FOLLOWER

31 Oktober 2010

apa yang sibuk sangat tu?

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Entah apa yang disibukkan sangat tak berapa pasti, sibuk dengan Selamat Tinggal Bungaku, sibuk lagi dengan Salam Terakhir hingga terlupa nasihat doktor Ibu hamil perlu tidur yang cukup dan rehat secukupnya...

Namun blog punya pasal terkadang nasihat itu terabai.  Sibuk sangat...Apa yang dikejar...

Mungkin juga BE dari Nuffnang atau juga ME yang tak berapa nak hidup.  Walaupun bukan kerana nuffnang, mungkin juga kerana churp churp, tetapi churp churp tiada kaitan dengan blog pulak rasanya churp churp lebih dekat dengan Twitter cuma kalau ada cerita churp churp dan twitter dalam blog tentu meningkat sikit SEO

he?!!! SEO pulak... paham pun tak berapa sangat... dok sibuk jer lebih...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mendekatlah kepada Allah dengan meninggalkan hal-hal yang dapat menyibukkanmu dari (mengingat) Allah Subhaanahu Wata'aala! Dan ketahuilah, sesungguhnya tidak ada yang lebih menyibukkanmu dari (mengingat) Allah kecuali hawa nafsumu sendiri.  (Abu Bakar al-Warraq)

30 Oktober 2010

Selamat Tinggal... bukan untuk selamanya, pergi tak lama, seketika cuma

Salam Sejahtera buat seisi alam, semoga sejahtera hidup dalam kebahagian dan kesejateraan juga...


Selamat Tinggal Bungaku
(dipinjam dan tribute to Cikgu Humairi yang terlebih dahulu mengucapkan selamat tinggal...)


selamat tinggal bungaku
aku bermohon pergi dahulu
terima kasih seruanku
jasamu untuk diriku

ke timur atau utara
tak tentu di mana nak tujukan
setitik air mata
dititis dan dibuang jangan

sekiranya aku masih
berada nun jauh di balik awan
salam bahagia
khabar yang gembira ku kirimkan

inikah akhir bertemu
bila nian kan berjumpa lagi
ingatlah pesanan ku
jaga baik diri sendiri

..... selamat tinggal juga untuk semua sahabat-sahabat yang tinggal di Pusat Latihan UiTM....

29 Oktober 2010

Hadiah Qurban di Kemboja

Assalamualaikum dan salam sejahtera buat 1Dunia dan 1Malaysia,

Terlebih dahulu terima kasih tidak terhingga kepada  eQurban.com yang sudi memilih Denaihati.com sebagai platform untuk berkongsi rezeki dengan teman-teman blogger. eQurban.com adalah sebuah syarikat Malaysia yang menyediakan khidmat qurban lembu di Kemboja sempena Hari Raya Aidiladha. Keunikan eQurban berbanding syarikat lain kerana lembu yang disediakan adalah ternakan usahasama eQurban dengan Koperasi Muslim Kemboja. Harga untuk satu bahagian qurban juga sangat kompetitif iaitu hanya RM230 untuk sebahagian. Setiap peserta qurban akan mendapat sijil setelah qurban disempurnakan dan kepada yang berminat untuk melihat proses qurban juga boleh diuruskan.

Pada tarikh bersejarah 29 September 2010, aye telah membuat catatan mengenai Promosi Qurban di Kemboja oleh eQurban.com dan Denaihati.  Tujuan asal catatan berkenaan adalah untuk menyertai contest anjuran Denaihati.com, namun atas dasar yang sama dengan Denaihati.com iaitu dengan semangat Hidup Untuk Memberi aye buat catatan berkenaan.  Tujuannya adalah untuk sama-sama berkongsi rezeki dengan qurban dengan saudara Islam di Kemboja.

Alhamdulillah pada 28 Oktober 2010, Denaihati.com telah mengumumkan pemenang contest berkenaan.  Pemenangnya adalah etomyam @ myjazmanie.com dan tpinky.blogspot.com serta yangbaik.blogspot.com (aye lah tu).  Terima kasih tidak terhingga kepada Denaihati.com kerana telah memilih aye sebagai salah seorang pemenang.  Kira-kiranya dah tergolong dalam insan yang terpilih.  :-)

Secara tidak langsung hadiah Qurban yang berupa 1 bahagian lembu bernilai RM230.00, akan disumbangkan kepada penduduk Islam di Kemboja pada Hari Raya Qurban yang akan datang. Alhamdulillah.  Semoga dimurahkan lagi rezeki kepada Denaihati.com dan eQurban.com.

Daripada Aisyah r.a Nabi Muhammad s.a.w. telah bersabda yang bermaksud: “Tiada suatu amalan yang dilakukan oleh manusia pada Hari Raya Qurban, yang lebih dicintai Allah selain daripada menyembelih haiwan qurban. Sesungguhnya haiwan qurban itu pada hari kiamat kelak akan datang berserta dengan tanduk-tanduknya, bulu-bulunya dan kuku-kukunya, dan sesungguhnya sebelum darah qurban itu menyentuh tanah, ia (pahalanya) telah diterima disisi Allah, maka beruntunglah kamu semua dengan (pahala) qurban itu.”(Riwayat al-Tarmuzi, Ibnu Majah dan al-Hakim)

Sekian.

Apa yang sulit dengan hawa nafsu

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

kita memang tak kuat, cuma kadang-kadang kita jer yang rasa kita kuat, apa lagi kekuatan yang kita ada, terutama kaum wanita... kuat menangis!!!! yer.... tak caya, opppsss.... nanti ada yang kena gam nih...

~~~~
Tidak ada sesuatu yang lebih sulit aku obati selain dari hawa nafsuku sendiri. Terkadang aku berhasil mengalahkannya, tapi di lain waktu ia berhasil mengalahkanku.


(Sufyan ats-Tsauri)

28 Oktober 2010

aku keliru bila kau kunci pagar itu...

Assalam,

nak tulis ringkas jer, hari ini hari bermulanya kekeliruan aye, kekeliruan yang terasa amat sangat menikam dalam sanubari dan jiwa raga serta terbenam dalam dasar hati, semakin bertambah detik dan waktu itu, semakin aye keliru.... :-((

mengapa aye keliru, biarpun keputusan itu telah dibuat dan semua telah tahu apa ceritanya, datang pula cerita lain, yang perlu aye beri perhatian dan menambah perit dan keliru, aye nak ikut atau tidak, jika aye ikut aye kena banne (), kalau tak ikut pun kena jugak....

dah keliru, aye ikut keputusan itu, tapi datang lagi keputusan lain yang menyebabkan sebak di dada semakin membukam... tak tahu mana nak luah.... nantilah... akan aye adukan keliru ini kerana kunci kepada keliru itu ada di sana......

di mana?

kat




mana lagi....


kalau bukan di tikar....



opss. sejadah la.... akan aye adukan.... mohon diberi petunjuk dan kekuatan untuk hadapi kekeliruan ini semoga terlerai yang kusut itu....


..

sehari sebiji epal makan bersama cik epal dan Dr Rozmey

Assalamualaikum dan salam sejahtera

sehari sebiji epal. yang biasa kita jumpa epal hijau dan epal merah. ada sesiapa pernah jumpal epal yang berwarna selain dari hijau ata merah... tunjukkan!... ada satu lagi nih, agak2 aye lah mungkin sebab dia suka makan epal kot maka adalah dok sibuk-sibuk sekarang nih.... sampaikan sharinginfoz pun buat citer tentag dia gak... nak tau siapa?... atau apa?

jom layan dulu gambar2 nih....



adakah ianya epal merah?.... (sumber gambar dari mr google lagik.... tak der lagi gambar koleksi sendiri)
 




atau epal hijau?  (sumber gambar dari en. google jugak)

 
bukan jugak....ia adalah....
*
*
*
*
*
*
*
*
*
taraaa....
*
*
*
*
*
*


nih.... haaa. cikepal... eh eh cik epal.... huhuhuu.... sori yek... pinjam sat header blog mike...
 
betul aye tak tipu bukan saja2 buat catatan nih... weh betapa berat mata membaca berat lagi tangan nak menaip dan beratlah jugak nak memerah otak cari idea untuk buat catatan ... tiba2 keluar pulak citer nih... tentang Cik Epal...dari Sharinginfoz dan beberapa blog lagik... yang tak sempat aye nak catatkan kat sini... hehehehe sori lagi...

baca juga jawapan dari Cik Epal mengapa lama menghilangkan atau kenapa cik epal privatekan blognye.  suka tak?

....
dah la... nak buat catatan yang paling panjang nih... memang tak pernah dibuat rajin cam ni...
oleh kerana semua orang suka makan epal apa kata hari ni kita cuba pula selusuri pula khasiat epal.  Catatan ni aye dapatkan dari Dr Rozmey.  ala... Datuk Dr Rozmey... pengasas Herba Prima dan sekarang nih nampaknya dah mula bergiat dalam dunia perfileman pulak...okeh okeh itu citer la pulak....

sekarang meh kita layan apa apa kelebihan dan khasiat epal hijau:

1. Membantu mencegah pembinaan kolesterol dalam dinding salur darah.

2. Mengurangkan risiko penyakit jantung.

3. Membantu kesihatan membran paru-paru.

4. Membantu kesihatan tulang dengan menambah bahan kimia (boron) pada mineral tulang.

5. Membantu kesihatan sistem kardiovaskular dengan mengekalkan tahap kolesterol darah.

6. Membantu mengekalkan berat badan.

7. Mengurangkan tekanan penyakit asma.

8. Mengurangkan risiko barah.

9. Adalah digalakkan untuk memakan epal bersama dengan kulitnya kerana sebahagian kandungan vitamin C terletak di bawah kulitnya.

10. Untuk mereka yang mempunyai masalah sembelit atau sistem penghadaman, kisarkan epal hijau dengan saleri dan minum setiap pagi sebelum sarapan. Amalan ini dapat membersihkan saluran usus serta membuang toksid dengan pantas menerusi sistem pencernaan. Zat masam epal hijau sememangnya merupakan pembersih tubuh yang sangat baik.

11. Untuk kesegaran kulit wajah pula, potong epal hijau dan rendamkan seketika dalam air batu selama 5 minit. Kemudian letakkan hirisan epal hijau tersebut di atas muka dan biarkan selama 15 minit. Pasti anda dapat rasakan kesegarannya dan jika diamalkan selalu boleh melicinkan kulit muka.

sekian adanya.... terima kasih...



27 Oktober 2010

dah tegur... perlu ke rasa bersalah

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,

semalam kata nak rehat panjang
tapi tak juga... sebabnya sibuk sangat
sibuk nak update blog
nak cerita macam-macam, macam tulis diari jugak
cuma ceritanya berlainan dan kadang-kadang ada juga macam cerita yang berulang
macam cerita yang kata nak rehat... tak juga rehat kan?  (ish nyamuk nih...kacau jer)

pagi semalam juga telah menegur seseorang
hari ni nampaklah perubahannya
tapi semacam ada rasa bersalah pulak
bukan sebab tegur
kerana memang perlu ditegur kalau tidak memang makan hati punya
mana tidaknya kalau dah dok pendam jer
makan dalam tuh... kot-kot nanti meletup macam gunung berapi pulak
mudah-mudahan tidaklah kerana kita kan orang Islam
kalau marah sangat kena banyak2 istighfar
dan sebaiknya tegurlah dengan cara yangbaik

memanglah kita perlu berubah kalau dah ditegur
kalau tak berubah tu namanya degil
tak pun ketegaq

ingat juga masa tegur tu gunakan bahasa yang indah
kan bahasa Melayu nih penuh dengan bahasa (apa pulak ehh...)

cukuplah dulu, pagi-pagi lagi dah membebel

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Diantara tanda berpalingnya Allah Subhanahu Wata'ala dari seorang hamba adalah Allah menjadikan kesibukannya pada hal-hal yang tidak bermanfaat baginya.



(Al-Hasan)

26 Oktober 2010

3 macam perlakuan

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Hidup, tindakan dan tabiat kita perlu memberi contoh yang baik kepada semua orang.  Walaupun kita bukanlah orang yang baik sekalipun, janganlah tunjukkan perkara yang tak elok tentang diri kita.  Tetapi.... tahukah kita apa perkara yang tidak baik tentang diri kita?  kita perlu selidik, tanyalah orang... heeee sanggup ke?

~~~~~~~~~~
Hendaknya setiap mukmin memperoleh tiga macam perlakuan darimu; Jika kamu tidak dapat memberinya sesuatu manfaat maka janganlah membahayakannya, jika kamu tidak bisa membahagiakannya maka janganlah membuatnya sedih, dan jika kamu tidak memujinya maka janganlah mencelanya.  (Yahya bin Mu'adz)

Di Mana Kan Kucari Ganti - Tan Sri P. Ramlee

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

P. Ramlee dalam kenangan
Sekiranya masa bisa diputarkan semula hasrat akan ku putar ke zaman itu
zaman kegemilangan P. Ramlee...
berjumpa untuk bertanya khabar dan barangkali juga mendengar celotehnya

Entah mengapa catatan ini dinukilkan pada ketika ini
mungkin juga kerana kerap kali iklan dari ASTRO mengenai seniman agong itu singgah di blog aye atau mana-mana blog yang telah aye lawati.
andai masih ada kesempatan lawat laman ini (http://www.astro.com.my/pramlee/ ) untuk banyak lagi cerita menarik tentang Allahyarham Tan Sri P.Ramlee yang telah dikeluarkan oleh pihak ASTRO

P. Ramlee dalam kenangan di ASTRO (http://www.astro.com.my/pramlee/)
sedangkan aye sedang dalam saat-saat "terakhir" di "sini"
mungkin juga sepatutnya aye buat catatan berkenaan keberadaan aye di"sini"
Namun tangan ini tak berdaya kerana terlalu banyak kenangan suka duka
apa yang pasti kenangan itu pasti akan tetap terpahat di sanubari ini....

2 atau 3 minggu lepas telah aye keluarkan catatan berkenaan apa yang belum pasti
mungkin 2 atau 3 kali juga catatan dengan cerita yang hampir sama dikeluarkan

dan setelah berita itu menjadi pasti... aye hilang arah dan idea untuk membuat catatan mengenainya, hingga kini baru berkesempatan untuk menyatakannya.. cuma mungkin dalam belum yang sungguh berbeza.
Ya.... berita itu telah pasti dan sekarang adalah detik-detik akhir aye di"sini"...

Aye sedang mengumpul kekuatan untuk membuat catatan baru
banyak sungguh janji... tak tertunai rasanya...maaf...

Tiga tugasan dari Churp-Churp

Assalam,

Baru nak berjinak-jinak dengan dunia Churp-Churp.  Dapat 3 tugasan, tapi tak taulah betul ke tidak apa yang telah dilaksanakan, coz ini cubaan yang pertama, untuk tugasa yang seterusnya pasti okeh kan?







Tugasan 1:  Dutch Lady Lets here from the Kids
Tempoh Kempen:  26 - 30 Oktober 2010
Status:  belum pasti...

Tugasan 2:  Irresistable Peugeot
http://www.youtube.com/watch?v=TM7PKiCR-xQ - Peugeot 207 extreme test...
Tempoh Kempen:  25 Oktober - 7 November 2010
Status:  belum pasti

Tugasan 3:  Alliance Bank Debit Card
Tempoh Kempen:  13 September - 7 November 2010
Status:  belum pasti


maklumat mengenai status akan dikemaskini...
*p/s:  catatan ini ... just like a diary from my lovely churp-churp

25 Oktober 2010

Menghitung Hari - Kris Dayanti



kat atas tu video yang dipinjam dari Youtube.com
berikut adalah liriknya...

Menghitung hari

Detik demi detik
Masa ku nanti apa kan ada
Jalan cerita kisah yang panjang
Menghitung hari...

Padamkan saja
Kobar asmaramu
Jika putik itu takkan ada
Yang aku minta tulus hatimu
Bukan puitis

*chorus*
Pergi saja cintamu pergi
Bilang saja pada semua
Biar semua tahu adanya
Diriku kini sendiri

Padamkan saja
Kobar asmaramu
Jika putik itu takkan ada
Yang aku minta tulus hatimu
Bukan puitis

eh eh lain pulak.... yang boleh pakei cuma tajuk nye aje...

Gunung Merapi: mungkinkah sejarah akan berulang?

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

sekadar perkongsian catatan sekitar peristiwa di daerah sekitar nusantara
ewahh... gaya bahasa ada la macam nak buat slang Indon.. tak menjadi pulak.

"Gunung Merapi adalah sebuah gunung berapi di Jawa Tengah, Indonesia. Ia merupakan gunung berapi yang paling aktif di Indonesia dan telah meletus sebanyak 68 kali semenjak 1548. Ia berdekatan dengan bandaraya Yogyakarta, dan banyak penduduk tinggal di hilir gunung berapi berkenaan, dengan perkampungan paling tinggi 1700 m di atas paras laut. Oleh kerana bahayanya kepada kawasan berpendudukan ini, ia telah dinamai sebagai satu Gunung Berapi Dekad ini".  Catatan ini adalah pinjaman dan untuk bacaan lanjut sila ke Wikipedia

nak pinjam dan dilontarkan juga di sini petikan dari Berita Harian Online mengenai cerita terkini tentang Gunung Merapi , antara petikannya:

"Magma dilihat ditolak ke paras atas berikutan tenaga seismos yang meningkat dan ia kira-kira hanya satu kilometer di bawah kawah. Paras amaran bahaya merah dikeluarkan pada jam 6 pagi tadi (waktu tempatan), menunjukkan letusan akan berlaku," kata pakar gunung berapi kerajaan, Surono, hari ini. - AFP

gambar diambil dari mr google.com


nak buat apa kalau dah mati kutu?

Assalam,

nak buat kalau dah mati kutu? heh, sesuka hati jer buat tajuk catatan.  ater apa nak buat dah memang itu yang keluar dan tertaip kat tajuk catatan untuk hari ini.  memang aye akui idea nak berkarya tak berapa nak keluar, walaupun ada orang (blogger) macam-macam boleh catat perihal kucing, rambut, jalan2, makan2, resepi, anak beranak, adik beradik, iklan kat tv, PFFM, enjin carian google, eh macam2 lagi lah.  yang menyebabkan mati kutu bukan apa sebab tak sempat nak fikir nak buat buat, nak tulis apa bercampur pulak dengan timbunan kerja dok fikir pasal kerja la pulak.  macam kerja dah terurus pulak...

dah banyak kali jugak kononnya nak merajuk tak nak buat catatan, tapi bila difikirkan balik buat apa merajuk, nak merajuk kat sape, tak der sapa nak pujuk, merajuklah lama manapun, yang rugi diri sendiri.

nak cerita bab merajuk pulak, asal nak merajuk sebab nuffnang dah lama tak top up kat BE, walhal hari2 buat catatan, dah 2 minggu jugaklah dok asyik BE yang tu jugak... fikir dulu.... tujuan asal buat blog bukan kerana nuffnang kan? dah buat blog baru jumpa nuffnang, mangga ads, churp churp dan macam2 lagi... dak gitu... tu la, buat apa merajuk? bukan depa tu yang rugi... tuan punya bloh jugak yang rugi, manakan tidak bila dah daftar dengan pengiklan kita tak buat kerja (tak buat catatan) mana nak datang alfulus... kan sendiri yang rugi...

tak susah nak buat catatan, catat jer apa yang terlintas kat minda, kalu minda separa sedar boleh tak?  jangan sampai catatan tu mengguris hati dan perasaan orang dah la, memang la blog ni kita yang punya dan ikut suka la apa kita nak catat tapi bila kita dah buat cerita dan catatan bukan ke kita nak orang lain baca juga.

nih satu lagi ... dah dapat 2 assignments dari churp-churp tapi belum berkesempatan nak siapkan... masih ada masa lagik..

sekian adanya.....

"Do you Polo enough?"
"Raise you hands, stop child abuse"

Apa tanda cinta

Assalamualaikum dan salam sejahtera,
Dalam istilah cinta dan mengharungi cinta terutama bagi remaja yang baru nak mengenal cinta.  Eh remaja ke yang baru kenal cinta.  Sebenarnya apa maksud cinta.  Maksud dan istilah cinta kadang-kadang sukar untuk dihuraikan.  Kerana ia adalah abstrak dan pengertian maksudnya terpulang kepada individu yang mengalaminya.

banyak yang nak dihuraikan tentang cinta, namun buat sementara itu apa kata kita layan hayati apa yang tertera dalam maksud mutiara cinta yang tercatat di bawah.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Diantara tanda kecintaan seorang hamba kepada Allah adalah banyak berdzikir (mengingat dan menyebut) nama-Nya, karena tidaklah Anda mencintai sesuatu melainkan Anda akan banyak mengingat dan menyebut-nyebut namanya.  (Ar Rabi' bin Anas)
~~~~~~~~~~~~~~~~


Insya Allah di lain masa dan kelapangan akan ada sambungan lagi mengenai cinta...

24 Oktober 2010

mengapa tamak dengan harta dunia

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

cerita pasal tamak memang tak sudah
sejak dari awal masa hingga ke akhir masa
mengapa tamak
ada apa dengan tamak

memang susah nak elak kot sifat tamak nih
kita tengok orang ada itu, kita nak itu
tengok orang ada ini, nak ini
orang ada yang tu, yang jugak yang tu
tapi mampukah kita untuk adakan semua tu

bak kata pepatah Melayu lama "ukurlah baju di badan sendiri"
tapi yang banyak terjadi "biar pape asal bergaye"
ater... udah sikapnya gitu mana nak ubahnye... (loghat Perak pulak...)

walaupun begitu ada jugak baiknya sifat tamak nih...
cuba check sat...hah...
kalau tamakkan ilmu okeh tak
tak sama kan dengan tamakkan harta

~~~~~~~~~~

Jauhilah sifat tamak, karena sifat itulah yang mengeluarkan Adam dari Syurga, padahal Allah telah menempatkan Adam di Syurga yang luasnya seluas langit dan bumi, ia makan dari berbagai macam tumbuhan yang ada di Syurga kecuali satu pohon yang Allah melarang untuk memakan buahnya, akan tetapi karena tamak, maka Adam memakan buah dari pohon terlarang itu, maka Allah mengeluarkannya dari Syurga.



(Aun bin Abdullah)

23 Oktober 2010

Siapa paling dermawan?

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

pernah dengar lagu yang pernah dinyanyikan oleh Herman Tino? pagi-pagi nih... nak berteka teki la pulak. Antara liriknya ... tangan kanan memberi sorokkan tangan kiri, lirik seterusnya tak berapa ingat...dah lama lagu tuh, masa aye kecik2 lagi... nanti ada kesempatan aye cari kat google... mesti jumpa lirik lagu tu...

Bila memberi jangan mengharap balasan, biarlah orang melihat kita sombong atau kedekut yang pasti kita tahu apa yang kita buat dan pastikan apa yang kita buat itu untuk kebaikan semua orang bukan untuk kebaikan diri sendiri

Namun ada ketikanya kita buat kebaikan nak sorok2, ada pulak kengkawan yang tak paham... buat-buat tak paham kot pi la heboh satu dunia ... kita dah buat itu dan buat ini
rasa macam hilang pulak pahala dan timbul pulak rasa malu tapi yang paling takut timbul pulak rasa riak semoga Allah sahaj yang melindungi dari sikap dan perasaan riak itu... walau apapun kebaikan yang kita buat itu antara kita dengan Allah, biarpun kawan kita tahu dan sau dunia tahu... diam-diam jerlah... buat dek jer.. tak jadi masalah kan?

Dan, ada ketikanya kita dah terbuat silap atau kedekut sikit, bila orang heboh... memang dah sah kita tak suka sebab rasa malu pun ada, jangan pulak timbul rasa suka sebab orang tahu kita dah buat salah.  Memanglah kita selalu dengan orang2 sekarang ada kata ... alah sikit jer tu, ada lebih lagi.. hehehe minta simpang malaikat 44 (pernah dengar ke ayat nih, aye mula dengan ayat masa tingkatan 2 dulu dari kawan2 sekolah, pernah juga tanya ustaz dan yang aye faham lebih kurang maksudnya 'Nauzubillah'... wallah hu a'lam).

~~~~~~~~~~~~~~
Sesungguhnya orang yang paling dermawan di dunia adalah orang yang menunaikan hak-hak Allah, walaupun orang lain melihatnya sebagai orang kikir dalam hal lain. Dan sesungguhnya orang yang paling kikir di dunia adalah orang yang kikir terhadap hak-hak Allah, walaupun orang lain melihatnya sebagai orang yang dermawan dalam hal lain.  (Wahab bin Munabbih)

22 Oktober 2010

Akibat menunda - Proton Inspira atau Bajet 2011

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

nak buat catatan mengenai apa yer
tentang Proton Inspira atau tentang Bajet 2011?

Proton Inspira
Proton Inspira adalah nama baru bagi Proton Waja 2 yang diadaptasi dari Mitsubishi Lancer, dengan sedikit ubahsuai.  Sebenarnya aye tak berapa selesa jugak nak buat cerita tentang Proton Inspira, sebabnya memang bukan line aye nak buat cerita tentang automotive... saja nak menyibuk sebab orang sekarang dok sibuk cari maklumat tentang Proton Inspira.  Walau apa pun nak cerita sedikit tentang harga Proton Inspira yang dikatakan agak tinggi memandangkan ia adalah kereta 'Malaysia' walaupun bukanlah ciptaan Malaysia sepenuhnya.  Harganya mengikut CC (enjin) adalah seperti berikut; 1.8 Manual (RM79,999), 1.8 CVT Auto (RM87,000) dan 2.0 CVT Auto Premium (RM94,000).  Harap-harap tu bila dah keluar nanti jangan pulak terjumpa Proton Inspira kena tunda.  Jadi, kenalah pastikan bayar yang mana patut dan parking di tempat yang betul yer?

Bajet 2011
Baru dibentangkan oleh PM merangkap Menteri Kewangan pada 15 Oktober 2010 untuk bacaan kali pertama.  Macam2 isu berbangkit terutama tentang ketiadaan bonus untuk kakitangan awam.  Yang pastinya menurut pakar ekonomi negara bajet kali ini adalah bajet 1Malaysia... dan kata wakil beberapa parti politik pula ia merupakan bajet pilihanraya.  Mana tidaknya pada bulan November akan berlangsung 2 pilihanraya kecil.  Namun yang pasti pada setiap tahun pelbagai perancangan dan kajian dibuat untuk melaksanakan Bajet negara.  Semoga ekonomi negara bertambah kukuh dan negara bertambah maju dengan rakyatnya yang berbudi mulia.

~~~~~~~~~~~~
Menunda-nunda perbuatan baik adalah salah satu tentara diantara bala tentara Iblis yang telah berhasil membinasakan orang banyak.  (Abu al-Jald)

Warisan: sketsa sebuah janji dan cinta

Assalamualaikum,

tiada apa yang istimewa untuk dicatatkan pada hari ini, hanya lirik lagu ini yang dititipkan menjelang dan meniti saat-saat terakhir sepanjang di sini... sebuah memori panjang yang sukar diungkapkan dengan kata2.  Mungkin juga sedikit sebanyak lirik lagu ini memberi kesan dan erti bagi sepanjang hayat aye di sini...

Warisan
Nyanyian:  Allahyarham Sudirman Haji Arshad

Di sini lahirnya sebuah cinta
Yang murni abadi sejati
Di sini tersemai cita-cita
Bercambah menjadi warisan
  • Cinta yang lahir di sini bukan cinta biasa tetapi cinta sejati yang murni yang mana tersemat cita-cita dan hasrat untuk melihat anak bangsa membangun dan menjadi warisan yang amat bernilai.
Andai ku terbuang tak diterima
Andai ku disingkirkan
Kemana harusku bawakan
Kemana harusku semaikan cinta ini
  • Aku percaya andai hasratku tak diterima di sini, tak mengapa... kerana suatu masa cinta dan hasrat yang tersemai ini akan ku bawakan ke mana sahaja dan akan ku teruskan perjuangan ini...
Betapa Bertapak
Di bumi ini ku melangkah
Ke Utara Selatan Timur dan Barat
Ku jejaki
  • Di Bumi yang luas terbentang ini, di mana saja ku melangkah akan aku teruskan perjuangan dengan semangat yang kental untuk terus berdiri dan berbakti
Aku
Bukanlah seorang perwira
Gagah menjunjung senjata
Namun hati rela berjuang
Walau dengan cara sendiri
Demi cinta ini
  • Aku tahu aku tidak mampu memikul senjata mahupun memandu jet sukov (tak der lesen daaa...) namun aku yakin dengan keupayaan yang ada pada diriku aku mampu berjuang dengan caraku sendiri...demi cintaku pada bangsa ini
Ku ingin kotakan seribu janji
Sepanjang kedewasaan ini
Ku ingin sampaikan pesanan
Akulah penyambung warisan
  • Bagaimana harusku nyatakan hasratku ini, disepanjang kehidupan ini bahawa bukanlah hanya aku saja penyambung warisan...
  • .
  • .
  • .
  • .
  • .
  • .
  • .

Pound Sterling in LG Award

Assalam,

Percaya atau tidak jika anda terima email yang berbunyi cam nih... (ada bunyi ehhh?)

Fantastic! You have been authorized to claim £700,000.00 POUNDS STERLING in LG Award. Send your CLAIM ID Mc/5291503Lg to (James Fletcher ESQ) by clicking on reply OR call +44-7045711167. This is to promote & encourage the use of LG PRODUCTS around the World.

.
.
.
.
.
..
.
.
.
.
.
.
dah... jangan nak layan... pi buat kerja

21 Oktober 2010

3 Tabiat Harta

Assalamualaikum, salam 1Dunia dan 1 Malaysia, semoga sejahtera dunia dan seisi alamnya,

 
~~~~~~~~~~~
  • Harta memiliki tiga tabiat.
  • Jika seseorang selamat dari satu tabiat, maka belum tentu ia selamat dari dua tabiat lainnya.
  • Dan jika ia selamat dari dua tabiat, maka belum tentu ia selamat dari tabiat ke tiga.
  • Harta haruslah berasal dari sumber yang baik.
  • Siapa diantara kalian yang pekerjaannya selamat dari dosa, sehingga ia tidak mendapatkan penghasilan selain dari yang baik?
  • Apabila seseorang selamat dari tabiat ini, maka ia harus menunaikan hak-hak yang ada di dalam harta.
  • Dan apabila ia juga selamat dari tabiat ini, maka ia tidak boleh membelanjakanya dengan boros ataupun terlalu kikir.
(Maimun bin Mahran)

Cerita tentang vaksin dan sebuah mutiara tentang rezeki yang halal

Assalamualaikum dan salam sejahtera buat seisi alam,

Sebenarnya pada ketika catatan ini dikeluarkan memang dalam mood tak buleh tidor.  Manakan tidak pagi semalam kena cucuk (vaksin untuk ibu mengandung.... eh eh) untuk elak kancing gigi. 

Apapulak kaitannya dengan catatan nih... tu yang nak citer nih, kena cucuk kat bahu kiri... sepanjang hari la semalam lenguh, malamdah tak berapa nak buleh tidor, ye lah kalu dak tak bulehalih ke kiri, dok pandang kanan jer.  Perut pulak dok asyik meragam pulak, Hei macam2 hal...

Orang kata jangan dok suka merungut kan, ni dah lebih dari merungut dah...layan !!!

So... dalam terpejam lena tiba2 terjaga pulak... mata pun dah tak berapa nak pejam lagik, layan game kat nokiaN95 jap.... hmmm tak buleh... dah ada streamyx nih, apa kata layan internet pulak... so tulah cerita sejarah catatan untuk kali ini... banyak cerita lain yang dok berlegar dalam kepala tapi idea tak berapa nak keluar, layan jer... apa2 yang ada nih...

minta2 hari ni, kurang lah sikit lenguh2 kat bahu ni... nak sambung buat kerja... banyak lagi nih...

~~~~~~~~~~~~~
Bertakwalah kepada Allah dan carilah rejeki yang telah ditetapkan oleh Allah untukmu dengan cara yang halal, karena sesungguhnya jika Anda mencarinya dengan cara yang tidak halal maka Anda tidak akan mendapatkan melebihi apa yang telah ditakdirkan untukmu. (Muhammad bin Sirin)

20 Oktober 2010

Merasa ringan ketika lama berdiri

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,

kita biasa solat, betul
kerana kita orang Islam
Solat lima waktu sehari semalam
wajib atas kita yang berkuasa dan sihat serta akil baligh
ingat juga untuk kaum hawa ada pengecualian
namun bukan alasan untuk membuat seribu alasan

yer....udah lah ye...
~~~~~~~~~~~~~~
untuk renungan bersama,

Barangsiapa terbiasa memanjangkan shalat malam (dengan memanjangkan bacaan al-Qur'an ketika berdiri dalam shalat), maka ia akan merasa ringan ketika harus lama berdiri pada Hari Kiamat kelak. (Hassan bin Athiyyah)

19 Oktober 2010

Blackberry Torch 9800 with CELCOM EXEC Plan

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,

wah memang sungguh teruja untuk hari ini (actually malam) sebab dapat peluang untuk membuat catatan tentang BlackBerry® Torch™ 9800 yang didatangkan dengan pakej Celcom Exec Plan dan jaringan kerjasama dengan Nuffnang.

Ya, apa yang saya suka dengan Blackberyy Torch 9800 adalah kerana banyak sebab, tetapi yang paling penting kerana ia adalah BlackBerry® Torch™ 9800 dengan pelbagai fungsi dan kemudahan serta didatangkan pula oleh Celcom. Inilah peluang untuk saya menukar dari pelan sedia ada (Celcom Blue) ke Celcom Exec (sempena juga dengan nama jawatan baru saya... ???). Tak rugi... kerana bayaran bulanannya hanyalah serendah RM50.00 dan boleh dapat diskaun lagi sebanyak 30% setiap bulan, siapa nak bagi dengan kata lain mana nak dapat bro...

Blackberry sememang kegilaan baru dan umum sudah mengetahuinya. Termasuklah jejaka ini....
gambar ihsan nuffnang.com

Bercakap tentang BlackBerry® Torch™ 9800, apa yang perlu diketahui lagi adalah mengenai kelebihannya, seperti berikut:

1. tentang keselesaan bersama BlackBerry - sentiasa berhubungan melalui email dan internet pada bila2 masa dan di mana jua! Email peribadi, perniagaan, dokumen, melayari web kesukaan, menghubungi yang tersayang dan banyak lagi!!
2. BlackBerry® Torch™ 9800 yang terkini adalah telefon pintar pertama dengan BlackBerry® keyboard dan 3.2 inci penuh skrin sesentuh untuk pengalaman baru yang menarik.

Bercakap pula apa saya suka tentang BlackBerry® Torch™ 9800.... memang banyak, mari ringkaskan apa yang kelebihannya  lagi....
-  memori 8 GB boleh dinaiktaraf sehingga 32GB dengan microSD card (banyak tu weh)
-  kamera 5mp dengan auto fokus, penstabil imej dan 11 mod foto dan video
-  kemudahan jaringan sosial seperti Facebook, LinkedIn, Buzzd, twitter dan banyak lagi
-  melayari internet dengan cepat

Apa lagi... bila BlackBerry® Torch™ 9800 didatangkan dengan Celcom Exec Plan, kelebihan yang boleh diperolehi adalah:
- 15sen kadar rata ke mana2 nombor
- Diskaun pada setiap bulan
- lagi banyak cakap, lagi jimat, lagi banyak diskaun sehingga 30% sebulan
- bayaran bulanan serendah RM50.
- PERCUMA Celcom Broadband Basic Plan untuk sebulan dengan kelajuan sehingga 384 Kbps

Kesimpulannya, memang hebat dan mesti dapatkan BlackBerry® Torch™ 9800 dengan Celcom Exec Plan sekarang !!! Jom...

Note: Credit to Nuffnang for informations and giving me (oh yes) this opportunity to me also... :-)

Ruang ulasan udah dimoderate?

Assalamualaikum,

nak tulis ringkas jer...
hehehe, hari ni opss bukan semalam le, ruang comment dah dimoderate atas sebab-sebab security.  Kenapa?... sebab selalu sangat jumpa spam comment... Dan hari ni pulak udah le aye terlupa, dari awal pagi dok tertanya-tanya sendirian "mengapa le tak de orang bagi ulasan nih... dah takder pengunjung ker, hatta (sekali lagi bukan Hatta Dolmat) pengomen tegar seperti Bulan Jatuh ke Riba pun dah tak mengomen... alahai macam pungguk pulak yang merindukan bulan... huhuhu (menangis sendirian dalam hati..merintih macam tak buat salah pulak)... apala... lambat pulak pick-up (bukan lori pick-up tetapi apa yerk) hari ni...

Dah la... tu jer nak kabor kat kawan2 sekelian.  Kalau aye terlambat sikit moderate komen tu maaf lah yer...


Di mana tahap ilmu kita... tahap gaban ke?

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

cuba memahami dan mengerti apa yang telah dipelajari.  sejauhmana kita telah belajar dan bagaimana kita mengadaptasi apa yang telah kita pelajari...

~~~~~~~
Tahapan pertama ilmu adalah diam. Kedua, mendengarkan dan menghafalkan. Ketiga, mengamalkan. Keempat, menyebarluaskan dan mengajarkan.


(Sufyan ats-Tsauri)

Benci...Benci...Benci... Betulke?... Rindu Kan?

Assalamualaikum dan selamat sejahtera buat seisi alam,
semoga anda semua dan aye juga berbahagia dalam hidup di dunia dan akhirat.

Ada banyak benda dan perkara dalam dunia yang kadang-kadang kita tak suka, makanya kita membenci benda itu atau perkara itu. 

Ada masanya juga sesuatu yang kita suka itu sukar untuk kita dapati dan dekati.  Kerana kita tidak tahu sesuatu yang kita suka itu bukan untuk kita malahan yang kita tidak suka itulah akan jadi milik kita.

Namun begitu tidaklah kita seharusnya mendekati sesuatu yang wajib dibenci. 

Tanpa kita sedari kadang-kadang sesuatu yang kita benci dan tak suka itu yang membantu kita atau akan jadi milik kita. 

Tak percaya...? aye yakin dan percaya ramai yang dah tahu tentang perkara ini (benci tapi rindu).

"Pak pak pong bunyi gendang bertalu-talu, porak-porak bingung hati di dalam bagai digaru"

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.

(QS. Al Baqarah 2:216)

18 Oktober 2010

hadirkan hati untuk bercinta

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

rehat minda jap... tak lah tak perah idea,
hayati bait-bait ungkapan berikut untuk renungan dan ingatan bersama:-




Tidaklah seorang hamba menghadap (beribadah) kepada Allah dengan menghadirkan hatinya, melainkan Allah akan menghadapkan hati orang-orang yang beriman kepadanya, hingga mereka mencintainya.

(Harom bin Hayyan)

pilihan antara dua ... itukah takdirnya

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

(sekadar gambar hiasan)
Kita biasa diberi pilihan
mampukah kita buat pilihan
dan memilih yang terbaik
tatkala kita tidak diberi pilihan
kita turut diminta untuk membuat pilihan
....
andai tiada pilihan
apa pula yang hendak dipilih
hanya apabila tiada pilihan
mampukah kita melaksanakan pilihan yang diberi
atas alasan tiada pilihan lain
atau hanya berserah kepada takdir atas pilihan yang ada
lantas menyalahkan takdir kerana kita tidak diberi pilihan

JANGAN!!! sesekali menyalahkan takdir
kerana apa saja yang diberi itulah pilhan yang ada
namun disetiap pilihan itu tersembunyi hikmah yang patut kita hargai...

merapu lagi yerk....dahlah
walau apapun terima kasih kerana sudi baca sampai ke sini dan jika sudi datanglah lagi...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Dua raka'at yang dilaksanakan sesuai dengan tuntunan (sunnah) Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam, lebih baik daripada tujuh puluh raka'at yang dilaksanakan tidak sesuai dengan sunnah.



(Hassan bin 'Athiyyah)

15 Oktober 2010

Naskah cinta... rindu buat Ramadhan

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Pelik sikit tajuk entri kali ini.  Mana tak peliknya sekarang nih bloggers dok sibuk cerita pasal Proton Inspira, kalau tak pun pasal pewangi Hugo Boss yang dimenangi dari contest revamp blog Redmummy.com, tahniah kepada Ariffshah kerana berjaya merebut hati redmummy.com... dan latest pasal bajet 2011. Agak-agaknya apa lah Dato' Najib nak bagi kejutan kat semua rakyat Malaysia yer?  bab pengenalan nih lari tajuk sekejap...

Berbalik kepada tajuk 'Naskah Cinta' adalah judul buku atau koleksi buku sumbangan CITU UiTM Shah Alam kepada peserta Program Ihya' Ramadhan 1431H (2010).  Di dalamnya mengandungi Surah Yaasin & Tahlil dan Al Ma'thurat.  Lambat sangat buat cerita ni kerana 'Naskah Cinta' (berserta sijil penyertaan) ini baru sahaja diterima memandangkan semasa penyampaian cenderahati berkenaan di UiTM Shah Alam aye tak dapat pergi sementelahan cuti panjang seminggu sebelum raya dan seminggu selepas raya (bibik ku lari, tak balik sini dah.... huhhuhu... carik bibik lain plak... sighhhh). Dah balik lepas raya, baru minggu lepas (semasa jamuan Hari Raya) baru teringat.

Antara petikan yang terdapat pada kulit naskah berkenaan amat cantik untuk dihayati bersama.  So layan lah yer... gambarnye nanti aye upload, tak sempat lah...

Petikan 1:
Nabi Muhammad saw berdoa:  Wahai Tuhanku, aku pohon daripadaMu kasihMu, dan kasih mereka yang kasihkanMu, dan aku pohon amalan yang boleh menyampaikanku kepada kasihMu.  Wahai TuhanKu, jadikan kasihMu lebih dicintaiku daripadaku, daripada keluargaku dan daripada air yang dingin.  (Riwayat Al-Tirmizi)

Petikan 2:
Tiadakah mereka berjalan di muka bumi, supaya mereka mempunyai akal (untuk) memikirkan atau telinga untuk mendengar.  Sesungguhnya bukanlah matanya yang buta, tetapi buta hati yang ada didadanya. (Al-Haj: 46)

Sekian untuk kali ini.
*p/s:  gambar tak sempat nak post...

memang berbaloi pilih Celcom Blue

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Memang berbaloi pilih celcom blue
nak buat iklan jap...

Ada tak kurang dari 10 pilihan dalam Celcom Blue:

1.  Teman 20 - Lebih ramai teman untuk dihubungi dengan kadar terhebat
2.  Hanya 15 sen / minit panggilan suara / video ke Teman 20
3.  Hanya 1 sen sms / 15 sen MMS ke Teman 20
4.  Tempoh kredit - sehingga 2 tahun
5.  Muat turut & kandungan ekslusif PERCUMA
6.  Bonus banyak guna - Tambah nilai, SMS atau muat turun PERCUMA
7.  Bonus hari jadi - Tambah nilai RM10 PERCUMA pada hari jadi
8.  Bonus setia - Tambah nilai RM10 PERCUMA setiap 6 bulan (aye baru dapat mesej tadi, nak pi tambah top up neh... )
9.  Kredit Advance - Panggilan & SMS dahulu walau kehabisan kredit
10.  Produk paling berbaloi daripada CELCOM

apa lagi ... jom pilih CELCOM BLUE...
aye dah dapat hadiah2 kat atas tu, terutama no. 6 & no. 7 memang suka sangat...

TERIMA KASIH CELCOM...

*p/s:  entri khidmat masyarakat untuk CELCOM daripada yangbaik.blogspot.com

Bid'ah dalam ugama

Salam sejahtera,

Sekadar ingatan untuk diri yang sering alpa

Tidaklah suatu kaum membuat suatu bid'ah di dalam agama mereka, melainkan Allah akan mencabut sebagian sunnah dari agama meraka sebanding dengan (bid'ah) yang mereka buat. Dan Allah tidak akan mengembalikannya lagi kepada mereka hingga hari kiamat.



(Hassan bin Athiyyah)

14 Oktober 2010

Salafus Shalih dan kita...

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

kita sering berbicara
bicara tentang kisah hidup
bicara tentang kisah cinta yang tidak kesampaian
bicara tentang hasrat yang juga tidak kesampaian
bicara tentang rindu (ha...?? / hehehe....)

jarang sangat kita berbicara tentang kejayaan hidup
jarang juga kita bicara tentang kisah hidup para aulia dan rasul atau nabi-nabi
jarang juga kita bicara tentang kisah cinta Rasul pada umatnya yang melebihi cintanya pada dirinya sendiri

mungkin kita boleh ubah cara kita berbicara
kerana tiada istilah lewat untuk berubah

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Mereka (kaum salafushshalih) berbicara untuk kejayaan Islam, keselamatan jiwa dan ridha Allah Yang Maha Pengasih. Sedangkan kita berbicara untuk kejayaan diri sendiri, mencari dunia dan penerimaan makhluk



(Hamdun bin Ahmad)

Pujian dan celaan - isu yang sama tapi berbeza

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Entri nak cepat, bateri lappy dah nak abihsss
tajuk ni macam dah keluar dulu
cuma kali ni dalam versi yang berbeza...

layan........

Semua pujian di dalam al-Qur'an yang ditujukan kepada seorang hamba, maka itu semua berasal dari buah ilmu. Dan semua celaan di dalam al-Qur'an yang ditujukan kepada seorang hamba, maka itu semua berasal dari buah kebodohan.

(Ibnul Qayyim)

13 Oktober 2010

orang ketawa, kenapa awak susah hati: Antara konvensyen, protokol dan peraturan

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Konvensyen adalah persetujuan yang dicapai bersama dan terima pakai oleh majoriti
Protokol adalah adab atau akhlak atau tingkahlaku baik yang diamalkan oleh majoriti
Peraturan pula ciptaan manusia untuk berhadapan dengan sesuatu situasi dan keadaan
(bagi ketiga-tiga perkara di atas, andainya maksudnya tidak benar atau lari tolong betulkan... terima kasih)

Situasi dalam suatu majlis,
ada 2 orang ketawa depan orang ramai yang memerhati (dalam sedar dan diketahui),
berbisik-bisik depan orang ramai (sok sek sok, sambil mata menjeling)
Apa agaknya yang mereka ketawakan?
Apa pula yang mereka bisikkan?

Situasi pemerhati (dalam keliru dan gelisah)
Susah hati ke?
Biarlah mereka nak ketawa, nak berbisik ke
Buat apa susah-susah nak pikir
mereka ketawa kerana mereka gelihati
mereka ketawa kerana mereka tak sopan (tiada adab)
...ketawa depan orang ramai tanpa sebab yang 'wajib'
... kerana mereka tidak tahu adab (protokol) dalam majlis

Tak pelu gusar, ambil iktibar... jagalah perilaku dan tingkahlaku kita mengikut konvensyen, protokol dan peraturan. Kerana itulah arah perjalanan hidup kita.

(sumber gambar:  Mr. Google)


11 Oktober 2010

Nokia N8 dah tiba di Malaysia?

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,

Nokia N8
 tadi jenjalan (blog walking) terjumpa promo tentang Nokia N8
fulamak.... dah keluar dah... tapi harganya tak pula tercatat...
gadget yang canggih dan memang perlu diperolehi...
aye tak lah expert sangat tentang handphone, tapi buleh la guna cuma kena ambil masa skit untuk study
kebetulan google jap tadi terjumpa pulak laman web nih, gsmarena (klik)... ada keterangan tentang N8 juga... spesifikasi, review dan macam2 lagi...





Nokia N97 Mini
walau apapun tiap kali keluar model baru Nokia mesti tak miss ikuti perkembangannya, sayangnya latest model Nokia N97 tak dapatlah aye miliki lagi kerana harganya .... kopak wallet hubby...

Nokia N95
N95 sekarang yang aye miliki adalah hadiah dari hubby kerana melahirkan anak pertama... terlewat skit pun tak per... janji dapat...
ingat kalau Nokia N8 ni buleh lah dapat untuk hadiah anak ketiga pulak yer...














Di sini aye sertakan juga tarikh dan tempat workshop berkenaan N8, tarikh dan tempat mungkin berubah terpulang kepada penganjur la kan... cuma tengok pada tarikhnya di Ipoh, tak dapat pergi kot... memang busy sangat masa tuh...
  • Kuala Lumpur 23rd October 2010 Armada Hotel
  • Penang 30th October 2010 The Gurney Hotel
  • Ipoh 31st October 2010 Tower Regency Hotel
  • Johor Bahru 6th November 2010 Grand Paragon Hotel
  • Kuala Terengganu 13th November 2010 Hotel Grand Continental
  • Kuala Lumpur 20th November 2010 Times Square Hotel

tempat terhad kepada 50 orang pertama (first come first serve).
cakap banyakpun tak guna... layan (klik) kat kempen Nokia N8, semua maklumat lanjut ada kat situ..

10 Oktober 2010

TAK UPAYA NAK CAKAP PASAL DENGKI: TAK HABIS-HABIS DENGKI KE KETEGAQ

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

sementara tengah ada idea
curi masa sekejap nak buat entry
dah dapat gelaran, entah rasmi ke tidak... blogger tegar plak... timasih... hehehe
tegarkah aye ni
ada masanya tegar juga
ada masanya lentok... kering idea

nak buat cerita pasal dengki pulak
kenapa mesti dengki
tak ke mana kita dengan dengki
bukan boleh kaya pun
nak senang pun tak boleh juga
kerana dengki jugaklah kita boleh binasa
kerana kita adalah kita
kalau kita berdengki dengan sesiapapun kita tak boleh senang, susah hati lagi adala...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Jauhilah dengki, karena sesungguhnya anak Adam membunuh saudaranya saat ia dengki kepada saudaranya.



(Aun bin Abdullah)

10:10 minit, pada 10.10.2010

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

pada ketika ini... 10.10 minit pada tarikh 10.10.2010.....
catatan masa yang paling bersejarah
10.10.10, dikatakan akan tiba 100 tahun lagi....

9 Oktober 2010

sombong adalah dosa pertama!?

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

(gambar hiasan)
sungguh terkedu... selama ini memang disedari dan memang tahu ... tak pula disangka mengapa begini... tak pula diketahui mengapa (perlu kajian mendalam)
tak sangka... bila ditegur
awak nih sombong la
ha... sombong ker
awak tak kenal saya lagi
mana pulak tak kenal dah lebih 10 tahun saya kenal awak
eh... kalau macam tu dah tentu awak kenal saya
memang kenal ... tapi tak semua
kenapa tak ambil peluang untuk kenal 'ngan saya
awak silap la... kalau dah kenal tapi sekarang baru tahu
dari dulu tak tahu ker
atau awak dah jemu 'ngan saya
sebab saya banyak kerenah yer
suka hati awaklah ...

memang saya sungguh sedih dengan peristiwa itu
lantas saya menangis sepuasnya
saya sungguh malu
pada diri dan juga pada semua orang
saya tak sangka
orang yang saya percaya ... dan kenal lama
dah jadi macam orang yang saya tak kenal
tak tahu siapa saya
mengapa saya begini..

eh... mengapa saya buat entri ni...
ada kaitan dengan awak ke?
habis, kenapa? terasa di hati ke?
dengan saya juga tiada...
tapi saja buat cerita
nak mendalami hati dan perasaan
orang yang rasa sombong tapi sombong
bagaimana pula dengan orang yang memang sombong
~~~~~~~~~~
Jauhilah kesombongan, karena sesungguhnya kesombongan adalah dosa yang pertama yang membuat makhluk bermaksiat kepada Allah



(Aun bin Abdullah)

8 Oktober 2010

gajah depan mata, kuman seberang laut, mungkinkah berjumpa dalam kuali

Assalamualaikum dan selamat sejahtera buat semua,
Pagi-pagi nih entahlah rasa macam nak buat cerita sedih
tapi tak lah sedih sangat sampai meleleh air mata
hanya 'gajah-gajah' saja yang bisa mengerti
mungkin juga semasa membaca entri nih perasaan sedih dah tiada lagi

kalau ikutkan tajuk ada dua subjek utama iaitu gajah dan kuman, kuali tu cuma predikat jer (sedang cuba memahami istilah bahasa yang dah lama ditinggalkan)

Gajah depan mata:
buatlah kebaikan sebanyak mana pun tak kan nampak
yang nampak kalau ada t**k jer... sedihkan...
dah penat buat kerja tolak balak, tarik kayu dan bagai lagi
taklah nampak dek mata...
kesimpulan - gajah perlu ikhlas buat kerja kerana gajah taklah secantik mana ngan kulit yang kasar dah tu warna pun tak cantik... sabar yer gajah, tak usah berdukacita kerana jasamu tetap dikenang.

Kuman seberang laut:
kuman sering dianggap mendatangkan wabak dan penyakit
mungkin kerana itu manusia sering berhati-hati
walaupun kuman sukar dilihat, tapi sikit jer baiknya dah nampak
baik sangat ke kuman tu
dan laut mana pulak yang membersihkan kuman tu.
kesimpulan - lantak kat kau la kuman, jangan kacau kerja gajah sudah...
ada masa gajah juga akan pergi jauh
ada ketika juga gajah akan jadi hipokrit (bukan berdendam jer, cuma kecewa)

Jumpa dalam kuali:
kalau masa-masa tertentu gajah dan kuman akan bertemu
mungkinkah dalam kuali
oh tidak....buat apa?
kat tempat lain ler...
~~~~~~~~~~~~
catatan:  Monolog berdarah dari sebuah penghargaan buat kuman seberang laut dan gajah depan mata, semoga tiada lagi dukacita buat gajah yang kuat dan gagah

7 Oktober 2010

muraqabah ikhlas dan mujahadah

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

semalam dan seperti hari yang lepas-lepas
dah kata nak menyepi
tapi tak juga sepi
kerana hidup ini mesti diteruskan
manakan tidak, keriuhan sekeliling memaksaku
untuk terus berinteraksi dengan alam dan insan
jika aku menyepi pun hanya untuk seketika waktu saja
ketika aku di sejadah... menyepikan diri dengan Ilahi
ketika di pembaringan... menyepikan diri dengan ....
tidur la...

sekadar gambar hiasan untuk mencantikkan cerita... dipinjam dari mr. google.com
(aye pun ada twitter gak... tapi jarang-jarang guna, sebab lebih selesa dengan blog ini dan juga facebook - juga kadang-kadang)
hidup ini biarpun kita rasa sendiri
kita harus ingat kita bukanlah sendirian
kerana setiap tingkahlaku kita, hatta niat dihati pun sentiasa diawasi Allah
waspadalah dengan setiap pergerakan dan niat
ingatan untuk diri juga... sentiasa ikhlaskan diri
biarpun ikhlas itu tidak hadir sekarang
tiba masa ikhlas itu akan hadir jua... jika itu kehendak kita

~~~~~~~~~~~~~~~

Barangsiapa mengoreksi batinnya dengan muraqabah (senantiasa merasa diawasi oleh Allah) dan ikhlas, maka ia akan menghiasi lahirnya dengan mujahadah dan mengikuti sunnah Nabi shallallahu 'alahi wasallam, karena Allah berfirman, 'Dan orang-orang yang bermujahadah untuk Kami, niscaya akan kami tunjukkan kepada mereka jalan-jalan Kami.' (al-Ankabut : 69)

(Al-Harits)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...