FOLLOWER

11 Disember 2011

Sabar | Antara batas masa dan kekuatan semangat

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,


Sabar.  Itu antara ungkapan yang sering didengari bila berhadapan dengan pelbagai ujian dan cubaan.  Namun kita atau siapa saja yang mendengar ungkapan itu seolah sudah lali.  Kerana ia merupakan ungkapan standard dan skema.  Ada yang tak suka dengan perenggan ini.... Itulah hakikat.

Bukan bererti kita tidak sabar atau tidak mahu menerima nasihat orang lain untuk bersabar.  Setiap individu ada kekuatan dan jati dirinya sendiri dalam mengharungi ujian dan cubaan hidup.  Kesabaran itu ada tahapnya dan semua orang tidak mempunyai kekuatan yang sama untuk bersabar bila berhadapan dengan ujian.  Perenggan ini pulak macam boring jer... apa nak buat.

Anugerah kepada yang sabar itu memang banyak terutama dalam kehidupan berkeluarga.  Dan dalam perhubungan antara lelaki dan wanita yang telah berumah tangga... kesabaran amatlah penting, bukan kesabaran sebelah pihak sahaja sebaliknya semua pihak yang terlibat...

Tidak sanggup lagi berceloteh lebih panjang lebar kerana khuatir dan simpati yang masih mendalam terbuku di lubuk hati. 

Hanya kesabaran dan kekuatan iman mampu menjadikan kita insan yang bahagia... bukan atas penderaan ke atas insan lain sama ada secara fizikal atau mental... boleh faham?

Fikirkan dulu

.

1 ulasan:

  1. bila diuji sedikit kita cepat melatah, termasukla yna sendiri..

    alhamdulillah masih berpijak di bumi yg nyata :)

    BalasPadam

Komen anda tanggungjawab anda. Komen dan pandangan anda amatlah dihargai. Terima kasih atas pandangan yang diberikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...