanggung dek badan
Selagi nafasnya berbau keimanan
Selagi jiwanya pada Tuhannya

Perempuan
Berasalnya dari rusuk Adam
Sebelah kiri paling bawah
Biarpun tidak lurus
Itulah kekuatan
Sekali terluka
Tidak selamanya merana
 
Perempuan
Dendamnya kekuatannya
Terbalas di tikar sejadah
Ingatannya pada Tuhannya
Muhasabah diri
Mencari kelemahan
Koreksi kesilapan
Biar terlerai dendam membara
Biar damai hidupnya di sana

........

17 November 2012

Nak cari aura

As salam,


Aura ataupun digelar juga sebagai gelombang elektromagnetik, jaluran tenaga atau wap-wap air dalam warna-warna pelangi yang diserap dan tidak kelihatan dalam cahaya nampak tetapi sebenarnya ia wujud di persekitaran tubuh manusia, haiwan dan tumbuhan yang hidup.

Aura berbentuk seperti sebuah telur raksasa. Aura adalah sebuah medan energy atau tenaga yang hidup. Setiap sel berbeza tenaga atau frekuensinya untuk membentuk organ-organ yang berlainan dengan fungsi yang berlainan juga. Sel-sel itu mempunyai tugas masing-masing. Organ hanya berfungsi sebagai satu alat yang membentuk sistem seperti ginjal, perut, pankreas dan sebagainya. Namun demikian, yang menggerakkan tenaga (daya hidup) sistem tubuh ialah kerja-kerja sel yang dikawal oleh kelajuan cahaya pelbagai warna dengan frekuensi tertentu.

Aura adalah gelombang cahaya yang mengandungi medan elektrik yang mempunyai gerakan tegak dan lurus terhadap rambatan gelombang.

Walau bagaimanapun gerakan cahaya aura ini tidak tetap dan sering berubah-ubah mengikut keadaan fizikal, suhu tubuh, psikologi, tenaga dan pemakanan seseorang. Keadaan ini menyebabkan cahaya dalaman diri seseorang berkemungkinan menjadi tidak stabil atau tidak terkutub lalu mengubah keadaan auranya.

Untuk mendapat imej aura yang bermutu tinggi, gerakan dalam sembahyang menerusi rahsia berdiri tegak dan gerakan rukun yang lain akan memerangkap cahaya daripada gelombang yang bergerak dan terpancar di dalam satu garisan lurus melalui tulang belakang. Justeru ibadah sembahyang atau solat di dalam Islam yang dipelihara rukun menurut kedudukan tegak dan lurus pada sudut-sudut yang tepat (contohnya ketika rukuk) amat relevan dengan kajian dan pendedahan dimensi aura sebagai salah satu juzuk atau elemen cahaya yang mengisi ruang alam semesta. Inilah sedikit rahsia atau hikmah ibadah yang amat bernilai kepada manusia yang menghayatinya.

Petikan di atas diambil dari laman web colourvibration.  Banyak lagi cerita mengenainya, untuk lebih keterangan klik saja di SINI.

Mengintai Aktiviti di Hujung Minggu

As salam,

Catatan skema pada setiap kali tibanya hujung minggu.  Memang !! 

Hujung minggu memang antara hari yang ditunggu.  Kerana pada hari ini (Sabtu dan Ahad) biasanya umi dan ayah tidak bekerja, Alif dan Dina juga tidak ke sekolah (tapi sekarang kan musim cuti sekolah).

Antara aktiviti menarik yang dilakukan pada hujung minggu mengikut kebiasaannya ramai orang akan melancong.  Bercerita bab melancong memang suka sangatlah… tetapi yangbaik dan keluarga buat masa ni masih belum dapat merancang lagi nak melancong ke mana-mana, kena tunggu baby besar sikit dan yang paling penting bajet kena cukup. 
 
Kalau sekadar melancong tengok2 jer tak der makna la … paling tidak ada lah sikit buah tangan buat kenangan… dan minggu ni sesiapa yang melancong ke Pulau Pangkor jangan lepaskan peluang berjumpa dengan ahli pasukan bolasepak Negara, seronokkan kalau melancong tak yah keluar duit sendiri… berangan jer lah sapa yang nak bagi percuma… masuk tandas pun kena bayar lima posen!

Eh! Termelalut pulak.  Selain dari melancong, aktiviti lain yang tak kurang menarik adalah basuh kereta, kemas rumah, berkebun dan membersih halaman rumah.

Aktiviti yangbaik hujung minggu ni… semenjak beberapa hari yang lepas dan akan datang adalah sekadar mengintai jer dari tirai kamar.  Oleh kerana masih lagi menunggu hari yangbaik tak berani nak keluar merayau ke mana-mana, tak seperti cerita beberapa orang rakan … belum habis 44 hari tapi dah merayap serata alam. Haish… berani betul dia orang nieh… tak takut bentan?   


 
Inilah tirai kamar ofis yangbaik.  Sempat lagi capture… beberapa hari sebelum cuti panjang.  Entah sekarang ni… hidup lagi ke bunga tu eh…


Ada apa dengan 466 dan 464

As salam,


466 dan 464 bukan untuk nombor ekor yer.... kalau ada sesapa yang kena... yangbaik tidak bertanggungjawab sama sekali. 

466 adalah nombor keahlian bagi untuk uncle gedek.  Eh! jangan tak percaya blogger garang yang mula berbloging ketika berusia 40 tahun ini akhirnya sudi menjadi 'sahabat' blog yangbaik... hai... macam tak percaya jer...

Dan tidak ketinggalan juga penghargaan buat Encik Abil di nombor 464 yang sudi mengikut jejak blog yangbaik ini.  Encik Abil Fikri seorang suami yang penyabar dan penyayang kepada isterinya Gee.  Kisahnya agak menarik dan adakalanya menitis juga mutiara jernih ini tatkala membaca catatannya pada awal kemunculan blognya.


Satu lagi siri catatan berat sebelah.  Mengapa berat sebelah?  Sebab blog ini blog yangbaik dan ikut "suka duka pentas dunia" yangbaik nak buat catatan macam mana... So kepada Sahabat Maya Yang Baik yang lainnya mohon maaf lah andainya blog kalian belum lagi keluar dalam siri preview di blog ini... Lagi pun blog picisan macam ni, mana ada yang peduli keluar atau tidak...

Terima kasihlah kepada semua yang sudi mengikut blog picisan ini. 

16 November 2012

SEGMEN BLOGLIST POKOK MANGGIS DEPAN RUMAH

As salam,


Di rumah saya tiada pokok manggis, tetapi di rumah mak saya ada pokok manggis.  Jika lapang kelak saya ke rumah mak saya dan tangkap gambar pokok manggis itu.  Tetapi kena tunggu saya habis pantang 44 hari.  Dengarnya pokok manggis itu sekarang sedang berputik... boleh makan sikit kot... ada berani???

Catatan di atas sekadar iringan buat menyertai segmen ini.  Kepada yang berminat untuk menyertai segmen ini sila klik SINI.  Terima kasih kepada KAKCIK SEROJA.

Sekian.

13 November 2012

Terhenti lagi

As salam,



Terhenti lagi kata-kata yang hendak dilakarkan
Entah mengapa segalanya tidak terjadi
Bila saja ruang ini dibuka
berterbangan segalanya bagai sang merpati tersangkar sekian lama

... bagaimana lagi harus ....

11 November 2012

Pengalaman bersalin yang berbeza

As salam,

Pengalaman setiap orang memang berbeza tak mungkin sama.  Sedangkan pengalaman bersalin atau melahirkan anak juga berbeza bagi setiap anak hatta oleh ibu yang sama.  Nanti akan ada ornag bertanya pula kalau dah berbeza maknanya apa pula?... Hmmm sendiri tanya sendiri jawab, pengalaman yang lepas boleh dijadikan sebagai sempadan dan panduan untuk peristiwa akan datang juga untuk memori peribadi.

Bukan sahaja bersalin yang memberikan pengalaman berbeza tetapi pada peringkat kehamilan lagi sudah memberikan pengalaman yang berbeza.  Kesakitan dan kesusahan juga berbeza,  justeru jangan pula kita ingat hanya kita saja yang mengalami kesukaran dan kesakitan yang amat sangat... masih ada lagi insan lain yang terpaksa menanggung kesakitan yang lebih lagi dari kita... cuma kesanggupan kita yang memberi kekuatan.

Bagi @yangbaik, pengalaman bersalin anak ke-4 pada 14 Oktober 2012 yang lepas memang sungguh berbeza sama sekali dan satu pengalaman baru.  Walaupun masa kesakitan bermula ada sedikit persamaan dengan anak-anak yang lepas tetapi peristiwa selepasnya memang banyak berbeza dan menuntut kesabaran dan kekuatan emosi yang tinggi.

Anak ke-4, diberi nama Muhammad Abid dilahirkan dengan berat yang agak rendah iaitu 2.2 kg.  Oleh kerana beratnya kurang, memerlukan pemantauan berterusan oleh pihak perubatan mengenai sebarang komplikasi berkaitan paru-paru.  Sejurus dilahirkan, ummi hanya sempat melihat dari jauh kerana Abid dimasukkan ke dalam tabung.  Agak sedih tetapi masih lagi boleh bertahan semoga yang terbaik untuknya.

Namun emosi mula merentap jiwa apabila Abid terpaksa dipindahkan ke SCN di Hospital untuk pemantauan lanjut.  Melihat dari kejauhan ... tabungnya dibawa pergi... menitis air mata ini (sedikit).. simpati dengan keadaan dan nasibnya... namun apa yang dilakukan oleh pihak perubatan adalah untuk kebaikannya.  Reda dan pasrah.

Keesokannya ummi menyusul pula untuk bersama Abid di SCN.  Perasaan sedih sukar dibendung tatkala keluar dari Wad Bersalin kerana tiada baby bersama... sukarnya nak digambarkan perasaan ini.. namun terima kasih kepada kakitangan Klinik Bersalin Yasmin di atas layanan yang diberikan, termasuk juga Doktor Yasmin yang banyak memberikan kekuatan biarpun kekuatan itu tak mampu menangkis gelora jiwa ini yang dilanda kesedihan.

Berada di SCN banyak memberi pendedahan dan pengalaman baru berkenaan situasi ibu-ibu yang terpaksa berhadapan dengan situasi anak kecil mereka ketika dirawat.  Sedikit sebanyak memberi kekuatan semangat... namun kegelisahan emosi yang melanda tak tertahankan.

Ini adalah sebahagian daripada pengalaman bersalin... selebihnya nantikan semangat baru berserta gambar baru....



10 November 2012

Demam Cuti Sekolah dan Cuti Perayaan Plus Cuti Bersalin

As salam,

Banyak sungguh cuti, bermula 3 minggu lepas ummi dah mula cuti panjang kemudian sekarang ni disambung pula dengan cuti sekolah oleh anak-anak... dan dua tiga hari lagi disambung pula dengan cuti sempena Deepavali dan Cuti Awal Muharram.

Ummi punya cuti memang penuh dengan aktiviti tersendiri... bermula dari pagi hingga malam dan kadang-kadang tak tidur malam.... meneman si cilik berjaga sebab siangnya dan jenuh tidur... seperti lazimnya...

Dan... sebenarnya Ummi tersentuh juga di hati sebab untuk hari 'Konvo" Alif nanti ummi tak dapat turut serta meraikannya di UTP memandangkan Ummi masih lagi dalam 'hari'.  Apa nak buat.. cuma siapkan persediaan di rumah jer... walaupun dalam hari masih sempat lagi 'oter' seluar dan baju Alif untuk dipakai esoknya... lantak la... mesin letrik kan bukan mesin kaki... kalau tidak jenuh gak lah bentan ...

gambar lama.... makan mesti habis... atau dihabiskan oleh orang sebelahnya... hehehe

8 November 2012

Jawapan skema bagi soalan yang tidak ditanya

As salam,


Nak bagi skema jawapan bagi soalan yang belum diterima secara rasmi.  Memangnya tiada siapapun yang berani bertanya secara rasmi kepada @yangbaik kenapa lama sangat tak update blog. 

Hehehe... tak suspen pun... saje jer nak buat cerita.  Mana ada orang nak tanya pada blogger yang tak mesra dan juga tidak glamor nih (huh).  Ada ker ?  tak der kan?

Yang sebenarnya 25 hari yang lepas @yangbaik telah selamat melahirkan anak ke -4.  Memang sungguh banyak dugaan dan cabaran serta ujian... almaklumlah wanita selepas melahirkan anak akan mengalami banyak perubahan emosi. 

Sehingga itu dulu.... sebenarnya banyak yang nak diceritakan tetapi masih membeku dalam dalam diri. 



 
eh... ini bukan gambar tiru uncle gedek yer... gambar ni dah ada lama dulu sebelum uncle gedek dikenali... kebetulan pula yang sebenarnya gambar ini keluar untuk bercerita mengenai Hari Yang Sibuk sebelum ke Residence Hotel di Uniten Bangi.