FOLLOWER

18 November 2010

Isu Makan Hati

Assalamualaikum buat 1Malaysia dan 1Dunia,

Dah lama tak update blog nih,... tadi dah nampak cam ada 'sawang' dok merayap-rayap.  So sebelum sawang buat sarang kat sini ada baiknya aye update sikit cerita kat sini.

Cerita yang nak ditulis ni aye dapat setelah nak 'mop' kat lantai mailbox... terjumpa artikel nih nak buang sayang so tempekkan je dulu kat sini.  Ada sesuatu yang mungkin boleh dijadikan panduan atau pengajaran... Kalau tidakpun sekadar mengisi masa untuk memenuhkan masa membaca...

Sumbernya... tak dapat dikenalpasti, tetapi mungkin boleh dipercayai...SELAMAT MEMBACA:

~~~~~~~~~~~~~~*****~~~~~~~~~~~~~~~~~

Pertembungan sains dengan Islam, mana nak dipilih?

Assalamualaikum wbh

Dalam artikel lalu saya telah menceritakan tentang pengaruh permakanan dalam pembinaan gigi yang cantik. Sila baca artikel saya bertajuk Agar gigi anak-anak tersusun rapi . Dalam artikel ini saya menceritakan pengalaman diberikan Allah anak sulung dengan memberikan anak manja ini makanan rapu.

Sebenarnya, melalui anak yang sulung ini, begitu banyak Allah memberikan ilmu melalui pengalaman membesarkannya. Alhamdulillah bersyukur saya di atas segala nikmat yang diberikanNya.

Dari tahun 1980 hingga 1985, saya mengajar di tiga buah sekolah dari SMK Sultan Ahmad Shah Cameron Highland, Sekolah Mahmud Raub dan akhir sekali di Sekolah Menengah Sains Raub. Saya mengajar subjek utama biologi tingkatan 4 dan 5 di samping beberapa subjek lain. Dalam subjek biologi ini saya menggalakkan pelajar saya untuk memakan hati kerana menurut sains, hati kaya dengan pelbagai khasiat seperti sumber zat besi yang sangat diperlukan oleh tubuh badan. Saya tidak pernah membuktikan sama ada benar dakwaan sains ini tetapi itulah yang perlu saya ajarkan kerana ia terdapat di dalam sukatan pelajaran biologi dari dulu sampai sekarang.

Para doktor juga telah diberikan ilmu yang sama iaitu hati sama ada hati ayam atau hati lembu mengandungi sumber zat besi yang tinggi yang sangat diperlukan tubuh. Namun Islam mengajarkan sesuatu yang bertentangan sama sekali dengan ilmu sains ini iaitu mafhumnya lebih kurang begini “Janganlah kamu makan organ dalaman”. Walau pun Nabi berkata jangan tetapi ulamak lebih menjatuhkan hukum makhruh dalam keadaan ini dan bukan mengharamkannya. Organ dalaman adalah organ selain daging yang terkandung dalam tubuh haiwan seperti:

1. Hati

2. Jantung

3. Paru-paru

4. Perut

5. Hempedal

6. Buah pinggang

7. Jantung

8. Buah pinggang

9. Telur ayam yang belum keluar dari perut ayam

10. Telur ikan.

Sains menggalakkan makan hati kerana khasiat zat besinya yang sangat diperlukan manusia sedangkan Islam melarang dari memakan hati ini. Mana yang anda pilih? Sains atau pesan Nabi Muhammad SAW ini?

Kembali kepada pengalaman membesarkan anak sulung 25 tahun lalu, setelah berbagai makanan rapu termasuk berbagai jenama minuman bergas diberikan, sewaktu anak saya berusia 2 tahun, ia sudah menghadapi satu masalah, beliau mudah letih dan tidak bermaya. Saya dan isteri membawa anak kesayangan ke klinik di Raub Pahang. Doktor Cina di klinik ini sangat rapat dengan saya dan isteri kerana isteri doktor ini mengajar matapelajaran Biologi di sekolah yang sama dengan Isteri saya.

Setelah membuat semakan dan ujian termasuk melihat di dalam kelopak mata bahagian bawah, doktor mengatakan bahawa anak saya sudah mempunyai masalah anemia atau bahasa mudahnya kurang darah atau lebih tepatnya darah anak saya ini kekurangan sel darah merah menyebabkan warna darahnya kurang merah. Doktor menasihati kami berdua agar memberikan anak sulung kami ini makan banyak hati seperti hati ayam. Doktor juga ada memberikan supplement untuk anak kami tersebut

Bermula dari saat ini setiap kali balik dari sekolah, sewaktu singgah di pasar Raub, saya akan membeli sekilo hati ayam untuk diberikan kepada anak disamping makanan ayah dan ibunya. Walaupun dengan supplement dan hati ayam yang diberikan, keadaan kesihatan anak saya semakin merosot. Ia semakin sangat mudah letih. Beliau hanya akan menjadi penonton apabila sepupunya bermain atau rakan-rakannya berlari berkejar-kejaran.

Perniagaan doktor ini semakin maju maklumlah saya kerap ke kliniknya boleh dikatakan setiap bulan selain dari sakit demam. Pada usia anak saya ini 4 tahun, doktor Cina ini dah surrender dan merujukkan kes anak saya ini ke Hospital Universiti Petaling Jaya. Saya dan isteri terpaksa mengambil cuti membawa anak menemui doktor pakar kanak-kanak. Anak saya diambil darahnya dan doktor minta anak saya dimasukkan ke dalam wad kanak-kanak. Bacaan hemoglobin dalam darah anak saya cuma 4.2 sedangkan orang biasa sepatutnya dalam lingkungan 12 dan ke atas. Allah saja yang mengetahuinya azab yang kami lalui. Hasil pemeriksaan doktor, mereka mengatakan anak saya kena anemia Talesemia (umur sel darah merah pendek berbanding normal 120 hari). Saya tidak ada ilmu ketika itu tentang apa itu (Talesemia). Saya menelefon kakak ipar saya di Tapah bertanyakan apa itu Talesemia. Subhanallah, penjelasannya sangat mengerikan. Kanak-kanak penghidap talesemia selalunya meninggal dunia sebelum usia mencecah 7 tahun. Adakah saya akan kehilangan anak sulung yang dikasihi?

Sudah tidak tahu apa yang perlu dibuat, saya berkunjung ke sebuah farmasi di Kajang mencari sesuatu yang boleh saya usahakan untuk mengubati masalah anak saya. Saya ternampak sebuah ubat supplement buatan Amerika dalam bentuk cecair bernama NUTROPLEX. Saya tawakkal membelinya dan memberikan ubat ini kepada anak saya. Alhamdulillah bacaan hemoglobin anak saya meningkat sehingga ada waktunya kepada bacaan 7.

Satu perkara lain selain masalah masalah yang telah disebutkan di atas, anak saya ini kerap sekali menghadapi demam secara purata 2 kali sebulan dari usia 2 tahun sehingga berusia 13 tahun. Pendek kata, sekolah memang terpaksa selalu tidak hadir kerana demam.

Begitulah masalah yang kami hadapi membesarkan anak sulung ini sehingga berusia 13 tahun. Kerap demam dan tidak bermaya serta mudah letih. Kemuncak masalah ini ialah bila satu ketika saya mendapat panggilan telefon dari isteri mengatakan anak saya terpaksa dimasukkan ke hospital kerana demam yang serius. Waktu ini saya sudah mula berguru dengan arwah guru saya. Segala masalah anak saya sudah sedia dalam makluman arwah guru cuma menanti saat yang sesuai sahaja untuk memberitahu kepada saya.

Dalam saat kebingungan mengenangkan anak dimasukkan ke hospital kerana demam yang serius, saya menelefon arwah guru saya. Setelah saya menjelaskan cerita sebenarnya, arwah memberitahu saya agar mencari sebanyak mungkin buah delima masak di mana-mana kampung dan berikanlah makan kepada anak saya. Alhamdulillah saya berjaya mencari agak banyak juga buah delima kampung dan saya menyuapkan kepada anak saya. Alhamdulillah selepas beberapa hari, anak saya dibenarkan keluar dari wad hospital.

Bermula dari saat inilah saya terpaksa akur sahaja dengan apa yang disarankan oleh arwah guru saya. Sebelumnya, saya memang banyak membantah kata-kata arwah guru, maklumlah saya lulusan universiti (biologi & kimia) sedangkan arwah guru sekadar pengamal perubatan tradisional dan tok guru agama. Arwah guru saya menasihati agar :

1. Elakkan dari makan sebarang organ dalaman seperti hati dsbnya.

2. Elakkan makanan rapu seperti coklat, maggi mee, twisties, ding dang, double decker, burger, naget, sausage dan sebagainya

3. Elakkan minuman bergas

4. Elakkan jeruk-jeruk kering dan basah

5. Makan sayur-sayuran yang berzat seperti sayuran hijau dan pahit.

6. Makan buah delima

7. Makan epal hijau.

Selepas tiada pilihan (doktor dan pakar sudah diusahakan) melainkan mencuba kaedah rawatan arwah guru semata-mata, akhirnya saya bersyukur kepada Allah SWT bahawa inilah kaedah yang tepat untuk merawat kes anak saya. Sejak dari saat ini, anak saya ini kelihatan semakin sihat dan segar dan akhirnya kekerapan menghidap demam pun telah menjadi sejarah. Syukur Alhamdulillah terima kasih kepada Mu ya Allah di atas rahmatMu.

Bermula dari saat ini saya sudah berpusing 180 darjah. Saya menyumpah kepada ilmu sains yang mengajarkan bahawa makan hati boleh membawa kebaikan kepada manusia. Saya menyumpah juga kepada diri saya yang selama ini mengajarkan kepada pelajar-pelajar saya satu ilmu yang sebenarnya membawa mudharat kepada manusia. Ampunilah dosa ku ya Allah kerana mengajarkan ilmu sesat di sekolah dahulu (ilmu makan hati untuk menambah darah).

Saya yakin bahawa saranan ilmu sains bahawa memakan hati haiwan adalah baik untuk menambah darah adalah ilmu songsang yang diajarkan oleh orang Yahudi agar umat manusia menjadi tidak sihat. Orang Yahudi ini beranggapan jikalau dunia ini dipenuhi oleh orang Yahudi semata-mata, alangkah indahnya. Mereka ingin membunuh umat lain selain Yahudi secara senyap. Tanggapan saya ini adalah berdasarkan bahawa orang Yahudi ini sangat mempelajari ilmu di dalam Al Quran dan hadis cuma mereka tidak beriman sahaja. Mereka ingin menggunakan ilmu ini untuk merosakkan dan membunuh umat Islam. Saya berkata demikian kerana ilmu sains dari barat mengajarkan untuk memakan hati sedangkan orang Yahudi , Amerika dan England tidak makan hati. Mereka juga tidak makan kepala ikan seperti disarankan Nabi sedangkan orang Melayu Islam di Malaysia makan hati dan kepala ikan.

Memakan hati bukan sekadar tidak membantu meningkatkan paras hemoglobin darah malahan memakannya akan mengundang pelbagai mudharat lain yang Allah dan RasulNya saja yang mengetahui dengan tepat. Pengalaman anak saya serta didiagnosed oleh doktor sebagai pesakit leukemia sudah cukup mengajar saya betapa mudharatnya memakan hati. Anak saya telah memakan hati ayam dengan begitu banyak sekali semenjak berusia 2 hingga 13 tahun. Subhanallah.

Kepada mereka yang taksub dengan ilmu sains dan perubatan moden, waspadalah, berbagai agenda tersembunyi dimasukkan oleh Yahudi dan Nasrani di dalam ilmu sains dan perubatan moden. Mereka mengajarkan tidak ada ubat bagi menyembuhkan penyakit seperti diabetes, jantung dan bengkak hati sedangkan Allah dengan jelas menyatakan setiap penyakit diturunkan Allah bersama ubat melainkan mati.

Kepada ibu bapa yang bakal mendapat kenaikan gaji baru pada Ogos akan datang ini, saya ingin berpesan bahawa kitalah sebenarnya yang banyak meracuni anak-anak dan diri kita sendiri dengan cara memberikan makanan yang sama sekali tidak sepatutnya untuk dimakan oleh anak-anak dan diri kita. Setengah manusia sangat redha dan seronok untuk diracuni dengan menghisap rokok, minum arak dan menghisap dadah.

Sekian wassalam wallahualam

Emjay

~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Catatan aye:  semoga memberi sedikit manfaat untuk kehidupan.

16 November 2010

Take Care

Assalamualaikum dan salam Sejahtera buat 1Malaysia dan 1Dunia



Sometimes I forget to ask, Are you ok?

Sometimes I even miss to say Hi

But it Doesn't mean that I Forgot u



Today is no special day and I have no particular reason for writing to you...



I have no news to tell you....

nor any problems to discuss with you....

or gossip to tell you...

It's only one of those happy moments...



when I thought of you...



and I would like to share these thoughts with you...



MANY SMILES BEGIN BECAUSE OF ANOTHER SMILE...





Always have good self esteem...

Take care of your friends, especially those dearest to you...

Take care of your body...



But most of all find time to relax...



Life gives Answers in Three ways,

It says YES and gives Whatever u Want,

It says NO and gives u Something Better

It says Wait and gives u the Best





A Big Hug from your friend...



15 November 2010

Pindah!!!!

Assalamualaikum dan salam 1Malaysia,



aye dalam mood nak pindah

nak pindah rumah....

nak pindah ofis...

nak pindah jawatan...

esok mula lapor diri kat tempat "baru"....

hehehehe.... baru yang dah kenal lama... !!!


isk isk isk.... kojer .... lagi... tak abih

mungkin juga tak pakai lori.... sebab pindah barang kecil2 jer tu pun angkut ngan exora....sian exora!  Barang besar2 let go jer kat jejiran tetangga... bukan free tau ...


tak lah sampai cam ni.... anak pun baru 2 jer..., yang banyakpun mainan depa jer sampai 2 3 bakul...

ha.... guna kotak2 terpakai... minta kat syariff.... nasib tak minta 5 hinggit... kalo tidak mau beratus hinggit melayang

sekian.... nak layan pc jap....

p/s:  terima kasih kepada semua yang banyak membantu.... semoga berjumpa lagi di lain peluang.... InsyaAllah.

Amy Search (youtube), Sudirman - Salam Terakhir (lirik)



Sudirman - Salam Terakhir



Sampaikan salam buat semua
Salam terakhir salam teristimewa
Kepada kau yang tersayang
Pada teman yang ku kenang
Pemergian ku ini tak dirancang

Usah bertanya mengapa aku
Mengucap salam terakhir kepada mu
Kerna waktu berputaran
Bimbang tak berkesempatan
Melahirkan kerinduan terhadapmu

( korus 1 )

Demi sebuah kenyataan
Yang amat menyakitkan
Aku yang tidak berdaya
Hanya berserah padaNya

( korus 2 )

Salam akhir
Salam yang teristimewa
KepadaNya ku memohon keampunan
MelaluiNya ku beri kemaafan
Kepadamu

( ulang korus1, korus2 )

Andainya aku punya waktu
Masih ku ingin mengulangi semula
Saat indah bersama mu
Sayang tak berkesempatan
Abadikan saja salam ku di ingatan

Salam ku yang terakhir



...... hati pilu dan sayu....

14 November 2010

The Chosen One

Assalamualaikum dan salam sejahtera buat 1Malaysia dan 1Dunia,


In a time of darkness and greed

It is your light that we need

You came to teach us how to live

Muhammad Ya Rasul Allah


You were so caring and kind

Your soul was full of light

You are the best of mankind

Muhammad Khaira Khalqillah

Sallu ‘ala Rasulillah, Habib Al Mustafa

Peace be upon The Messenger

The Chosen One


From luxury you turned away

And all night you would pray

Truthful in every word you say

Muhammad Ya Rasul Allah


Your face was brighter than the sun

Your beauty equaled by none

You are Allah’s Chosen One

Muhammad Khaira Khalqillah

Sallu ‘ala Rasulillah, Habib Al Mustafa

Peace be upon The Messenger

The Chosen One


I will try to follow your way

And do my best to live my life

As you taught me

I pray to be close to you


On that day and see you smile

When you see me

Sallu ‘ala Rasulillah, Habibil Mustafa

Peace be upon The Messenger

The Chosen One

Sallu ‘ala Rasulillah, Habibi Mustafa

Peace be upon The Messenger

The Chosen One

13 November 2010

Ada apa dengan 101% ?

Salam sejahtera 1Malaysia dan 1Dunia Bloggers,

perkongsian lagi tentang matematik dan pengurusan (mathematics & managements)



Ada apa dengan 101%

Jika dilihat dari perspektif matematik ia bersamaan dengan 100%... Mustahil kan?

seandainya beri lebih dari 100%, bagaimana?

sesetengah orang pernah pertikaikan macam nak bagi lebih dari 100%?  sedangkan itulah yang mampu diberi...

sekarang.... cubalah dan usahalah untuk memberi lebih daripada 100% ...
baca dalam bahasa Inggeris pulak...


How about ACHIEVING 101%?

What equals 100%in life?

Here's a little mathematical formula that might help

If:

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

Is represented as:

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26.


Then:

H-A-R-D-W-O- R- K

8+1+18+4+23+15+18+11 = 98%


And:

K-N-O-W-L-E- D-G-E

11+14+15+23+12+5+4+7+ 5 = 96%


But:

A-T-T-I-T-U- D-E

1+20+20+9+20+ 21+4+5 = 100%



THEN, look how far the love of God will take you:


L-O-V-E- O-F- G-O-D

12+15+22+5+15+ 6+7+15+4 = 101%

Therefore, one can conclude with mathematical certainty that:

While Hard Work and Knowledge will get you close, and Attitude will

get you there, It's the Love of God that will put you over the top!

12 November 2010

Sedikit tentang kejujuran

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

bercakap tentang kejujuran, jujurkah kita pada diri sendiri? atau masihkah ada kejujuran dalam diri kita.  kerap kali kita berhadapan dengan situasi di mana menggugat kejujuran secara langsung atau tidak. 

sesekali terfikir juga... banyak manakah kejujuran kita pada diri sendiri atau anak-anak, pada sahabat, pada bos, pada suami/isteri.... di mana letaknya kejujuran, apabila dusta menguasai diri, hanya kerana untuk menyelamatkan diri... tepuk dada, tanyalah iman...

~~~~~~~~~~

Jika kelak (pada hari kiamat) Allah akan menanyakan kepada orang-orang yang jujur seperti nabi Ismail, nabi Isa 'alaihimas salam [sebagaimana disebutkan dalam surat al-Ahzab ayat 7 dan 8] tentang kejujuran mereka, maka bagaimana pula dengan kita yang banyak berdusta?  (Fudhail bin 'Iyadh)

11 November 2010

CERITA KREATIF

Salam sejahtera, Salam 1Malaysia juga Salam 1Dunia...

Kali ni...dah macam kena histeri la pulak... rasa macam kena sampuk dek BA pun ada jugak... ntah tak pasal2 buat catatan tentang CERITA KREATIF pulak.  Walla!!!, memang tak kreatif tapi nak juga buat CERITA KREATIF... ini semua gara-gara BA.  Eh! ini bukannya paksaan tapi dah nak buat jugak... buat le..

apa jenis CERITA yang KREATIF aku nak buat neh... seingat tadi tak nak join, alih2 dah tinggal beberapa minit jer lagi... gatal pulak tangan ni... ngeeee... apa nak buat nak tidor pun mata tak boleh pejam, nak tidur  lena pun tak buleh... otak dok ligat memikirkan nak buat CERITA KREATIF... kalau tak buat rasa macam rugi pulak.. jenoh la nak perah otak neh..

weh!!... mamat ni pulak dok tersengih siap ikat gigi bagai lagi... ala kalu dah jong*** tu jong** la jugak... nko ingat buleh jadi cam Misha Omar ko.... udah la si Mamat bekas vokalis exist tu dengan macam2 kes dibuatnya... yang nko tersengih... macam senyum kambing yang sumbang tu pehal pulak...ngaco jer la...

oooo.... baru aye tau... tunggu malam Jumaat yer... esok hari Jumaat.  Aye tau ler cik pah tu lehernya jinjang (panjang ler), tak yah lah nak panjat2 cam tu kang terkehel pulak... sapa yang susah?  sudah tentu le mereka dan keluarga mereka jugakkkkk yang susah... Aye tak tau...


eh eh... yang Si Mon** dok susah-susah angkut anak an** tu pasal pulak?... biorlah lantak la hai... sibuk nak amik tau pulak...

aduyai... rajinnya si Mon** tu nyusun anak an** .  baru lepas mandi ler tu... nak berjemur pulak... kasi kering yerk... heheee.... tak kuasa la ... nak layan benda2 nih semua....


sesekali tengok, baik jugak si Mon** tu ... rajin jer buat kojer... bukan macam cek nab sekor nih... terbuntang depan pc... sampai kaki pun dah naik atas meja pulak... berat sungguh kes ni...kalau dah ketagih internet ke ketagih blog cam tu le kot... eh eh cek nab ke apa tuh... tak berapa clear water santuary resort pulak...

hmmm.... semua gambor dah tempek kat sini... CERITA KREATIF tak jugak jadik... cam ner nih...Nak ke BA layan catatan tentang CERITA KREATIF yang tak berapa nak kreatif nih... Perasan la sorang-sorang... kononnya di Alam Fana Cinta pulak dengan Fotograf.

Cukup la dulu kot... nak tambah banyak2 kang... panjang berjela2 pulak...merapu merepek meraban kat sini...

Sekian...CERITA KREATIF...

Pintu Kebaikan

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

"Buat baik biar berpada, buat jahat jangan sekali"
Kita dinasihatkan supaya buat baik tetapi berpada.
kita dinasihatkan juga supaya tidak berbuat jahat walaupun untuk sekali...

~~~~~~~~~
Jika pintu kebaikan dibukakan untuk Anda, maka bergegaslah menuju ke sana. Karena Anda tidak tahu kapan pintu itu akan ditutup.



(Khalid bin Ma'dan)

10 November 2010

Love This Feeling : Suka Perasaan Ini

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Ada satu masa dan ketika kita akan rasa selesa dan suka dengan rasa itu, bukan perasan.  Kalau perasan dah jadi macam syok sendiri pulak... layan jer.  Kita suka dengan perasaan itu kerana kita rasa selesa.  Terutama pada ketika cuaca panas atau sejuk yang tidak menentu.  Tiada kata yang dapat digambarkan untuk menceritakan tentang rasa suka dengan perasaan itu...

dahhh..... layan ler perasan pulak...

Ini nak buat cerita sikit tentang contact lenses ACUVUE.  Aye memang tak pernah pakai pun contacts lenses sebab rasa-rasanya masa belum sesuai lagik... Aye cuma pernah la tengok adik2 aye pakai. 

Dalam keluarga kami, rasa2nya abang2 aye ajerr yang tak pakai cermin mata (pulak).... kalau mak tu pakai sebab dah dok menjahit so... lama2 mata pun kabur... pakailah... tanya jugak tak cuba ke pakai contact lenses  ACUVUE?... tak nak nye... susah jer dah tua la... eheh mana ada syarat pulak pakai contact lenses ni untuk orang muda jer kan?... tak pernah jumpa pulak lagi.

nih nak berbalik semula ke Contact lenses ACUVUE keluaran Johnson & Johnson Sdn Bhd.  mereka sedang mencari sukarelawan dalam program yang diberi nama Voluntary Product Recall of Selected 1 • DAY ACUVUE® TruEye™ Brand Contact Lenses in Malaysia

so.... kepada pemakai dan penggemar contact lenses.... apa kata anda ke ACUVUE untuk mendapatkan maklumat dan keterangan lanjut....

mike mesti suka punya kalau mike ada perasaan 'Love This Feeling'.... weh!!!! ada contest juga.... senang jer... tengok gambar ni....
Love This Feeling...
Lepas tu klik kat sini http://asia.acuvue.com/my/av/love-this-feeling/explainPage.aspx , untuk lebih suka lagi dengan perasaan itu...

nak tunjuk mata sendiri pun ... tak pakai lagik... heheheh ....

iklan layanan masyakat untuk nuffnang dan acuvue daripada yangbaik.blogspot.com

AYA Awards 2010 - Tahniah kepada Ayah Saiful

Assalamualaikum dan salam 1Malaysia,

Flashback,... baca September 2010 yang lepas aye telah buat catatan promosi tentang AYA Awards 2010, yang kebanyakannya isi kandungan adalah dicopy paste dari littlemamadiary.  aye tumpang sambung cerita  jer...

Sedikit tentang AYA Awards 2010:
AYA Awards 2010 telah mengumumkan penerima anugerah di Panggung Bandaraya pada 7 November 2010. 

Ikuti cerita selanjutnya di AYA Awards 2010


Dan........ berikut adalah penerima anugerahnya....
*
*
*
*
ikuti kisah pengembaraan dan penggambaran beliau di Saifulnang.net


TAHNIAH!!!

Antara gembira dan nikmat

Assalamualaikum dan salam sejahtera,


Seandainya para raja dan para pangeran mengetahui kegembiraan dan kenikmatan yang kita rasakan (ketika menuntut ilmu dan beribadah kepada Allah), niscaya mereka akan merampas apa yang kita rasakan tersebut dengan tebasan pedang.

(Ibrahim bin Adham)

9 November 2010

Terima kasih TMNet

Assalamualaikum,

akhirnya setelah hampir-hampir 4 dekad hari, malam ni... dapat juga berstreamyx kat rumah...

manakan tidak semenjak hari deepavali (Jumaat) tak dapat nak berstreamyx kat rumah... ingatkan sebab tak bayar bil multimedia, semak punya semak... eh eh tarikh nya lambat lagi, lagi pulak berapa ringgit jer... bukannya ada tunggakan... tiap2 bulan beres bebbb..

semenjak hari Jumaat tu jugaklah ... bercuti streamyx kat rumah... bosan betul... nak update blog... harapkan catatan lama jer...

mujurlah pada petang tadi.. aye ternampak kelibat pekerja TMNet kat tepi jalan... siap dengan van bagai lagi.... baru terpikir... oooo patutlah... rupa2nya ada kaitan dengan talian streamyx ku yang hilang!!!!

Tapi kenapa lambat sangat TMNet bertindak?  dah hampir 4 hari baru dapat detect talian streamyx takder...

Macam ni... nampaknya pihak TMNet perlu cari mekanisma baru dan kaedah baru untuk mengesan talian yang terputus dengan cepat dan pantas.  Jangan pulak kerana kami pengguna di kawasan 'pendalaman' di pinggirkan....

akhir kata, terima kasih bebanyak kepada pihak TMNet kerana kesedaran itu, biarpun terlewat... kerugian di kedua-dua pihak tetap ada kan?...

Sekian.

Hari Berjalan Sedunia

Assalamualaikum dan selamat sejahtera buat 1Dunia dan 1Malaysia juga,

Hari Berjalan (kaki) Sedunia @ The World Walking Day, adalah satu perayaan untuk meraikan satu pergerakan mudah yang kita lakukan hampir setiap masa dan setiap hari.  Berjalan kaki mampu membakar kalori, menguatkan otot, membentuk badan dan membantu membebaskan tekanan di minda.  banyak lagi faedah yang bakal diperolehi daripada perkara mudah itu hanya jika anda suka berjalan kaki. 

Ketahuilah bahawa Nestle Malaysia akan menganjurkan The World Walking Day pada 21 November 2010, mulai jam 6.30 pagi hingga 11.30 pagi bertempat di kawasan berhampiran anda... Dimana? 

Berikut adalah tempatnya:















1.  Kuala Lumpur: Padang Bola, Taman Tasik Titiwangsa

2.  Penang: Polo Ground, Jalan Sepoy Line

3.  Kuantan: Padang MPK 1

4.  Johor Bahru: Taman Sri Stulang

5.  Penampang: Sports Complex Stadium

6.  Kuching: Waterfront


Ingat!!! Tarikh Sama Masa Sama
Untuk gambaran dan maklumat lebih jelas sila klik kat twitter dan juga di laman web Nestle

p/s:  catatan khidmat masyarakat untuk Twitter dan Nestle dari yangbaik.blogspot.com
 
Sekian, selamat berjalan kaki... kalau aye ada peluang nak juga ke sana .... mana tak wehh masuk PERCUMA, dapat T-Shirt dan breakfast lagi... kalau Nestle yang sediakan breakfast... memang tak pernah tewas punya ...
 

Kenapa paksa-paksa neh

Assalamualaikum,

he... nak citer bab paksa memaksa memang tak rela.
tak rela di paksa dan tak suka juga memaksa orang

itu kes memang susah sebab bila dah tak suka paksa orang
makanya susah senang tanggung sendiri....

neh... bab orang yang suka paksa-paksa orang pulak
tak tengok ker, tak nampak ker apa masalah orang....

weiiiiiiiiiiiii


tak suka la....

:-P

:-D

:-p

Yang Cantik dan Yang Indah

Salam Sejahtera 1Malaysia,

catatan ni tentu dah biasa anda baca dan biasa jugak aye baca dan tengok kat mana-mana blog atau melalui email yang diterima. 

dipaparkan sekali lagi untuk tambahan koleksi catatan...


~!~!~!~!~!~!~!~!~!~!~!~!~!~!~!~!~

Beauty of Mathematics!!!!!!!

1 x 8 + 1= 9

12 x 8 + 2= 98

123 x 8 + 3= 987

1234 x 8 + 4= 9876

12345 x 8 + 5= 98765

123456 x 8 + 6= 987654

1234567 x 8 + 7= 9876543

12345678 x 8 + 8= 98765432

123456789 x 8 + 9= 987654321



1 x 9 + 2 = 11

12 x 9 + 3 = 111

123 x 9 + 4 = 1111

1234 x 9 + 5 = 11111

12345 x 9 + 6 = 111111

123456 x 9 + 7 = 1111111

1234567 x 9 + 8 = 11111111

12345678 x 9 + 9 = 111111111

123456789 x 9 +10= 1111111111



9 x 9 + 7 = 88

98 x 9 + 6 = 888

987 x 9 + 5 = 8888

9876 x 9 + 4 = 88888

98765 x 9 + 3 = 888888

987654 x 9 + 2 = 8888888

9876543 x 9 + 1 = 88888888

98765432 x 9 + 0 = 888888888


Brilliant, isn't it?

And look at this symmetry:

 
1 x 1 = 1

11 x 11 = 121

111 x 111 = 12321

1111 x 1111 = 1234321

11111 x 11111 = 123454321

111111 x 111111 = 12345654321

1111111 x 1111111 = 1234567654321

11111111 x 11111111 = 123456787654321

111111111 x 111111111 = 12345678987654321
 
indahnya matematik....

Merungut untuk hilangkan stress

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Dalam kehidupan kita seharian, ada saja yang tak memuaskan hati dan kehendak kita.  Macam-macam permintaan yang perlu kita turuti dan dalam masa yang sama macam-macam arahan juga perlu kita ikuti berserta bermacam-macam peraturan.

Dan, ada ketika kita perlu luahkan rasa tidak puas hati... dengan cara yang berhemah.  Bukan memandu sahaja yang berhemah, meluahkan perasaaan juga perlu berhemah.  Mengapa berhemah?  Untuk lebih nampak sopan dan beradab dan dalam masa yang sama tidak membebankan orang lain yang mendengarnya.

Merungut tidak salah, kerana ia untuk melepaskan apa yang terpendam di hati seperti rasa tidak puas hati.  Namun selepas dilepaskan segala rungutan tu... sambung lah semua buat kerja sambil memikirkan apa yang dirungutkan tadi... adakah ianya perlu diterima atau tidak..

Sehingga kini dulu rungutan di pagi hari... jangan tension yer baca rungutan nih... kita sama-sama belajar...
untuk melepaskan rasa yang terpendam supaya dapat diteruskan kehidupan untuk hari ini dengan lebih rasa ceria dan gumbira....

Sekian...

8 November 2010

orang yang paling sibuk

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,

siapa yang paling sibuk????

Nabi Muhammad S.A.W seorang Rasul dan Nabi masih ada masa untuk bersama keluarga

teringat satu petikan... tapi tak ingat baca kat mana dan siapa penulisnya...
"Orang yang paling sibuk adalah orang yang paling banyak masa lapangnya"

nampaknya kita yang tak sibuk ni... memang tak der masa lapang

atau dengan kata lain... orang yang banyak masa lapang tu orang yang paling sibuk lah ...

layan...

p/s:  tunggu mr. NUFFNANG tambah BE (Buffered earning), BE lama dah jadi ME (metered earning) pulak... tapi tak juga ditambah2... nak buat iklan apa lagi yer?

Ola Monday!!!

Salam Sejahtera,

Hari Isnin.... sering diperkatakan sebagai Isnin yang Biru... Mengapa yerk?... Sebab hari Isnin adalah "Monday Blues"... hehehehe. 

Main-main jer... dah tiga cuti.... nih... broadband pun ikut cuti sama... sambut pesta cahaya yang tak berapa nak bercahaya... manakan tidak... pagi2 hujan, bila malam menjelang penuhlah dengan kelkatu malam mencari cahaya, makanya sebahagian lampu pun terpaksalah di'korban'kan... terutama kat ruang tamu... on ajelah lampu kat porch tu... kasi can kat exora berpesta cahaya ngan kelkatu...

sekian sahaja kisah 'monday blues' aye....

apa pulak kisah isnin biru kalian.....ada rasa2 nak share, silakan...

7 November 2010

Lalai lagi dengan kemudahan yang ada

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Lalai lagi!  Kita sering lalai dan alpa dengan tugas dan tanggungjawab terhadap sesuatu perkara apabila kita tertalu tekun dengan sesuatu perkara yang lain.  Mengapa?  Kerana... mungkin juga kita ambil mudah dengan kemudahan yang telah diberikan atau dengan kebebasan yang telah ada. 

Apa yang perlu dilakukan?  Sentiasa beringat dan berwaspada dengan kemudahan yang diberikan dan beringatlah juga kesannya apabila kita tidak lagi ada kemudahan itu.  Bersediakah kita untuk hadapinya?  Kuatkah kita untuk berhadapan dengan situasi baru yang memang cukup baru ...

Sesekali teringat dan baru tersedar bahawa kemudahan dan kesenangan yang kita ada itu mungkin memang tidak lama dan tidak selamanya ia menjadi suatu kemudahan dan kesenangan kepada kita.  Mengapa?  Kerana sekiranya kita tidak bersyukur dengan apa yang ada... apabila kemudahan itu ditarik balik... saat itu akan terasa betapa berat dan susahnya... dan saat itu tidak berguna lagi sebarang sesalan, apa yang penting kerjasama dan berguna pada itu adalah kekuatan untuk menghadapi kehilangan itu.

~~~~~~~~~~~~~~~~
Salah satu bentuk kelalaianmu terhadap dirimu sendiri adalah Anda berpaling dari Allah, yaitu saat Anda melihat sesuatu yang dimurkai oleh-Nya, lalu Anda berlalu begitu saja tanpa melakukan amar ma'ruf nahi munkar karena takut kepada orang yang tidak bisa memberikan manfaat maupun mudharat bagi Anda. (Abu Abdurrahman al-'Umari az-Zahid)

5 November 2010

GIVEAWAY PINK RIBBON KEYCHAIN

Salam sejahtera, salam 1Malaysia dan bersua lagi,
Tiba2 rasa macam kena histeria pulak, terpukau dek kecantikan rantai kunci riben warna pink. Lansung terus nak join contest pulak... dah agak lama jugak tak join contest atau GA ...

GA diberi nama GIVEAWAY PINK RIBBON KEYCHAIN dianjurkan oleh no-no-eumi.

Aye tau GA ni dari mama ada blog.

Untuk join GA ni sila ke ke blog no-no-eumi 

Sekian adanya... terima kasih, selamat mencuba!!!!! (ayat skema pulak...) 

Apa cerita malam tadi?

Salam,

ulang tajuk catatan:  Apa cerita malam tadi? dan tambahan lagi... cerita tentang keputusan Pilihanraya di Bukit Sapi dan Galas.  Dua-dua kawasan berkenaan telah diungguli oleh BN.  Tahniah kepada BN

cerita kedua tentang Money Boy dalam siri 999 di TV3, tak habis pun tengok nye... dari jalan cerita permulaan dah dapat agak... memang dasar... tak nak sambung lagi...

cerita ketiga:... tentang hari ini... Cuti Umum Sempena Hari Deepavali...

Stop Dulu... jumpa lagi

:-)

saya suka juga

4 November 2010

Siapa Nik Zaris Nelydia Senrose dan Ahmad Durrah

Siapa Nik Zaris Nelydia Senrose dan Ahmad Durrah


Assalamualaikum dan salam sejahtara,

Siapa Nik Zaris Nelydia Senrose dan Ahmad Durrah.  Dalam sedar dengan tidak... bukan kerana minda di bawah sedar dan tiada kaitan dengannya.  Telah beberapa kali beberapa pencarian berkenaan nik zaris nelydia senrose singgah di blog YB,

Siapa dia...antara ringkasan yang YB dapat, hasil dari pencarian dengan Cik Google, didapati bahawa nik zaris nelydia senrose adalah seorang artis baru yang memegang watak sebagai Anisa dalam drama Ahmad Durrah di TV3 dalam Slot Zehra.



Suka dengan watak Anisa?... nampaknya 'Anisa' adalah seorang gadis ayu yang sopan dan sedap mata memandang.... dan mungkin agak berbeza dengan 'Anisa' yang berada di luar.  Apa-apa pun itu hanya lakonan di pentas dunia.

Dan cari punya cari lagi .... oih... betul2 punya cari nih... yer lah nak tahu jugak siapa dia yang jadi bahan carian di internet... tak macam YB... tidak popular pun ... perasan!!!!

Dari pengamatan YBe, nik zaris nelydia senrose rupanya pernah jugak berlakon dalam drama SPA Q dan mungkin juga beberapa drama lain yang YB tak perasan dan tak ingat tajuk...

Dan (lagi) last but not least... jumpa lah gambar nye... tak sanggup YB nak tengok nyer... minta maaf lah tak sanggup jugak nak tempek gambar tu kat sini, sebab bukanlah YB ni suka sangat bab bab kontroversi yang melibatkan peribadi individu.   Apa yang penting di sini, bagi YB ... semua itu adalah dasar hak peribadi individu dan kisah lampau yang mungkin tak ingin diingat lagi oleh pemilik nama berkenaan.   Sama macam kes Tiz Zakiyah yang cantik manis dan beberapa artis yang telah dan akan mencipta nama... harapan semoga bukanlah semua artis pernah mengalami situasi 'gelap' dan seksa sebegitu sebelum mencipta nama...


p/s:  belum berkesempatan lagi melihat slot Ahmad Durrah, walaupun dah beberapa episod... kesian kan... tak der lah... tak penting sangat tu... kalau ada masa nanti nak curi2 tengok gak...


Terima kasih baca entri ini, Siapa Nik Zaris Nelydia Senrose dan Ahmad Durah?

hari ni okey ker?

Assalamualaikum,

apa mood anda hari ni?

sekadar ... okey jer?

atau pun... oke!!!!

walau apa pun situasinya... semoga anda dan saya (aye lah..) okey sentiasa dan akan bertambah baik lagi...

esok kan cuti... hari Deepavali... dapat cuti panjang.... 3 hari...

kalau balik kampung atau berjalan-jalan (makan angin) berhati-hati di jalan raya...

itu jer..

Nasihat secara rahsia

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

memberi nasihat kepada orang bukanlah sesuatu yang susah, yang menjadi susah adalah apabila nasihat itu tidak masuk akal dan orang yang dinasihat itu tidak dapat menerima nasihat.

mengapa perlu memberi nasihat kepada orang lain andainya diri sendiri tidak ternasihatkan

memberi nasihat kepada orang juga perlu kepada masa dan tempat yang sesuai bukan boleh diberi pada sebarang masa atau tempat.  kerana semua orang itu ada maruah dan harga diri, biarpun dia perlu diberi nasihat namun dia ada air muka dan maruah.... HARUS INGAT ITU...

~~~~~~~~~~~~~~
Barangsiapa menasihati saudaranya secara rahasia, maka ia telah menasihatinya dan menghiasinya. Dan barangsiapa yang menasihati saudaranya secara terang-terangan (di hadapan orang banyak), maka ia telah mencemarkan nama baiknya dan mengkhianatinya.

(Imam asy-Syafi'i)

3 November 2010

nak cari glamor

Salam,





orang buat blog awak pun nak jugak

orang buat duit dengan blog awak pun nak jugak

orang buat stori the mori yang best-best melatop... awak ntah ke mana

kononnya nak glamor dan kaya dengan blog

tapi tak jugak, manakan tidak

buat stori nak dengan tidak jer

nak usaha lebih skit tak nak...

asyik nak menempek entry orang jer

pass tu gaduh le tak der orang nak bagi komen

nuffnang pun tak berapa nak singgah bagi BE (Buffered Earning)

yang ada pun ciput jer... yang lebihnya... tunggu la berkurun lagi baru nak tambah...


opppsss........... peace... ada yang terasa atau aye yang syiok sendiri...

Nuffnang Premiere Screening – The Chronicles of Narnia: The Voyage of the Dawn Treader

Salam,

Just for information and for sharing also for making this blog always updated... lol

Nothing much, just read the sypnosis of The Chronicles of Narnia: The Voyage of the Dawn Treader, which was taken from nuffnang directly... peace!!!

Return to the magic and wonder of C.S. Lewis’ beloved world – via the fantastic Narnian ship, the Dawn Treader. In this new installment of the blockbuster “The Chronicles of Narnia” motion picture franchise, Edmund and Lucy Pevensie, along with their cousin Eustace and their royal friend King Caspian, find themselves swallowed into a painting and on to the Dawn Treader. As they embark on an incredible adventure of destiny and discovery, they confront obstacles beyond imagination.

picture credit to http://www.gsc-eonbankcard.com/
Thanks

Biru Mata Hitamku

Salam,

akhirnya bukanlah penghujung kepada perubahan
kerana perubahan itu perlu untuk kebaikan
melakukan perubahan bukanlah kerana tidak tetap pendirian
melakukan perubahan adalah untuk kepuasan diri namun dalam masa yang sama tidak menjadikan perubahan itu sebagai satu alasan untuk menukar pendirian

tetapi andaikata pendirian itu menyusahkan diri sendiri
tidak sukar kan untuk ubahnya
manusia perlu ubah pendirian supaya tidak rigid dengan situasi semasa

tambahan pula sekarang harga minyak Petrol Ron 97 dah naik
mujurlah namun sampai bila pula Ron 95 tak naik harga
tiada jaminan kan?

semua mampu berubah
hatta harga sebiji bawang sekalipun
kerana perubahan itu ada dalam diri kita
dan kita perlu adaptasi perubahan itu dengan bijak

2 November 2010

perlu tanya ker sebelum ubah pendirian

Salam,

eh eh... nak tanya skit, kalau nak ubah template or design blog nih perlu ke tanya pendapat orang lain?

hm... aye rasa macam nak tukar pulak design nih... tapi sayang lak ngan warnanya... ini semua sebab pengaruh Red Mummy.

eh... apa pulak pendirian aye tu... bukan kerana dipengaruhi oleh Red Mummy, tetapi sebab kaler nya merah yang membuatkan rasa macam mengancam jer... lagi pulak macam sedap jer mata memandang... merah kan warna berani... dan bersemangat...

tunggu lah sehari dua lagi kot, rasa-rasa nak tukar nanti warna apa pulak yerk?....

merah - tanda berani
putih - tanda bersih
biru - tanda bersatu atau juga kuasa
kuning - warna di Raja...

macam warna bendera Malaysia pulak...

lain-lain warna akan aye pikiorkan ...

antara marah dan pandangan mereka

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

catatan pasal marah lagi ker? bosan ker... entah la, tak tau nak buat catatan aper?
tak tentu pasal nak buat pasal marah pulak.  Agak2 nanti apa pandangan mereka?

hmmm....

layan jer la dulu apa yang ada kat sini...

jangan marah ya...

bunyi nya macam keras sikit...

~~~~~~~~~
Kemarahan pada ahli maksiat hanya terjadi ketika pandangan Anda tertuju ke arah mereka. Namun ketika anda berfikir tentang hukuman akhirat yang akan mereka terima, maka rasa kasihan akan menyergap hati Anda.  (Abu Sufyan ad-Darani)

Sambungan cerita bulan November lagik

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,

bertemu kembali pada 1 November 2010 hari ini
gambar seperti yang dicatatkan petang tadi  .. peristiwa pada pagi 1 November 2010

Pen Sheaffer yang diterima daripada Unit Pentadbiran... ball pen warna hitam terima kasih.  Pen siap ada nama aye, gambar pemiliknya... biarlah rahsia.
Jam dinding diterima daripada Kelab E-Village... ada lambaian di situ... Insya Allah bila sampai waktunya akan aye ke sana juga... doa2kan semoga murah rezeki.  Terima kasih kepada AJK Kelab yang telah bersusah payah...
Hiasan dinding dari Unit Keselamatan.  Cantik! warna ungu/purple... bentuk hati dengan bunga Rose warna ungu, suka sangat2... terima kasih banyak2 kepada staf Unit Keselamatan terutama kepada Kak Zana (BFF) kerana dia tahu favourite kaler aye...
Sekian adanya cerita bergambar untuk 1 November 2010.  Insya Allah jika ada kelapangan akan ditempekkan pulak gambar-gambar lain yang ada kaitan dengan cerita ini...

1 November 2010

Cerita tentang November 2010 jugak

Assalamualaikum dan salam sejahtera,
Sumber gambar:  Mr. Google... thanks

saja nak mengendeng jap, nak buat cerita juga tentang peristiwa yang bakal berlaku dan telah berlaku untuk bulan November 2010.  Apa yang pasti kejadian ini akan dan telah berlaku untuk diri aye sendiri

Jom lihat senarai peristiwa berkenaan:~

1 November 2010:
~  Perhimpunan bulanan peringkat ofis - dah berlaku pagi tadi
~  Penyampian hadiah untuk staf yang akan bertukar ... sedey2 - dah berlaku jugak pagi tadi semasa perhimpunan bulanan
~  Kena buat ucapan jugak sempena majlis perpisahan, simple jer - dah berlaku
~  Jamuan perpisahan, lagi le simple jer...

3 November 2010:
~  Temujanji dengan doktor di Klinik Kesihatan Kg Gajah - kena cuti ker tak yah, selalunya sampai sekerat hari kat situ... minta2 tak yah lah cuti

5 November 2010:
~  Hari Deepavali - ada aku kesah?... ada!!!! dapat cuti panjang sikit... 3 hari

10 November 2010:
~  Hari gaji untuk bulan November - wei awalnya... jimat2 yer

16 November 2010:
~ Lapor diri di tempat kerja baru... nak citer ke tak nak? alah tak yah la...

17 November 2010:
~ Hari Raya Qurban - satu hari jer cutinye... nak mohon cuti tambahan rasa segan pulak sebab baru jer masuk kerja kat tempat baru. Well, kita tengok dulu cam ner dengan suasana tempat baru... amik feel dulu lah
sumber gambar:  Mr. Google
(eh eh November untuk Topaz yek...)

okeh... buat masa nih... itu dulu

jangan salah sangka

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Rehat sebentar sementara mencari Peogeot 307 atau Celcom Blue atau Celcom Xpax atau juga rahsia kemenangan pasukan bola Kelantan dalam Piala Malaysia 2010
Gambar hiasan

Masih juga mencari rahsia resepi Pizza Hut berkeju yang baharu serta Blueberry Blackberry atau iPad yang paling canggih sehingga kini....

Masih juga mencari kot-kot Lisa Surihani sudi singgah kat blog nih atau juga Fazura, lagi suka kalau Datuk Siti Norhaliza yang singgah... suka sangat2...
layan dulu...

~~~~~
Jangan berikan ilmu Anda kepada orang yang tidak mau menuntutnya. Jangan Anda tebarkan mutiara kepada orang yang tidak mau mengambilnya. Dan jangan gelar dagangan Anda di hadapan orang yang akan menghancurkannya.  (Yazid bin Maisaroh)