Pageviews

09 Disember 2011

Cabaran berfesyen dalam dunia



Assalamualaikum dan selamat sejahtera,



Cabaran berfesyen dalam dunia sekarang dan dunia dahulu mempunyai ruang yang berbeza.  Jika dahulu kita terutamanya muslimah berhadapan dengan pemikiran prejudis terhadap cara berpakaian. 

Prejudis ini sebenarnya pada pandangan Yangbaik pada mulanya mungkin datang dari rasa saja-saja nak mengusik dan usikan itu sebenarnya satu cabaran dan ujian untuk menguji sejauh mana kekuatan jiwa dan naluri seorang muslimah untuk menutup aurat. 


Dalam perkara ini boleh kita katakan biarkan apa orang nak kata asalkan kita menutup aurat dan mengikut kehendak Islam.  Betul?  Dan kita tidak boleh kata apa orang nak kata bila kita buat kerja salah... kerana kata-kata itu tidak menepati keperluannya.  Betul?  Contoh... bila seorang wanita memakai pakaian yang tidak cukup benang, dia akan kata "ahhhh! biarkan, apa peduli orang nak kata apa bukan boleh ambil pun" dan bandingkan pula dengan ayat ini "pedulikan apa orang nak kata saya nak pakai tudung dan baju labuh, ini kan suruhan agama!" Lihat! ada bezanya kan?




Citarasa fesyen kita tidak sepatutnya dipengaruhi oleh keinginan atau kehendak pereka fesyen dan dunia fesyen semata.  Sebaliknya kita yang harus bahkan wajib bila berfesyen itu mengikut sunnah dan suruhan Islam, kerana hidup dan mati kita adalah untuk Islam.

Cerita di atas adalah sebahagian daripada realiti hidup kita seharian dan jika dicungkil mungkin banyak lagi cabaran-cabaran yang harus ditempuhi untuk mendapat keredhaan Allah dalam kehidupan.

Apa pula cabaran kalian dalam berfesyen?  Boleh kongsikan di sini.

2 ulasan:

  1. betul2 ramai yg bertudung sekarang pon sebab nak ikut fesyenn sedangkan aurat tu yg penting

    BalasPadam
  2. zaman sekrang ramai yg bertudung tapi xikut cara yg betul...

    BalasPadam

Komen anda tanggungjawab anda. Komen dan pandangan anda amatlah dihargai. Terima kasih atas pandangan yang diberikan.