FOLLOWER

31 Ogos 2012

Makan

As salam


 
Jemput makan jemput-jemput.  Cuti-cuti ni baru ada peluang nak masak-masak sarapan untuk ahli keluarga.  Walaupun ringkas tetapi penuh makna kan.  Sayangnya pokok kucai dah mati... terlebih siram air.  Orang kata 'carak' air.  Daun kucai tu beli jer kat kedai runcit depan sana.  Berselera sungguh tengok anak-anak makan.  Tambah semangat lagi umi nak memasak... hikhikhik
 
 
~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

Wahai anak muda, bacalah bismillah dan makanlah dengan tangan kananmu dan apa yang ada di sekitarmu.
(HR Muttafaq Alaihi)

30 Ogos 2012

Minggu ke-30 dan kisah MGTT

As salam,


 
Sekarang dah masuk minggu ke-30 usia kandungan dan kenapa pula gambar di atas tidak sama dengan gambaran kedudukan janin di dalam perut @yangbaik seperti yang diceritakan doktor.  Betullah, jangan keliru sebab tidak semua bayi mempunyai perkembangan yang sama.
 
Ini adalah cerita semalam tetapi dicatatkan pada hari ini kerana baru mendapat peluang untuk bercerita di sini.  Seperti lazimnya walaupun mungkin secara kebetulan urusan di klinik kerajaan sering memakan masa yang lama dan agak panjang.  Sebagai salah seorang kakitangan awam memang rasa tidak sesuai nak bercerita di sini kerana ia seolah-olah membuka pekung di dada.  Tetapi seperti semua sedia maklum, memang urusannya lambat dan memakan masa yang panjang. 
 
Sesuatu perlu di lakukan untuk memudahkan proses dan mungkin beberapa prosedur perlu dikaji semula.  Antaranya penyediaan ruang yang selesa dan kakitangan yang mencukupi untuk menguruskan MGTT. 
 
@yangbaik secara peribadi simpati dengan seorang sahabat yang kebetulan mengambil darah kali pertama pada sebelum puasa dahulu, beliau merupakan orang yang pertama mengikuti proses berkenaan tetapi atas sebab yang kurang jelas maka proses yang pertama itu terbatal lalu terpaksa diulang semula untuk kali ini.  Sedangkan @yangbaik menjalani prosedur kedua manakala beliau terpaksa mengulang semula prosedur yang pertama.  Bayangkan betapa ruginya masa yang diambil untuk menjalani prosedur pertama dahulu.  Buang masa, tenaga dan darah juga.  Pembaziran!
 
Cerita panjang lebar memang menyakitkan tetapi itulah hakikat yang terpaksa diharungi.  Semoga prosedur berkaitan MGTT dapat diinovasikan semula bagi memudahkan urusan semua pihak.  Kerana ibu-ibu yang hamil ini bukan sahaja terdiri dari suri rumah tetapi juga ibu-ibu yang berkerja.  Bayangkan bila keluar ke klinik asalnya dari dua jam jadi 4 hingga 5 jam.  Masa kerja terpaksa dikorbankan.  Tidak mengapalah bila dapat bos yang memahami tetapi akan menjadi lebih sukar walaupun bos memahami tetapi terpaksa meninggalkan kerja untuk menunggu dan akhirnya terpaksa cuti.
 
Walau apapun mereka terutama petugas di Klinik Kesihatan itu telah melakukan yang terbaik hingga terpaksa menggadaikan masa rehat demi tugas.
 
Selamat bertugas.
 
'suka duka pentas dunia'
 
 

28 Ogos 2012

Kata Kunci Untuk Hari Ini | Sebuah jawapan untuk audit

As salam,




 
 
Setelah puas berhempas pulas menjawab soalan audit yang amatlah hangatnya... maka dengan ini meh kita santai jap meninjau apa pula keywords atau lebih tepat kata kunci yang menarik untuk hari ini.  Kata Kunci ini diperolehi dari Nuffnang yang bermurah hati merekodkan setiap kata.  Terima kasih
 
 
Jom!!!
 
 
  • ayat dalam kad raya - ada ucapan untuk sahabat dan ucapan untuk ibu juga.  Kalau tak pandai buat ayat google jer.. then singgah kat blog sini... adalah ayat-ayat rekaan sendiri.  Dah ambil ayat tu jangan lupa letak kredit kat @yangbaik tau.
 
  • dekorasi laman rumah - boleh juga lihat rumah contoh di Seri Iskandar dan juga gambar sebahagian daripada dekorasi laman rumah jiran lama di Sungai Galah.  Laman rumah @yangbaik takder lah besar mana jadi tak der lah nak buat dekorasi bagai lagi... mana nak cekau.  Balik keraja pun dah nak malam.  Hujung minggu pulak dok merayau rumah mak tak pun kat rumah mertua.  Tapi yang pastinya walaupun laman tak besar mana, mesti bersih dah tiada sampah sarap bertaburan... kalau tidak.... kutipppp
 
  • semi d di puncak iskandar - ada contohnya di rumah contoh seperti di atas.  Rumah semi d di Puncak Seri Iskandar untuk fasa 1 rasanya dah tinggal sikit lagi, kalau nak banyak tunggu fasa dua.  Nak tau lebih lanjut?... google jer 'mrcb seri iskandar' mesti jumpa gambar rumah contoh... dari blog @yangbaik pun ada gak. hikhikhik
 
  • contoh lanskap - jawapan sama juga di atas atau 'sda'.  Nak jumpa pensyarah lanskap ler ingat minta idea untuk masukkan dalam cerita di blog @yangbaik.  Tak lah bila pengunjung tiba hampa jer sebab tak der gambar atau cerita menarik mengenai lanskap di sini... ciput jer.
 
  • blog yang popular 2012 - banyak blog yang popular nak cari mana satu... dan yang pastinya blog @yangbaik belum lagi popular untuk tahun 2012 next year boleh jadi jugak... hehehe
 
  • blog-kutuk redmummy - ada ke kutuk kutuk blog orang, itu dia punya pasal la... Nak kutuk-kutuk pula, tak baik ler.  Opss!
 
  • cara mengemas dapur - nak mengemas yer... meh tengok kat siniDapur rumah @yangbaik takder la besar mana tapi barangnya berkotak-kotak so simpan jer dalam kotak tu sesekali kena tengok juga kot-kot satgi ada pula 'mak menti' atau 'cikpas' bersarang dalam kotak tu.
 
  • gambar kereta kenari rs - gambar kereta kenari tu ada tapi tak tau la kenari rs ke ape.  Dahulunya yangbaik ada juga mengidamkan kenari merah, tetapi lepas dengar cerita macam-macam dari encik suami langsung tak jadik.... huuuu... eeieieiei
 
  • hotel berhampiran felcra nasaruddin bota - Hotel Putra Iskandar - the one and only buat masa ni terletak di Bandar Seri Iskandar.  Mungkin tahun depan akan tumbuh lagi satu hotel besar.  Tiada gambar atau cerita sebab tak pernah buat lagi cerita berkenaan Hotel Putra Iskandar.
 
  • jenis jenis ap di malaysia - ap tu Approve Permits untuk import kereta mewah ke sejenis telefon android.  Apa-apa saja lah... asalkan korang jumpa apa yang korang carik...


Sekian, adanya.  Suka Duka Pentas Dunia.

Contest Cabaran SEO dimonopoli Lelaki Kacak

As salam,


Cabaran SEO Eyriqazz vs Denaihati
Eyriqazz vs Denaihati
Contest Cabaran SEO Eyriqazz vs Denaihati nampaknya dimonopoli oleh lelaki kacak di Malaysia.  Tambahan pula penganjur contest tak kurang juga kacaknya (hehehe).  Inilah hakikatnya, @yangbaik kurang pasti mengapa kurangnya penglibatan wanita dalam contest sebegini.  Walaubagaimanapun tidak bermakna kaum yang menghayun buaian ini tidak turut serta.  Ramai lagi peserta wanita yang hebat-hebat menyertai contest cabaran SEO Eyriqazz vs Denaihati.

Eyriqazz vs Denaihati bagaikan langit dan bumi dalam dunia blog.  Walla, kalau begitulah kata bro Eyriqazz agak-agaklah kan blogger otai yang ramai follower, punya trafik yang tinggi, kedudukan yang baik dalam Alexa ranking etc. boleh  kata macam tu siapalah pula blogger yang bernama yangbaik ni yer... memang tak der bagai- bagai lagi... dah macam 'pungguk rindukan bulan'.  Mana tidaknya, nak pecahkan ruyung jauh sekali lah sehingga ke artikel ini ditulis bayang blog yangbaik kat mr google pun tak kelihatan di page 1 atau 2.  Entah di page berapa tak taulah, nak dapatkan top ten pun belum tentu.  Eh eh lari tajuk pulak... memang lah tak ramai peserta wanita yang menyertai contest cabaran SEO tetapi manalah tahu dalam tak ramai tu ada yang menjadi pemenang utama.

Biasalah adat bertanding tak menang pun tak apa at least dah tambah pembaca baru dan dapat lah sikit pengetahuan dari blog-blog yang mungkin selama ini tidak pernah dilawati.

Cabaran contest ini berlangsung sehingga 31 Ogos 2012.  Kepada yang masih berminat nak cuba dan nak lihat siapakah lelaki kacak dan wanita cantik yang menyertai contest ini boleh terus ke SINI.

Kepada semua peserta contest selamat maju jaya dan good luck.


'suka duka pentas dunia'

Lebih utama dari segalanya

As salam
 
 
Tiga amal yang lebih utama: sembahyang dalam waktunya, berbakti kepada ibu bapa dan berjuang dijalan Allah.
(HR Bukhari)
 
 
 
~~~~~~~~~~~~~~~
 
sementara menantikan entry terbaru berkaitan contest cabaran SEO... mencari ilham yang kian pudar...

24 Ogos 2012

Perbuatan Zalim

As salam,




 
 

Waspadalah terhadap perbuatan kezaliman karena kezaliman adalah kegelapan di hari kiamat. Jauhilah kekikiran karena kekikiran telah membinasakan orang-orang sebelum kamu, mengantarkan mereka kepada pertumpahan darah di antara mereka dan menghalalkan segala cara.
 
(HR Muslim)

23 Ogos 2012

Masih dalam mood hari raya | Sesekali teringat Puasa Enam

As salam,


 
Memang lah masih dalam mood hari raya sekarang ni kan, sebabnya hari ni baru masuk hari raya ke-5.  Semalam hari raya ke-4 dah mula kerja.  Amboi! dah mula kerja? tak der sedara mara ke? tak beraya ket kampung ker? ko memang tak suka raya?  Macam-macam andaian dan tekaan yang cuba mencecah ke telinga namun semuanya di tepis.  Entah-entah orang tak cakap apa pun sendiri jer yang perasana.  Hahahaha...
 
Dan, semalam juga merupaka satu detik yang sukar dilupakan, walaupun macam-macam detik yang berlangsung dan salah satu detik itu seolahnya seperti biasa berulang dan seperti sudah dijangka akan berlaku... tetapi tak upaya nak tepis kerana ia terjadi juga... tak kuasa lah nak menepisnya.  Hidup mesti diteruskan.  Kesukaran dan kesusahan hati yang dialami kita tidak sama kan?  Ada yang lebih susah lagi... hanya kesanggupan kita saja yang menguatkan semangat dan tekad hidup kita.
 
 

 
Ucapan Selamat Hari Raya Aidilfitri sering berkumandang dan kelihatan di mana-mana.  Namun di blog ini... huish... macam berat sangat nak tulis nyer.  Bukan apa kononnya tak nak buat entry skema... ala konon-konon tak nak sama dengan blog yang lain... tapi kan tak boleh blahhh la... sebabnya dah memang kita hidupnya begini.  Bak kata encik suami kalau nak buat lain pun janganlah lain sangat dari orang lain, nanti nampak pelik sangat... eh eh... encik suami pun pandai juga nak cari kelainan.
 

 
Dah tamat sebulan puasa, tibalah masa hari raya.  Raya tu tetap juga raya tetapi Puasa Enam tiba-nya hanya sekali saje dalam setahun, bila nak mula nie... alkisah jemputan rumah terbuka tu... terimalah seadanya.... yang penting nak dapatkan pahala puasa enam tu....
 
Jom Puasa Enam.  Kita kutip pahala dan sambung pahala tambahan untuk menampung Puasa Ramadan.
 
 
'suka duka pentas dunia'
 
 

Tiada kata mampu diucapkan

As salam,


Memang benar! tiada kata yang mampu diucapkan lagi. 
Sementelahan telah jenuh hati ini bersuara mengungkap kata-kata sendirian.
Mengharap ada yang mengerti setiap bait-bait kata yang telah dilafazkan.
Namun entah di mana silapnya masih nanar mencari kesilapan
lalu dibiarkan membisu menguasai diri
Semoga apa yang terbuku di hati segera terlerai
'suka duka pentas dunia'

Terima seadanya

As salam



Terima seadanya apa yang ada pada diri kita dan apa yang ada di sekeliling kita.  Memang sukar untuk menerima keadaan yang kita tidak suka namun itu semua ada hikmah tersembunyi mengapa sesuatu itu tidak seperti yang kita suka atau tidak menjadi seperti yang kita hajati. 

Tak perlu rasanya bersusah payah menyembunyikan diri atau melarikan dari dari sesuatu yang kita tidak suka. 

Apa yang terjadi tidak semestinya berpunca dari kesilapan orang atau kesilapan kita.  Semua yang terjadi kerana corak pemikiran kita, cara didikan kita dan cara kita bertindak adalah berbeza.  Tiada yang sama.




"suka duka pentas dunia"

19 Ogos 2012

Doa

As salam



Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah), bahwasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdo'a apabila ia memohon kepada-Ku, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah)Ku dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran

(QS. Al Baqarah: 186)

18 Ogos 2012

Baju Raya Untuk Sekeluarga

As salam,


Tiada ungkapan yang lebih indah dapat dilafazkan bila melihat keriangan anak-anak memakai baju raya.  Bagi ibu (yang tak berapa muda) ini, biarlah berhabisan (tidaklah sampai papa) asalkan anak-anak bergumbira dan bergaya di hari raya.

baju kurung dan baju melayu  - tempahan khas untuk hari raya pertama
baju hari raya berikutnya.... begitulah gayanya
untuk ayah pula.... tempah sendirilah umi tak pandai lagi nak menjahit baju melayu dan alasan paling kukuh adalah umi tak larat ler nak bawak perut nie... hehehe

dan.... untuk umi pula cukuplah sekadar baju ini .... hanya ini yang mampu dipakai. nak melaram sangat tak dapatlah, nak buat cam ner.... asalkan bahagia

untuk opah pula... dah bagi awal-awal lagi, tak sempat nak 'pukul gambar'.  Opah suka kan?  Suke!!!


'suka duka pentas dunia.

17 Ogos 2012

Keheningan menjelang Syawal

As salam


Menyelusuri Ramadan kian ke penghujungnya
Sungguh terasa sepinya Ramadan disulami keriuhan kicauan unggas
Adakah bersedih dengan penghujung Ramadan atau juga gembira menyambut kemuliaan Syawal
Hanya mereka yang mengerti apa yang sebenarnya berlaku
Dan.... kita di sini hanyalah pemerhati kehormat dan penunggu setia bagi setiap peristiwa

Nun... di sana di kejauhan kelihatan kelibat Pak Tua mengais helaian daun yang berguguran di tepi laluan nan luas mata memandang
Tersentak dan tersedar betapa luasnya pemandangan kerana dulu terlindung dek keriuhan dan sekumpulan graduan melintas
Siapa tahu apa yang terbuku di hati Pak Tua itu
Sambil tangannya menguis dedauan bersama lidi tua yang kian mereput
apakah persiapan menghadapi Syawal sudah tercapai atau bakal terlaksana seketika nanti
atau sekadar sesuap lemang bersama sekaya tanpa rendang rusa atau rendang itik buat pengalas perut di pagi Syawal nan mulia

Di kejauhan sana kelihatan jentera besar tersadai di pinggir jalan
Betapa mulianya Syawal... semua jentera disimpan rapi bagi memberi laluan memudahkan urusan insan

Dan... di sini layakkah kita terus mencari kesalahan tanpa rasa sedar akan kemuliaan Syawal?

Sunyi

Senyap

Sepi

12 Ogos 2012

Ucapan Hari Raya Buat Ibu

As salam


Ibu
Ramadan ini sudahpun di penghujung
Namun kasihmu ibu tiada penghujung
Sentiasa mekar di hatiku
Anakmu yang sentiasa dahagakan kasihmu

Ibu
Biarpun Nokia Lumia900 itu bernilai tinggi
Namun tidak setinggi nilai kasih sayangmu
Kasih sayangmu sungguh bernilai tinggi tiada bandingannya
Sukar untuk digantikan dengan nilai wang ringgit mahupun intan berlian bergunung tinggi

Ibu
Tiada kata-kata mampu diucapkan
Bagi menggambarkan perasaan anakmu
Perasaan yang tidak menentu menjelangnya Aidilfitri

Ibu
Biar sejauhmanapun anakmu berada
Ibu pasti sentiasa doakan kesejahteraan anakmu ini
Namun ibu, anakmu ni kadang-kadang alpa dan terlupa
terleka dengan keenakan dunia
Maafkan anakmu ini

Ibu
Izinkan anakmu ini sekali lagi memohon restu dan redamu
Semoga kehidupan anakmu ini sentiasa diberkati Ilahi
Biarpun malu namun anakmu tahu
Ibu tidak akan pernah membiarkan anakmu hidup dalam kesukaran

Ibu
Kepayahan anakmu ini tidak sama dengan kepayahanmu
Menanggung hidup kami anak-anakmu
Mendidik dan mengasuh kami
Biarpun sesekali anakmu ini nakal lagi tidak mendengar kata
Kesabaranmu menyedarkan kami

Ibu
Realiti hidup di alam dewasa kini
Terasa amat sukar untuk dilalui
Namun kaulah penguat semangat kami
dikala kami jemu menempuh alam kedewasaan

Ibu
Ucapan ini tidak bisa terhenti di sini
Gelodak rasa dijiwa ini meronta-ronta
Membisikkan sejuta rasa
Tidak bisa dihentikan

Semoga ibu sentiasa aman bahagia dan diberkati olehNya


'suka duka pentas dunia'

11 Ogos 2012

Keliru dengan kecantikan sebenar

As salam,


Setiap dari kita, semua orang memang mendambakan kecantikan.  Hingga ada yang sanggup berbelanja tinggi hingha mencecah ribuan ringgit Malaysia untuk mendapatkan kecantikan.  Pada zaman sekarang kecantikan bukan sahaja pada wanita tetapi lelaki juga.  Jadi tidak hairanlah jika akan kelihatan salon kecantikan untuk lelaki juga tumbuh bagai cendawan dan berlawan pula dengan spa kecantikan untuk wanita.  Itu belum termasuk lagi rumah-rumah urut atau spa yang terselindung.

Kecantikan bukan sahaja terletak pada wajah tetapi juga keseluruhan badan - luar dan dalam.  Namun kecantikan yang hakiki datangnya dari dalam iaitu bermula dengan hati yang bersih dan melahirkan wajah yang dan tingkahlaku yang cantik! Heeee

Bagi sesetengah orang kecantikan wajah itu penting untuk memikat hati suami atau isteri.  Tidak kurang juga kecantikan itu untuk kepuasan diri sendiri.  Namun apa yang penting kecantikan itu bukanlah untuk menganggu gugat rumah tangga orang lain atau memusnahkan sebuah perhubungan yang suci.

Bagi 'kaum' yang menggunakan kecantikan untuk memusnahkan perhubungan orang lain adalah tergolong dalam orang yang keliru dengan kecantikan yang ada pada dirinya.


Yang sebenar-benarnya @yangbaik baru tengok siaran ulangan Tahajjud Cinta.  Memang tak suka bila tengok bagaimana kecantikan wanita dimanipulasikan, tetapi itu yang terjadi dalam dunia sekarang.  Bila mana wanita itu sendiri membiarkan dirinya teraniaya... eh ada kaitan ke dengan kecantikan ???   Lagi keliru....



'suka duka pentas dunia'

10 Ogos 2012

Ada apa dengan Kad Ucapan Hari Raya

As salam,




Teringat ketika di zaman sekolah rendah, berlawan dengan kawan-kawan sekelas siapa yang dapat kad hari raya paling banyak... memang happeninglah masa tu.  Setiap kali dapat kad raya gantung di dinding rumah.  Berkebetulan masa tu dinding bilik hanya papan 'plywood' jer sor senang lah nak lekat dengan paku payung.  pas tu letak la gambar ketupat.  Bila kawan-kawan datang ke rumah ... suka lah dapat pujian kad raya banyak.... hurray...

Tetapi itu cerita dulu-dulu, hampir 30 tahun dulu.  Sekarang tidak lagi.   Namun nostalgia lama tetap kembali. 

Cadangnya malam ni ke tak pun petang esok nak selongkar grobok lama cari kad raya zaman sekolah... kalau ada lagi tak dimakan bubuk atau ulat buku.  Nak gantung juga kat dinding rumah baru nih...

Tahun ni... baru dapat satu kad raya .... sungguh istimewa dari orang teristimewa ... memang dapat setiap tahun.  Gambar nyer blom letak lagi... ala kalau letak kat sini... semua orang tahu kan?  Rahsia dulu.


gambar atas ni... teaser jer...

Malas nak layan baik diam

As salam,

Agak malas sangat nak layan dok diam-diam.  Dah elok-elok buat kerja kacau pulak, ajak buat kerja sekali tak nak, berat punggung le, banyak kerja lain le.... macam-macam alasan. 

Daripada dok cari gaduh bulan puasa ni baik diam saja lebih baik.  Kalau bertekak pun bukannya dapat apa-apa. Dapat sakit hati ada ler.

Haish... toksah dok kecoh-kecoh sangat. 





"suka duka pentas dunia"

Apa Sebenarnya Yang Berlaku?

As salam,


Apa sebenarnya yang berlaku tak siapa yang tahu.  Adakah ianya sebuah kebakaran kecil atau pun besar atau tiada apa-apa yang berlaku hanya mainan perasaan sahaja.

Apa pun yang berlaku ada waktunya orang lain tidak perlu tahu kerana ia bisa merebakkan suasana atau bisa juga mengeruhkan keadaan.  Bila tiba masanya asap tebal itu akan berlalu pergi meninggalkan kesannya yang tersendiri dan hanya pemulanya saja yang mampu mengatasinya.

Apa sebenarnya yang berlaku tak perlu siapa ambil tahu.




"sukia duka pentas dunia"

9 Ogos 2012

Ada apa dengan Iklan Raya Petronas 2012

As salam,




Ada apa dengan iklan raya Petronas tahun 2012.  Baru malam tadi berpeluang menontonnya di kaca tv di rumah.  Sebelum ini hanya baca cerita dari top blogger dan blogger popular sahaja.  Tetapi kurang penghayatan kerana sekadar membaca.... bila dah lihat sendiri baru rasa terkesan.  Nak lebih berkesan bila merasai sendiri pengalaman beraya di perantauan yang jauh beribu batu dari keluarga. Kan?





@yangbaik tidak dapatlah nak mengulas lebih panjang lebar kerana buat masa ini belum lagi berjauhan dengan keluarga ketika hari raya.  Termasuklah masa zaman sebelum kahwin dulu.  Sebabnya tak pernah keluar merantau jauh dari keluarga.  Paling jauh hanyalah Keramat Kuala Lumpur. ... seronok dapat shopping raya... window shopping jer duit tak cukup nak beli tiket bas.  Kena tipu pulak dengan ulat tiket dapat bas tambahan... yang ntah apa-apa.... sampai juga kat rumah cuma laluan nyer ... menakutkan... heeee


Sekian.


'suka duka pentas dunia'

Bonus hari raya dan 20 Ramadan

As salam,


Baru teringat hari ini dapat bonus sempena hari raya.  Alhamdulillah, dapatlah tampung mana yang tak cukup.  Perancangan memang dah ada tetapi menyimpan lebih baik kan.  Hari ini pagi-pagi lagi dah berkenalan dengan seseorang dari Agro Bank. 

Hmmm... ada tawaran menarik?

Apa pun bonus ini rasanya akan masuk dalam bajet 2013 dan bukan bajet 2012.  Oleh kerana lakaran bajet 2013 belum buat letak jer dulu lakaran bajet 2012... ciptaan sendiri ... ni jer yang hado...


 

Dan jangan lupa hari ni juga merupakan Ramadan ke-20 dan kita berada dalam Fasa ke-3 di bulan Ramadan.  Sungguh cepat masa berlalu.  Alhamdulillah dikurniakan kekuatan untuk meneruskan Ramadan ini tanpa ponteng walaupun kandungan ini dah masuk minggu ke-28.


~~~~~~~~~

Gunakanlah 5 perkara sebelum datang 5 perkara yaitu masa muda sebelum tua, sehat sebelum sakit, kaya sebelum miskin, lapang sebelum sempit dan hidup sebelum mati
(HR Al-Hakim dan Al-Baihaqi)


~~~~~~~~~~~~~~~~~~

'suka duka pentas dunia'

7 Ogos 2012

Bazar Raya

As salam,


Bazar Raya Di Hotel UiTM
Bersempena sambutan Aidilfitri dapatkan pelbagai aneka biskut raya, kek dan kerepek Bertempat di Hotel UiTM bermula 12 tengahari hingga 9 malam.
Bazar ini akan berakhir pada 16 Ogos 2012
Bazar Raya 1: Dodol,Nestum Roll, Biskut Tart Bunga, Biskut Nestum, Biskut Blue Diamon, Biskut Teddy, Biskut Chocolate Delight, Biskut Chocolate Coffee, Biskut Badam Ros, Kerepek Bawang, Rempeyek, Kek Lapis Sarawak, Batang Buruk Dan Bauhulu.
Bazar Raya 2: Kerepek Bawang, Kerepek Gunting, Kerepek Pisang, Kerepek Lidah Buaya, Cakar Ayam, Bebola Kacang, Kacang Berempah, Popia Simpul Kasih, Chocolate Rose, Biskut Tart Buleberry, Biskut Royal Oat, Biskut Apple Mix Fruit, Biskut Tart Nenas Gulung, Biskut Almond London, Biskut Golden Oat, Biskut Suria Delight, Biskut Alamanda, Biskut Puteri Balqish, Biskut Coklat Berganda, Biskut Cornflakes Gajus, Biskut Idaman Crockette, Biskut Manggis , Biskut Puteri Salju Dan Biskut Nestum Delight .
Bazar Raya 3: Biskut London Almond, Biskut Bangkit Durian, Biskut Bangkit Kacang Hijau, Biskut Bangkit Kelapa, Biskut Makmur, Biskut Chocolate Stick, Biskut Cornflakes Cruncy, Biskut Hazelnut Cruncy, Biskut Marble Cappucino, Biskut Marble Strawberry, Biskut Mazola, Biskut Oats Crispy, Biskut Orange Stick, Biskut Peanut Ice Cream, Biskut Strawberry Stick, Biskut Tart Nenas Gulung, Dan Biskut Suji Pelangi.
Bazar Raya 4: Biskut Makmur, Biskut Mazola, Biskut Chocolate Chip, Biskut Bangkit Sago, Biskut Gajus, Biskut London Almond, Biskut Tart Nenas Gulung Dan Kuih Kapit.

Promosi Kuih Raya 2012


As salam,


Tumpang iklan sekejap...


Promosi Kuih Raya di bazar Hotel UiTM Kembali Lagi !!!

Terima kasih diatas sokongan pada tahun lepas.

Semua harga bagi kebanyakan kuih dikekal seperti tahun lepas serta kualiti kuih dipertingkatkan.

Senarai Kuih Raya 2012
· Biskut Makmur RM 20 / 50 Biji
· Biskut Mazola RM 15 / 50 Biji
· Biskut Bangkit Sago RM 20 / 50 Biji
· Biskut Gajus RM 20 / 50 Biji
· London Almond RM 20 / 50 Biji
· Tart Nenas RM 20 / 50 Biji
· Sampret Rm 20 / 50 Biji
· Choc. Chips RM 20 / 50 Biji
· Maruku RM 15 (1/2 kg)
· Kuih Kapit RM 17 (1 Balang)

Kepada sesiapa yang berminat boleh berkunjung ke “Bazar” Hotel UiTM

Dari 04 Ogos hingga 16 Ogos. Jam 12.00 tgh hingga 09.00 mlm.


Hubungi:
Pn Zaini 017 2300545 (Hotel UiTM Shah Alam)
Helmi 019 3178483 (Hotel UiTM)

Tempahan juga boleh dibuat secara email ke
zainiz@salam.uitm.edu.my atau helmi9164@salam.uitm.edu.my


Seperti biasa tempahan tuan puan boleh dihantar terus ke pejabat atau mengambilnya di Hotel UiTM


Tarikh akhir untuk penghantaran tempahan boleh dibuat pada 15 Ogos 2012.


'suka duka pentas dunia'

Berehat sebentar bersama Kit-Kat

As salam,


Dah berapa hari yer tak update blog.  Kononnya berehat la sangat.  Takder juga.  Yang sebenarnya, nak cari mood dan bahan untuk update blog bukanlah mudah dan tak juga susah nak update blog kalau rajin cari bahan dan rajin on netbook. 

Huh.... mood dah kedaung nak buat cam  ner.



Oleh kerana sekarang bulan Puasa, rehat tengahari mana lak nak makan Kit Kat.  Tengok gambar jer... layan




'suka duka pentas dunia'


4 Ogos 2012

Menu Istimewa Juadah Berbuka Puasa

As salam,


Hari-hari sebenarnya menghadap menu istimewa, namun begitu keistimewaan bagi setiap hari adalah berbeza mengikut mood tukang masak dan juga pembantunya....

Menu hari ini sungguh istimewa kerana memang dah lama mengidam nak makan nasi beriani abang belanja.  Oleh kerana hari ini hari cuti makanya Encik abang telah sudi turun ke dapur belanja nasi beriani.  Bukan belanja makan tau... tapi belanja masak... hahahaha... puan isteri sekadar membantu kerana memang tidak mahir lagi walaupun dah mencecah 18 tahun turun ke dapur bersama encik suami.  Sebenarnya masak memasak nasi beriani dan seangkatan dengannya memanglah kesukaan dan kepakaran encik suami.  Tetapi bab masak laksam atau solok lada memang tak boleh blah.... sebab itu sedikit kepandaian yang ada pada puan isteri... hehehe

Okey berbalik kepada menu istimewa hari ini, berikut puan isteri (tiba-tiba lah pulak) sertakan gambar dulu... nak dapatkan resepi kena tunggulah encik suami pulang dari rumah ibu puan isterinya ... boleh?  Insya Allah tak malam ni pagi esok puan isteri turunkan resepinya di sini.





mula dengan lauk dulu, kurma udang.  Asalnya nak buat kurma kambing, tak adalah pulak kena tempah kat Ikhwan Seri Iskandar petang esok baru ada sekilo RM18.00 RM33.00 boleh tahan juga harganya... kira boleh la... daging segar kan memang mahal skit berbanding daging kotak.




inilah dia nasi beriani abang belanja... okeh.  Semua encik suami yang buat puan isteri tolong goreng gajus dan kismis sajo. :)



ini pula jelatah aussie... kenapa?  sebab resepi tu dapat dari seseorang yang baru pulang dari Australia.  Bukan tak der jelatah cam tu kat Malaysia... tetapi ada bahan istimewa yang dibawa dari Australia.



dan.... menu paling penting sekali adalah jus oren... serta kurma...

erk... alamak gambar kurma tak masuk pulak...

Sekian dahulu menu istimewa berbuka puasa hari ini...



"Suka Duka Pentas Dunia"


Menu ringkas yang biasa-biasa

As salam,


Seperti biasa, biar pun peristiwanya baru semalam berlaku tidak bermakna ianya dah basi.  Semalam dan seperti hari-hari sebelumnya pada hari bekerja memang balik lewat sampai rumah hampir jam 6.30 petang.  Jadi menu untuk berbuka adalah sangat ringkas sahaja.

Tidak berhasrat nak tulis resepi lauk berkenaan di sini kerana ianya sangat ringkas, tetapi cukuplah sekadar tatapan gambar sahaja.


Layan sajalah.  Oleh kerana sampai rumah pun dah lambat, masak pun pakai campak-campak jer.


tempe goreng berkunyit


gayam bercili bunga kantan

temenung goreng masam manis


Itu cerita menu semalam, hari bekerja.  Hari ni.... cam ner nak masak baru tengahari jer dah tak der air.  Tanpa notis !!!
 Ingatkan kat Lembah Kelang jer...


'suka duka pentas dunia'

3 Ogos 2012

Cabaran ketika berada di jalan raya

As salam



Boleh tak kita samakan Cabaran hidup ini sama dengan Cabaran SEO?  Eh... gurau jer.  Sebenarnya banyak cabaran dalam kehidupan kita seharian antaranya cabaran ketika berada di jalan raya.  Yang penting cabaran ketika memandu.

Banyak kerenah yang harus kita hadapi.  Antaranya kita perlu berhadapan dengan keadaan jalan raya, sikap pemandu kenderaan lain (kereta, lori, motorsikal), sikap pejalan kaki termasuk juga sikap anak-anak ketika berada dalam kereta (bagi yang berkereta).


1.  Keadaan Jalan Raya
Jalan raya yang baru dibuat memanglah cantik, rata dan elok.  Terutama di kawasan perumahan yang penduduknya belum ramai lagi.  Bila dah lama sikit, macam-macam sampah ada atas jalan dan tepi jalan yang mengganggu laluan.  Dibuat pula selepas lori sampah mengangkut sampah, dibiarnya tong sampah berselerak tepi jalan.  Dan, tuan rumah tak pula perasan dan tak pula ada perasaan nak betulkan semula kedudukan tong sampah.  Bukankah memudahkan dan memberi laluan kepada orang ramai boleh dapat pahala? 

Itu belum kira keadaan jalan raya yang atau lebuh raya besar.  Kadang-kadang jalannya berlopak dan berlubang sana sini.  Mungkin tak sempat nak turap...

Sebagai pemandu kenderaan bermotor dalam apa jua situasi jalan raya hendaklah sentiasa berhati-hati dan berwaspada supaya cara pemanduan tidak mengundang bahaya kepada orang dalam kenderaan mahupun yang berada di luar.


2.  Sikap Pemandu
Sikap pemandu turut menyumbang kepada cabaran bagi pemandu yang lain.  Memandang tidak semua pemandu (sama ada berlesen atau tidak) mempunyai sikap memandu yang baik.  ada yang suka belok ke kiri tanpa memberi 'signal' sampaikan kita kat simpang ni dok tertunggu-tunggu.

Tidak kurang juga ada sebilangan pemandu yang suka memandu perlahan di laluan sebelah kanan.  Macam tak pergi sekolah pulak.  Kita nak potong sebelah kiri tak kena.  Ada pulak yang suka berhenti tiba-tiba (terutama) bila nampak simpang atau lorong yang nak dimasuk.  Geram jer... Tak boleh ke lajak ke depan sikit.

Kita juga yang kena berhati-hati dan beralah.  Mudah-mudahan tiada yang mendatangkan mudarat.


3.  Sikap Pejalan Kaki
Sikap pejalan kaki satu hal lain pulak.  Tak kira tempat dan masa kira nak berkepit saja.  Hoi... ini jalan raya la bukan taman bunga.  Ada pula yang berdedai-dedai dan berdoyon-doyon melintas jalan beramai-ramai (berjemaah la konon).  Wahai, memang la pemandu tak akan langgar.  Kan ke lebih baik jika berjalan ikut tertib, ingat sama orang lain dan pengguna jalan raya yang lain mereka juga ada hak dan nak kejar masa.  Bukannya nak tunggu kome ajer. 
Kalau tak kena langgar tak per lah... kalau terkena... sapa nak jawab.  Kita boleh kata ini jalan kita kita ada kuasa untuk guna jalan ni... tetapi kalau dah jadi apa-apa (nauzubillah) sapa yang tanggung deritanya.

Sama-samalah kita berwaspada dan berhati-hati.  Semoga dipermudahkan laluan kita.


4.  Sikap anak-anak dalam kereta
Sikap anak-anak.  Jika tidak ditegur dengan baik maka lagi lah mereka buat perangai.  Seelok-eloknya sebelum keluar dan sebelum memulakan perjalanan berilah pesanan kepada anak-anak supaya tidak berbuat bising di dalam kereta.  Kadang-kadang kebisingan anak-anak di dalam kereta terutama ketika memandu di jalan yang sibuk boleh mengganggu tumpuan.  Nak tekan brek tertekan minyak... nak belok kiri pi belok kanan ntah mana jer sampainya.
Anak-anak perlu ditegur dengan cara yang baik dan berhemah agar mereka mampu berinteraksi dengan baik dan mendengar cakap.


Banyak lagi sebenarnya cabaran yang harus dihadapi oleh pemandu.  Biar apapun cabaran yang mendatang yang pentingnya setiap pemandu haruslah mempunyai sikap bertanggungjawab dan mempunyai hati dan perasan untuk turut sama menjaga keselamatan diri sendiri, orang tersayang dan juga pengguna jalan raya yang lain.

Berhati-hati ketika memandu semoga selamat sampai ke destinasi yang dituju.



"suka duka pentas dunia"



2 Ogos 2012

Makna sebuah keselamatan

As salam








Keselamatan adalah Anda melewati hari ini tanpa berbuat dosa.

(Seorang Ahli hikmah)

Terbau makanan di tengahari

As salam,


Boleh agak apa perasaan ... secara tiba-tiba terbau makanan di tengahari di bulan puasa nie.  Bau tu datangnya dari rumah sebelah... memang menggoda sungguh.  terutama bau Mee Maggi...




la... selidik punya selidik rupanya dari bilik belakang rumah.... ha... kan dah kantoi... tak pose yer...

1 Ogos 2012

Dua keadaan

As salam,






Seorang hamba berdiri di hadapan Allah dalam dua keadaan. Keadaan yang pertama adalah ketika ia berdiri dalam shalatnya dan yang ke dua adalah ketika ia berjumpa dengan-Nya (di akhirat kelak). Maka barangsiapa menyempurnakan berdirinya dalam shalat, maka akan dimudahkan baginya berdirinya di hadapan Tuhannya. Sebaliknya, barangsiapa yang meremehkan berdirinya dalam shalat dan tidak menyempurnakannya, maka akan disulitkan baginya berdirinya di hadapan Tuhan-Nya. Allah berfirman: Dan pada sebagian dari malam, sujudlah kepada-Nya dan bertasbihlah kepada-Nya pada bagian yang panjang dimalam hari. (al-Insan: 26)

(Imam Ibnul Qayyim)
 
 
"suka duka pentas dunia"
 
 
.

Wordless Wednesday: Lion Stabilo vs Power Rangers

As salam,


Lion Stabilo

vs

Power Rangers



Satu lagi ciri-ciri eksploitasi lukisan anak-anak


"suka duka pentas dunia"
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...