FOLLOWER

8 Januari 2012

Suratan atau kebetulan

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,


Suratan atau kebetulan.  Kepada sebahagian orang bila dalam keadaan senang dia akan melupakan kesusahan dan sebaliknya kepada sesiapa yang sedang dalam kesusahan akan mengharapkan kesenangan.  Namun semua itu susah atau senang dalam sedar atau tidak kita sendiri kurang yakin adakah ianya suatu kebetulan dan memang suratan buat kita.

Penjelasannya begini, Yangbaik sering berhadapan dengan kawan-kawan yang sering berhadapan dengan kesusahan (tidaklah serius sangat) dan seringkali pula kesusahan itu secara kebetulannya mendatangkan kesulitan juga kepada orang lain.  Ini adalah kerana bila seseorang itu tiada, maka kerjanya terpaksa diambil alih oleh orang lain, keadaan ini kadang-kadang mendatangkan rungutan kepada sesetengah pihak.

Memang kita tidak sedar, bila kita sendiri dalam kesusahan dan secara kebetulan juga kita memerlukan bantuan dan kerjasama daripada orang lain.  Mungkin juga secara kebetulan kesusahan kita itu kita tidak sedar.

So, moral of the story is sentiasalah berbaik sangka dan berilah bantuan dengan hati yang ikhlas... paksaan pun tak mengapa.  Kehidupan ini ibarat roda, seketika kita di atas dan seketika pula kita dibawah dan berpusing ke atas pula...

Sekian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen anda tanggungjawab anda. Komen dan pandangan anda amatlah dihargai. Terima kasih atas pandangan yang diberikan.