FOLLOWER

10 Februari 2012

Terasa hati dan merajuk

Assalamualaikum dan selamat sejahtera 1Malaysia


Dalam kehidupan seharian, dalam apa juga aktiviti yang dilakukan kita memang tidak lari dari membuat keputusan atau menerima keputusan atas permohonan yang dimajukan.

Sesuatu keputusan tidak selalunya mudah dibuat dan sukar ditelah apa hasilnya apabila keputusan dibuat.  Namun tidak semestinya keputusan yang dibuat itu mampu mengembirakan semua orang.  Justeru terimalah apa juga keputusan yang diberikan dengan hati yang terbuka.



Proses membuat keputusan bukanlah sesuatu yang mudah namun tidak juga sukar apabila adanya garis panduan.  Hanya terpulang kepada individu untuk menerima keputusan atau garis panduan yang telah ditetapkan.

Dalam situasi kedewasaan ini perasaan terguris rasa tidak perlulah dilayan sangat kerana proses yang mendewasakan dalam berbagai situasi.  Seharusnya proses yang dialami sepanjang kedewasaan itu memantangkan cara kita berfikir dan bertindak.



Soal terasa hati (heart feeling) tolak tepi dan rajuk itu janganlah dilayan kerana perasaan itu tidak menguntungkan sesiapa.  Kita mungkin akan rasa bahagia bila melibat orang lain 'padan muka' sebab menyusahkan kita, tetapi ke mana pula kita selepas itu. 

Kita tidak selamanya hidup sendirian dan tidak selamanya kita menerima keputusan.  Suatu masa bila kita membuat keputusan ... saat itu... kita akan merasa betapa beratnya... beban yang dipikul.

Cukup-cukuplah dengan apa yang telah berlaku...


.

1 ulasan:

  1. Rajuk itu perlu, tapi kenalah diurus dengan baik supaya tak nampak buruk.

    BalasPadam

Komen anda tanggungjawab anda. Komen dan pandangan anda amatlah dihargai. Terima kasih atas pandangan yang diberikan.