FOLLOWER

12 Januari 2012

Apa sebenarnya hipokrit

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,


Apa sebenarnya yang dikatakan hipokrit?  Menurut kamus dewan pelajar edisi dua, hipokrit adalah orang yang berpura-pura berperangai baik atau munafik.  Adakah ini bermakna perkataan hipokrit itu sesuai digunakan untuk menggambarkan hubungan antara individu dengan individu lain.  Yangbaik agak keliru juga maksud perkataan hipokrit. 

Kadang-kadang perkataan hipokrit itu digunakan untuk menggambarkan seseorang yang berpura-pura baik dengan individu yang lain sedangkan dalam masa yang sama dia tidak menyukai orang itu.  Okey, bagi Yangbaik tidaklah salah jika kita nak berbuat baik sesama manusia walaupun pada satu masa yang lain dia tidak sukakan kita kerana boleh jadi dalam satu masa yang lain kita juga pernah tidak menyukainya. 

So, untuk win-win situation, bila orang buat baik kita pun terimalah kebaikannya walaupun baiknya itu ada makna.  Dan, walaupun pada ketika yang lain pula dia tidak pedulikan kita. 

Okey, itu kira adil lah kan.  Bila dia buat baik dengan kita kerana ada sebab tertentu bermakna kita termasuk dalam senarai sahabatnya.  Dan bila dia tidak pedulikan kita, tak perlulah kita berkecil hati.  Dalam satu masa lain dia pasti akan cari kita juga kan?... 

Sendiri fikirlah, apa pun yang kita buat tidak semestinya orang suka dan ada juga ketika tertentu kita tidak suka dengan perbuatan orang lain.  Itu semua adalah alasan dan sebab-sebab tertentu untuk menjadikan kita seorang yang matang dan dewasa dalam membuat pilihan dan bertindak.

p/s:  Catatan ini dibuat sempena Seminar NKRA SPRM di Dewan Al-Khawarizmi pada 12/1/2012.  Ada sesuatu yang istimewa di situ.... 


.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen anda tanggungjawab anda. Komen dan pandangan anda amatlah dihargai. Terima kasih atas pandangan yang diberikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...