FOLLOWER

28 Februari 2011

Mutiara: Jalan Mujahadah

Assalamualaikum dan selamat sejahtera 1Malaysia,




Barangsiapa mengoreksi batinnya dengan muraqabah (senantiasa merasa diawasi oleh Allah) dan ikhlas, maka ia akan menghiasi lahirnya dengan mujahadah dan mengikuti sunnah Nabi shallallahu 'alahi wasallam, karena Allah berfirman, 'Dan orang-orang yang bermujahadah untuk Kami, niscaya akan kami tunjukkan kepada mereka jalan-jalan Kami.' (al-Ankabut : 69)

(Al-Harits)

27 Februari 2011

Sejak bila Inas bertukar jadi Sofea

Assalamualaikum dan selamat sejahtera 1Malaysia,


Entah bila nama Inas bertukar jadi Sofea, tiba-tiba malam tadi si dua beradik kat atas tu tiba2 memanggil adik mereka dengan nama Sofea. 

Bila di tanya kenapa tukar nama adik?... Kata mereka saja suka2 lagipun nama Sofea kan sedap dan dah lama tak jumpa Sofea... Haa.....macam tak percaya pulak. Gara-gara rindukan Sofea nama adik sendiri ditukar.... hishh tak patut betul kome berdua ni...

Sofea, adalah nama kawan mereka suatu masa dahulu (macam lah lama sangat!), semasa tinggal di RPA Kg Makmur.  Pada awal tahun 2010 Sofea telah ikut Mummynya berpindah ke Perlis.  Jadi semenjak itulah mereka tak pernah berjumpa... Anak2, kadang2 mengigau tengah malam menyebut nama Sofea...

Sayangnya gambar mereka bermain bersama Sofea tak pernah di capture.  Sofea dijaga oleh Makcik An, jiran sebelah rumah dulu.  Tengahari atau awal petang Sofea akan pulang ke rumahnya di Tg Tualang setelah Mummynya pulang dari sekolah di Air Kuning.  Kami pula bekerja jam 5.00 atau 6.00 petang baru pulang.  Mana sempat jumpa Sofea.  Kalau dapat jumpa Sofea pun sekejap, kalau Mummynya lewat pulang kerana urusan di sekolah.

Kasihan anak-anak ku... kerinduan rupanya....

26 Februari 2011

Servis Kereta di Tiang Siang Sitiawan | Guna Petronas Syntium Dapat Mug

Assalamualaikum,


Catatan dibuat bagi pihak seseorang yang telah dengan gigihnya baru-baru ini servis Proton Exora 1.6 (MT) di Tiang Siang, Sitiawan.  Servis untuk kali yang ke berapa 'tak hingat'...

Antara kandungan dalam servis berkenaan adalah Petronas Syntium 800 SL 10W/30 ... dapat hadiah mug cantik macam dalam gambar kat atas (abaikan X kat bucu gambar)

Perkhidmatan yang disediakan oleh pihak Tiang Siang memang tip-top tetapi belum lagi mencecah 10/10 atau 9/10.  Semasa menunggu kalau boleh bawa laptop Toshiba Satellite L200 atau notebook 1Malaysia, iPad pun buleh jugak... naik tingkat 1 kat cafe ada ruang untuk berblogging atau berfaceblog kerana di situ ada ruang wifi percuma, sambil minum secawan nescaffe bersama roti bakar, agak2 nak santai lagi buleh makan aiskrim... Magnolia sherbet?... tak tengok lagi... rasanya tak der kot sebab peti aiskrimnya kecil jer.  Selain dari itu boleh merayau-rayau kat ruang pameran tengok jugak berbagai jenis kereta antaranya Honda, Toyota dan Perodua.  Dah puas merayau boleh baca surat khabar atau menonton tv.

Kalau nak beli kereta pun buleh juga.  Cari En Haship, layanannya memang memuaskan.

...

25 Februari 2011

Saya Mahu Women’s Wallet Polo Dari Fitrihadi.com

Assalamualaikum dan selamat sejahtera 1Malaysia,


 
Saya Mahu Women’s Wallet Polo Dari Fitrihadi.com

Giveaway yang mudah sangat-sangat oleh Fitrihadi.com.    

Untuk bersama-sama merebut wallet Polo itu... klik pada gambar di bawah.

sekian.

23 Februari 2011

Umpama menanam tebu di tepi bibir

Umpama menanam tebu di tepi bibir



Assalamualaikum dan selamat sejahtera 1Malaysia,

Terima tebu dari jiran, tetapi tiada siapa yang boleh uruskan.  Kesian anak2 tak tau cara makan, ummi nak buat pun masih dalam pantang... tak buleh la pulak nak ketuk2 dan kerat2 tebu tu.  Ada pembantu pun kesian juga, semua nak harapkan dia.  Ayah pulak asyik sibuk dengan kerja. Sudahnya setelah tempoh pantang tamat.... tebu pun dah kering... nak buat macam mana lagik... tengok jer la...

apa kaitan pulak dengan tanam tebu di tepi bibir...tiada kan

macam nie... tanam tebu di tepi bibir tu maksudnya; manis mulut bercakap tapi hati lain macam cakap tak serupa bikin jugak...

~~~~~~~~~~~~

Lisan orang yang berakal muncul dari balik hati nuraninya. Maka ketika hendak berbicara, terlebih dahulu ia kembali pada nuraninya. Apabila ada manfaat baginya, ia berbicara dan apabila dapat berbahaya, maka ia menahan diri.  (HR Bukhari dan Muslim)

22 Februari 2011

Apa yang gigihnya???

Selamat sejahtera 1Malaysia,


gambar:  ada kenangan di situ... ambil kat mana tak ingat... di situ ada beberapa orang x-men ... he eh... ex boss ler... salam boss... ada ke depa baca blog neh... bedal jer... hehehe

Dengan gigihnya menempek gambar2 yang dicilok entah dari mana...
cepat sungguh ingatan itu luput dari kotak pemikiran


21 Februari 2011

Ada apa dengan Faceblog | Korang ade???

Selamat sejahtera 1Malaysia,

SELAMAT DATANG DIUCAPKAN KEPADA SEMUA YANG SUDI HADIR KE THE FACEBLOG. TUJUAN FACEBLOG DIWUJUD IALAH ATAS DASAR UNTUK MENGUMPUL DAN MEMBINA SATU KOMUNITI BLOGGER KHUSUSNYA DI SELURUH MALAYSIA DAN DUNIA AMNYA. MARILAH KITA BERSATU DAN BERKERJASAMA DALAM MEMBANTU RAKAN-RAKAN BLOGGER KITA DI SELURUH MALAYSIA. SEPERTIFACEBOOK, KAMI JUGA MEMPUNYAI TUJUAN YANG SAMA IAITU MENJALINKAN HUBUNGAN YANG LEBIH ERAT ANTARA PARA BLOGGER DI SELURUH MALAYSIA SELARAS DENGAN TEMA YANG KAMI GUNAKAN IAITU SEAKAN-AKAN TEMAFACEBOOK. SERTAILAH KAMI DAN BERSAMA KITA MEMERIAHKAN DUNIA BLOG MALAYSIA.

TERIMA KASIH

Barang yang lepas | Meja

Assalamualaikum dan selamat sejahtera 1Malaysia,


"Barang yang lepas jangan dikenang, Kalau dikenang tentu menangis"

Barang yang lepas itu adalah meja ini yang tergambar di atas... disitulah dulu tempat yang banyak memberi pendedahan dan pengajaran serta jerit perit dan juga air mata....menangis yeeee..... eh larik jap.... keluar ke belakang... nak ke bilik air ada orang... so ...layan jer perasaan sendiri....

meja itu... suatu masa dulu letaknya di sini... eh bukan di bangunan ni... tapi bangunan satu lagi... tak nampak pulak...

terasa rindu nak ke sana... masih sudikah lagi mereka melihat ku.... ecehhhh  ayat merajuk pulak...

20 Februari 2011

Apa yang ditutup mampu mendatangkan faedah

Assalamualaikum dan selamat sejahtera 1Malaysia,


(koleksi gambar peribadi)

Apa yang ditutup? Mampu mendatangkan faedah kepada ramai orang dan juga kepada diri sendiri.  Antaranya aurat, bagi seorang wanita Islam auratnya dari sehelai rambut sehinggalah ke hujung kaki... huraiannya... bagi setiap wanita Islam mampu mengetahuinya dan sedia memahaminya kerana kita belajar mengenai itu di sekolah dulu...

Lainnya adalah seperti berikut:
Siapa yang menutupi aib seorang muslim maka Allah akan menutup aibnya di dunia dan akhirat.  (HR Muslim)

Huraian:
Faedah 1 - menutup aurat dapat pahala untuk diri sendiri dan juga kepada ibubapa atau suami.
Faedah 2 - tidak mendedahkan rahsia (aib) orang lain dapat pahala juga di mana rahsia kita akan terpelihara.



Sekian.  Semoga mendapat manfaat.

.

19 Februari 2011

Sesekali ujian menimpa | Bahkan berulang kali juga kesilapan yang hampir sama

Assalamualaikum dan selamat sejahtera 1Malaysia,


Dalam setiap detik kehidupan saat bahagia suka dan duka ada pasang surutnya.  Cuma kita sesekali lebih menumpukan kepada saat duka maka ketika itu kita akan merintih dan berkeluh kesah.  Hanya kerana kesusahan itu kita lupakan saat kita bersuka ria dan saat bahagia.  Sebaliknya kita juga akan lupa saat duka itu ketika kita sedang bersukaria. 

Catatan ini sekadar ingatan untuk diri yang sering alpa.  Agar tidak terlalu berkeluh kesah dengan ujian yang menimpa.  Kerana di sebalik setiap ujian itu pasti ada hikmah.

gambar hiasan:  koleksi peribadi - ingatan ketika saat indah dan bahagia...

Sekian.

18 Februari 2011

Tersalah panggilan atau panggilan kecemasan? (English)

Assalamualaikum dan selamat 1Malaysia,

Pernah atau tidak kita (saya dan kamu, atau kamu mungkin juga kamu) menerima panggilan dari orang yang tidak dikenali yang kadang-kadang macam panggilan kecemasan... nak percaya atau tidak pada panggilan itu?  terpulang...

Berikut adalah rentetan e-mail yang diterima untuk dikongsikan bersama...

...Its all started when I received a call from someone claiming that he was from Maxis and he asked me to shutdown my phone for 2 hours for 3g update to take place. As I was rushing for a meeting, I did not question and shutdown my cell phone.

After 45 minutes I felt very suspicious since the caller did not even introduce his name. I quickly turned on my cell phone and I received several calls from my family members and the others were from the number that had called me earlier - 3954380.

I called my parents and I was shocked that they sounded very worried asking me whether I am safe. My parents told me that they had received a call from someone claiming that they had me with them and asking for money to let me free. The call was so real and my parents even heard 'my voice' crying out loud asking for help. My parent was at the bank waiting for next call to proceed for money transfer. I told my parents that I am safe and asked them to lodge a police report.

Right after that I received another call from the guy asking me to shutdown my cell phone for another 1 hour which I refused to do and hung up. They keep calling my cell phone until the battery had run down. I myself lodged a police report and I was informed by the officer that there were many such scams reported. MOST of the cases reported that the victim had already transferred the money! And it is impossible to get back the money.

Be careful as this kind of scam might happened to any of us!!! Those guys are so professional and very convincing during calls. If you are asked to shut down your cell phone for updates by the service provider, ASK AROUND! Your family or friends might receive the same call.

Be Safe and Stay Alert!

Please pass around to your family and friend

sekian...berhati-hati...












17 Februari 2011

Ford Fiesta dan American Idol | Kontroversi atau Contest

Selamat sejahtera 1Malaysia,


inilah Ford Fiesta baharu... bacalah cerita terkini tenttang Ford Fiesta yang canggih manggih ni kat sini

Tak der makna kontroversi nyer... yang ada adalah Contest berkaitan Ford Fiesta dan dengan menyertai contest berkenaan, pemenang akan mendapat sebuah ford fiesta serta tiket untuk menonton American Idol yang terbaharu juga...

Wow... apa lagi yang ditunggu... tak nak cuba try test tengok dulu ker...


tak percaya... baca ceritanya kat sini

Ford Fiesta for American Idol

American Idol season is back! New judges, new drama, new winner. Wanna catch the American Idol Season 10 Semi-Finals live? Well Ford is going to make your dreams come true! Check out Ford contest featuring its new Ford Fiesta with a magic touch - Bluetooth with Voice Control. And stand a chance to win an all expense paid trip to watch American Idol Season 10. Shake this excitement through your followers!


satu lagi... churp churp share dari yangbaik.blogspot.com


Kasihani anak-anak itu

Selamat sejahtera 1Malaysia,

Sejahterakah Malaysia hari ini?  Mungkin kerana sejahtera atau sebaliknya, maka lelaki ini yang .... sampai hati... lihatlah... nak tulis taip apa lagi?... hanya gambar itu mampu mengukir apa yang tersirat...

sumber gambar dan berita:  Harian Metro (14 Februari 2011)

sudah gelapkah hati
sudah kaburkah mata
sudah hancurkah agama
mengapa dihancurkan pemikiran anak itu?...
sedih.... sayu... pilu....

.

16 Februari 2011

Perodua Kenari Kereta Kompak untuk keluarga Malaysia

Assalamualaikum dan salam sejahtera buat 1Malaysia,

Perodua Kenari merupakan kereta keempat keluaran Perodua yang mula dikeluarkan pada tahun 2000. Ia merupakan sebuah kenderaan MPV dengan 5 tempat duduk. Kenari mempunyai enjin 989cc, 3 silinder dan mampu mencapai kelajuan sehingga 88mph. Mengambil rekaan daripada Daihatsu Move L900.

Pada tahun 2004, telah dibuat beberapa penambahbaikan seperti pilihan warna dan variasi lampu.  Pengeluarannya telah diberhentikan sekitar tahun 2009.

sumber gambar:  mr google (telah disunting semula atas sebab nak dapatkan aura merah kenari... )

15 Februari 2011

Mereka berdua-duaan di KLIA pada hari Maulidur Rasul 1432

Selamat Sejahtera buat semua,

Gambar atas:  Alif dan Diena di KLIA pada tahun 2010 kerana hantar "kakak" balik beraya di Indon. Cerita di sebaliknya... sedih untuk dikenang, pahit untuk diceritakan... yang pasti inilah kali pertama mereka berdua (adik beradik) menjejakkan kaki ke KL dan pastinya KLIA juga... dan tak lupa juga ummi dan ayah juga baru kali pertama...

Dan... kali ini mereka berdua pergi lagi ke KLIA... kali ini alif dan ayah saja kerana hantar kakak; Kak Long Izatul ke New Zealand untuk belajar...course apa tak ingat la pulak...

Janjinya flight jam 6.30 petang.... rupa2nya hampir jam 9.00 malam baru berlepas... itulah perkhabaran yang diperolehi sebentar tadi...tak taulah jam berapa pulak nak sampai rumah (Perak).  Dah lah keluar tadi jam 8.00 pagi... 9.30 malam baru keluar dari KLIA... banyak pulak hentian nanti... berapa jam ha?

Selamat belajar kepada Firas Izatul Abdul Wahab.

Andai ada gambar2 yang sempat ayah 'tangkap' kat KLIA nanti buleh upload kat sini.

Hari ini cuti umum kerana Maulidur Rasul...

Sekian...

Saya Mahu Strawberry White Coffee Genting Highlands dari Eyriqazzz.Com

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,

Strawberry White Coffee Genting Highlands dari Eyriqazzz.com.  katanya kopi tu sedap, tetapi mengapa 8.5/10 jer... paling kurang 9.9/10 ker... eh hehehe pandai-pandai pulak nak buat jugjement lain...

Sebenarnya ini adalah penyertaan untuk small give away.  Memang teringin sangat2 nak rasa kopi tu... tak pernah jumpa lagi kat area sini...pergi Genting pun belum lagik... (malu....)

Okeh... nak cepat nih..... kopi yang eyriqazzz nak bagi tu cuma ada 7 paket jer... so sesapa 7 orang yang tercepat dapatlah....

sekian...

***UPDATED***

masuk dalam senarai ...7 terpantas.... tq

Rancangan Menarik Sempena Maulidur Rasul di TV3

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,

Dengan gigihnya mengemaskini catatan terkini di blog yangbaik sempena Maulidur Rasul 1432 Hijrah bersamaan 15 Februari 2011 Masehi.




Berikut adalah senarai program Istimewa Maulidur Rasul– Menghidupkan Sunnah Rasulullah di TV3 pada 14, 15 & 18 Februari 2011:


 
  • HIJAB DI KALBU- Isnin, 14 Februari 2011, 10.00 malam
Mengisahkan pasangan suami isteri, Iskandar seorang pengusaha rangkaian restoran makanan Thai dan Azizah pula mempunyai perniagaan aksesori wanitanya sendiri.Kedua-dua pasangan ini sangat taksub dengan kuasa mistik seperti tangkal, pelaris perniagaan dan pendinding. Salah satu daripada pelanggan tetap mereka adalah sebuah agensi pelancongan umrah dan ziarah. Pemilik agensi tersebut, Haji Abdullah, menawarkan agar keluarga ini mengikuti umrah dan ziarah selama 10 hari.Berbekalkan rasa terharu dan terhutang budi, Iskandar dan Azizah akhirnya bersetuju untuk menunaikan umrah, sebagai tanda penghargaan terhadap sokongan padu yang diberikan semenjak mereka memulakan perniagaan restoran tersebut 7 tahun lalu.

 
Pelakon: Sharifah Shahrizah (Eja), Arash Mohamad, Zain Saidin, Mubarak Majid, Sabrina Ali dan Wan Maimunah

 

 
  • MALAYSIA HARI INI (MHI)- Selasa, 15 Februari 2011, 6.30 pagi
Topik: Keperibadian Rasulullah S.A.WMulakan pagi anda bersama Wardina, Ally, Nurul, Abby ditemani Fedtri menerusi Malaysia Hari Ini (MHI) yang akan bersiaran secara langsung dari Masjid Tuanku Mizan, Putrajaya dan akan membawakan pelbagai topik bicara menarik bersempena Maulidur Rasul.

 

 
  • AL KULIYYAH SEMPENA MAULIDUR RASUL - Selasa, 15 Februari 2011, 10.00 pagi
Topik: Pengorbanan AbadiCinta Rasulullah S.A.W terhadap umatnya melebihi kasih sayang baginda kepada keluarga sendiri.Baginda berdakwah demi umatnya walaupun pelbagai rintangan dan dugaan dari musuh Islam menganggu malah sehingga ada ketikanya baginda tercedera.

 
Pengacara: Ustaz Mohd Fauzi MustaffaPanel Jemputan: Dr Uthman El-Muhammady (Felo Yang Amat Utama ISTAC ) dan Ustaz Fakhrurazi Abd Rahim (Jabatan Pendidikan Kota Bahru, Kelantan).

 

  • JEJAK RASUL: MUHAMMAD S.A.W UTUSAN TERAKHIR - Selasa, 15 Februari 2011, 11.00 pagi
Mengambil inspirasi sempena dengan hari kelahiran Baginda, episod khas Jejak Rasul: Muhammad S.A.W Utusan Terakhir pastinya akan membuka minda dan menambah ilmu di dada dengan himpunan pelbagai kisah yang dipetik dari Al-Quran dan Sunnah, serta diperkukuhkan dengan fakta dan hasik kajian saintifik mengenai nabi terakhir, Muhammad S.A.W

 
Pengacara: Haji Zainal Ariffin dan Haji Ahmad Noor Sulaiman

 

 
  • WANITA HARI INI (WHI) - Selasa, 15 Februari 2011, 12.00 tengahari
Topik: Mencontohi Keluarga Rasulullah S.A.W

 
Teruskan bersama TV3 menerusi Wanita Hari Ini (WHI), rancangan bual bicara popular khas untuk kaum Hawa yang akan bersiaran langsung dari Kompleks Balai Islam, Kota Bahru, Kelantan Darul Naim bersempena dengan sambutan Maulidur Rasul. Luangkan masa untuk menghayati bersama kisah dan perbincangan menarik mengenai kisah kehidupan keluarga Baginda Rasullah S.A.W

 
Pengacara: Azizah Ariffin dan Hazrena Mohd KassimPanel Jemputan: Ustazah Syarifah Hayati dan Wakil Pakar Agama dari Universiti Sains Kelantan

 

 
  • KONSERT SINAR MAULIDUR RASUL - Selasa, 15 Februari 2011, 3.00 petang
Hari penuh bermakna ini akan terus diceriakan dengan persembahan hebat barisan penghibur tersohor tanah air seperti kumpulan nasyid Rabbani, biduanita Negara, Datuk Sharifah Aini dan turut diserikan dengan penampilan Aishah dan Jamal Abdillah membawakan irama nasyid, zanji dan dendangan lagu-lagu bahasa Arab sempena meraikan hari kelahiran Nabi Muhammad S.A.W yang telah berlangsung di Pulau Wan Man, Kuala Terengganu pada tahun lepas (2010).Artis: Rabbani, Sharifah Aini, Aishah dan Jamal Abdillah

 

 
  • YANG TERPUJI - Selasa, 15 Februari 2011, 10.00 malam
Ahmad Muhammad, yang lebih dikenali sebagai Mamat merupakan seorang kanak-kanak yang nakal.Walaupun baru berusia 10 tahun, dia sering melakukan kegiatan seperti mencuri ayam, buah-buahan, menyakat orang tua dan kanak-kanak dan sebagainya.Dia sering melakukan kegiatan tersebut dengan kawan baiknya, Amir. Ibunya, Aminah puas menasihati anaknya agar berubah, namun tidak diendahkannya malah dia akan berpura-pura menjadi baik untuk seketika.

 
Pelakon: Fazli Daniel Ali, Zul Yahya, Fauzi Nawawi, Aida Aris, Zaidyansjah, Bob Lokman, Rashid Jaafar dan Taha Wahid

 
  • CEREKA PILIHAN: KAU YANG SATU - Jumaat, 18 Februari 2011, 1.00 petang

Adam, seorang mualaf yang masih lagi mencari agama dan mencari Allah Yang Satu.Adam yang juga merupakan seorang arkitek telah pergi ke sebuah kampung untuk mencari tempat yang sesuai untuk membina chalet dan telah menyewa sebuah rumah kepunyaan Pak Asan.Pak Asan seorang yang pandai dalam agama tetapi mengamalkan khurafat seperti menurun nombor.Pak Asan juga suka bercakap besar dan sering memburukkan orang kampung.Semua perkara yang dilakukan oleh orang kampung menjadi salah pada pandangannya.

 

Pelakon: Ako Mustapha, Abu Bakar Omar, Razali Buyung, Irma Hasmi, Norlia Ramly, Maimun Mutalib, Zain Saidin dan Roslan Salleh

 

 

  •  AL-KULIYYAH ISTIMEWA MAULIDUR RASUL -Jumaat, 18 Februari 2011, 5.00 petang

Topik: Bencana LisanMembicarakan kepentingan umat Islam berhati-hati dalam berbicara.Lidah manusia perlu bercakap (lisan) perkara-perkara yang baik.Elakkan bercakap (lisan) perkara yang buruk seperti fitnah, mencaci, menghina yang boleh membawa kepada bencana perpecahan.

 
Pengacara: Ustaz Mohd Fauzi MustaffaPanel Jemputan: YBhg. Sahibus Samahah, Mufti Kelantan, Ustaz Fakhrurazi Abd Rahim, Jabatan Pendidikan Kota Bahru, Kelantan.

 

14 Februari 2011

Mari Mengenali Baginda Rasulullah S.A.W | Tak kenal maka tak cinta

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Mari Mengenali Baginda Rasulullah S.A.W, bersempena dengan Maulidur Rasul (15 Februari 2011 bersamaan 12 Rabiul Awal 1432)
BIODATA RINGKAS BAGINDA RASULULLAH SAW

PENDAHULUAN

Pepatah Melayu ada mengatakan "Tak Kenal, Maka Tak Cinta". Demikianlah sikap kita terhadap Rasulullah SAW. Seseorang itu tidak akan menyambut kelahiran Rasulullah SAW jika tiada perasaan cinta terhadap baginda.

Malahan sesetengahnya langsung tidak mempedulikan Rasulullah SAW, seolah-olah tiada apa-apa keistimewaan dengan kelahiran dan pengutusannya. Menyedihkan lagi, sebahagian daripada umat Islam lebih mengingati kelahiran paderi ' St. Valentino daripada mengingati Rasulullah SAW, lebih mengingati biodata para artis daripada biodata Rasulullah SAW.

Beginikah kecintaan kita kepada seorang kekasih dan utusan Allah SWT? Justeru itu kita harus berasa bertanggungjawab untuk memaparkan biodata dan kronologi hidup Baginda SAW untuk tatapan dan ingatan kita bersama agar kita lebih mencintai kehidupan dan perjuangan Rasulullah SAW.

BIODATA RASULULLAH SAW

· Nama : Muhammad bin Abdullah bin Abdul Muttalib bin Hashim.

· Tarikh lahir : Subuh hari Isnin, 12 Rabiulawal bersamaan 20 April 571 Masehi (dikenali sebagai Tahun Gajah; sempena peristiwa tentera bergajah Abrahah yang menyerang kota Kaabah).

· Tempat lahir : Di rumah Abu Talib, Makkah Al-Mukarramah.

· Nama bapa : Abdullah bin Abdul Muttalib bin Hashim.

· Nama ibu : Aminah binti Wahab bin Abdul Manaf.

· Pengasuh pertama : Barakah Al-Habsyiyyah (digelar Ummu Aiman. Hamba perempuan bapa Rasulullah SAW).

· Ibu susu pertama : Thuwaibah (hamba perempuan Abu Lahab).

· Ibu susu kedua : Halimah binti Abu Zuaib As-Saadiah (lebih dikenali Halimah As-Saadiah. Suaminya bernama Abu Kabsyah).

USIA 5 TAHUN

· Peristiwa pembelahan dada Rasulullah SAW yang dilakukan oleh dua malaikat untuk mengeluarkan bahagian syaitan yang wujud di dalam hatinya.


USIA 6 TAHUN

· Ibunya Aminah binti Wahab ditimpa sakit dan meninggal dunia di Al-Abwa'(sebuah kampung yang terletak di antara Makkah dan Madinah).

· Baginda dipelihara oleh Ummu Aiman (hamba perempuan bapa Rasulullah SAW) dan dibiayai oleh datuknya Abdul Mutallib.


USIA 8 TAHUN

· Datuknya, Abdul Muttalib pula meninggal dunia.

· Baginda dipelihara pula oleh bapa saudaranya, Abu Talib.


USIA 9 TAHUN (Setengah riwayat mengatakan pada usia 12 tahun).

· Bersama bapa saudaranya, Abu Talib bermusafir ke Syam atas urusan perniagaan.

· Di kota Busra, negeri Syam, seorang pendita Nasrani bernama Bahira (Buhaira) telah bertemu ketua-ketua rombongan untuk menceritakan tentang pengutusan seorang nabi di kalangan bangsa Arab yang akan lahir pada masa itu.


USIA 20 TAHUN

· Terlibat dalam peperangan Fijar . Ibnu Hisyam di dalam kitab ' Sirah ' , jilid1, halaman 184-187 menyatakan pada ketika itu usia Muhammad SAW ialah 14 atau 15 tahun. Baginda menyertai peperangan itu beberapa hari dan berperanan mengumpulkan anak-anak panah sahaja.

· Menyaksikan ' perjanjian Al-Fudhul ' ; perjanjian damai untuk memberi pertolongan kepada orang yang dizalimi di Makkah.


USIA 25 TAHUN

· Bermusafir kali kedua ke Syam atas urusan perniagaan barangan Khadijah binti Khuwailid Al-Asadiyah.

· Perjalanan ke Syam ditemani oleh Maisarah; lelaki suruhan Khadijah.

· Baginda SAW bersama-sama Abu Talib dan beberapa orang bapa saudaranya yang lain pergi berjumpa Amru bin Asad (bapa saudara Khadijah) untuk meminang Khadijah yang berusia 40 tahun ketika itu.

· Mas kahwin baginda kepada Khadijah adalah sebanyak 500 dirham.


USIA 35 TAHUN

· Banjir besar melanda Makkah dan meruntuhkan dinding Kaabah.

· Pembinaan semula Kaabah dilakukan oleh pembesar-pembesar dan penduduk Makkah.

· Rasulullah SAW diberi kemuliaan untuk meletakkan ' Hajarul-Aswad ' ke tempat asal dan sekaligus meredakan pertelingkahan berhubung perletakan batu tersebut.


USIA 40 TAHUN

· Menerima wahyu di gua Hira ' sebagai perlantikan menjadi Nabi dan Rasul akhir zaman.


USIA 53 TAHUN

· Berhijrah ke Madinah Al-Munawwarah dengan ditemani oleh Saidina Abu Bakar Al-Siddiq.

· Sampai ke Madinah pada tanggal 12 Rabiulawal/ 24 September 622 M.


USIA 63 TAHUN

· Kewafatan Rasulullah SAW di Madinah Al-Munawwarah pada hari Isnin, 12 Rabiulawal tahun 11Hijrah/ 8 Jun 632 Masihi.


ISTERI-ISTERI RASULULLAH SAW

§ Khadijah Binti Khuwailid.

§ Saudah Binti Zam'ah.

§ Aisyah Binti Abu Bakar (anak Saidina Abu Bakar).

§ Hafsah binti ' Umar (anak Saidina ' Umar bin Al-Khattab).

§ Ummi Habibah Binti Abu Sufyan.

§ Hindun Binti Umaiyah (digelar Ummi Salamah).

§ Zainab Binti Jahsy.

§ Maimunah Binti Harith.

§ Safiyah Binti Huyai bin Akhtab.

§ Zainab Binti Khuzaimah (digelar ' Ummu Al-Masakin ' ; Ibu Orang Miskin).


ANAK-ANAK RASULULLAH SAW

1. Qasim

2. Abdullah

3. Ibrahim

4. Zainab

5. Ruqaiyah

6. Ummi Kalthum

7. Fatimah Al-Zahra '


ANAK TIRI RASULULLAH SAW

Halah bin Hind bin Habbasy bin Zurarah al-Tamimi (anak kepada Saidatina Khadijah bersama Hind bin Habbasy. Ketika berkahwin dengan Rasulullah, Khadijah adalah seorang janda).


IBU SUSUAN/SAUDARA SUSUAN

1. Thuwaibah 1. Hamzah

2. Abu Salamah Abdullah bin Abdul Asad


SAUDARA SUSUAN

1. Halimah Al-Saidiyyah 1. Abu Sufyan bin Harith bin Abdul Mutallib

2. Abdullah bin Harith bin Abdul ' Uzza

3. Syaima ' binti Harith bin Abdul ' Uzza

4. ' Aisyah binti Harith bin abdul ' Uzza


BAPA DAN IBU SAUDARA RASULULLAH SAW (ANAK-ANAK KEPADA ABDUL MUTALLIB)

1. Al-Harith

2. Muqawwam

3. Zubair

4. Hamzah ***

5. Al-Abbas ***

6. Abu Talib

7. Abu Lahab (nama asalnya Abdul Uzza)

8. Abdul Ka ' bah

9. Hijl

10. Dhirar

11. Umaimah

12. Al-Bidha (Ummu Hakim)

13. Atiqah ##

14. Arwa ##

15. Umaimah

16. Barrah

17. Safiyah (ibu kepada Zubair Al-Awwam) ***


Sabda Rasulullah SAW: "Sesiapa yang menghidupkan sunnahku, maka sesungguhnya dia telah mencintai aku. Dan sesiapa yang mencintai aku nescaya dia bersama-samaku di dalam syurga." (Riwayat Al-Sajary daripada Anas)

~~~~~~~~~~~~~~
Sumber:  email

12 Februari 2011

Di mana letaknya Setia

Selamat Sejahtera buat 1Malaysia,


Dengan gigihnya dipersembahkan lirik lagu "Setia" untuk dihayati dan diamati bersama... tak kisahlah lagu propaganda ke apa ker... yang penting ia mengingatkan kita untuk setia kepada negara kita yang tercinta ini, itulah Malaysia.


Demi negara yang tercinta

Dicurahkan bakti penuh setia

Demi raja yang disanjung tinggi

Kesetiaan tak berbelah bagi



Kepada pemimpin kepada rakyat

Khidmat diberi penuh taat

Sama bekerja sama berusaha

Setia berkhidmat untuk semua



Rela berkorban apa saja

Amanah bangsa tetap dijaga

Kami berikrar penuh setia

Untuk agama bangsa dan negara

11 Februari 2011

Baik bicara itu yang bagaimana?

Assalamualaikum dan selamat 1Malaysia,

Selamat pulang warga Malaysia (Pelajar atau pekerja) dari Mesir (Kaherah).  Setelah menjejakkan kaki di tanah Malaysia ini tentu lepas segala rasa gundah gulana yang berkecamuk dalam dada.  Semoga anda semua sihat dan selamat.


Kembali kepada tajuk... baik bicara itu bagaimana ya?

Aye dan anda semua tentu bersetuju baik bicara itu adalah bercakap dengan sopan dan tidak menyakitkan hati orang selain dengan nada suara yang sedap didengar. 

~~~~~~~~~~~~~~~

Semoga Allah merahmati orang yang baik bicaranya dan meraih kebaikan atau yang diam dan menghindari keburukan.(Ibnu Mubarak)

~~~~~~~~~~~~~~~

10 Februari 2011

Berapa anda dapat

Selamat sejahtera buat 1Malaysia,


Berapa anda dapat dengan nuffnang, boleh dapat ke RM100 sebulan?   Belum tentu kan?
Memang kalau diikutkan perasaan... tapi kenapa pulak nak ikut perasaan... tunjuk perasaan pun tak perlu.  Kerana tujuan kita buat blog adakah semata-mata kerana nuffnang... jangan buat kerja gilerrrr.... Biarpun ada blogger boleh dapat hingga ribuan ringgit sebulan... itu rezeki dia dan memang itu mata pencarian dia kot...




Bagi kita blogger yang tak berapa nak hidup lagi nih... berblogging seperti biasa jer... walaupun ada masa dan ketika terasa macam jelak kan... bila log in kat nuffnang... tengok tengok macam tak der perubahan dan tak ada peningkatan pun ... apa yang penting sekarang adalah kita bila berblogging biarlah sedikit sebanyak dapat memberi manfaat pada orang yang membaca...

layan jer...

9 Februari 2011

Sakura Chinese Tea Set dari al kesah

Assalamualaikum dan selamat sejahtera 1Malaysia,

Sakura Chinese Tea Set - Hadiah Kedua (tidak termasuk cookies kat belakang tu ... ).  Boleh juga dikatakan sebagai rezeki baby baru (Inas Insyirah)


Alhamdulillah!  Rezeki bulan Februari 2011 juga...dapat hadiah kedua bagi GA sulong sempena perayaan CNY oleh blogger al kesah.  Al kisahnya penyertaan berkenaan tidaklah dibuat di sini tetapi di blog yang suka suka.


Terima kasih kepada aida (penganjur) yang telah menganjurkan GA ini dan juga kepada chempaqa lavender cottage kerana aye dapat tahu GA ni dari beliau  Mungkinkah ini satu permulaan untuk membuat hobi baru....pengumpul pinggan mangkuk antik...


Kemenangan ini turut dikongsi bersama dengan 4 lagi peserta lain yang bernasib baik.  Peserta bertuah berkenaan adalah:
dan...


Meminjam kata kata penganjurnya "Tuah ayam nampak dikaki..tuah kita tak siapa yang menduga kan"

Sekian....

8 Februari 2011

Ada apa dengan dusta | Bukan kerana benci

Assalamualaikum dan selamat sejahtera 1Malaysia,

Mengapa berdusta?  Dusta, Tipu, Bohong maksud yang sama kan?  Meh tengok apa maksudnya kat kamus Dewan Bahasa dan Pustaka.... carilah kat http://www.dbp.gov.my/ ... (klik jer)


Apa yang kita dengar belum tentu betul kan? So kenapa nak cerita kat orang lain.  Sedangkan apa yang kita nampak pun belum tentu maksudnya sama dengan apa yang kita faham... jadi kalau berani pi jumpa orang tu sendiri tanya apa sebenarnya yang terjadi... tapi untuk apa pulak yang dok sebok2 nak tanya kan... dah lah masalah sendiri pun tak tertanggung nak pi tanggung masalah orang lain pulak...

Ada orang suka bercakap, walaupun maklumat yang dia dapat tak tepat atau tak lengkap... tapi sebab pandai bercakap nampak (dengar) macam betul jer... lengkap dengan tokok tambah nye...

Ada orang suka menipu... untuk (kononnya) nak menyelamatkan diri sendiri dan menutup kesalahan diri sendiri.  Tak tau pulak kerana penipuannya itu mampu merosakkan perhubungan orang lain.  Memang tak patut betul ini orang.... hush.... memang marah nei..


 
~~~~~~~~~~~~
Cukuplah seseorang dikatakan berdusta jika dia menceritakan setiap apa yang dia dengar.  (HR Muslim)

EGO tercalar retak lalu pecah membawa hati yang luka

Selamat sejahtera 1Malaysia,

Ego tercalar kerana kesilapan lama, lalu dibaiki ego itu agar tidak terlalu tinggi melangit
redalah sudah gundah gulana di hati yang semakin membukam memakan diri
membeku kaku melesukan diri

Kini...
Ego itu... biarpun masih ada parutnya
parut itu memberi beribu erti

dikhabarkan lagi ego itu tercalar lagi
hingga pecah berderai menyembah bumi
bagaimana nak akui kealpaan diri
kerna keizinan itu atas dasar simpati
namun simpati itu tidak bererti
bila kepercayaan itu terlerai dan berderai bak cermin yang hancur terhempas ke batu

Telah lama disimpan rasa itu
namun simpati dek desakan
Ego itu dilepaskan pergi
dengan pernuh kepercayaan dan keyakinan

Setelah apa yang terjadi
cukuplah kepercayaan itu
tak sanggup rasanya
dibiarkan ego itu dilukai lagi

Biarlah apa yang dikatakan
kerana resah dijiwa dan tenat di lubuk hati
tiada siapa yang mengerti

bukan kerna tangkai jering atau haji bakhil
tapi kerna sayangnya pada ego bukan alang kepalang
sukarnya mendapatkan ego itu....
biarpun harganya tak seberapa
namun itulah harta yang ada.

inilah ego yang dimaksudkan....catatan di atas sukarkah dimengertikan... biarlah ia menjadi rahsia peribadi pemiliknya yang sering terluka kerana terlalu banyak jarum yang patah di dalam peti hati...  simpati di dalamnya... biarlah ia menjadi lipatan sejarah dan benamkan saja ke dasar paling dalam di lubuk sanaaaaaaaaaaaaa

...

7 Februari 2011

Bukan nenek berjaga malam

Salam sejahtera 1Malaysia,


Nenek nenek si bongkok tiga
siang mengantuk malam berjaga
mencari cucu di mana ada
nenek ku kahwin ngan anak raja

Cucu cucu tak dapat lari
nenek tua banyak sakti
sekarang nenek nak cari ganti
siapa yang dapat dia yang jadi

... haaaa... ingat lirik lagu kat atas? Kalau tak ingat meh aye nak jelaskan

Ini adalah bakal nenek itu... sekarang gelarannya neng... itu kata pembantu aye...
nama penuhnya Inas Insyirah, lahir pada 4 Januari 2011.


ini adalah jejari 'nenek itu', yang sebelum ini aye katakan bahawa aye juga memiliki jejari runcing yang comel kan... ada ingat sekarang? kalau tak ingat pi belek lagi entry yang lepas lepas...


dan.... ini adalah rupa 'nenek' itu atau pun neng .... pada waktu malam, matanya bulat... ehhh tersepet skit sebab terkena cahaya lensa N95.... bulat matanya dari jam 10.30 malam hingga jam 3.00 atau 4 pagi... silap2 sampai jam 6.00 pagi....


ha.... ketika catatan in dilakar.... 'nenek' sedang nyenyak tidur.... lepas mandi petang nanti.... sambung tidurrrrr...zzzzzzzzzzzzz.... pas tu minum susus..... tidur semula.... tunggu nak berjaga... nak cari ganti pulak.... huhuhuuu

Milk A Deal : Pay RM10 for RM30 cash vouchers at Acmamall.com

Selamat 1 Malaysia,

Pay RM10 for RM30 cash vouchers at Acmamall.com

Acmamall.com is an online shopping mall with a regional presence offering beauty products, books, and various apparel. Delivery is also FREE for flowers, books and beauty products within Malaysia and Singapore.

6 Februari 2011

GEGAR 1,000 BLOG OLEH BEN ASHAARI

Selamat Sejahtera 1Malaysia,




Sekali lagi , Ben Ashaari telah membuat pengakuan mengenai satu kerja giler... beliau nak gegar 1,000 blog kali ini ... Amacam ? Ada berani ?? 1,000 blog dalam tempoh... hurm.. 3 hari bermula .... Sekarang !


Sangat mudah .. caranya , buat satu entri ...

1.LETAK HEADER BEN ASHAARI BLOG - siap

2.TAJUK GEGAR 1,000 BLOG OLEH BEN ASHAARI dan linkkan ke entri ini ! - siap

3.Tulis SAYA SOKONG DUNIA BLOG dan SAYA SUKA KERANA SAYA MINAT MENULIS DAN MEMBACA BLOG ! ANDA BAGAIMANA ?? - siap juga (2 kali taip tau)

4.Tinggalkan url anda diruangan entri ini (GEGAR 1,000 BLOG OLEH BEN ASHAARI) - siap (kira siap lah... lepas buat catatan ni aye tinggalkan url okeh)

TUTUP : 9 / 2 / 2011 , tepat jam 6 petang ... Bagaimana ? Berani ??

Siap juga akhirnya...buleh masuk dalam senarai dah lah kot... kalau ada tugasan lain lagi rasanya tak terbuat sebabnye aye bukannye rajin sangat... cuma suka baca dan suka menulis ... dan penyertaan ini juga sebagai tanda sokongan kepada BEN...yang rajin buat 'kerja giler", sampai aye pun dah terikut-ikut jugak...

sekian..

4 Februari 2011

Jangan tertipu

Selamat Sejahtera buat 1 Malaysia,


*
*
*
*
*
~~~~~~~~~~~~
Janganlah Anda tertipu dengan banyaknya amal ibadah yang telah Anda lakukan, karena sesungguhnya Anda tidak mengetahui apakah Allah menerima amalan Anda atau tidak.  (Hasan Al Bashri)

~~~~~~~~~~~~

erk.... apa kaitan gambar dengan catatan kat atas tu...????

sekian...

2 Februari 2011

Bila malam menjelma

Salam, (kadang-kadang keliru dengan ucapan ini kerna ada yang menyatakan ia tidak bagus... malas nak panjangkan cerita... asalkan tidak meninggalkan dosa atau masih boleh guna... gunalah yer)



Saban hari bekerja, ada ketikanya kerja sampai malam

bila kerja siang, petang pulang rumah... istirehat bersama keluarga...

bila malam pula, menunggu anak2 tidur sambil menonton berita di TV3 atau TV1 atau juga TV9...

sambil sambil tu jika anak tak tidur lagi.... meh masak mee pulak... kita jamu makan ramai ramai sambil rebut rebut mangkuk dan sudu... lalu tertumpah... adushhh..... berderai lah pulak air mata si kecil...tak per.... meh pujuk2 diamlah ... jom sambung makan apa lagi yang ada....anak-anak akan lekas tidurnya jika keletihan di siangnya kerana penat berlari petang tadi...

tiba-tiba....
-
-
-
-
-
-
-
-
-

berapa banyak - daaaaa
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
tiba-tiba telefon berdering... kadang-kadang sms saja dan ada ketikanya deringan untuk berbual... ringtone ape?... lagu .... kelapa bali...nyanyian amuk... apa tajuk nyer?... hhehee

siapa yang telefon?
kawan lama....ajak minum dan sembang-sembang... soal bisnesssss atau soal orang lelaki lahhhh apa lagi....

lalu ditinggalkan anak-anak dan anak mak mertua nih... kat rumah terkedu...

tidurlah anak-anak tadi bersama anak mak mertua (pak mertua dah lama meninggal)....

jika anak dah tidur dulu... tak susah nak keluar

jika anak tak tidur lagi... macam macam soal jawab... macam rancangan bual bicara pulak...

selamat malam dan selamat tahun baru kepada warga Cina dan semoga dengan kedatangan tahun arnab ini bertambah lemah lembut lagi dalam soal bicara dan perbuatan...

apa yang merepek nih....

dah

Apa yang menarik untuk digambarkan

Selamat sejahtera 1Malaysia,

Hari ini kita dikejutkan... walaupun dah lama tau tetapi hari ini atau semalam kita dikejutkan dengan kebangkitan suara rakyat di Mesir.  Keberanian dalam perjuangan menghadapi kemelut kehidupan yang tidak menentu.  Untuk itu juga tiada ulasan lanjut dari aye yang tak berapa nak keluar idea nak menaip... ketukan jejari di keybord ni terasa seakan kematu... ntah ke mana hilangnya bait-bait ayat itu ?



Begitu juga gambaran perasaan kita... tidak semua yang ada dalam perasaan dapat digambarkan dengan kata2... sesekali gambaran yang terlukis hanya difahami oleh insan manusia itu atau adalagi insan lain yang pakar .... barangkali... namun ia jarang sekali tepat.

dah .... layan jer...

Tanda Cinta

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,

sekadar berkongsi .... tanda cinta, boleh juga dijadikan bekalan untuk 14 Februari 2011.... erhhh hari ape yerk.... tak yah susah2... 


Diantara tanda kecintaan seorang hamba kepada Allah adalah banyak berdzikir (mengingat dan menyebut) nama-Nya, karena tidaklah Anda mencintai sesuatu melainkan Anda akan banyak mengingat dan menyebut-nyebut namanya.  (Ar Rabi' bin Anas)

1 Februari 2011

CD khurafat dah keluar!

Selamat sejahtera 1Malaysia,


CD Khurafat dah keluar?... Kenape tak tengok kat panggung jer... Tengok kat panggung lagi best giler..gempak habis, dengan sound effect yang debum.  Silap2 dapat tengok 'wayang percuma'...

Bab pi panggung lagi satu hal.  Aye memang dah lama sangat tak ke panggung wayang. Last pergi pun masa sekolah, itu pun pergi dengan kawan2 tengok cerita Azura... beli tiket dan tambang bas guna duit belanja sekolah... jenuh menyimpan... sekarang ni dah besau panjang walaupun dah kerja... dan dah kahwin jugak... tak berapa minat le... sorri yer... pengalaman masa tengok cerita Azura tu... dah cukup ... mengajar erti hidup... tak sanggup nak diulangi lagi... stop kat sini.

heh.... ini nak cerita tentang CD pulak... kalau CD cetak rompak mungkin dah berlambak kat pasaran sekarang... pergi jer kat pasar malam... tak pun ka kedai CD di kawasan 'gelap' pasti ada... Opsss jangan salah faham pulak... aye bukanlah dari kalangan peminat CD cetak rompak ... tak puas nak tengok...

cerita jer nak cari CD filem Khurafat... tapi sebenarnya aye ni kalau nak tengok bab seram sejuk... nih... memang rasa seram sejuk jugak... tengok dengan bantal jer la... hikikikik...

layan...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...