Pageviews

21 Oktober 2011

Bajet 2012 | Dapat bonus tidak boleh boros atau kedekut

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,



Bajet 2012 telahpun dibentangkan.  Sama ada sedang dibahaskan atau sesetengahnya telah mula digerakkan dan ada sebahagiannya 'ditutup buku'.

Berita yang paling mendatangkan kegembiraan dikalangan penjawat awam adalah berkaitan pemmberian bonus dan kenaikan gaji.  Namun di sebaliknya berita berkenaan turut mendatangkan keresahan kerana harga barang sudah mula menjengah pintu untuk meningkat naik.

Sekadar ingatan buat diri sendiri, pemberian dan penerimaan bonus serta kenaikan gaji adalah semuanya rezeki yang dikurniakan Ilahi.  Mulai sekarang sediakan akaun untuk berjimat cermat dan elakkan berbelanja pada perkara yang kurang penting.

"Harta memiliki tiga tabiat. Jika seseorang selamat dari satu tabiat, maka belum tentu ia selamat dari dua tabiat lainnya. Dan jika ia selamat dari dua tabiat, maka belum tentu ia selamat dari tabiat ke tiga. Harta haruslah berasal dari sumber yang baik. Siapa diantara kalian yang pekerjaannya selamat dari dosa, sehingga ia tidak mendapatkan penghasilan selain dari yang baik? Apabila seseorang selamat dari tabiat ini, maka ia harus menunaikan hak-hak yang ada di dalam harta. Dan apabila ia juga selamat dari tabiat ini, maka ia tidak boleh membelanjakanya dengan boros ataupun terlalu kikir".  (Maimun bin Mahran)

Memang agak sukar untuk berjimat cermat, tetapi jika niat baik dan berkat kekuatan semangat kita akan berjaya.

Sekian.
"."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen anda tanggungjawab anda. Komen dan pandangan anda amatlah dihargai. Terima kasih atas pandangan yang diberikan.